Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Re: Bier topic

Berichtdoor moderngelovige » 11 jun 2014 12:25

Wel eens pools bier (pils) geprobeerd?

Lekkerste uit de halve literflessen. (vaak in de poolse winkels)
In de meeste supermarkten liggen echter blikken.
Het prijspeil ligt rond de 1,20-1,30 daarmee wat duurder dan nederlands en duits bier.

Bekende merken en mijn smaak:
Lech - groene fles of blik - sterk van smaak.
Zywiec - bruine fles of wit blik - zacht maar niet flauw
Tyskie - wit blik - Wat hardachtig, ik vind het minder...
Warka - beetje flauwachtig niet zo bijzonder.

Ze zijn wel "calorierijk", je raak er nogal vol van.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 11 jun 2014 16:38

Pools bier ken ik niet zo, ben lang geleden in polen geweest en volgens mij was het bier er prima maar veel weet ik er niet meer van. Tsechisch bier is wel uitstekend en daar kom ik nogal eens.

Zou nooit in me opkomen om pools of tsjechisch bier hier voor de dubbele prijs te gaan kopen, dan koop ik liever een belgische trappist of zo.

Sowieso heb ik in het buitenland meestal geen teleurstellend bier gehad. Ja in Brazilië smaakte het pils naar water, maar goed dat is nu ook niet een land waar je zeer goed bier verwacht te vinden. Wat . dat betreft is het bier in het buitenland meestal beter dan pak em beet een Heineken of zo, maar goed er zijn dus uitzonderingen

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 11 jun 2014 16:47

Dubbele prijs niet....
Het is pakweg 10-20 cent duurder, ik heb het over 0,5 literblikken en flessen (excuus)
Bier is in PL ook niet zo goedkoop trouwens 90 cent tot Euro omgerekend.
De Premiummerken althans, goedkoper bestaat ook maar smaakt naar slootwater...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2014 20:27

Faramir schreef:Bij de plaatselijke supermarkt kreeg je een gratis glas bij Wieckse Witte. Dat maar gekocht en eens uitproberen. Lees ik net op internet dat het van Heineken is, dat is dan wel weer jammer.

Over witbier gesproken: ik heb eens een Hoegaarden witbier geprobeerd. Die vond ik erg lekker. Als ik het goed heb, is dit het originele witbier. Wellicht daarom dat dit dan erg lekker is. De enige andere witte die ik tot nu toe gedronken heb, was die van La Trappe.
Jammer dat ik er maar één had gekocht, en die gisteravond gedronken heb, zodat ik er vandaag niet nog een had. Maar ja, ik wist niet van tevoren hoe hij zou bevallen.

Afbeelding

Leffe en Hoegaarden, dat zijn de merken die ik mij nadrukkelijk van vorig jaar herinner, waarvoor nogal reclame werd gemaakt in Noord-Frankrijk. Met Leffe begon ik als eerste. En nu dan eindelijk de Hoegaarden.

Ik vraag me een beetje af waar de term witbier nou eigenlijk voor staat. Want op het flesje van Hoegaarden staat bijvoorbeeld ook: original Belgian wheat beer. En wheat, dat is tarwe. Net als het Duitse woord Weizen. Dat betekent ook tarwe. Toch is mij nadrukkelijk geleerd dat witbier en Weizen toch echt wat anders is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2014 20:37

Over Weizener gesproken... Ik heb kort geleden ook eens de Weizener van Hertog Jan geprobeerd. Vond ik ook erg lekker. Die mag van mij een plekkie krijgen naast de Grolsch Puur Weizener. De Grolsch zal qua ingrediënten de meest pure zijn, als je het mij vraagt. Iets wat de naamgeving ook wel doet vermoeden. Bij de Hertog Jan hebben ze nog wat aroma's toegevoegd (koriander en sinaasappelschillen).

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2014 20:51

EenVasteBurcht schreef:Zou nooit in me opkomen om pools of tsjechisch bier hier voor de dubbele prijs te gaan kopen, dan koop ik liever een belgische trappist of zo.

Poolse pils spreekt me niet aan, maar Tsjechische des te meer!

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lord Mcgold » 16 jun 2014 16:10

ik kom telkens weer uit op hertog jan!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2014 22:32

Mijn moeder heeft wat plaatselijke Tsjechische pilsjes meegenomen van haar vakantie voor me (de schat). Ik heb net de eerste op en ik ben ontroerd zo lekker die was! Nog nooit zo'n smakelijke pils gehad, mensenkinderen wat hemels!

Afbeelding

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 aug 2014 10:54

Er zijn natuurlijk vele biermerken, en daarom kun je ze niet allemaal kennen. Tenzij je wellicht een enorme fanatiekeling bent. Maar in mijn vakantie zag ik een biermerk, dat nieuw voor mij was: Bofferding. Ik dacht dat dat wel Duits bier zou zijn. Ook doordat die naam mij nogal Duits aandoet. Maar mee, het blijkt uit Luxemburg te komen.
Het was er bijna van gekomen, maar ik heb het bier niet gedronken. Ik bestelde namelijk een Rochefort 8. Ik dacht: misschien daarna nog een Bofferding, maar ik had aan die Rochefort wel genoeg. Dus ik kan niet uit eigen ervaring zeggen hoe het smaakt. Maar ik heb begrepen dat het vrij gewone pils is.

Biernet: Bofferding
Visit Luxemburg: Brasserie Bofferding

Afbeelding

En nog een biermerk, dat ook Luxemburgs blijkt te zijn: Diekirch.

Biernet: Brasserie de Luxembourg Mousel-Diekirch

Afbeelding

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 aug 2014 12:42

Probeer eens een Tsjechische pils, de kans is groot dat je de frisheid kan waarderen, frisser dan witbier.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 aug 2014 18:42

Tsjechische pils is waarschijnlijk vooral in Tsjechië te krijgen? Daar ben ik tot nu toe één keer geweest, in 2010.

Wat de Rochefort betreft... de Rochefort moet je wel onderscheiden van Roquefort. Die laatste naam herinner ik mij van school, toen het over Franse kaas ging. Dus die klank zat in mijn geheugen: rokfôr. Als ik dan Rochefort zag, had ik de neiging dat zo uit te spreken. Maar dat is dus fout! Het betreft duidelijk niet een trappist die naast kaas ook bier maakt, zoals bijvoorbeeld Chimay.

Overigens smaakte de Rochefort 8 wel erg goed! Een vrij unieke smaak, waarbij ik niet een ander bier in gedachten kreeg.

Overigens, dat zeg ik dan wel, dat ze bij Rochefort geen kaas maken. Maar er bestaat wel kaas van Rochefort:
Rochefort kaas affiné à la Trappiste
Rochefort kaas
Of dat ook iets met die bierbrouwende trappisten te maken heeft is me op dit moment even niet duidelijk.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 02 aug 2014 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 aug 2014 18:57

Urquel is verkrijgbaar bij de Mitra.

Afbeelding

Als je van pils houdt zeker eens proberen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 aug 2014 19:03

Ik was eigenlijk niet zo'n pilsdrinker de laatste tijd door die speciaalbieren, maar via Grolsch ben ik het wel weer wat meer gaan waarderen.
Wel interessant, die beschrijving van dit bier op de website van Mitra. Komt er dus op neer dat dit (Urquell) de oerpils is. Weer wat geleerd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 aug 2014 00:44

Ja het is de blauwdruk, een zeer verfrissende pils met een droge afdronk.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 aug 2014 06:52

Bij de Lidl is Corsendonck in de aanbieding: zeker de goudblond is erg lekker!

Terug naar “Algemene Zaken”