Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

-Martijn-
Verkenner
Verkenner

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor -Martijn- » 07 mei 2010 12:36

Zesmiljoenste Ford Fiesta uit Keulen

AMSTERDAM - Ford zag deze week in de fabriek in Keulen de zesmiljoenste aldaar geproduceerde Fiesta van de band lopen. In 1979 begon Ford in Keulen met de productie van de eerste Fiesta.
© Autoweek

Van de diverse generaties Ford Fiesta zijn er sinds 1976 overigens al meer dan 13 miljoen verkocht. De zeven generaties van de Fiesta zijn in Valencia, Spanje geproduceerd, de huidige loopt daar net als in Keulen van de band.

Van 1976 tot 2002 is de Fiesta ook in Ford Dagenham-locatie in Groot-Brittannië van de band gelopen. Tussen 1976 en 1980 maakte Ford de eerste Fiesta ook in het Duitse Saarlouis.

De zesmiljoenste Fiesta uit Keulen is, hoe kan het ook anders, een topversie. Want jubileumexemplaren zijn nooit eens een keer instappertjes met wieldoppen en jutezakbekleding op de stoelen. Het is een 1.6 met 120 pk voor een Duitse koper.

http://www.nu.nl/auto/2242105/zesmiljoenste-ford-fiesta-keulen.html
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 07 mei 2010 16:05

Zo.. Ik heb een nieuwe vooruit erin zitten.. Zat een grote scheur in door steenslag op de snelweg.. Gelukkig verzekeringswerk, maar kost wel je eigen risico.. Gelukkig daar nog weer 50% korting op dus dat was een leuke meevaller!!
En kreeg nog een bon van de autowasstraat ook!! Duurste programma en dan wordt ie nog met de hand voorgewassen ook!! :D
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 mei 2010 16:10

En nu allemaal kleine krassen op de lak?
Er zijn enkele goede wasserettes, maar vele beschadigen de lak.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 07 mei 2010 16:19

Rolf schreef:En nu allemaal kleine krassen op de lak?
Er zijn enkele goede wasserettes, maar vele beschadigen de lak.

Nee heb nog niks gezien.. Maar deze wasserette staat wel goed bekend. Vader van mijn vriendin is erg zuinig op zijn auto en wast hem ook altijd zelf, maar hij was er erg tevreden over!!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 mei 2010 17:03

Autowasserettes
Het verschil met gewoon wassen:
- borstels in wasserette zijn veel harder (i.v.m. slijtvastheid)
- borstels bewegen veel meer, en met grotere druk over de lak (een kleine borstel kan veel nauwkeuriger en doelgerichter op het oppervlak wassen/vegen)
- auto wordt soms niet van te voren afgespoeld, waardoor 'met zand wordt geschuurd'
Ik heb het enkele malen geprobeerd, maar het is duidelijk dat de autowasserette hier de lak beschadigd.
En dat hoor ik meer. Overigens, dat heb ik ook gehoord, er zijn enkele wasserettes die beter werken.

Nieuwe auto's
Afbeelding
Renault Clio. Prototypes wijzigen soms behoorlijk, voordat overgegaan wordt naar het productiestadium.
Volledig artikel.

Prijs Nissan Leaf: €35.000,-.
Voorlopig lijken de twee grootste obstakels voor het aanschaffen van el. auto's, de prijs en de
beperkte actieradius, nog niet te verdwijnen. Volledig artikel.

En snelle ontwikkeling geeft soms problemen, zoals bij VW met de dubbele koppeling en de TSI motoren.

Nieuwe Opel Meriva, met Flex doors. De nieuwe Meriva, met naar achteren opende
achterdeuren, kan besteld worden. M.b.t. de deuren, deze zijn electronisch beveiligd.
Vanaf 4 km/h kunnen de deuren niet meer geopend worden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mei 2010 19:21

Bij het bedrijf waar ik de auto laat wassen wordt je auto eerst helemaal voorgesopt en gaat hij daarna nog door de wasstraat. Hij is echt blinkend schoon dan!
Ik heb nog geen kras of iets dergelijks kunnen ontdekken!

Dus kom je over de N11 langs Bodegraven, neem dan de afrit Bodegraven-Centrum. Op de rotonde de afslag richting Zwammerdam, dan meteen weer links het industrieterrein op. Daar staat PEEK autoservice, met een kortingspomp en een geweldige wasstraat. (Nee, ik heb geen aandelen :mrgreen: )

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 mei 2010 17:29

Autowasserettes
Peek Autoservice, Bodegraven.
Bedankt voor de tip. Als ik ooit eens in de buurt kom, dan ga ik misschien
een kijkje nemen. Om ... te zien hoe het werkt daar, hoe hard de borstels
zijn, en meer. Maar mijn auto onder die borstels zetten, nee dat ben ik
voorlopig niet meer van plan. Alleen als het niet anders kan, zoals in de winter.

Topic op Autoweek.nl over Autowasserettes.
Eén citaat: "Zelf wassen is in principe altijd beter dan een wasstraat. Hoe je het ook ziet, daar kan altijd vuiligheid of
zand ofzo in de borstels zitten. Die borstels halen lang niet alle plekken en droog is ook nooit droog.
De randen rond je portieren, onder je motorkap, de rand rond je kofferklep, naadjes en kieren, rond je spiegelglas,
onderste helft van je bumpers en sideskirts, lastige plekjes. Dat haalt een wasstraat allemaal niet...
". Uit deze post.

De rubbers bij de ramen worden niet goed schoon, en de velgen.
Moderne auto's zijn ook niet vlak meer, van boven niet, en opzij niet. Voor elk vlak één borstel, dat moet
met drukverschillen gepaard gaan. Veel plaatsen waar die grote borstel veel te hard drukt, en veel
plaatsen waar de borstel niet komt.

Afbeelding
Autowasserette. Enigszins ruwe manier van autowassen, de grote borstels kunnen de lak beschadigen.

Ik heb een aansluiting (Gardena) gemaakt in de douche. Al met al (aansluiten, voorspoelen, schoonmaken, afspoelen,
afdrogen met zeem, slang opruimen) kan zo in een half uur de auto gewassen en gedroogd worden.

Idee
Een autowasrobot.
Werking:
* De robot wordt éénmaal geprogrammeerd voor elk afzonderlijk merk, model en uitvoering
* Zodat kleine (zachte) borstels precies op de juiste manier op alle plaatsen het vuil wassen
* Een auto wassen moet dan door ingave van juiste merk, model en uitvoering
Enigszins vergelijkbaar met robot gazonmaaiers en stofzuigers.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 mei 2010 14:15

Eén citaat: "Zelf wassen is in principe altijd beter dan een wasstraat. Hoe je het ook ziet, daar kan altijd vuiligheid of
zand ofzo in de borstels zitten. Die borstels halen lang niet alle plekken en droog is ook nooit droog.
De randen rond je portieren, onder je motorkap, de rand rond je kofferklep, naadjes en kieren, rond je spiegelglas,
onderste helft van je bumpers en sideskirts, lastige plekjes. Dat haalt een wasstraat allemaal niet...".

En daarom wordt bij Peek de auto eerst voorgewassen, zodat het zand eraf is en de lastige plekjes een extra behandeling hebben gehad.

Idee
Een autowasrobot.
Werking:
* De robot wordt éénmaal geprogrammeerd voor elk afzonderlijk merk, model en uitvoering
* Zodat kleine (zachte) borstels precies op de juiste manier op alle plaatsen het vuil wassen
* Een auto wassen moet dan door ingave van juiste merk, model en uitvoering
Enigszins vergelijkbaar met robot gazonmaaiers en stofzuigers.

Zoek een paar techici en vraag patent aan! :P

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 mei 2010 10:35

Zo laatst even het stof uit mijn auto geblazen en met 170 over de snelweg gereden !

Niet slecht voor een 1,4 16v, overigens kon ik harder gaan want hij sputterde nog niet bij 170 maar ik vond het hard zat ...

Oh ja auto betrof een skoda fabia combi :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2010 20:13

Ik had vanmorgen een camera bij me, en nu staat dit gedenkwaardige moment dus op de foto:
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2010 20:32

Precies 10.000 km. Twee jaar geleden sprak ik een neef, die ruim 800.000
met een BMW had gereden. Zie hier, Fiat Doblo met 1.000.000 km.

Bij 90 km/h 2800 rpm. Is nogal veel. Maar ook wel weer logisch.
Het is een b-segmenter, met een 1.0. Om toch voldoende pit te hebben,
mag de overbrenging niet te lang zijn.
Dezelfde motor in de Aygo kan het met iets minder toeren doen, schat ik zo.

Dit vond ik pas nog over verbruikscijfers.
Er staan ook drie Toyota Yarissen met 1.0-motor bij.
Laatst gewijzigd door Rolf op 19 mei 2010 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2010 20:34

Is dit nu echt het eerste waar je aan denkt? :wink: Daarvoor heb ik die foto niet geplaatst!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2010 20:44

Is aangepast.

Een aantal posten terug had ik enige bedenkingen over de levensduur van drie cilinders.
Maar ik denk dat anno 2010 ook kleine driecilinders tot ver boven 100.000 km moeten kunnen halen.
Bovendien, heel veel hangt ook af van de eigenaar. Goed onderhoud, bedachtzaam rijden (starten, direct rustig wegrijden,
en koud gering belasten) kan heel veel verschil maken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2010 20:47

100.000???
Ik ga voor minstens het dubbele!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2010 20:51

640.000 km met een Toyota Yaris.
(Zal wel een 1.3 zijn.)

In een reactie op bovenstaande, stond dat Jason Aileo 4,2 miljoen kilometer heeft afgelegd,
met een Volvo P1800 uit 1966.
Laatst gewijzigd door Rolf op 19 mei 2010 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Zaken”