AccuMijn ervaring tot nu toe (als niet-deskundige, maar misschien helpt het enigszins) is
dat er veel verschil is in de accu's. Die van mijn Nikon bijv. kan lang gebruikt worden,
en loopt niet langzaam leeg. Voor de Canon (camcorder) heb ik er een tweede replacement accu
bijgekocht. Omdat de camcorder heel veel stroom gebruikt, en na ong. drie kwartier de or.
accu leeg is. De replacement kostte (met lader) €50,-. Een
originele (van 2700MAh) zou
dan €175 gaan kosten. Van Nadeel van de replacement accu is, dat het niveau dan niet
zichtbaar is. Er zit geen chip in.
De accu in de FujuFilm J100 (origineel van FujuFilm, 740 MAh) loopt wel langzaam leeg.
Lithium accu's zijn wat dit betreft beter, die behouden lang de energie.
Bij mijn fototoestellen heb ik geen 2e accu. Maar ik moet wel zo af en toe
kijken of de accu nog voldoende energie heeft. Een paar keer werd ik (negatief)
verrast. Indien het toestel veel gebruikt wordt, is een tweede accu wel handig.
Card15 MB/sec is voldoende snel.
Dat kan ook voor video gebruikt worden.
Voor mijn camcorder heb ik een
Lexar 16 GB, class 6 (22,5 MB/sec),
en een
Sandisk 16 GB (15 MB/sec).
Volgens de informatie van Cameranu.nl is vanaf class 4 (4 MB/sec) al geschikt voor HD video.
M.b.t. fotografie, als er een foto gemaakt wordt met een camera van 12 MP, dan is de grootte
van de afbeelding na compressie vaak nog 3 - 5 MB. Mijn Nikon heeft ook een 12 MP sensor.
Veel afbeeldingen hebben uiteindelijk een grootte van ong. 4 MB.
Het blijkt dat de FujiFilm J100 afbeeldingen iets minder compact maakt, die zijn vaak
nog ong. 5 MB. Terwijl de kwalitiet van de "4MB afbeeldingen" van de Nikon veel beter is.
Het is ook afhankelijk van de gekozen instelling, hoogste kwaliteit of minder.
In mijn geval is fijn (hoogste kwaliteit) geslecteerd. Alleen RAW zit daar nog boven.
Dat is niet fijner, maar dan wordt er veel meer informatie opgeslagen, die later gebruikt
kan worden voor wijzigen van de afbeelding. Geschikt voor de gevorderde gebruiker.
In mijn Nikon is een Sandisk Ultra 2 (4 GB, 15 MB/sec) geplaatst.
Deze card wordt nu ong. 1,5 jaar gebruikt, en bevalt prima.
4000 MB / 4 MB = 1000. Er kunnen dus ong. 1000 foto's op.
Compact camera'sEen
FujiFilm F200EXR is zeer compact.
Als de camera net zo gebruikersvriendelijk is als de J100, dan is dat
ook geen probleem. De J200 laat bijv. bij inschakeling van een onderwerp programma
even kort een tekst zien, die het specifieke van dat programma beschrijft.
Nadeel van dit soort camera's is dat ze (doorgaans) iets minder kwaliteit leveren,
en iets minder mogelijkheden hebben qua instellingen. De
FujiFilm S8000heeft een iets grotere lens, 18 × opt. zoom (!), en is iets goedkoper (
€179,-).
Zal waarschijnlijk ook iets meer mogelijkheden hebben, en scherpere foto's produceren.
Of, de
FujuFilm S2000 HD, 10 MP, 15 × opt. zoom, €175,-.
Nadeel: iets minder compact.
Voordeel: iets meer mogelijkheden, en scherpere afbeeldingen.
't Is maar net wat het doel is.
VideoDe video functie op dit soort camera's moet niet teveel van verwacht worden.
De resolutie is minder, geen aut. scherpstelling, kortere opnamen (soms max. 2 min.),
en afwijkende formaten (lastiger te bewerken). Een korte video, met acceptabele
scherpte is mogelijk, maar ook niet veel meer dan dat.
Mijn Nikon (D5000) heeft ook een video functie. De scherpte is redelijk,
maar voor één punt. En max. 2 min. Echt filmpjes maken zoals dat met een camcorder
kan, dat is niet mogelijk met hiermee.