Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 07:26

Marnix schreef:Mangozo!

Inderdaad.
Niet lekker in mijn bescheiden optiek...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 10:01

Klopt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2014 17:59

Vandaag heb ik na zo'n 21 jaar eindelijk weer eens een Duvel gedronken. Ik dacht: "Die wil ik toch weer eens proberen."
21 jaar geleden ervoer ik het als een erg krachtig bier, waar ik wel een hele tijd een verlaagd bewustzijn van had. Maar nu valt dat wel mee. Ik vind het nu juist een makkelijk drinkbaar bier, wat ook weer niet al te zwaar is.
Het eerste dat mij opviel, was de lichte kleur van het bier. Het deed me een beetje aan Warsteiner denken. Echt van dat lichtgele en heldere bier.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2014 19:32

Boekenlezer schreef:Vandaag heb ik na zo'n 21 jaar eindelijk weer eens een Duvel gedronken. Ik dacht: "Die wil ik toch weer eens proberen."
21 jaar geleden ervoer ik het als een erg krachtig bier, waar ik wel een hele tijd een verlaagd bewustzijn van had. Maar nu valt dat wel mee. Ik vind het nu juist een makkelijk drinkbaar bier, wat ook weer niet al te zwaar is.
Het eerste dat mij opviel, was de lichte kleur van het bier. Het deed me een beetje aan Warsteiner denken. Echt van dat lichtgele en heldere bier.

Zo zwaar vind ik Duvel ook niet, maar toch is het twee keer zo zwaar als Warsteiner. Als je na een Duveltje nog een Warsteiner drinkt merk je dat goed, want dan is het net alsof je water drinkt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2014 19:42

Nadat ik in 1993 Duvel gedronken had, vond ik pils weinig smaak hebben. Maar ik denk dat dat ook ermee te maken heeft dat Belgisch bier vaak van bovengisting is, en dat soort bier heeft gewoon meer smaak. Duvel is ook van bovengisting.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 19:46

Boekenlezer schreef:Nadat ik in 1993 Duvel gedronken had, vond ik pils weinig smaak hebben. Maar ik denk dat dat ook ermee te maken heeft dat Belgisch bier vaak van bovengisting is, en dat soort bier heeft gewoon meer smaak. Duvel is ook van bovengisting.

Duvel is een erg smakelijk bier, en (zeker op een warm terrasje) een bier wat erg hard aan kan komen.
Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad, maar 's avonds kan ik hem gewoon beter hebben dan 's middags in de zon...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 22:13

Als je alleen pils drinkt is Duvel heel zwaar. Maar Boekenlezer, je bent nu een getrainde speciaalbierdrinker die voor een duvel niet bang is ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2014 22:45

:lol:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2014 13:27

Dat blijft toch altijd erg leuk en interessant, bieren die je nog niet kent gaan proeven. Dus vandaag heb ik er ook maar weer een de revue laten passeren.
Vandaag heb ik eens een Grolsch Puur Weizen geprobeerd. Hij rook al goed. Toen ik hem proefde, viel me op dat er best behoorlijk smaak aan zit. Het doet niet onder voor de Belgische bieren die ik ken. Een bier van bovengisting? Inderdaad! De smaak beviel me wel goed. Prima biertje!
Met 5,1% alcohol is het geen zwaar bier. Toch voel ik hem best wel, waarschijnlijk omdat ik vanmorgen niet veel vocht gedronken heb.
Het bier ziet er best mooi uit: nogal troebel, met tamelijk fijn schuim, beetje oranjeachtig van kleur.

Afbeelding

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2014 15:13

Nu al dronken? Geen wonder dat je niks meer voelt van Duvel! :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2014 17:36

Nee hoor, ik was niet dronken. Dat ben ik nog nooit geweest, trouwens.
Maar gewoon dat gevoel, dat je iets van de alcohol voelt op je bewustzijn. Het was trouwens ook weer heel snel over. Geen wonder met maar 5,1% alcohol.

Maar die Grolsch Puur Weizen mag van mij nog wel eens een keer. Dat bier heeft een goede indruk nagelaten bij mij.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2014 17:54

Ik maakte maar een grapje want je had al eens gezegd dat je nog nooit dronken bent geweest geloof ik. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2014 07:21

Weizen is heerlijk in de zomer. Goede weizen komt overigens in de eerste plaats uit Duitsland. Bij betere bierwinkels vaak wel te krijgen en anders als je een keer in Duitsland bent: kratje meenemen :-) bekend en lekker zijn de Erdinger, Paulaner en Franziskaner. Naast helweizen (licht) heb je ook nog dunkelweizen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 07:17

Marnix schreef:Weizen is heerlijk in de zomer. Goede weizen komt overigens in de eerste plaats uit Duitsland. Bij betere bierwinkels vaak wel te krijgen en anders als je een keer in Duitsland bent: kratje meenemen :-) bekend en lekker zijn de Erdinger, Paulaner en Franziskaner. Naast helweizen (licht) heb je ook nog dunkelweizen.

Over dat lichte en donkere Weizen: Weizen is dus NIET hetzelfde als witbier...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2014 08:25

Dat klopt. Weizen is een duits tarwebier op basis van minstens 50 procent tarwemout zonder verdere toevoegingen. Belgisch witbier is ook bier op basis van (ongemoute) tarwe maar mag wel allerlei toevoegingen bevatten. Vaak worden bijvoorbeeld koriander, sinaasappelschil enz toegevoegd.

Terug naar “Algemene Zaken”