Moderators: johannes1, Moderafo's
Chaya schreef:Ik heb dat een tijdje bijgehouden. (Voordat ik de slimme meter kreeg), dus ik noteerde een paar keer per dag de stand en welke apparaten er aan stonden.
Een wasdroger staat wel met stip op nummer 1. De kookwas op nummer 2.
Maar stekkers uit stopcontact trekken, blijkt ook echt besparing op te leveren. Ik ga meestal s'avonds als laatste naar boven en de lampen gaan dus uit met de stekker en niet met het aan/uit knopje.
De wasmachine zet ik niet meer voorgeprogrammeerd aan.
Ik ben hier in huis echt van de "onnodigstroomverbruikpolitie".![]()
De eerste die s'morgens de douche aanzet, zet een emmer neer totdat het water warm wordt. Met dat water kun je nog de wc doorspoelen. De ketel laten wij op zomerstand staan, totdat het echt tegen de 0 of lager komt.
Dat extra water weegt niet op tegen het gasverbruik, zeker omdat wij dat water niet nodeloos laten lopen.
Ondanks thuiswerken hebben wij afgelopen jaar minder water verbruikt, en ongeveer hetzelfde aan elektriciteit.
StillAwake schreef:Extra zaken in je verbruik: met thuiswerken zal je router het zwaarder hebben, zet je meer koffie/thee, je laptop loopt niet op lucht, enz.
En ongemerkt sluipt er steeds meer electornica je huis in. Een nieuwere telefoon kan meer, maar verbruikt ook meer. Een nieuwere laptop is sneller, maar verbruikt vaak ook iets meer.
Waar je vroeger een TV had, hangt er nu een extra kastje achter, wat ook nog eens een router aanspreekt.
Waar je vroeger een stereoinstallatie had hangt er nu een device aan om muziek te kunnen streamen.
En de grootste verbruikers die er bij komen zijn inductiekoken (wat energiezuiniger is, maar op je elektriciteitsrekening wél een plus veroorzaakt), een eventueel klimaatsysteem (warmtepomp of airco (techtisch gezien overigens hetzelfde) en een elektrische auto.
StillAwake schreef:Ik geloof een hoop. Maar ik geloof niet dat een lamp energie gebruikt als je hem met een schakelaar afschakelt. Er is géén stroomkring, en er loopt dus géén stroom.
Wellicht in jouw perceptie, maar het is pertinent onmogelijk dat er een verschil zit in een lamp die met een muurschakelaar spanningsvrij gemaakt is, een lamp die met een snoerschakelaar spanningsvrij gemaakt is, een lamp waar het bolletje uit gedraaid is, of een lamp waarvan de stekker er uit getrokken is. (geldt vanzelfsprekend niet voor de "slimme lampen" die via wifi aan en uit geschakeld kunnen worden).
StillAwake schreef:Ik geloof het volledig voor álle apparaten die je noemt, maar niet voor de lampen, ik geloof werkelijk niet dat dat merkbaar gaat zijn.
Apparaten die volledig afgeschakeld kunnen worden leveren geen sluipverbruik (oudere koffiezetapparaten, waterkokers, lampen, enz...
Het verveldende is alleen dat veel apparaten het niet prettig vinden om volledig afgeschakeld te worden (routers, TV-settop units) omdat er altijd op de achtergrond eea standby staat. En dat kost inderdaad serieus stroom...
StillAwake schreef:Naar mate je meer van de router vraagt doet ie ook meer...
Als hij alleen maar aanstaat gebruikt hij minder stroom dan wanner je er mee zit te videobellen... (al schat ik niet in dat dat meer dan 20% zal schelen, je voelt toch dat hij warmer wordt als je er meer data doorheen voert...
In principe ook niet maar er wordt wel zo over gesproken. Een laagtemperatuurradiator is een gewone radiator met een extra groot oppervlak in de ruimte die verwarmd wordt. Het is een ‘over gedimensioneerde radiatoren’, zodat de radiator voldoende warmte kunnen afgeven bij lage water temperatuur. Of simpel gezegd de radiator is te groot voor de ruimte die verwarmd wordt. De radiator verbruikt wel minder energie waar je uiteindelijk niets mee opschiet qua verbruik want hij is veel groter.StillAwake schreef:tussen twee haakjes: een hoogrendement radiator bestaat niet, en een laagrendementradiator ook niet.
Een lagetemperatuurradiator wél (watertemperatuur onder de 45 graden, en een hogetemperatuurradiator ook..
benefietdiner schreef:In principe ook niet maar er wordt wel zo over gesproken. Een laagtemperatuurradiator is een gewone radiator met een extra groot oppervlak in de ruimte die verwarmd wordt. Het is een ‘over gedimensioneerde radiatoren’, zodat de radiator voldoende warmte kunnen afgeven bij lage water temperatuur. Of simpel gezegd de radiator is te groot voor de ruimte die verwarmd wordt. De radiator verbruikt wel minder energie waar je uiteindelijk niets mee opschiet qua verbruik want hij is veel groter.
Het voordeel is wel het comfort. Het is een aangenamere temperatuur omdat er minder lucht circulatie nodig is om het vertrek te verwarmen.
Omdat er nu gesproken wordt over een laagtemperatuurradiator spreek met ook over een hoogtemperatuurradiator maar die bestaat in principe ook niet want dat is de normale altijd gebruikte radiator. Het komt op uit de gedachten als iets in laagtemperatuur is moet er ook iets zijn in hoogtemperatuur. Dat brengt veel verwarring met zich mee.
klopt.Marnix schreef:Je hebt dus een groter oppervlak aan radiatoren nodig om met lagere watertemperatuur een zelfde ruimte te verwarmen?
Marnix schreef:Dat is in mijn huis sowieso al wel een uitdaging want dat zou betekenen dat ze niet op de subtiele plaatsen waar ze nu (mooi weggewerkt) zitten zouden kunnen blijven en ik er een tegen een muur aan moet schroeven of zo, wordt alles nog een stuk lelijker van ook.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast