Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 08 apr 2010 21:15

Reviews Toyota Aygo.
Doorgaans positieve ervaringen met de Aygo.
Zit goed, stuurt goed, niet teveel geluid (tot zo'n 110 km/h).
Alleen wel klein natuurlijk. Bij het boodschappen doen, de achterbank plat.
En, ik hoorde dat sommige automaten niet helemaal goed schakelen.
Te lang doortrekken. In 2009 zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd,
misschien dat dat nu ook verbeterd is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 08 apr 2010 21:38

Te klein?? Nou dat valt reuze mee vindt ik. Je hebt behoorlijk wat ruimte, alleen wat minder kofferbakruimte. Maar goed je kunt 1 stoel achter plat gooien en dan kun je wat meer spullen kwijt en je hebt dan nog 1 zitplaats.

Boodschappen doen ik bijna nooit met de auto. Ik ga lopen of ik ga met de fiets.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 09 apr 2010 16:38

Kofferruimte Aygo
De kofferruimte is 139 liter van de Aygo.
Misschien dat één vouwkrat er net dwars in kan.
Kofferruimte Suzuki Alto: 129 ltr.

Electrische auto's
Afbeelding
Sinds 29 maart is de volledig electrische Tazzari te koop in Nederland.
Enkele gegevens:
* 542 kg
* 20 pk, 150 Nm
* topsnelheid 90 km/h
* Aktieradius 140 km
* Oplaadtijd: 8 uur
* Bagageruimte (voor en achter): 160 ltr
* Verbruik 3 cent per kilometer
* Vrij van wegenbelasting
* Prijs is €27.990
* Alleen te koop via Internet (o.a. Wehkamp)
Meer info Tazzari Zero.
Verschil met brommobiel: hij kan iets harder.

Lijst met 30 electrische auto's.

Niet in de lijst:
* Volvo C30 EV (gepland voor 2011)
* Nissan Leaf (gepland voor 2011)
* Chevrolet Volt / Opel Ampera
De Toyota Prius kan ook volledig electrisch rijden, maar slechts enkele kilometers.
In 2012 wil Toyota volledig electrische auto's kunnen leveren.
Laatst gewijzigd door Rolf op 09 apr 2010 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

meissie88

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor meissie88 » 09 apr 2010 17:02

Die electrische Tazarri vind ik toch nog behoorlijk thuis horen in 'Cars' wat uiterlijk betreft 8-[

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 09 apr 2010 17:52

Wat uiterlijk betreft is het wel een echte kleine auto.
Ook wat rijeigenschappen, bij lage snelheden, betreft.
Maar €28.000 is wel erg veel, gezien de prestaties (max. 90 km/h).
De Nissan Leaf, en de Chevrolet Volt (/Opel Ampera) zijn volwaardige auto's,
die ook de snelweg op kunnen. Prijzen: €32.000 - €40.000.

Afbeelding
Een Microcar M.GO kost €9.995.
Uitvoering met tweecilinder diesel. Techn. gegevens.

De electrische versie hiervan, welke niet leverbaar is in Nederland,
zou waarschijnlijk €15.000 á €16.000 gaan kosten.
Enkele gegevens:
* 540 kg
* Max. 70 km/h
* Aktieradius 100 km
Meer info el. Microcar.

Info over brommobielen (Wikipedia).

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 10 apr 2010 09:08

Met 90 km/uur kun je toch ook de snelweg op?

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 10 apr 2010 11:40

Max. en min. snelheden
Het kan en mag wel. Maar 90 km/h met een gewone auto, zonder aanhanger of caravan,
op de snelweg, is wel wat langzaam.
Miniumsnelheid voor autosnelwegen is 60 km/h.
En, zoals vermeld, in vergelijking met bijv. de Nissan Leaf biedt de Tazzari
veel minder. Echter, die is nu nog niet te koop.

El. auto's, nu te koop
Afbeelding
Citroen C1 EV Bron: Oplaadpunten.

De prijzen die genoemd worden voor de C1 EV varieren van €16.850 tot €27.500.
De informatie hierover is verschillend. Op de site van Citroen.nl is de C1 EV niet
te vinden. Het is een, in Engeland, omgebouwde C1. Wel op Citroen.nl, de
C-Zero (zelfde als Mitusbishi iMev). Maar die is zeer duur. De prijzen die genoemd
worden voor de C-zero en de iMev: resp. €35.000 en €48.000.

Volledig op electriciteit rijden (op dit moment):
- duur (aanschaf)
- beperkte mogelijkheden (prestaties, actieradius, ruimte)
- zoeken naar de nodige informatie

Overzicht van el. auto's, welke nu te koop zijn in Nederland (?).
(Andere lijst dan in voorgaande post.)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 10 apr 2010 21:07

Ik zag vanavond nog een Porsche 911 Turbo rijden in een straat met verkeersdrempels. Zodra die auto de verkeersdrempel op ging, hoorde je de voorspoiler tegen die drempel schaven met redelijk wat kabaal.
Een man, die daar wandelde met zijn vrouw, vernam dat ook, en moest er om lachen. Zijn lach klonk echt zo van: 'Ha, heb je zó'n dure sportwagen, kun je nog niet eens fatsoenlijk een verkeersdrempel nemen!'
Ik vond het wel een vermakelijk tafereel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 13 apr 2010 12:10

Ik krijg mijn lichtmetalen velgen aan de voorkant niet meer schoon... :? Ik heb een hele poos mijn auto niet gewassen en toen ik hem ging wassen kon ik boenen wat ik wou maar er bleef zwart spul op zitten. (van de remschijven?) Iemand een idee hoe dit simpel en makkelijk en goedkoop weggehaald kan worden? Ook zitten er een paar diepe krassen in, is daar ook een manier voor om ze weg te halen?
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 13 apr 2010 12:43

Je hebt speciale velgenreiniger (4,95 bij de bouwmarkt). Even inspuiten, met een sponsje afsponzen en klaar is jans.

Of je accepteert dat je nu donkermetalen velgen hebt :wink:

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 13 apr 2010 15:59

jans1 schreef: ... Ook zitten er een paar diepe krassen in, is daar ook een manier voor om ze weg te halen?
Het antwoord op die vraag is gegeven op vr. 27 nov. 2009 (4e alinea).

Misschien dat ik binnenkort hier nog iets aan toe kan voegen. Op één LM-velg (van mijn Meriva,
precies hetzelfde) zit ook een beschadiging. Waarschijnlijk door rijden tegen/langs een stoeprand.
Deze wil ik licht schuren, en daarna polijsten.
Laatst gewijzigd door Rolf op 13 apr 2010 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2010 16:46

Je gelooft het misschien nauwelijks. Maar toen ik met mijn auto vandaag van de A27 afkwam, en rechts afsloeg, zat ik even op een plaats waar twee banen overgaan in één. Dus een doorgaande baan rechtuit, en een voorsorteerbaan links naast mij. Naast mij reed een Mercedes-Benz, een stationwagon. T-serie noemden ze dat ook wel. (Zoiets als dit. Ik weet alleen niet wat de motorisering was, want dat stond er dacht ik niet op.) We reden gelijktijdig naar de ritspunt toe, waren dus naast elkaar terecht gekomen. Dat werd in feite een beetje een wedstrijdje wie er voor mocht gaan. Met mijn auto won ik dat!
Zou je toch niet verwachten van zo'n 1,3 litertje van 70 pk, die in mijn auto ligt.

Vervolgens reed die Mercedes wel constant heel dicht op mijn bumper. Dat is nou weer niet netjes. (Ik kon niet overal 80 km/u per uur rijden, want er zat nog iemand vóór mij. Ik wil ook nog enige afstand behouden.)
Helaas doen nogal wat Nederlanders dat. Ik zal er aan moeten wennen. Veel Nederlanders rijden nu eenmaal als echte horken. Het zijn vaak erg zenuwachtige typjes.
Mijn gewoonte is het niet om geen afstand te houden. Integendeel, dat doe ik als het even kan altijd. Want ik vind het asociaal om te dicht achter mijn voorligger te zitten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 13 apr 2010 17:11

Bumperkleven kan een boete van €180 tot €480 voor gegeven worden.
Min. 2 sec. afstand.
Mijn ervaring is dat je soms moet oppassen met wedstrijdjes.
De realiteit is dat er rijders zijn die weinig zelfbeheersing hebben,
en fatsoensnormen (understatement) niet in acht nemen.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 13 apr 2010 20:20

Rolf schreef:
jans1 schreef: ... Ook zitten er een paar diepe krassen in, is daar ook een manier voor om ze weg te halen?
Het antwoord op die vraag is gegeven op vr. 27 nov. 2009 (4e alinea).

Misschien dat ik binnenkort hier nog iets aan toe kan voegen. Op één LM-velg (van mijn Meriva,
precies hetzelfde) zit ook een beschadiging. Waarschijnlijk door rijden tegen/langs een stoeprand.
Deze wil ik licht schuren, en daarna polijsten.


@Rolf.. Dat was ik al helemaal vergeten.. Er zijn ondertussen nog wat krassen bij gekomen, iemand enig id hoeveel het zou kosten om ze te laten repareren? Ik zal er morgen even wat foto's op zetten..
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2010 20:31

Rolf schreef:Bumperkleven kan een boete van €180 tot €480 voor gegeven worden.
Min. 2 sec. afstand.
Mijn ervaring is dat je soms moet oppassen met wedstrijdjes.
De realiteit is dat er rijders zijn die weinig zelfbeheersing hebben,
en fatsoensnormen (understatement) niet in acht nemen.

Dat is wel mooi, die hoge boetes, maar hoe vaak komt dat nou eigenlijk voor, dat ze bekeuren voor bumperkleven? Ik merk weinig van toezicht hierop. Wel zie ik altijd flitspalen langs de weg staan voor de snelheid.

Bestuurders van bedrijfsbusjes zijn vaak sterk in bumperkleven, valt mij op.

Met groot verlangen kijk ik uit naar het moment dat ik mijn nieuwe fiets heb. Dan zijn er dagen dat ik verlost zal zijn van die idioterie van bumperkleverij en zenuwachtigheid van andere weggebruikers. Als op die dagen al die zenuwachtige typjes elkaar dan helemaal in puin rijden, zou dat mooi zijn. Dan ruimt dat op.
Met de motor vond ik dat woon-werk-verkeer ook al niks. Toen was mijn irritatie niet zozeer bumperkleverij, maar meer dat er zo weinig rijruimte is (volle wegen). Met mijn motor wilde ik altijd vooral vlot kunnen rijden.
Met de fiets ga je toch altijd met meest ongehinderd naar je bestemming, vind ik. Of lopend natuurlijk, maar dat is alleen geschikt voor heel korte afstanden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten