TheKeimpe schreef:Night, wij hebben om deze reden nu al twee auto's.
Voor mijn woonwerkverkeer rijd ik in een Yaris (record tot nog toe 1:22,4 op benzine) en als gezinsauto hebben wij een oude Zafira. (Verbruik met een beetje geluk 1:12)
Van het verschil in brandstofkosten kan ik bijna alle kosten van de Yaris betalen.
Maar als je niet veel kilometers maakt, is kilometerbeprijzing sowieso een fijne oplossing voor je. Geen MRB (die is best hoog bij een MPV) meer, alleen de kosten voor daadwerkelijk gemaakt kilometers.
Enige probleem is dat de wijken nog voller komen te staan met voor iedereen een grote en een kleine auto...
1 op 22,4 op benzine! Wow, dat is zuinig!
Met mijn motorfiets (600cc 4 cilinder) kwam ik in woon-werk-verkeer ook onder de 1 op 20 uit. In 2006 heb ik daarvan tijdelijk een lijstje bijgehouden. Het gemiddelde van dat lijstje zit op 1 op 21, en het zuinigste getal in de reeks is 1 op 22,5.
Voor die motor werd een normaal verbruik opgegeven van 1 op 17. Dat reed ik inderdaad als ik hem niet voor woon-werk-verkeer gebruikte.
Met mijn auto haal ik dat niet meer. Een hele lijst van verbruikscijfers heb ik nog niet, maar ik heb inmiddels één berekening kunnen maken. Mijn auto blijkt in de afgelopen twee weken 1 op 15,4 gereden te hebben. Dat is 6,48 liter per 100 km.
Rolf schreef:...
Autoverkopen
"De vijf best verkochte merken in de eerste drie maanden van 2010:
1. Volkswagen (aantal: 15.089, marktaandeel 10,4%),
2. Toyota (14.168, 9,7%),
3. Ford (13.798, 9,5%),
4. Opel (11.089, 7,6%) en
5. Renault (10.908, 7,5%). "
Volledig artikel.
Dat is in Nederland, neem ik aan? Geeft een mooi beeld van wat er te verwachten valt aan nieuwe auto's op de weg.
Wereldwijd lijkt mij ook wel interessant om te weten.