Moderators: johannes1, Moderafo's
naamloos schreef:Het is een gietijzeren houtkachel met ruitjes in de deurtjes, met een schoorsteen. Het zat er allemaal al in toen wij het huis kochten.
In het begin werd het wel warm en gingen we bij een graad of 23 de deur naar de hal openzetten om wat warmte kwijt te raken.
Maar laatst hoorde ik iemand praten over warmtestenen in de kachel, dat gaan we dan ook nog maar proberen.
StillAwake schreef:Ik heb het huis zelf laten bouwen, en enorm op de isolatie gelet. Ik kan me voorstellen dat het in een ouder huis minder goed op orde is.
Wat je kunt doen is een FLIR-camera huren, en daarmee foto's van de binnenzijde van je huis maken. Dan zie je precies waar de kou vandaan komt.
StillAwake schreef:Het lijkt er in alles op dat je gewoon te weinig vermogen geinstalleerd hebt (de gisteren al genoemde 80W per kuub)
Wat je nu gaat doen is nog eens 9kW bijplaatsen (dat is anderhalf keer het vermogen van de E-ketel als ik de cijfers goed interpreteer), en dat zou een stap in de goede richting moeten zijn.
Wat je zegt over de oliekachel en de houtkachel: als dezen er zo lang over doen om de temperatuur een graad omhoog te krijgen is ook hun vermogen onvoldoende.
Daarnaast ben je blijkbaar voor de buitenwereld aan het stoken, want als je huis zo snel afkoelt is de isolatie echt totaal niet op orde.
voor een Hr++ (dubbel glas) ruit moet je ongeveer 11 Watt per vierkante meter bij 10 grande temperatuurverschil rekenen.
StillAwake schreef:Als je een temperatuursverschil van 20 graden (ik neem aan dat dat de situatie was toen het bij jullie vroor) wilt bereiken met "oud" dubbelglas moet je daar bijna 60W per vierkante meter glasoppervlak voor rekenen Ik weet niet precies hoeveel vierkante meter glas je hebt, maar een gemiddelde woning zit al gauw op 20m2. Dat houdt in dat een vijfde deel van het (te lage ) vermogen van je ketel alleen al verloren gaat aan je ruiten.
Nee, en dat snap ik nou juist niet. We verbruikten rond de 1100 - 1200 kuub gas en het werd gewoon snel warm.StillAwake schreef:Maar had je ook zo'n moeite het huis warm te krijgen voordat je van de gasketel afstapte?
StillAwake schreef:Een paar vragen:
-Hoeveel glasoppervlak heb je, en welk type glas? Je schrijft over een serre, en dat klinkt als een groot glasoppervlak.
-Hoeveel kubieke meter leefruimte wil je op een behaaglijke temperatuur stoken? Uit de getallen die je eerder noemde krijg ik de indruk dat je zo'n 25kW aan verwarmingsvermogen nodig hebt, maar dat is op afstand lastig in te schatten.
-Je hebt gewoon een brievenbus in je voordeur? Overweeg eens of je die dicht kunt maken en een losse brievenbus kunt ophangen. Door dat gat in je deur komt namelijk best een klap koude heen.
Marnix schreef:Als je met 6 uur stoken van 15 naar 19 graden gaat, waar gaat die warmte dan heen? Ik heb een houtkachel (wel een degelijke Noorse van het merk Dovre) die helemaal niet groot is of zo, maar hij staat los van de muur. Als het 15 graden in huis is en ik maak hem even goed aan met wat kleiner hout en gooi er daarna een flink blok op, dan is het op de benedenverdieping binnen een half uur 19 graden, na een uur 21 graden een soms loopt het op de thermostaat die wel aan de muur tegenover de kachel hangt op tot 24 graden, afhankelijk van buitentemperatuur, soort hout enz. Natuurlijk blijft de bovenverdieping dan wel koud omdat de cv niets doet maar boven stoken we toch nauwelijks. Maar het lijkt me dat je uit een houtkachel dan veel meer rendement moet kunnen halen, het lijkt erop dat de warmte nu vooral naar buiten vliegt als je 6 uur moet stoken om je woonkamer 4 graden warmer te krijgen. Dan gaat er toch ergens iets mis. Of je kachel is veel te klein voor je kamer, of hij is is helemaal in een schouw geplaatst of zo. Warmtestenen kunnen wat helpen maar als je kachel te weinig kan voor je ruimte denk ik dat je beter kan kijken of je niet een wat betere kachel kan vinden. Nou ja, vraag is of je dat nog wil als je ook airco' hebt natuurlijk.
In een half uur, dat redden wij echt niet toen hij het nog goed deed.Marnix schreef:Snap ik, de vraag is dan waarom de kachel er nu meer moeite mee heeft als het eerder wel goed ging. Lijkt me toch dat er iets met je kachel of het stoken zelf niet goed gaat. Dat kan niet alleen isolatie zijn, wij begonnen ook zonder vloer- en spouwmuurisolatie en ook stookten we met gemak woonkamer en keuken in een half uur van 15 naar 20 graden. Wel even beginnen met wat kleiner hout en goed opstoken en daarna kan je hem zachtjes branden op temperatuur houden.
Ik vond het zelf ook een raar verhaal.StillAwake schreef:Erg vreemd.
Ik heb de getallen op me laten inwerken, maar snap niet wat er veranderd is.
Marnix schreef:Maar hoe stook je dan? Als ik de kachel aanmaak en goed opstook met wat dunner / kleiner hout geeft dat al snel best veel warmte. Als het zo lang duurt om het een graad warmer te krijgen, om het 19 graden te krijgen en dat ook wel de bovengrens is en het ligt niet aan hoe je warm je de kachel stookt, zou ik toch zeggen dat het vermogen van de kachel te laag is voor de benedenverdieping en dat je eigenlijk een grotere kachel nodig hebt. Een deel kan je dus wel opvangen met de nieuwe isolatie, tripel glas, dat soort dingen waardoor het benodigde verwarmingsvermogen wat daalt, een deel kan je misschien ook nog wel oplossen door de manier van stoken en wat je stookt (ik merk dat hardhouten blokken die ik had meer warmte afgeven dan het gemengde loofhout dat ik nu stook) maar als je echt de kachel veel wil blijven gebruiken zou ik toch eens rondkijken (hoeft natuurlijk niet nieuw te zijn) naar een houtkachel met wat meer vermogen. Je moet het gewoon in een uurtje met gemak van 15 a 16 graden naar een graad of 19 a 20 kunnen stoken.
Daarnaast zou je misschien ook kunnen overwegen een kachelventilator op je huidige kunnen zetten. Dat kost niets want hij draait op de warmte van je kachel. Het doet natuurlijk niets met het vermogen, maar je kan er wel mee zorgen dat de warmte die de kachel produceert meer naar de plek in de woonkamer gaat waar je bent en op die manier profiteer je er natuurlijk wel veel meer van, zeker als de kachel eigenlijk te weinig warmte genereert voor de hele ruimte. Dan wil je juist dat de warmte in ieder geval naar je zithoek gaat.
StillAwake schreef:Zou het kunnen dat bij het afgreken van de garage of het plaatsen van de carport iets met de spouwmuur gebeurd is zodat deze lekgeraakt is, waardoor de isolatie nat geworden is (en dus niet meer isoleert)?
Fijn dat het is opgelost!
StillAwake schreef:Het vermogen blijft onvoldoende, maar in NL is het niet vaak echt diep onder 0...
Ben benieuwd of het ook zo blijft als de buitentemperatuur nog eens onderuit gaat, want ik zag op de nederlandse weerapp dat het vannacht 5 graden was?
Naamloos schreef:Net als jij beginnen we met wat dun hout. Een beetje losjes over elkaar heen stapelen zodat er genoeg ruimte tussen zit dat ie niet direct weer uitgaat. Daarna wat dikkere stukken erop, en als het allemaal goed warm is de dikke blokken erop.
Nou moet ik wel zeggen dat we nog steeds bezig zijn om het zachte hout wat we nog hebben eerst op te stoken.
We hebben nu wel een kuub hard hout gekocht, maar dat is nog niet droog.
Misschien dat dat beter gaat met een paar warmtestenen erbij.
De gietijzeren Brink kachel is 82 cm hoog, het stookgedeelte is 30 cm en de doorsnede 57 cm.
Die ventilator vind ik wel een goed idee, ik kan het altijd proberen.
Verder eerst eens kijken hoe de spiltairco bevalt. Volgens die adviseur kan hij de ruimte van de woonkamer en open keuken met gemak aan.
En het kan tot -15 graden, dan slaat hij automatisch een minuut of 10 af om weer op te warmen en gaat dan weer verder.
Als het zo koud is moet er wel bijverwarmd worden, dan misschien inderdaad een andere kopen.
StillAwake schreef:De paar keer dat het zo koud is is je E-ketel (en overdag je houkachel) een goede backup.
je zegt nu 500,- per maand aan stroom kwijt te zijn, maar dat is natuurlijk wel gemeten in een uitzonderlijk koude tijd (ik heb de Nederlandse weerapps niet heel nauwkeurig gevolgd moet ik zeggen, kan dus zijn dat ik me vergis...)
Ik reis morgenavond naar Nederland (ik ga in Rotterdam aan boord voor 5 weken op de Noordzee), dus ik ga de komende maand even opletten welk weer jullie hebben
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast