Moderators: johannes1, Moderafo's
Erik1960 schreef:Toch is er wel een Grote Verandering hoor. Ik schreef ‘wij’ en dat is voor de eerste keer van toepassing
StillAwake schreef:Het zuiden van Noorwegen is prachtig.
Wat wil je er over weten
Ik wil niet zeggen dat ik alles weet, maar ik kom er wel eens![]()
De boot vanaf Eemshaven naar Kristiansand bevalt me prima (in het hoogseizoen wel vooraf boeken).
Afhankelijk van hoe lang je wilt zijn er verschillende mogelijkheden.
Hutten en dergelijke zijn niet heel duur (wederom, in het hoogseizoen wel redelijk snel volgepland).
Qua bergen: de bergen zijn minder hoog dan in bijvoorbeeld Oostenrijk, maar doordat de dalen erg laag liggen ervaar je dat niet zo sterk.
En omdat je toch een stuk noordelijker zit is de sneeuwgrens in de bergen ook lager, waardoor het qua beleving van hoogte niet echt voor Tirol onderdoet.
Door de noordelijke ligging heb je in de zomer ook ontzettend lange avonden (hoewel de middernachtzon echt nog wel een heel stuk verder naar het noorden optreedt).
Dus, als je info zoekt: laat het weten!
StillAwake schreef:Wij zijn er nog niet uit...
Vrouwlief wil naar Italie (die is de kou even zat...), de oudste twee willen naar de Noordkaap of naar Spitsbergen.
Zelf zou ik het liefst in de buurt van ons nieuwe huis blijven, om de omgeving eens wat beter te verkennen...
Dat is voor mij nog een vraagteken. Als je samen met iemand reist, ben je een ‘groep’ en heb je minder contact met andere pelgrims. En omdat ik mijn 7 Vierdaagses en 12 weken Camino altijd alleen gelopen heb, ben ik echt benieuwd hoe het mij bevalt om samen te lopen. Voor mijn vrouw is de grootste onzekerheid of ze het fysiek trekt. Maar daar zijn taxi’s en bussen voorMarnix schreef:Superleuk, samen is toch gezelliger dan alleen en als je pelgrimeren fijn vindt is het goed als je dat ook kan delen met je partner!
Erik1960 schreef:Dat is voor mij nog een vraagteken. Als je samen met iemand reist, ben je een ‘groep’ en heb je minder contact met andere pelgrims. En omdat ik mijn 7 Vierdaagses en 12 weken Camino altijd alleen gelopen heb, ben ik echt benieuwd hoe het mij bevalt om samen te lopen. Voor mijn vrouw is de grootste onzekerheid of ze het fysiek trekt. Maar daar zijn taxi’s en bussen voor
En dat delen was al die keren geen probleem. Via mijn reisverslagen op reislogger, de foto’s en natuurlijk de verhalen die ik meebracht was ze volledig op de hoogte van mijn ervaringen.
Katlheen schreef:Bernina express, die gaat toch van St. Moritz naar Tirano? Die heb ik een paar keer gedaan voor mijn werk (tourmanager).
StillAwake schreef:De tweede helft van juli, en vooral begin augustus zijn wel drukker. Maar totaal niet vergelijkbaar met de Alpen oid.
Het is naar het noorden voor veel europeanen, (gevoelsmatig de verkeerde kant op voor het mooie weer)
Het vereist een boottocht die belemmerend werkt voor mensen die op de bonnefooi vakantie vieren
Het heeft de naam erg duur te zijn (hoewel dat best meevalt zolang je vis eet in plaats van vlees, niet rookt, en alcohol niet als eerste levensbehoefte ervaart).
De toeristenindustrie is veel minder alom tegenwoordig.
Volgens mij zijn deze vier punten de reden dat Noorwegen weinig toerisme kent vergeleken met de Alpen.
Persoonlijk ben ik hitte nog nooit zat geweest, dus in Italie bijtanken van de scandinavische winter klinkt op zich wel goed.
Spitsbergen of de Noordkaap is ook vanaf hier nog steeds heel erg ver (Rome is maar 400km verder dan de Noordkaap).
De buurt verkennen heeft mijn voorkeur, (met een lange huttentocht en wildkamperen), maar dat kan ook in een aantal lange weekends.
Iets zegt me dat het Italië zal worden, maar ik lobby vrolijk door...
StillAwake schreef:Zweden is qua klimaat zeker veiliger, maar wel minder ruig.
Je hebt gelijk dat de belangstelling voor het noorden wel toeneemt, maar ik krijg in Nederland altijd vragen over de kou in de Noorse zomer (die inderdaad minder warm is dan de Spaanse zomer)
StillAwake schreef:Zweden is qua klimaat zeker veiliger, maar wel minder ruig.
Je hebt gelijk dat de belangstelling voor het noorden wel toeneemt, maar ik krijg in Nederland altijd vragen over de kou in de Noorse zomer (die inderdaad minder warm is dan de Spaanse zomer)
ajl schreef:Twintig graden is toch niet zo koud? Dan kan je juist lekker dingen doen. Onze kinderen gaan juist liever de kou in dan met 40C in de schaduw zitten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast