Motorrijders topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 15 mei 2008 09:27

*schop*
Dan hoeven we het vliegbrevet-topic niet zo te vervuilen :)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 mei 2008 09:28

rosalie83 schreef:Rolf, ben jij dat zelf op die motor? 8)
(Zie deze post.) Nee.
Mijn techniek was ook iets anders. Wel het zwaartepunt naar binnen
verleggen, maar de rug iets meer scheef, en de knie minder naar
buiten. Dan kun je de hellinghoek nog iets verkleinen. Dat lijkt
misschien gevaarlijk, maar het is een kwestie van ervaring en goed
kijken naar de omstandigheden, soort wegdek en weersomstandigheden.
En natuurlijk moet je wel een motor hebben die goed stuurt.
Laatst gewijzigd door Rolf op 15 mei 2008 17:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 15 mei 2008 09:30

Klinkt wel stoer :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 mei 2008 09:35

Heeft niets te maken met stoer gedrag. Extra mogelijkheden die een
motor heeft t.o.v een auto, zijn acceleratie, snelheid, behendigheid
(tussen auto's door) en sneller door bochten. Dus als je een motor hebt,
dan test je dat een beetje uit. Binnen de grenzen van wat verantwoord is.
Met 80 km / h de motor platleggen op een bochtige dijk is heel wat
anders dan met 150 km/ h een bochtige afrit nemen. Dat laatste heb ik
nooit gedaan.
Bovendien, als je jong bent, probeer je ook wel eens wat uit. Later wordt
dat anders. Iets onmenselijks?

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 15 mei 2008 15:21

Van mij mag je, Rolf 8)
Zelf ben ik niet zo van sportmotors, zoiets lijkt me wel wat: Afbeelding

Rolf

Reacite op dit topic.

Berichtdoor Rolf » 17 mei 2008 15:49

Idioot: "iem. die zwakzinnig is in de hoogste graad" (Van Dale).
De meeste? Onder de motorrijders die ik ken, zijn er enkelen die alleen
maar toeren, de meesten die heel beheerst rijden, en enkelen die
vaak wat harder rijden. En een kleine groep (10%?) met werkelijk
onbesuist en onverantwoord rijgedrag.

Een goede motorrijder gaat het niet vooral om snelheid, maar om goede
beheersing van de motor, verantwoord rijgedrag, en "gevoel van vrijheid".
Hij rijdt geconcentreerd, houdt rekening met andere weggebruikers, en
blijft in de veilige zone.
Vanaf m'n achttiende (jaren geleden) heb ik enkele jaren motor gereden.
Het mooie en uitdagende ervan was voor mij niet vooral de snelheid,
maar zorgen voor een goede beheersing. Motorrijden is ook veel meer
een actieve bezigheid dan autorijden. Door verplaatsing van het
zwaartepunt, naar voren (bij optrekken), naar achteren, links en rechts,
(in bochten) kun je veel invloed uitoefenen op het gedrag. En
uitproberen wat je ermee kan, binnen veilige grenzen. Dat heeft ook
te maken met ervaring. Er moet altijd het gevoel zijn dat alles onder
controle is. Rustige binnenweggetjes en bochtige dijken waren voor mij
de favoriete plaatsen.

Met bovenstaande wil ik overigens niet zomaar motorrijden aanbevelen.
Er zijn mooie facetten, maar ook nadelen. O.a. m.b.t. de gezondheid.
Je kunt ook de vraag stellen of motorrijden past bij een christelijke
levensstijl. Ik denk dat het voor een deel afhangt van de "manier
waarop", en ook van de leeftijd. Zelf zal ik het waarschijnlijk nooit meer
doen, maar dat is een persoonlijk iets.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 19 mei 2008 09:40

Rolf schreef:Je kunt ook de vraag stellen of motorrijden past bij een christelijke
levensstijl.

Kun je hierover iets uitweiden? Wat zijn eventuele bezwaren?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 19 mei 2008 10:13

Giovannino schreef:
Rolf schreef:Je kunt ook de vraag stellen of motorrijden past bij een christelijke
levensstijl.

Kun je hierover iets uitweiden? Wat zijn eventuele bezwaren?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Want het ligt er volgens mij maar net aan hoe je je op de motor gedraagt. Net zoals je in je auto je ook onverantwoordelijk kunt gedragen, wil het nog niet zeggen dat autorijden op zich niet past bij een christelijke levensstijl.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2008 15:53

1 Het eerste doel van mijn reactie was het geschetste beeld,
"de meeste motorrijders rijden ... ." te bestrijden. Dit is m.i. een
behoorlijke vertekening van de werkelijkheid. En drukt (ex-) motorrijders
een verkeerd stempel op. Motorijden vereist juist een goede concentratie,
beheersing en gevoel.

2 Nadelen van motorrijden:
a in de wind
b meer geluid
c meer trillingen/schokken
d verleidingen.
a Geen beschermend koetswerk. Een goede uitrusting kan dit nadeel gedeeltelijk
opheffen. Ademhaling bij snelheden van 120 km / h op een motor
is anders dan in een auto. Bij een tekort aan zuurstof kan er
vermindering van concentratie optreden. Een goede fysiek gesteldheid is
daarom noodzakelijk.
b, c Een automotor maakt bij normaal rijden tussen de 2000 en 4000 toeren,
max. meestal 6000 - 6500. Ga maar eens doortrekken tot 6000 rpm.
Vooral kleinere auto's maken dan behoorlijk geluid.
Snelle motoren hebben een max. toerental van 13.000 - 15.000 rpm.
Bij het benaderen van dat toerengebied, kan er gehoorschade optreden.
Ook worden trillingen veel meer doorgegeven dan in een auto.
Door de motor, maar ook vanwege de verhouding geveerd/onafgeveerd
gewicht. Veel auto's wegen tussen de 800 (kleintje) en 1300 kg (Astra, Golf, enz.)
Massa werkt dempend, voor het geluid, voor trillingen, en voor schokken.
Veel motoren wegen tussen de 150 en 225 kg. Hierdoor worden schokken,
(oneffenheden in wegdek) ed. veel meer doorgegeven. Er is wel verschil, een
BMW 800 ST zal denk ik veel comfortabeler rijden dan een Suzuki GSX-R 750.
d Het gaat er inderdaad ook om hoe je erop rijdt, en waar je
omgaat. Er is een tijd geweest dat fabrikanten een grens (100 pk)
afgesproken hadden, maar die wordt allang niet meer toegepast. In de
motorwereld is er ook veel wat niet past bij een christelijke levenswijze.

Samenvattend, motorrijden vergt meer van de fysieke gestelheid.
Is daardoor mogelijk schadelijk, en er zijn meer verleidingen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 17 jun 2008 10:51

ik zit er over na te denken om motorrijles te gaan nemen. Iemand ervaringe met motorrijles in amersfoort?

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1950
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Berichtdoor christien » 20 jun 2008 12:15

[quote="Evelien"]ik zit er over na te denken om motorrijles te gaan nemen. Iemand ervaringe met motorrijles in amersfoort?[/quote

Nee sorry daar heb ik geen ervaring mee. Mijn broer heeft sinds 3 jaar zijn rijbewijs en die heeft het in twee gedeelte's gedaan. Nu is een goede om het via de RIS methode te doen. Daar zou ik op letten als je een rijschool zoekt.

Gaaf dat je lessen wil gaan nemen, ik wil het ook nog steeds maar het zit er helaas niet meer in. Succes met zoeken.

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1950
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Berichtdoor christien » 20 jun 2008 12:18

Rolf schreef:1 Het eerste doel van mijn reactie was het geschetste beeld,
"de meeste motorrijders rijden ... ." te bestrijden. Dit is m.i. een
behoorlijke vertekening van de werkelijkheid. En drukt (ex-) motorrijders
een verkeerd stempel op. Motorijden vereist juist een goede concentratie,
beheersing en gevoel.

2 Nadelen van motorrijden:
a in de wind
b meer geluid
c meer trillingen/schokken
d verleidingen.
a Geen beschermend koetswerk. Een goede uitrusting kan dit nadeel gedeeltelijk
opheffen. Ademhaling bij snelheden van 120 km / h op een motor
is anders dan in een auto. Bij een tekort aan zuurstof kan er
vermindering van concentratie optreden. Een goede fysiek gesteldheid is
daarom noodzakelijk.
b, c Een automotor maakt bij normaal rijden tussen de 2000 en 4000 toeren,
max. meestal 6000 - 6500. Ga maar eens doortrekken tot 6000 rpm.
Vooral kleinere auto's maken dan behoorlijk geluid.
Snelle motoren hebben een max. toerental van 13.000 - 15.000 rpm.
Bij het benaderen van dat toerengebied, kan er gehoorschade optreden.
Ook worden trillingen veel meer doorgegeven dan in een auto.
Door de motor, maar ook vanwege de verhouding geveerd/onafgeveerd
gewicht. Veel auto's wegen tussen de 800 (kleintje) en 1300 kg (Astra, Golf, enz.)
Massa werkt dempend, voor het geluid, voor trillingen, en voor schokken.
Veel motoren wegen tussen de 150 en 225 kg. Hierdoor worden schokken,
(oneffenheden in wegdek) ed. veel meer doorgegeven. Er is wel verschil, een
BMW 800 ST zal denk ik veel comfortabeler rijden dan een Suzuki GSX-R 750.
d Het gaat er inderdaad ook om hoe je erop rijdt, en waar je
omgaat. Er is een tijd geweest dat fabrikanten een grens (100 pk)
afgesproken hadden, maar die wordt allang niet meer toegepast. In de
motorwereld is er ook veel wat niet past bij een christelijke levenswijze.

Samenvattend, motorrijden vergt meer van de fysieke gestelheid.
Is daardoor mogelijk schadelijk, en er zijn meer verleidingen.


Ik volg je niet helemaal hoor! :roll:
Waarom kent motor rijden meer verleidingen, en wat is er meer dan aan auto rijden wat niet past bij een christelijke levenswijze?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 jun 2008 16:40

Het hangt ook van de omgeving af. Toen ik motorreed, waren er enkele
actieve motorrijders uit mijn kennissenkring. Eén deed aan wedstrijdsport
(wegrace, nationaal, 500 cc). Dat is toch een beetje een andere wereld.
Bij de motorzaken waren ik naar toe ging (o.a. Gebben Staphorst, nu
Safe-motors, en één in Zwolle) proef je een heel andere sfeer.
Bijv. op zondag organiseren ze vaak motortochten, enz. Een keertje
kwam op zondag zomaar een motorrijder 'aanwaaien', die ik bij de
motorzaak een paar keer gesproken had. Ik heb hem natuurlijk niet de
deur uitgestuurt, maar ik vond het niet echt plezierig. Die mensen leven
heel anders.
Als je vrienden of goede kennissen hebt die ook motorrijden, dan
is het anders. Maar na drie jaar als éénling motor te hebben gereden,
was voor mij het plezier er wel af.
En, als je 18 bent, en je hebt de neiging om de grenzen van het mogelijke
te benaderen, moet je heel goed weten wat je doet. Het vergt ook heel
veel meer van je gezondheid. Als je niet veel reserves hebt, is het
volgens mij beter om er niet aan te beginnen.

Bovendien, er wordt toch een beetje anders tegen je aangekeken.
Heb je ooit een dominee op een motor gezien?

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 20 jun 2008 17:11

Ja hoor....een dominee die ooit bij ons gepreekt heeft, reed altijd motor....

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 jun 2008 17:16

Wie was het?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten