Dan hoeven we het vliegbrevet-topic niet zo te vervuilen

Moderators: johannes1, Moderafo's
(Zie deze post.) Nee.rosalie83 schreef:Rolf, ben jij dat zelf op die motor?
Idioot: "iem. die zwakzinnig is in de hoogste graad" (Van Dale).Lorijntje schreef:En de meeste motorrijders overigens rijden als idioten.
Giovannino schreef:Rolf schreef:Je kunt ook de vraag stellen of motorrijden past bij een christelijke
levensstijl.
Kun je hierover iets uitweiden? Wat zijn eventuele bezwaren?
Rolf schreef:1 Het eerste doel van mijn reactie was het geschetste beeld,
"de meeste motorrijders rijden ... ." te bestrijden. Dit is m.i. een
behoorlijke vertekening van de werkelijkheid. En drukt (ex-) motorrijders
een verkeerd stempel op. Motorijden vereist juist een goede concentratie,
beheersing en gevoel.
2 Nadelen van motorrijden:
a in de wind
b meer geluid
c meer trillingen/schokken
d verleidingen.
a Geen beschermend koetswerk. Een goede uitrusting kan dit nadeel gedeeltelijk
opheffen. Ademhaling bij snelheden van 120 km / h op een motor
is anders dan in een auto. Bij een tekort aan zuurstof kan er
vermindering van concentratie optreden. Een goede fysiek gesteldheid is
daarom noodzakelijk.
b, c Een automotor maakt bij normaal rijden tussen de 2000 en 4000 toeren,
max. meestal 6000 - 6500. Ga maar eens doortrekken tot 6000 rpm.
Vooral kleinere auto's maken dan behoorlijk geluid.
Snelle motoren hebben een max. toerental van 13.000 - 15.000 rpm.
Bij het benaderen van dat toerengebied, kan er gehoorschade optreden.
Ook worden trillingen veel meer doorgegeven dan in een auto.
Door de motor, maar ook vanwege de verhouding geveerd/onafgeveerd
gewicht. Veel auto's wegen tussen de 800 (kleintje) en 1300 kg (Astra, Golf, enz.)
Massa werkt dempend, voor het geluid, voor trillingen, en voor schokken.
Veel motoren wegen tussen de 150 en 225 kg. Hierdoor worden schokken,
(oneffenheden in wegdek) ed. veel meer doorgegeven. Er is wel verschil, een
BMW 800 ST zal denk ik veel comfortabeler rijden dan een Suzuki GSX-R 750.
d Het gaat er inderdaad ook om hoe je erop rijdt, en waar je
omgaat. Er is een tijd geweest dat fabrikanten een grens (100 pk)
afgesproken hadden, maar die wordt allang niet meer toegepast. In de
motorwereld is er ook veel wat niet past bij een christelijke levenswijze.
Samenvattend, motorrijden vergt meer van de fysieke gestelheid.
Is daardoor mogelijk schadelijk, en er zijn meer verleidingen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten