VW PoloNadat een jaar lang de
Opel Insigina de titel Auto van het jaar mocht dragen, nu de
VW Polo.
1
VW Polo (techn. geg.)2 Toyota IQ
3 Opel Astra
4 Skoda Yeti
5 Mercedes Benz E-klasse
Het ontwerp van de Polo wordt als saai betiteld.
VW heeft hier bewust voor gekozen, met als argument
dat het geen model wil die een korte tijd als fraai wordt
beschouwd. Maar liever een model wil dat ook na jaren
nog redelijk goed oogt.
Ford, Opel en VW, verschillende eisenFord, Opel en VW stellen wel enigszins verschillende eisen aan nieuwe modellen.
Kwaliteit, zuinigheid, bruikbaarheid, en voldoende prestaties geldt voor alle drie.
VW legt iets meer de nadruk op snelheid. De nieuwe Opel Astra heeft het
comfort van een klasse hoger, aangenaam stil. De VW Golf 6 echter heeft een iets
betere wegligging, en is iets sneller.
Een Golf is ook net iets mooier afgewerkt dan een Astra. Daar staat tegenover
dat een Astra in het gebruik iets praktischer is.
Tot nu toe ligt wat dat betreft Ford denk ik iets dichter bij VW, dan bij Opel.
Corsa, Fiesta en PoloOf die verschillen bij de kleinere modellen uit het b-segment net zo zijn?
Enkele feiten:
De
Corsa 1.4 (100 pk, €15.395) heeft biedt veel comfort, is praktisch en behoorlijk stil. Maar niet snel.
De
Polo 1.2 TSI (105 pk) is sneller, netjes afgewerkt, maar ook duurder (€17.250).
De
Fiesta 1.4 Trend (96 pk) zit daar tussen in (€16.182).
Remprobleem Toyota PriusHet imago van Toyota, dat bekend staat als een van de meest betrouwbare merken,
loopt mogelijk een nieuwe deuk op. Na de euvels met gevaarlijke matten en gaspedalen,
heeft het concern er in korte tijd een derde probleem bijgekregen: de remmen. Toyota
heeft in de Verenigde Staten en Japan tientallen klachten ontvangen over remproblemen
bij zijn populaire hybride Prius.
In de Verenigde Staten zouden al meer dan honderd klachten over de remmen van de Prius
zijn binnengekomen. Volgens een automobilist begaven zijn remmen het afgelopen juli met
een ongeluk tot gevolg. Daarbij raakten twee mensen licht gewond.
Volledig artikel.Prius-rijder WozniakApple-oprichter Steve Wozniak was dinsdag de bekendste Prius-rijder die aan de bel trok.
In een interview meldde hij dat bij gebruik van cruise control zijn auto plotseling sneller gaat rijden,
tot 165 kilometer per uur.
'Het is eng wanneer het gebeurt', aldus de 59-jarige Wozniak die samen met Steve Jobs Apple opzette.
Wozniak zegt dat hij al twee maanden aandacht vraagt voor het probleem. 'Het kostte me moeite om
de overheid en Toyota te overtuigen. Volledig artikel.Terugroepakties zijn er onderhand voor vele merken geweest. Zelfs Mercedes ontkwam
er niet aan. Kwalijk is echter wel als geprobeerd wordt iets in de doofpot te stoppen,
terwijl er duidelijk een probleem was. Als in 2004 bij de eerste signalen afdoende aktie
ondernomen was, had het terugroepen van 7,4 miljoen auto's misschien voorkomen kunnen
worden.
PS Een gave auto, is een exemplaar die in tact is.
Echter (houdt het er op dat schrijver dezes nog wat ouderwetse trekjes heeft) anno 2010
wordt zulk soort terminologie door Van Dale goed gekeurd.
Gaaf kan heden ten dage duiden op mooi, fraai, enz. Maar een technicus verstaat
het als zijnde ongeschonden, in goede staat verkerend.