654321 schreef:Maar moet je perse op vakantie om alles los te laten...?
Ik kan thuis ook prima vakantie vieren/ werk en alles loslaten. Heerlijk m'n man bij huis, wat uitslapen, samen zijn, de boel de boel laten, erop uit met elkaar, keer ergens eten (niet koken), dingen bezichtigen, wandelingen maken, bij een meer/ plas zitten picknicken; zwemmen, spelen, roeiboot mee, patatje halen etc. 's Avonds gewoon weer heerlijk in ons eigen bed. Dat is toch ook écht vakantie?!
Dat laatste ontken ik ook zeker niet. Wat ik alleen wel heb en dat hoor ik ook van veel anderen, is dat je eigen huis toch ook wel veel doe-dingen met zich meebrengt. Allereerst moet je het natuurlijk schoonhouden, daarnaast zijn er thuis ook altijd een hoop projecten te doen. De zolder en bepaalde kasten moeten nodig weer eens uitgeruimt, het dakterras moet een keer vervangen gaan worden en zo heb ik nog wel wat klussen. Daarnaast blijf je voor een deel ook heel erg in je vaste ritme, ga je naar je vaste supermarkt, speeltuin met je kids, omgeving om te bekijken, de post die op de mat valt en allerlei dingen van je vraagt etcetera etcetera. 's Avonds zitten we weer vaak op de bank en gaat zoals regelmatig de televisie aan. Mensen die je voor bepaalde dingen nodig hebben weten je altijd weer te vinden. Ja, ik zou thuis ook wel in zekere zin uit kunnen rusten maar niet zo goed als op vakantie maar toch een stuk minder goed dan wanneer ik de deur achter me dichttrek, in een ander land met andere winkels, ander eten, een andere taal, andere gewoonten op een camping ga staan met de tent. Met een ander bed of liever een matje, geen televisie, geen klussen die me aanstaren en aanklagen en geen vier muren om me heen, in de natuur in plaats van in een stad waar je altijd de auto's hoort rijden.
Mijn man is tot zijn trouwen nooit op vakantie geweest. Heeft hij ook nooit gemist. Uiteindelijk is op vakantie gaan pure luxe.
Absoluut, ook al heb ik op vakantie graag veel minder luxe dan in de het dagelijks leven. Een matje, geen verwarming, geen tv enz. Dat kan ook een vorm van ontspannen zijn. En psychologen, gedragswetenschappers enzovoorts zijn het er wel over eens dat op vakantie gaan doorgaans wel heel gezond is.
Overigens gaan wij de laatste jaren wel. Zelfs (ongeveer) elk jaar. De kinderen zijn ouder (heerlijk even geen vriendengroepen/ buurkinderen etc.), wij kunnen het betalen en genieten er ook van.
Meestal gingen we een midweek of een week. Dit jaar voor het eerst 10 dagen geweest. Een goedkoop huisje, camping, woningruil, appartement; wij staan overal open voor. Oudste kinderen mogen ook meedenken/ beslissen. Max 3 á 3,5 uur rijden (ivm benzinekosten).
Ja prima. Wij 4 weken en een stukje verder rijden en varen, maar je moet zelf weten hoe je het invult toch?
Maar als ik dit allemaal lees snap ik sowieso niet hoe iedereen zo lang vakantie kan krijgen. Bij mijn man zijn ze met z'n vijven binnen het bedrijf. In de zomer zijn ze juist extra druk. Er kunnen er hooguit 2 tegelijk weg (eigenlijk is de bezetting dan al te krap). Het ligt er een beetje aan of de anderen ook schoolgaande kinderen hebben, maar 2 weken is wel de max in het hoogseizoen.
Ik werk in de zorg; wij mogen 2 volle weken vrij met het weekend ervoor en het weekend erna (dus kom je op ong. 2,5 week). De weken dat je geen vakantie hebt moet iedereen (flink) extra werken, anders kom je qua personele bezetting niet rond. In de zorg kun je ook in de zomervakantie het niet met minder mensen doen dan normaal.
Dat ligt er natuurlijk ook aan wat voor werk je hebt, in hoeverre het seizoensgebonden is, of je veel collega's hebt of niet. Je hebt ook bedrijven die in de zomer zo ongeveer helemaal stil liggen of zelfs gesloten zijn rond de bouwvak bijvoorbeeld. Ik heb ook vijf collega's maar in de zomer is er ook wat minder te doen omdat er weinig collega's zijn en kunnen we veel werk plannen. De helft zit vast aan de schoolvakanties en de andere helft niet dus die werken dan in de zomer en zijn in juni of september vrij. Maar het verschilt vast per tak. Gemiddeld gaat een Nederlander 14,1 dag op zomervakantie dus er zijn er echt wel een hoop die 3 weken weg zijn. Bijna iedereen in mijn omgeving eigenlijk wel. Maar in sommige functies zal het inderdaad lastig zijn.