TheKeimpe schreef:Zo, even een heel andere vraag tussendoor.
Met 100km woon/werkverkeer per dag ga ik wel eens denken aan een motor...
Een aantal vraagjes:
- Hoe duur is het om een motorrijbewijs te halen? (Is misschien lastig, maar een beetje gemiddelde inschatting)
Net zo duur als het halen van een autorijbewijs.
Ik heb gelest in 2001 en 2002, en het was toen f70,- voor een uur rijles. Ik heb er ongeveer een jaar over gedaan, waarbij ik iedere week les had, met een stop van december (omdat het toen heel koud was geworden) tot ergens in februari/maart.
Daar komen natuurlijk nog de tarieven bij voor de examens. Bij mij was dat toen theorie en praktijk.
TheKeimpe schreef:- Wat kost het rijden op een motor per km, bij zeg iets van 10.000 km per jaar? (ik wil best op een tweedehandsje rijden, het gaat dus niet om een luxe cq. racemotor oid)
Ik kan moeilijk zeggen wat elke motor kost. Maar van mijn motor - Yamaha YZF600R Thundercat, 4 cilinders, 600cc, 100 pk - heb ik wel eens een heel globale inschatting gemaakt wat iedere kilometer kost.
De onderhoudsbeurten, die ik om de 6000 km heb, tikken best wel aan. Ik kwam eens op een inschatting van zo'n 10 eurocent per kilometer. Maar dan heb ik alleen nog maar de onderhoudsbeurten in rekening gebracht. Dan zijn er nog andere kosten, zoals brandstof. In woon-werk-verkeer is mijn motor behoorlijk zuinig, en blijft hij onder de 1 op 20. Rij ik relatief onzuinig, dan kom ik op 1 op 17 bijvoorbeeld. Dus aan benzine betaal je je niet arm met mijn motor.
Dus wat zou het ongeveer kosten om op die manier een jaartje 10000 km te rijden?
1000 euro aan onderhoudskosten (is een heel globale inschatting), plus 500 liter brandstof... eh, wat kost euro 95 eigenlijk? Tja, ik let er nauwelijks nog op. Laten we zeggen zo'n 1600 euro in een jaartje.
O ja, dan heb je natuurlijk nog wegenbelasting en verzekering. Maar dat stelt niet veel voor. Verzekering: zo'n 30 euro in de maand (WA+), wegenbelasting, zo'n 120 euro per jaar. Dus voor een jaar: 480 euro aan vaste lasten.
Dus dat zou zo'n 2000 euro in een jaar zijn.
Een Suzuki GS500 zal ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn in het onderhoud.
TheKeimpe schreef:- Hoe groot is het risico op een ongeval? (in vergelijking met een auto)
Ben benieuwd...
Tja, dat hangt sterk van jezelf af. Als je voorzichtig rijdt, hoeft er niks te gebeuren. Ik ervaar motorrijden zeker niet als gevaarlijk. Je moet wel behoorlijk scherp zijn met opletten, maar als het goed is leer je dat wel.
T.o.v. auto's is er zowel een voor- als een nadeel:
Voordeel: je hebt weinig ruimte nodig en veel meer mogelijkheden tot uitwijken, waardoor er veel minder snel wat gebeurt.
Nadeel: je bent veel kwetsbaarder, dus als er wat gebeurt is de kans op ernstig letsel veel groter. Ik heb wel eens gehoord van: 15 keer zo groot.
Ik sta er eigenlijk nooit bij stil, moet ik zeggen. Ik rijd gewoon, zonder het gevoel dat het gevaarlijk zou zijn. Echte incidenten zijn tot nu toe uitgebleven.