Motorrijders topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 29 jun 2007 17:53

Op de snelweg staat het al aangegeven waar je eraf moet, voor motors en autos is het ook verschillend aangegeven.
De rit terug is het leukste dan staan de viaducten vol mensen en overal motors op de weg,heen ook wel maar niet zo erg als terug.
En je kan je idd beter maar aan de snelheid houden want ze staan overal te controleren.
Een gast op een r1 haalde ons in met 160 en een paar kilometer verder stond ie al naast de weg.
Als je een uitlaat hebt met open pijpen kan je beter de db killers erin doen als je ze hebt.
Ik heb er geen dus als ze me aan zouden houden ben ik mn uitlaten kwijt denk ik en een vette bon toe.
In elk geval veel plezier morgen, ik ga zelf niet dit jaar omdat ik geen zin heb mn originele dempers eronder te knutselen. 8)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jun 2007 19:56

Het zit er weer op.
En het was voor mij ook best gezellig.
Die MotoGP-motoren waren wel erg spectaculair! Daar verbleekt elke straatmotor bij. Toen ik ze voor het eerst langs zag komen, verbaasde ik mij erover dat ze blijkbaar het lef hebben om op zulke brute machines te racen.

Ik heb geen refowebbers gezien.

Als de coureurs klaar zijn met racen, rijden zij nog een rondje waarbij het publiek naar hen zwaait, en zij zwaaien eventueel ook terug.
Ga je weer naar huis als TT-ganger, dan is die rol vanaf dan voor jou: mensen langs de weg die naar je zwaaien. Dat voelt erg leuk! 8)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

nonno
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 02 jul 2007 09:20

Het was weer ongelooflijk!!!!

Whohooow, echt onwijs gave race van Rossi (en de rest)

http://www.youtube.com/watch?v=zHXvdyFUvrM

Doet ie weer netjes !!

Ik heb weer genoten!
Okk nog een stukje race en de crash gezien van de zijspannen. Ging niet zachtjes!
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 jul 2007 09:48

Zo, even een heel andere vraag tussendoor.

Met 100km woon/werkverkeer per dag ga ik wel eens denken aan een motor...

Een aantal vraagjes:
- Hoe duur is het om een motorrijbewijs te halen? (Is misschien lastig, maar een beetje gemiddelde inschatting)
- Wat kost het rijden op een motor per km, bij zeg iets van 10.000 km per jaar? (ik wil best op een tweedehandsje rijden, het gaat dus niet om een luxe cq. racemotor oid)
- Hoe groot is het risico op een ongeval? (in vergelijking met een auto)

Ben benieuwd...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 02 jul 2007 10:05

Go Rossi :)

Hm, hebben aantal maanden geleden de Honda X11 van m'n man verkocht, maar zitten nu wel erg te denken om weer wat te kopen. Om ff snel ergens te komen is het wel erg handig, en die file's.. pfff..

Willen nu graag een lichte off-the-road aanschaffen. Lekker goedkoop, en dan kan ik ook eens oefenen met rijden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2007 11:45

TheKeimpe schreef:Zo, even een heel andere vraag tussendoor.

Een aantal vraagjes:
- Hoe duur is het om een motorrijbewijs te halen? (Is misschien lastig, maar een beetje gemiddelde inschatting)

Net zo duur als het halen van een autorijbewijs.
Ik heb gelest in 2001 en 2002, en het was toen f70,- voor een uur rijles. Ik heb er ongeveer een jaar over gedaan, waarbij ik iedere week les had, met een stop van december (omdat het toen heel koud was geworden) tot ergens in februari/maart.
Daar komen natuurlijk nog de tarieven bij voor de examens. Bij mij was dat toen theorie en praktijk.

TheKeimpe schreef:- Wat kost het rijden op een motor per km, bij zeg iets van 10.000 km per jaar? (ik wil best op een tweedehandsje rijden, het gaat dus niet om een luxe cq. racemotor oid)

Ik kan moeilijk zeggen wat elke motor kost. Maar van mijn motor - Yamaha YZF600R Thundercat, 4 cilinders, 600cc, 100 pk - heb ik wel eens een heel globale inschatting gemaakt wat iedere kilometer kost.
De onderhoudsbeurten, die ik om de 6000 km heb, tikken best wel aan. Ik kwam eens op een inschatting van zo'n 10 eurocent per kilometer. Maar dan heb ik alleen nog maar de onderhoudsbeurten in rekening gebracht. Dan zijn er nog andere kosten, zoals brandstof. In woon-werk-verkeer is mijn motor behoorlijk zuinig, en blijft hij onder de 1 op 20. Rij ik relatief onzuinig, dan kom ik op 1 op 17 bijvoorbeeld. Dus aan benzine betaal je je niet arm met mijn motor.
Dus wat zou het ongeveer kosten om op die manier een jaartje 10000 km te rijden?
1000 euro aan onderhoudskosten (is een heel globale inschatting), plus 500 liter brandstof... eh, wat kost euro 95 eigenlijk? Tja, ik let er nauwelijks nog op. Laten we zeggen zo'n 1600 euro in een jaartje.
O ja, dan heb je natuurlijk nog wegenbelasting en verzekering. Maar dat stelt niet veel voor. Verzekering: zo'n 30 euro in de maand (WA+), wegenbelasting, zo'n 120 euro per jaar. Dus voor een jaar: 480 euro aan vaste lasten.
Dus dat zou zo'n 2000 euro in een jaar zijn.

Een Suzuki GS500 zal ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn in het onderhoud.

TheKeimpe schreef:- Hoe groot is het risico op een ongeval? (in vergelijking met een auto)

Ben benieuwd...

Tja, dat hangt sterk van jezelf af. Als je voorzichtig rijdt, hoeft er niks te gebeuren. Ik ervaar motorrijden zeker niet als gevaarlijk. Je moet wel behoorlijk scherp zijn met opletten, maar als het goed is leer je dat wel.
T.o.v. auto's is er zowel een voor- als een nadeel:
Voordeel: je hebt weinig ruimte nodig en veel meer mogelijkheden tot uitwijken, waardoor er veel minder snel wat gebeurt.
Nadeel: je bent veel kwetsbaarder, dus als er wat gebeurt is de kans op ernstig letsel veel groter. Ik heb wel eens gehoord van: 15 keer zo groot.

Ik sta er eigenlijk nooit bij stil, moet ik zeggen. Ik rijd gewoon, zonder het gevoel dat het gevaarlijk zou zijn. Echte incidenten zijn tot nu toe uitgebleven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 02 jul 2007 13:39

TheKeimpe schreef:Zo, even een heel andere vraag tussendoor.

Een aantal vraagjes:
- Wat kost het rijden op een motor per km, bij zeg iets van 10.000 km per jaar? (ik wil best op een tweedehandsje rijden, het gaat dus niet om een luxe cq. racemotor oid)
- Hoe groot is het risico op een ongeval? (in vergelijking met een auto)

Ben benieuwd...
Het is wel wsl dat je er een motor bij neemt en het niet of een motor of een auto wordt?
Ik heb 8 lessen à HFL. 80,= gehad, met een kwartaal had ik het papier.
Examen was iets van HFL. 200,= dacht ik.
Motor onderhoud doe ik bijna altijd zelf, dus ik ben daar niet zulke 'enge' bedragen aan kwijt. :shock:
En je hebt wat geschikte kleding nodig, dus je moet je ook telkens omkleden op je werk.
Risico om een ongeval is er altijd, defensiever rijden als dat je in een auto doet werkt wel redelijk.
Wat vind je echtgenote ervan trouwens? 8)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2007 20:10

André schreef:Motor onderhoud doe ik bijna altijd zelf, dus ik ben daar niet zulke 'enge' bedragen aan kwijt. :shock:

Arbeidsloon is een factor die stevig aantikt. Zeker bij een grote beurt!
Dus ja, als je dat weg kan laten, dan scheelt dat een slok op een borrel (of nog meer).
Voor mij is dat geen optie. Ik zie het niet zitten om het onderhoud zelf te doen. Ik heb geen garage, en ik heb er ook de tijd niet voor. Zelfs het sprayen van de ketting heb ik afgelopen zaterdag op een P-plaats aan de snelweg gedaan, omdat het de dagen ervoor simpelweg niet van kwam. Het weer van de dagen ervoor was daar in dit geval overigens ook debet aan.
Er zit voor mij niks anders op dan maar vrij stevig te betalen voor het gemak om het door anderen te laten doen. Het kan gewoon niet anders. Gelukkig kan ik het financieel hebben.

André schreef:En je hebt wat geschikte kleding nodig, dus je moet je ook telkens omkleden op je werk.

Eh ja, de motorkleding is inderdaad ook iets om in te calculeren. Je motorkleding is je veiligheid, dus daar moet je niet echt op gaan bezuinigen. Ik was destijds 1500 euro kwijt voor mijn complete uitrusting: pak, helm, laarzen.
Nou ja, omkleden... het is meer: je voor iedere rit je in je pak heisen, en bij aankomst er weer uit. (En vergeet dan je schoenen niet bij je mee te nemen! Is me wel eens gebeurd.) Dat wordt routine, en dan kun je het waarschijnlijk behoorlijk snel.
Sommige mensen kunnen er dramatische verhalen over ophangen hoe lang dat wel zou duren - 10 minuten of zo - maar dat is naar mijn perceptie wel zwaar overdreven.

André schreef:Risico om een ongeval is er altijd, defensiever rijden als dat je in een auto doet werkt wel redelijk.

Ofwel: een beetje bij het gevaar uit de buurt blijven. Dus een beetje ruimte bewaren tussen jezelf en de andere weggebruikers, je gevoel voor gevaar gebruiken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 jul 2007 20:25

Ik vind het wel knap gedaan, zoals Rossi afgelopen zaterdag gewonnen heeft. Hij rijdt tot aan de randen van het circuit. Hij weet blijkbaar exact hoe ver hij kan gaan. En dat hij het voor elkaar krijgt om al die toch bepaald niet misselijke andere coureurs allemaal voorbij te komen...
Ik doe hem dat niet na! |:)|

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jul 2007 21:02

[Wat is Windows toch weer een schoft van de eerste orde! :x Heb ik net een verhaal getypt, wil ik met de muis klikken, schiet de cursor - zoals wel vaker, maar deze keer fataal - de rechterbovenhoek in, met als gevolg dat ik het Refowebscherm wegklik en mijn pas getypte verhaal in één klap weg is!!]

Lange afstanden rijden op mijn motor gaat goed tot zo'n 1,5 a 2 uur. En dan moet ik er hoognodig eens af, omdat ik dan een houten kont ga krijgen. Heb ik dat eenmaal gehad, dan lijkt het daarna wel weer vrij gauw terug te komen.
Zodoende is een toerrit van 400 kilometer op een dag een hele toer. Dan heb ik het echt helemaal gehad, en ben ik aardig op wat motorrijden betreft. Laat staan dat ik het zomaar aan zou durven om naar een bekende van mij te rijden die in Zwitserland woont (785 km).

Hoe hebben andere motorrijders dat? Hoe zijn hun lange-afstand-ervaringen?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 jul 2007 07:09

Dank voor de info.

Het is inderdaad de bedoeling om én een moter én een auto te hebben, zodat ook mijn vrouw de auto wel eens kan gebruiken... Ze is verder nu niet direct heel enthousiast, maar daarom had ik ook de laatste vraag gesteld.

Verdere opmerkingen zijn nog steeds welkom!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 jul 2007 19:51

Boekenlezer schreef:Ik heb geen refowebbers gezien.

TT-nacht (of nu tt-fextival genoemd) nog in geweest ?
ik stond voor het leger des Heils van 20:00u tot 24:00u samen met andere Assenaren jaarlijkse evangelisatie actie.

Sprak dit jaar ook enkele CMA-ers, (CMA = de christelijke motorclub: Christian Motorcyclist Association).
Ook altijd vaste klanten, en proberen andere motorclubbers te bereiken met het evangelie, uitaard wel op hun manier,
dus tijdens gebedsdienst vooraf even zo'n figuur jennen of ie het niet rot weer vond voor de motor en niet zou overwegen met de auto te gaan in zo'n geval...
het antwoord kun je al raden natuurlijk: pff auto, als ik niet met de motor naar Assen kan zou ik helemaal niet gaan! :mrgreen:
ghehe, dat zijn de echten!
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jul 2007 11:47

Ik heb ook een account op http://www.motor-forum.nl
'k Heb inmiddels gemerkt dat vragen over motorrijden daar heel wat meer respons opleveren.
Wat aantal gebruikers betreft is het zo'n 10 keer zo groot als Refoweb, heb ik net even gezien.

Ziehier het bewijs dat vrouwen niet alleen maar in saaie blikjes rijden als de Suzuki Alto, maar dat er ook spannendere vrouwen bestaan als het om vervoer gaat: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/173810 :yum:
Da's wel een opluchting om eens door te kijken! Lijkt me wel wat om eens met zo'n dame van gedachten te wisselen.
'k Weet alleen niet of ik er mag posten, aangezien ik geen vrouw ben.

André

Berichtdoor André » 10 jul 2007 12:47

Grappig BL, ik zag een paar keer 1000cc en 1100cc staan, daar mag je wel iets tegengewicht voor leveren, toch? 8)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 10 jul 2007 13:01

Leuk forum inderdaad Boekenlezer, als tip lees het topic 'garage/sleutel blunders!' of iets dergelijks. :mrgreen:
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Algemene Zaken”