Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? Deel 3

Berichtdoor ajl » 16 feb 2011 20:17

Ik dweil onze houten vloer meerdere keren in de week met gewoon heet water en een scheutje amonia en groene zeep. Echt prima te doen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 16 feb 2011 21:52

Dweilen doe ik natuurlijk ook gewoon, met heet water en een sopje, daar zit 't probleem 'm niet in. 't Gaat er meer om dat er hier veel zand binnen komt (meerdere kinderen, vrij wonen, het beroep van manlief) en zand schuurt de vloer. Na een jaar of 2 is die dus echt kaal en moet hij opnieuw gelakt worden. Dat is echt een mega-klus; alleen al de keuken is 50 m2 groot en dan komen de kamer en de hal er nog bij ...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 feb 2011 22:26

Sophie77 schreef:Dweilen doe ik natuurlijk ook gewoon, met heet water en een sopje, daar zit 't probleem 'm niet in. 't Gaat er meer om dat er hier veel zand binnen komt (meerdere kinderen, vrij wonen, het beroep van manlief) en zand schuurt de vloer. Na een jaar of 2 is die dus echt kaal en moet hij opnieuw gelakt worden. Dat is echt een mega-klus; alleen al de keuken is 50 m2 groot en dan komen de kamer en de hal er nog bij ...

Wauw! daar droom ik van. Onze kamer en keuken bij elkaar is 45 m2
Die zijn bij elkaar 9 bij 5 Ze zitten aan elkaar met een toog ertussen, lijkt het nog een beetje. toen we hier kwamen dachten we er eerst over om er een muurtje tussen te maken met een raam erin, gelukkig hebben we het niet gedaan.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 mar 2011 16:50

Ik zal mijn vraag hier maar stellen aangezien dit topic ook over tuinen gaat.
Wij hebben vorig jaar onze tuinen aan laten leggen en we hebben een stukje gras. Dat gras ziet er nu na de winter echt niet meer uit. Het lijkt wel hooi. Verdord en droog. Is dat normaal na de winter? En hoe krijg je het weer mooi fris groen? Het is gewoon geel nu.
btw: er zit ook een rond stukje van zo'n 10 cm in ons gras waar geen gras groeit, maar daaromheen groeit het des te hoger. Dit was al vlak na het aanleggen maar wij dachten dat het gras misschien even de tijd nodig had om normaal overal te gaan groeien. Weet iemand aub raad??

felisa
Mineur
Mineur

Berichtdoor felisa » 15 mar 2011 16:53

Schipje, compost op het gazon kan ook goed helpen, zo na de winter.
Daar krijgt het gazon een opkikker van, zeg maar.

Dat ronde plekje van 10 cm kan zijn dat er emelten of zo in het gazon zitten, als ik het goed heb zijn dat een soort rupsen of zo. Dat hebben wij ook eens gehad, en ging vanzelf weer weg op den duur.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 mar 2011 16:59

Schipje schreef:Ik zal mijn vraag hier maar stellen aangezien dit topic ook over tuinen gaat.
Wij hebben vorig jaar onze tuinen aan laten leggen en we hebben een stukje gras. Dat gras ziet er nu na de winter echt niet meer uit. Het lijkt wel hooi. Verdord en droog. Is dat normaal na de winter? En hoe krijg je het weer mooi fris groen? Het is gewoon geel nu.
btw: er zit ook een rond stukje van zo'n 10 cm in ons gras waar geen gras groeit, maar daaromheen groeit het des te hoger. Dit was al vlak na het aanleggen maar wij dachten dat het gras misschien even de tijd nodig had om normaal overal te gaan groeien. Weet iemand aub raad??

Wij hadden dit vorig jaar en hebben dit soort korrels gestrooid:

http://www.javegro.nl/start/produkten/5 ... estkorrels

het heeft ons gras erg mooi gemaakt.

Africa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Africa » 15 mar 2011 17:01

Schipje schreef:Ik zal mijn vraag hier maar stellen aangezien dit topic ook over tuinen gaat.

De grond verticuteren helpt ook. Dan haal je een oude laag weg, net onder het gras. Als je daarna mest strooit, komt er weer heerlijk groen vers gras. :D
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

*Annette*
Majoor
Majoor

Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? Deel 3

Berichtdoor *Annette* » 15 mar 2011 17:18

Het gras heeft heel wat op z'n kop gehad door de sneeuw en vorst, ik denk dat mesten en dan het de tijd geven een goede oplossing is.
Hier ziet het gras er ook echt niet uit... Maar na een week felle zon in de zomer ook niet, we hebben zoveel gras dat sproeien niet haalbaar is.

Ik heb echt weer zin in de zomer, alles buiten weer in de bloei en bloemen :)!
Wat de toekomst brengen moge........

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 15 mar 2011 17:47

idd een beetje gazon korrels of wat kunstmest, dat doen wij altijd. Denk erom niet te veel, want van kunstmest gaat het wel hard groeien. Blijf je aan het grasmaaien :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 16 mar 2011 12:05

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga dat spul van Evelien maar eens halen.

Felisa: hoe lang duurde dat dan voordat dat weg was? Het gras is vorig jaar juni gelegd en volgens mij ontdekten we bijna gelijk dat plekje maar ja, dan denk je: net gelegd, dat hoort erbij ofzo.

Afrika: verticuteren, dat hoeft toch maar 1 keer in de paar jaar? Of elk jaar?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 mar 2011 15:47

@schipje, het heeft wel even tijd en geduld nodig om het gras weer mooi te krijgen. Bij ons duurde het ook wel eventjes.

Wij halen spul bij zo'n heel oud zaakje waar nog afgewogen wordt op zo'n grote weegschaal en we krijgen heel goed advies enzo.

Die mestkorrels hebben we overigens bij een tuincentrum gekocht.

Anne 80

Berichtdoor Anne 80 » 16 mar 2011 20:13

Let op dat je het niet doet als de zon schijnt... Dan verbrandt het gras.
Je kunt het het beste doen voor het gaat regenen zo is mij verteld. dan neemt de grond het snel op.

felisa
Mineur
Mineur

Berichtdoor felisa » 16 mar 2011 21:48

@Schipje: Zolang duurde het bij ons niet, hoor, een maand of 3 of zo, toen was het wel weg.
Dus :-k

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2011 17:31

ben zo blij de schilder was hier net en de 2de week van april gaan ze de buitenboel geheel schilderen (antraciet met wit)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 mar 2011 14:47

Wauw, heerlijk Liefie! Mooi, wit en antractiet. Mijn schoonouders hebben heel veel hout aan het huis, en was altijd groen. Nu moest het toch geverfd en kwam hij mij vragen welke kleur mooi is. Ik heb ook antraciet aangeraden, en nu zit alles in de grondverf, wit met antraciet :D Het hele huis is meteen modern geworden. Heel gaaf om te zien.
Hier hebben we ook grijs en wit. Behalve de ramen achter, die moeten nog steeds, die zijn nog gewoon donkerbruin, hardhout. Ooit was ook dat mooi ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Algemene Zaken”