Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor CGK<3 » 19 feb 2009 18:58

Spons schreef:pff heb helaas te weinig tijd om te fotograferen, en als het mooie momenten zijn werk ik :( :( :(

maar goed ik zoek een klein gps tracker die je kan synchroniseren met de datum en tijd van je camera zodat je op bv google earth kan zien waar het was.

heb via google lopen zoeken maar kom niet het juiste tegen (of ik zoek verkeerd )

kan iemand me helpen ?

http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=401&sg_id=1566

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 feb 2009 19:01

@Boekenlezer
Weer een beetje wijzer.
Full frame is op dit moment nog zeer prijzig: Nikon D700, en Nikon D3.
Voorlopig maar gewoon opletten wat de automatische belichting instelt. En zodra het meer dan ISO 400 is,
zonodig (afhankelijk van de gewenste scherpte) ISO vastzetten. In sommige gevallen is dan vanwege de
lange sluitertijd wel een statief nodig.

Nog even terugkomend op scherpstellen.
Met de Nikon D60 kan de scherptelling ook vergrendeld worden met de speciale AE-L/AF-L knop.
Afhankelijk van de instelling (AE/AF= belichting + focus, AE=bel., AF=foc., AE-vast=bel. blijft vergr., AF-ON=foc. via AE/AF)
kan hiermee de scherpstelling en/of de belichting vergrendeld worden. Ook scherpstellen met AE/AF. i.p.v. de ontspanknop,
is mogelijk.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 feb 2009 23:52

@ boekenlezer: bedenk er dan ook wel bij dat de D700 in een beduidend hoger segment zit dan de D70s, en dat de techniek van de D700 zo'n drie jaar verder is dan de D70s (eigenlijk 4,5, omdat de D70s een upgrade is van de D70), en dat is bij digitale camera's heel veel. Wat niet wegneemt dat een fullframe zeker voordelen biedt (maar vooralsnog niet genoeg om mij ertoe te brengen 2000 euro extra uit te geven).

De eerste uitbreiding die ik gepland heb is een groothoekzoom, ws. een 10-20 of een 12-24, en een 50mm prime, waarbij ik twijfel tussen de Sigma 1.4 of de Nikon 1.8. Momenteel heb ik een Nikon D90 met een Nikkor 18-105, een SB-600 flitser en een Velbon statief.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 feb 2009 19:05

Prijsdoorbraak full frame
Zoals eerder vermeld kijk ik zo af en toe naar een groothoeklens voor mijn DX, voor bedragen vanaf ruim €400 te koop.
Als het zover is dat full frame camera's voor minder dan €1000 te koop zijn, is zo'n lens niet ideaal voor een Nikon FX.
Dus, maar even wachten totdat de prijzen van FX camera's gedaald zijn tot een acceptabel niveau.
Twee jaar misschien?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 feb 2009 10:04

Dat van die lenzen die niet geschikt zijn voor Full Frame had ik ook gelezen.
Weet iemand hoe dat precies zit?

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 26 feb 2009 15:47

Denkertje21 schreef:Dat van die lenzen die niet geschikt zijn voor Full Frame had ik ook gelezen.
Weet iemand hoe dat precies zit?

Omdat die lenzen gemaakt zijn voor crop-camera's krijg je enorme vignettering op fullframe

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 feb 2009 23:04

Napoleon schreef:@ boekenlezer: bedenk er dan ook wel bij dat de D700 in een beduidend hoger segment zit dan de D70s, en dat de techniek van de D700 zo'n drie jaar verder is dan de D70s (eigenlijk 4,5, omdat de D70s een upgrade is van de D70), en dat is bij digitale camera's heel veel. Wat niet wegneemt dat een fullframe zeker voordelen biedt (maar vooralsnog niet genoeg om mij ertoe te brengen 2000 euro extra uit te geven).

De eerste uitbreiding die ik gepland heb is een groothoekzoom, ws. een 10-20 of een 12-24, en een 50mm prime, waarbij ik twijfel tussen de Sigma 1.4 of de Nikon 1.8. Momenteel heb ik een Nikon D90 met een Nikkor 18-105, een SB-600 flitser en een Velbon statief.

Mijn keuze zou de Nikon AF-S 12-24mm f/4G DX zijn in die situatie.
D90, dat is geen verkeerde camera!

Overigens kwamen de eigenschappen bij weinig licht van mijn camera me bij het maken van de foto's van de laatste meeting bijzonder goed van pas. Als ik zonder flitser fotografeerde, en dat deed ik inderdaad het meeste, dan had ik de ISO 6400 i.c.m. f/2.8 echt nodig! (f/2 of f/1.4 was ook niet verkeerd geweest. Maar dat heb je niet op een zoomobjectief.) En dan nog had ik wel eens sluitertijden van bijvoorbeeld 1/15 sec! Gelukkig weegt mijn camera best wat met die batterijgrip eronder en een zwaar objectief erop, zodat die je zoiets nog wel eens kan vergeven.
Mijn camera heeft ook hogere gevoeligheidsstanden, zoals Hi 1.0 (ISO 12.800) en Hi 2.0 (ISO 25.600), maar die durf ik niet te gebruiken, want dan wordt de ruis wel èrg dominant en worden de kleuren lelijk.

De eerste twee foto's heb ik trouwens met mijn nieuwste groothoekzoomobjectief gemaakt. Resp. op 20mm en 25mm. De rest met mijn standaardzoomobjectief [24-70mm f/2.8]. Dat is toch de meest veelzijdige, moet ik zeggen. Wel belangrijk als je tussen de mensen loopt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 mar 2009 23:09

Bij mijn statief, Walimex, beweegt het toestel (soms) iets bij het indrukken van de ontspanner. Dit komt denk ik doordat het bovenste deel van kunststof is, en niet
echt stevig. Daarom een advertentie geplaatst voor iets beter. Als reactie:
Afbeelding
Manfrotto 132. (Vraagprijs €100,-.) Misschien wel een bijzonder statief (13 kg), maar lijkt mij niet handig.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 04 mar 2009 18:17

Rolf schreef:Bij mijn statief, Walimex, beweegt het toestel (soms) iets bij het indrukken van de ontspanner. Dit komt denk ik doordat het bovenste deel van kunststof is, en niet
echt stevig. Daarom een advertentie geplaatst voor iets beter. Als reactie:
Afbeelding
Manfrotto 132. (Vraagprijs €100,-.) Misschien wel een bijzonder statief (13 kg), maar lijkt mij niet handig.

Nee lijkt mij ook niet!Ik ben zelf ook aan het kijken voor een nieuw statief want ik had het zelfde probleem bij een goedkoop kunststof statief.

Staat hier niet iets voor je bij:

http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=283&sg_id=1207

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 mar 2009 22:02

Afbeelding

dit is mijn statief, een Velbon Sherpa 435, en ik ben er erg tevreden over. kost 125 euri bij konijnenberg
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mar 2009 22:37

Hoe groot is de statief als hij ingeklapt is. Ik wil er graag 1 die je echt tot klein formaat in elkaar kan schuiven en ligt van gewicht is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 mar 2009 22:55

@Napoleon
Wat is het verschil tussen de Sherpa 450 en 435 (+€35)?

Een kleiner statief heb ik ook na gezocht, bijv. ingeschoven max. 45 cm. dat is dan meestal een uitvoering met
poten die uit 4 of 5 delen bestaan. Voor zover ik gezien heb, zijn die er erg weinig, en ook duurder.
Daarom heb ik die wens maar een beetje laten varen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 mar 2009 23:15

tja, hij zal toch zeker een bepaalde stabiliteit moeten hebben wil hij je spiegelreflex stabiel kunnen houden. Je kunt dan voor carbon gaan, maar dat is wel enorm duur. die van mij is ingeklapt ongeveer 60 cm, en weegt 1,5 kg, en komt uitgeklapt tot 1.80m, zodat ik rechtop achter de zoeker kan staan. je kunt gewicht en formaat winnen als je een kleiner statief neemt.

@ rolf: wat ik zo snel kan vinden heeft de 450 een hogere maximale hoogte (10 cm), heeft hij een hogere minimale hoogte, is zwaarder (2.2 kg), en hij heeft een hoger draagvermogen (4 kg ipv 3 voor de 435).

voor mij was vooral het gewicht van doorslaggevend belang, omdat ik vooral aan reisfotografie doe, en het ding nog wel eens mee moet in mijn rugzak.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 mar 2009 23:34

Een max. hoogte van bijv. 170 cm is voor mij toch wel een wens. De ervaring heeft geleerd, dat die stand wel
eens van pas komt, en de laagste stand gebruik ik bijna nooit. Bovendien heb ik ook nog twee ministatieven.
(€10,-, van Lidl.)

Na even zoeken, nog het volgende.
* Sommige statieven hebben een verbinding tussen de drie poten. Misschien iets stabieler.
* Velpon Sherpa 600 R, 29 - 170 cm. (In de laagste stand misschien niet stabiel.)
* Velbon Ultra Maxi. Compact (ingesch. 35 cm) en licht (0,98 kg), €129.
* Velbon Maxi 347 E. Compact (ingesch. 44 cm), en licht (0,98kg), €99.

Terug naar “Algemene Zaken”