Napoleon schreef:@ boekenlezer: bedenk er dan ook wel bij dat de D700 in een beduidend hoger segment zit dan de D70s, en dat de techniek van de D700 zo'n drie jaar verder is dan de D70s (eigenlijk 4,5, omdat de D70s een upgrade is van de D70), en dat is bij digitale camera's heel veel. Wat niet wegneemt dat een fullframe zeker voordelen biedt (maar vooralsnog niet genoeg om mij ertoe te brengen 2000 euro extra uit te geven).
De eerste uitbreiding die ik gepland heb is een groothoekzoom, ws. een 10-20 of een 12-24, en een 50mm prime, waarbij ik twijfel tussen de Sigma 1.4 of de Nikon 1.8. Momenteel heb ik een Nikon D90 met een Nikkor 18-105, een SB-600 flitser en een Velbon statief.
Mijn keuze zou de
Nikon AF-S 12-24mm f/4G DX zijn in die situatie.
D90, dat is geen verkeerde camera!
Overigens kwamen de eigenschappen bij weinig licht van mijn camera me bij het maken van de
foto's van de laatste meeting bijzonder goed van pas. Als ik zonder flitser fotografeerde, en dat deed ik inderdaad het meeste, dan had ik de ISO 6400 i.c.m. f/2.8 echt nodig!
(f/2 of f/1.4 was ook niet verkeerd geweest. Maar dat heb je niet op een zoomobjectief.) En dan nog had ik wel eens sluitertijden van bijvoorbeeld 1/15 sec! Gelukkig weegt mijn camera best wat met die batterijgrip eronder en een zwaar objectief erop, zodat die je zoiets nog wel eens kan vergeven.
Mijn camera heeft ook hogere gevoeligheidsstanden, zoals Hi 1.0 (ISO 12.800) en Hi 2.0 (ISO 25.600), maar die durf ik niet te gebruiken, want dan wordt de ruis wel èrg dominant en worden de kleuren lelijk.
De eerste twee foto's heb ik trouwens met mijn nieuwste groothoekzoomobjectief gemaakt. Resp. op 20mm en 25mm. De rest met mijn standaardzoomobjectief [24-70mm f/2.8]. Dat is toch de meest veelzijdige, moet ik zeggen. Wel belangrijk als je tussen de mensen loopt.