Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 29 jan 2009 23:00

Denkertje21 schreef:
CGK<3 schreef:Ik denk het wel.

Hier foto's die ermee gemaakt zijn:

http://www.flickr.com/search/?q=Konica+ ... ss=2&s=int

Ik heb genoten van je foto's. Totaal onafhankelijk van de camera heb je oog voor wat je weergeeft. Prachtig. Het raakt me.
heb je veel vrije tijd? Ik heb nog wel een paar opdrachten in het buitenland voor je
Eh vriend, dit zijn niet mijn foto's he. Gewoon foto's die op flickr.com zijn geupload en getagged met de woorden Konica Minolta A200.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jan 2009 07:29

*is diep teleurgesteld* :cry:

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 30 jan 2009 09:40

Denkertje21 schreef:*is diep teleurgesteld* :cry:
Sorry :lol:

Mijn eigen foto's staan ook op flickr maar dan onder mijn naam, www.flickr.com/selderhuis

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 06 feb 2009 19:12

Zo CGK<3, er zit wel een artistiek talent in je waar ik van onder de indruk ben! Ik voel me gewoon tot niets verschrompelen bij het zien van dit! Hoewel ik toch best waarderende opmerkingen krijg over mijn fotografie. Maar als ik dit zie krijg ik spontaan het gevoel dat dat onterecht is. :?

Nu ja, positieve kant hiervan is, dat het me aanzet om ook eens wat moois te schieten. Het gevoel van: ik moet veel meer uit mezelf halen! Daarom heb ik maar gelijk mijn camera gepakt om eens een poging te doen. De bijbel die hier open voor mij ligt heb ik eens geschoten.

Afbeelding

Is het wat?
Mijn opinie: aardig geprobeerd, maar die groene lijn stoort. Die is namelijk van het woordenboek wat bij mijn Bijbel open ligt. Een zelfde kleur achtergrond als links boven was beter geweest.
Maar wat vinden jullie ervan?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 07 feb 2009 09:57

Mooie scherptediepte. Ik zou hem ook eens in zwart wit proberen, ik denk dat het geheel dan beter uitkomt

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 feb 2009 20:40

@ CGK
Dit wil ik ook eens proberen.
Maar eerst wachten op windstil en zonnig weer.
Is de foto achteraf (erg rode daken) bijgewerkt?

Hier iets van mij.
(Wat er fout aan is:
- scherpte moet beter
- één onderwerp, één oever dus
- en ? )

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 08 feb 2009 15:57

Rolf schreef:@ CGK
Dit wil ik ook eens proberen.
Maar eerst wachten op windstil en zonnig weer.
Is de foto achteraf (erg rode daken) bijgewerkt?

Dat was op een mooie ochtend in december. Overigens staan meer foto's die ik toen gemaakt heb in het nog te verschijnen boek "Calvijn en de Nederlanden" ;o

Maar goed, ik heb in ieder geval een polarisatiefilter gebruikt, vandaar de blauwe lucht en meer verzadigde kleuren, verder in photoshop verzadiging op +10 gezet en unsharp mask, that's it.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 08 feb 2009 16:00

Rolf schreef:
Hier iets van mij.
(Wat er fout aan is:
- scherpte moet beter
- één onderwerp, één oever dus
- en ? )

Is absoluut niks mee, goed over compositie nagedacht zo te zien, iets wat ik meestal vergeet :oops: . Het enige is dat hij zo recht uit de camera komt, ik denk dat je met de minimale bewerking, zoals levels, kleurverzadiging en unsharp mask al een stuk beter af bent. Maar toch, mooie set foto's van Hasselt!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 feb 2009 21:59

Bedankt voor de reacties.
Bewerken van foto's wil ik voorlopig nog niet doen.
1 Er zijn nog een aantal andere zaken die verbeterd kunnen worden.
2 De scherpte verbeteren en kleine onvolkomen wegwerken zou ik, als daarvoor een goed programma voorhanden zou zijn, wel doen.
Maar niet het aanzien sterk wijzigen. Ik houd, maar dat is persoonlijk, zoveel mogelijk van een natuurlijke en realistische weergave.

Van nu af zullen de foto's waarschijnlijk een heel stuk scherper zijn. Het bleek dat met de hand scherp stellen een beter resultaat gaf dan automatisch.
Als default voor scherpstellen was MF ingesteld. Dit is nu gewijzigd in AF-A. Of dit bij mijn Nikon (D60) af fabriek zo ingesteld was, of dat bij vergis dit zo is
ingesteld, weet ik niet. Nu zijn de foto's dus een stuk scherper. In de meeste gevallen levert automatisch scherpstellen een veel scherper beeld dan handmatig.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 12 feb 2009 17:15

Rolf schreef:Van nu af zullen de foto's waarschijnlijk een heel stuk scherper zijn. Het bleek dat met de hand scherp stellen een beter resultaat gaf dan automatisch.
Als default voor scherpstellen was MF ingesteld. Dit is nu gewijzigd in AF-A. Of dit bij mijn Nikon (D60) af fabriek zo ingesteld was, of dat bij vergis dit zo is
ingesteld, weet ik niet. Nu zijn de foto's dus een stuk scherper. In de meeste gevallen levert automatisch scherpstellen een veel scherper beeld dan handmatig.

Dat kan wel uitkomen dat het AF scherper is dan handmatig. Je moet goed kunnen zien en een goed matglas hebben om exact scherp te kunnen stellen. In de regel is het AF sneller en nauwkeuriger. Ik maak vaak combinaties tussen handmatig en AF scherpstellen.

Met mijn telelens zit ik nog wel es tussen de bomen door te werken en dan pikt de AF soms een takje. Dus stel ik handmatig scherp op mijn onderwerp en dan een klein tikje op de AF voor het zuiver stellen. Trouwens op mijn camera kan ik het scherpstellen en belichten met twee knoppen doen. Erg handig om alvast scherpgesteld te zijn en dan op HET moment te wachten om de foto te schieten.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 feb 2009 23:10

pff heb helaas te weinig tijd om te fotograferen, en als het mooie momenten zijn werk ik :( :( :(

maar goed ik zoek een klein gps tracker die je kan synchroniseren met de datum en tijd van je camera zodat je op bv google earth kan zien waar het was.

heb via google lopen zoeken maar kom niet het juiste tegen (of ik zoek verkeerd )

kan iemand me helpen ?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 17 feb 2009 17:05

Spons schreef:pff heb helaas te weinig tijd om te fotograferen, en als het mooie momenten zijn werk ik :( :( :(

maar goed ik zoek een klein gps tracker die je kan synchroniseren met de datum en tijd van je camera zodat je op bv google earth kan zien waar het was.

heb via google lopen zoeken maar kom niet het juiste tegen (of ik zoek verkeerd )

kan iemand me helpen ?

Kijk eens bij Kamera-express.nl bijv. Die zal wel wat hebben op dat gebied.

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2009 20:39

Sinds afgelopen zaterdag ben ik in het bezit van een groothoekzoomobjectief.
Dit model is sinds 1999 in de verkoop. Nou hoor je wel eens wat mensen erover zeuren dat recent uitgebrachte objectieven beter op de digitale sensor toegesneden zijn, en dat je met wat oudere objectieven minder beeldkwaliteit hebt, m.n. i.c.m. een volformaatsensor. Dat verhaal zou ook opgaan voor mijn nieuwe groothoekobjectief. Zo vind je op deze website tabellen die je doen geloven dat het met die objectieven maar matig gesteld zou zijn.
Nou, ik kan je zeggen: wat ik gezien heb met mijn camera, voor zover ik hem gebruikt heb tot nu toe, daar ben ik dik tevreden over. Hij produceert súperscherpe foto's! Dit is echt een geweldig goed objectief! Daar valt niet over te zeuren wat mij betreft.
Ken Rockwell heeft helemaal gelijk als hij de "problemen" sterk relativeert in zijn artikel over dit objectief:

Used properly, 17-35mm is super sharp.

The only stupid thing you can do, as with all other similar lenses from Nikon and Canon, is to shoot at 17mm at f/2.8 in broad daylight and then look in the farthest corners of FX with a microscope. If you do all this, they will will be soft, just like Canon's newest 16-35mm L II. Nikon confirms this in their MTF curves. Shoot at f/5.6 or longer focal lengths, and it's super-sharp everywhere in the frame.

Ofwel: laat je niet gek maken door pixelpeepers, die vergeten te fotograferen.

O ja, ik had ook nog een flitser gekocht.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 18 feb 2009 21:32

Zo af en toe kijk ook nog een beetje naar een groothoek.
Maar ik denk dat het goed is (als amateur op dit gebied) eerst wat meer kennis te verzamelen.
Zo ontdekte ik gisteren dat, kon ik natuurlijk al wel weten, dat boven de 400 ISO, foto's
behoorlijk veel ruis geven. Ruisonderdrukking scheelt iets, maar geeft nog geen mooie foto's.
Vooral de donkere delen zijn niet helder.
Dus 800, 1600 en 3200 ISO op de Nikon D60 heb je eigenlijk niet veel aan.
Misschien dat duurdere toestellen minder ruis geven.

Wil je binnenshuis (zonder flits) goede foto's maken met een groothoek, dan is een lichtsterke
groothoek een voordeel. Dat is nu wel duidelijk.
En mocht ik er ooit eentje kopen dan zal dat waarschijnlijk een heel andere prijsklasse zijn die
waarin een 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-NIKKOR valt.
O ja, dit nog. Als ik het nu goed begrijp dan is de 17 - 35 lens op een full frame te vergelijken met
een 12 - 24 voor DSLR met 24 * 16 mm CCD.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2009 10:21

Rolf schreef:Zo af en toe kijk ook nog een beetje naar een groothoek.
Maar ik denk dat het goed is (als amateur op dit gebied) eerst wat meer kennis te verzamelen.
Zo ontdekte ik gisteren dat, kon ik natuurlijk al wel weten, dat boven de 400 ISO, foto's
behoorlijk veel ruis geven. Ruisonderdrukking scheelt iets, maar geeft nog geen mooie foto's.
Vooral de donkere delen zijn niet helder.
Dus 800, 1600 en 3200 ISO op de Nikon D60 heb je eigenlijk niet veel aan.
Misschien dat duurdere toestellen minder ruis geven.

Wil je binnenshuis (zonder flits) goede foto's maken met een groothoek, dan is een lichtsterke
groothoek een voordeel. Dat is nu wel duidelijk.
En mocht ik er ooit eentje kopen dan zal dat waarschijnlijk een heel andere prijsklasse zijn die
waarin een 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-NIKKOR valt.
O ja, dit nog. Als ik het nu goed begrijp dan is de 17 - 35 lens op een full frame te vergelijken met
een 12 - 24 voor DSLR met 24 * 16 mm CCD.

Dat laatste klopt inderdaad. Voor een APS-C-sensor - dat heet bij Nikon: DX - is de AF-S 12-24mm f/4G DX het echte groothoekobjectief, wat je qua functionaliteit met de AF-S 17-35mm f/2.8D op volformaat kan vergelijken. (12-24mm * 1,5 = 18-36mm)

Als het om weinig ruis gaat zijn de Nikon D3 en de D700 de beste camera's op dit moment. Dat komt doordat die camera's een grotere sensor hebben (ca. 36*24mm) zonder overdreven veel pixels. Zie over het sensorformaat dit artikel.
De resolutie van deze camera's is voor huidige maatstaven niet overdreven hoog: 12,05 MegaPixel. Wat heet niet zo hoog: ik weet nog wel van een jaar of vier geleden, toen dat een heel hoge resolutie was, waar ik hoog tegenop keek. :| Maar de concurrenten hebben meer: de Canon EOS 5D MkII 21,1 MP, en de Sony A900 24,6 MP. Nou schijnt die Canon het nog goed te doen als het om ruis gaat, maar die Sony is toch echt een stuk minder. Relatief 'weinig' pixels op een grote sensor betekent: goede ruisprestaties.
Afgelopen maandag heb ik nog in het nachtelijk donker foto's gemaakt van de brandweer die uitrukte in mijn buurt. Dat deed ik met ISO 6400 uit de hand, vanaf het balkon. En dat ging prima! Met de meeste camera's kun je dat wel vergeten.

Ik heb de indruk dat een grotere sensor ook nogal positief werkt op de scherpte van je foto's. Dat valt mij op als ik de foto's, die ik met de D70s gemaakt heb, vergelijk met de foto's die ik nu met mijn D700 maak. En een artikel op internet bevestigt dat.

Terug naar “Algemene Zaken”