Rolf schreef:Zo af en toe kijk ook nog een beetje naar een groothoek.
Maar ik denk dat het goed is (als amateur op dit gebied) eerst wat meer kennis te verzamelen.
Zo ontdekte ik gisteren dat, kon ik natuurlijk al wel weten, dat boven de 400 ISO, foto's
behoorlijk veel ruis geven. Ruisonderdrukking scheelt iets, maar geeft nog geen mooie foto's.
Vooral de donkere delen zijn niet helder.
Dus 800, 1600 en 3200 ISO op de Nikon D60 heb je eigenlijk niet veel aan.
Misschien dat duurdere toestellen minder ruis geven.
Wil je binnenshuis (zonder flits) goede foto's maken met een groothoek, dan is een lichtsterke
groothoek een voordeel. Dat is nu wel duidelijk.
En mocht ik er ooit eentje kopen dan zal dat waarschijnlijk een heel andere prijsklasse zijn die
waarin een 17-35mm f/2.8D ED-IF AF-S Zoom-NIKKOR valt.
O ja, dit nog. Als ik het nu goed begrijp dan is de 17 - 35 lens op een full frame te vergelijken met
een 12 - 24 voor DSLR met 24 * 16 mm CCD.
Dat laatste klopt inderdaad. Voor een APS-C-sensor - dat heet bij Nikon: DX - is de AF-S 12-24mm f/4G DX het echte groothoekobjectief, wat je qua functionaliteit met de AF-S 17-35mm f/2.8D op volformaat kan vergelijken. (12-24mm * 1,5 = 18-36mm)
Als het om weinig ruis gaat zijn de Nikon D3 en de D700 de beste camera's op dit moment. Dat komt doordat die camera's een grotere sensor hebben (ca. 36*24mm) zonder overdreven veel pixels. Zie over het sensorformaat
dit artikel.
De resolutie van deze camera's is voor huidige maatstaven niet overdreven hoog: 12,05 MegaPixel. Wat heet niet zo hoog: ik weet nog wel van een jaar of vier geleden, toen dat een heel hoge resolutie was, waar ik hoog tegenop keek.

Maar de concurrenten hebben meer: de Canon EOS 5D MkII 21,1 MP, en de Sony A900 24,6 MP. Nou schijnt die Canon het nog goed te doen als het om ruis gaat, maar die Sony is toch echt een stuk minder. Relatief 'weinig' pixels op een grote sensor betekent: goede ruisprestaties.
Afgelopen maandag heb ik nog in het nachtelijk donker foto's gemaakt van de brandweer die uitrukte in mijn buurt. Dat deed ik met ISO 6400 uit de hand, vanaf het balkon. En dat ging prima! Met de meeste camera's kun je dat wel vergeten.
Ik heb de indruk dat een grotere sensor ook nogal positief werkt op de scherpte van je foto's. Dat valt mij op als ik de foto's, die ik met de D70s gemaakt heb, vergelijk met de foto's die ik nu met mijn D700 maak. En
een artikel op internet bevestigt dat.