ajl schreef:Ik had gelezen dat het 25000 km op jaarbasis was. Als deze afstand gereden wordt vanwege woon/werk verkeer, krijg je in de private sector nog een redelijke reiskostenvergoeding. Als het prive is, omdat je toch snel de auto pakt terwijl je ook kan fietsen, zou je ook hieraan iets kunnen doen.
Ja maar de grootste afstanden zitten hem toch in het woon/werkverkeer, bezoekjes aan familie enz. De korte stukjes in het buurt (boodschappen, naar een winkel, op bezoek bij mensen in de buurt) tikken niet zo hard aan, ook al ben ik het helemaal met je eens dat veel mensen daarvoor juist makkelijk veel vaker de fiets kunnen pakken.
Met kleine kinderen is dat soms wel een uitdaging, onze kerk zit nu precies aan de andere kant van het dorp, met nog wat hoogteverschil en zo en dat is met een kind dat iets meer dan een jaar fietst nog wel een uitdaging om ff op en neer te gaan (en op tijd weg te gaan)

Een speedbikes zorgt voor een enorme toename aan letsel in het verkeer en dan met name de hersenletsel. Ook met helm kan je je lelijk en blijvend bezeren.
Ja maar dat geldt ook voor e-bikes. Daarom vroeg ik naar hoeveel van de route in de bebouwde kom is en hoeveel niet. Als je in druk verkeer fietst snap ik het, als je het overgrote deel door een rustige polder fietst of zo is dat een heel ander verhaal.
Mijn fietsafstand bedraagt enkele reis 19 km en heen en terug 38 km. Gisteren op een gewone fiets in 43 minuten gefietst en gemiddeld reed ik ongeveer 20 km per uur. Ik wil eigenlijk de trapondersteuning zo min mogelijk gebruiken en alleen bij regen en/of forste tegenwind.
Ah je had het over "een ritje van 38 km" maar het is dus een ritje van 19 km. Dat scheelt de helft

En dan is een e-bike inderdaad prima. Wat je niet moet onderschatten is dat een e-bike ook een stuk zwaarder is en trapt zonder ondersteuning. Mijn vrouw fietste ook met een e-bike 19 km naar haar werk en had hem meestal op trapondersteuning 1. En af en toe stand 2 als ze echt een keer weinig ernergie had of veel tegenwind. Want zonder is echt wel zwaarder dan op een gewone fiets. Daarnaast kom je ook ruim voldoende aan je beweging toe als je twee keer 45 minuten op stand 1 fietst want je trapt dan toch nog gewoon aardig door hoor.
Onderschat overigens ook de zon niet. Wat juist lekker is aan een e-bike is dat je als het warm is, je niet helemaal drijfnat aankomt op het werk. Zeker niet als je je ook nog goed tegen de zon wil beschermen. Maar goed je was een koukleum he, dat scheelt. Ik heb het altijd heel snel warm en dan is ondesteuning is de zomer best lekker, heb ik gemerkt als ik af en toe de fiets van mijn vrouw leende voor rondjes in de regio.
Het OV is inderdaad redelijk aan de prijs. Ik kwam er echter sinds kort achter dat je een gezinskaart kan kopen voor €36,00 enkele reis Daarop kunnen 5 personen reizen. Dan is € 40,00 voor een ritje Groningen prima te doen. Aan benzine ben je het in ieder geval al kwijt. De overige kosten, onderhoud, verzekeringen, benzine etc heb je dan al niet meer.
Klopt, maar het is soms wel een gedoe om overal te komen, zeker als je wat verder van de randstad af woont. Buurtbussen, bussen die zelden gaan, meest dichtbijzijnde treinstation op een half uur en busstation op een kwartier van een huis af enz

Dan ben ik toch wel heel blij met een auto.
Leuke van een e-bike is trouwens ook wel dat je wat makkelijker wat grotere rondjes maakt. Ik ga sinds corona in april - juli vaak 's avonds nog even een km of 30 fietsen in de regio en heb zo wel heel veel van de ruime omgeving gezien / ontdekt.