Moderators: johannes1, Moderafo's
StillAwake schreef:Dat ik in de 24 jaar dat ik auto's op mijn naam heb staan (allen in Zuid Holland) per jaar gemiddeld 230 euro meer aan wegenbelasting betaald heb ten opzichte van Noord Holland is ergens ook belachelijk toch?
Want het is nu niet echt zo dat de kwaliteit van het wegennet in Zuid Holland echt veel hoger ligt dan in de rest van het land.
Wat dat betreft pleit ik voor het gelijktrekken van de wegenbelasting over heel Nederland, maar zolang de regels krom zijn zullen ook de aangeboden routes door de mazen van de wet krom zijn.
Overigens betaal ik vanaf de levering van mijn auto's voorlopig geen wegenbelasting (Elektrische auto's zijn uitgezonderd van wegenbelasting).
Wat ergens ook belachelijk is, de auto's zijn zwaarder, en hebben waarschijnlijk ook nog eens meer koppel, waardoor ze de weg juist zwaarder belasten (fysiek), wat juist meer onderhoud gaat vragen...
Ook een belachelijke regel, waarbij de houders van benzineauto's de wegenbelasting ophoesten voor de mensen die de middelen hadden om naar een EV over te stappen.
In die zin ben ik er voorstander van om alle auto's op het huisadres in te schrijven, om alle auto's belastingplichtig te laten zijn, en om alle provincies hetzelfde tarief te rekenen. Ook als dat in mijn nadeel zal zijn.
StillAwake schreef:gewicht en vermogen zouden indeerdaad allebei meegewogen moeten worden (eigenlijk koppel...)
StillAwake schreef:Hetzelfde geldt voor het vermogen.
Vermogen is koppel vermenigvuldigd met toerental, dus zullen alle voertuigen een redelijk vergelijkbaar koppel/vermogen (afhankelijk van frontaal oppervlak) gebruiken op de snelweg (filerijden uitgezonderd)
Daar gaat jouw 100PK regel dus niet op...
StillAwake schreef:Jammer, want het is wel een leuke discussie.
De kuilen die je wel eens voelt vlak voor een stoplicht zijn daar een mooi voorbeeld van.
Wat betreft snelwegen: de meeste schade wordt veroorzaakt door vrachtverkeer (de reden dat Dld naar een tolsysteem voor vrachtwagens keek)
StillAwake schreef:Tweedehands elektrisch is nog nauwelijks te vinden, en wat je vindt zijn vooral de auto's uit de allereerste generaties.
En of je daar gelukkig van wordt: ik vraag het me af...
Overigens heb ik private lease ook eens doorgerekend, en zelfs dat komt op een vergelijkbaar prijsniveau uit.
Ik kocht ook altijd auto's van zo'n 5 jaar oud, en reed er dan 5 jaar mee, en dat was nu ook de eerste gedachte. Maar toch een andere weg gekozen...
Maar eerlijk is eerlijk: de private lease tarieven vielen me mee (komt uit op een redelijk vergelijkbaar kostenplaatje als kopen)
StillAwake schreef:Ik heb een poos gezocht naar een tweedehands elektrische auto, maar ik heb er niet 1 gevonden die als gezinsauto te gebruiken was, een aanhanger mocht trekken en een actieradius had van meer dan 300km
Zodoende nieuw...
Je hebt het overigens over het idee dat private lease duur is (en deels is dat ook wel zo), maar als je eerlijk kijkt wat je aan een auto kwijt bent is private lease niet eens zo heel veel duurder.
Als ik zie dat ik op mijn Audi iedere maand (inclusief afschrijving, verzekering, brandstof, onderhoud, wegenwachtlidmaatschap en banden) zo'n 800,- per maand kwijt ben (het kreng is zwaar, loopt 1 op een emmer, en ik rij gemiddeld zo'n 25000 km per jaar) is een private lease constructie van 600,- per maand (waar dan ongeveer 125 aan elektriciteit bij komt) niet eens heel veel duurder.
Ik heb gekozen voor een Skoda Enyaq, en heb net even gekeken wat deze in private lease zou doen: 700,- per maand, waarvoor ik een qua binnenruimte net iets grotere auto rijdt, die ook nog eens 14 jaar jonger is dan mijn huidige wagen.
En inderdaad, de auto wordt vie private lease nooit van jezelf (al denk ik wel dat het zo zou voelen), maar meestal doe je toch ongeveer 5 jaar met een auto.
In die zin is private lease niet eens heel veel duurder.
Sterker nog, voor een volledig vergelijkbare nieuwe auto denk ik dat het zelfs iets goedkoper is op maandbasis (al vind ik het heel moeilijk om in te schatten hoe de afschrijving van een EV zal zijn als ze in wat grotere getale op de markt komen.
Gebruikers op dit forum: Hans1978 en 2 gasten