Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het algemene etens- en drinkenswarentopic

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2016 20:50

Chaya schreef:bleegh, dat smaakt nergens naar.
Dan neem ik gewoon een glas fris water met een schijfje citroen. Laat die thee maar zitten. Je bent een theemoordenaar Marnix :mrgreen:
Als je weet hoe de engelsen met zorg een pot thee zetten!

Ik heb trouwens een nieuwe dorstlesser die de test van mo kan doorstaan :lol:
Afbeelding

In­gre­di­ën­ten: 73% vruch­ten­sap (uit con­cen­traat), ap­pel, li­moen 6%, Licht brui­send wa­ter met vruch­ten ex­trac­ten, na­tuur­lij­ke aro­ma's, na­tuur­lij­ke kleur­stof­fen, fruit- en plan­ten ex­tract.

Zonet teruggekeerd van een vermoeiend loopje naar de brievenbus en dan smaakt zo'n glas koele cloudy lemon echt vurrukkuluk :yum:

Nee hoor, ice tea is van origine gewoon ijskoude niet te sterke thee. Met een ctroensmaakje. Zonder suiker. En vertel mij niet hoe je thee moet drinken,ik ben een van de weinige nederlanders die zijn theezakje lang laat zitten en niet na 3x op en neer in het glas er uit haalt ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 jul 2016 05:53

mohamed schreef:Kom nou toch eens tot de kern, beste imam Rotterdam! Is het drankje van gereformeerd meisje Chaya ook geschikt voor een meisje van halal, ja of neen?

Geen idee dan moet je weten welke stoffen er exact gebruikt zijn.
Overigens, alles wat Chaya mij zou voorzetten drink met een gerust hart. :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2016 10:24

mohamed schreef:Kom nou toch eens tot de kern, beste imam Rotterdam! Is het drankje van gereformeerd meisje Chaya ook geschikt voor een meisje van halal, ja of neen?

rotterdam schreef:Geen idee dan moet je weten welke stoffen er exact gebruikt zijn.

Ja en jij vroeg me of ik dat echt wilde weten en dat wil ik echt! :)
rotterdam schreef:Overigens, alles wat Chaya mij zou voorzetten drink met een gerust hart. :D

Ook ik en vermoedelijk is er geen wet die wat heeft tegen een glaasje niks. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2016 10:30

Marnix schreef:Nee hoor, ice tea is van origine gewoon ijskoude niet te sterke thee. Met een ctroensmaakje. Zonder suiker. En vertel mij niet hoe je thee moet drinken,ik ben een van de weinige nederlanders die zijn theezakje lang laat zitten en niet na 3x op en neer in het glas er uit haalt ;)

Laat ik als zijnde Fries jou dan maar vertellen dat je je thee verkeerd drinkt. [-X
Het water breng je aan de kook op het fornuis en niet met een waterkoker. Als het kookt giet je het in een theeglas en laat daar het zakje drie seconden in staan wat je er dan meteen weer uit haalt. Als je ijsthee wilt laat je het gewoon afkoelen.

Serveren met flink wat suiker, als Chaya hier nog een keer komt zal ze zeggen: 'wat is die thee lekker zoet voor zo weinig suiker.' Dat komt omdat ik wat extra heb toegevoegd toen ze niet keek en volgens bepaalde wetten van wetenschappers gebeurt hetgeen wat je niet ziet niet, dus vandaar!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 jul 2016 15:01

Marnix schreef:En vertel mij niet hoe je thee moet drinken,ik ben een van de weinige nederlanders die zijn theezakje lang laat zitten en niet na 3x op en neer in het glas er uit haalt ;)

Een echte theeliefhebber zet geen thee met zo'n bungelend zakje [-X
rotterdam schreef:Overigens, alles wat Chaya mij zou voorzetten drink met een gerust hart.

Mijn drankjes zijn goed voor het hart. :wink:
mohamed schreef:Het water breng je aan de kook op het fornuis en niet met een waterkoker. Als het kookt giet je het in een theeglas en laat daar het zakje drie seconden in staan wat je er dan meteen weer uit haalt. Als je ijsthee wilt laat je het gewoon afkoelen.

Foei, ook gij. Theepot spoel je om met kokend water, gooit er dan schepjes losse thee in (desnoods een thee-ei met losse thee daarin) de thee schenk je daarna door een zeefje in een porseleinen kopje van een wijder modelletje (koffiekopje is hoger en smaller) Alles vanwege het aroma.
Wil je er ijsthee van maken, schenk je de thee in een hoge glazen kan en doet er naar smaak uitgeperst vruchtensap bij.
Ik houd juist niet van zoete dranken.
Ik doe geen suiker in thee, koffie, karnemelk of yoghurt.
Alzo heren. Geen zakjes dus. En al helemaal niet een theezakje tweemaal gebruiken, zoals ik ook wel eens zie gebeuren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2016 21:55

Wel, je doet als even wettisch over een kopje thee als een meisje van halal over een snoepje. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2016 22:34

Jawel Chaya, dat kan je prima doen als echte theeliefhebber, maar ik heb ook wel 6 soorten verse thee als je wil. En daar gebruik ik ook theezakjes voor. Die je zelf met thee kan vullen. Ik had het toch over theezakjes? Dat dus.

Maar dit is net zoiets als beweren dat een echte koffieliefhebber geen gewone filterkoffie drinkt. Dat doen de meeste koffielefhebbers ook tegelmatig.

Mohamed, wat een onzin. Een fornuis. Water moet je aan de kook brengen in een ketel boven een zelf gestookt houtvuur (waarbij je zelf ook bomen hebt geveld en in stukjes gehakt.)

Of een waterkoker. En als jij het verschil tussen in een ketel en in een waterkoker gekookt water kan proeven wordt het nodig tijd dat de waterkoker een keer gaat ontkalken / schoonmaken of zo ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 jul 2016 14:02

Marnix schreef:Jawel Chaya, dat kan je prima doen als echte theeliefhebber, maar ik heb ook wel 6 soorten verse thee als je wil. En daar gebruik ik ook theezakjes voor. Die je zelf met thee kan vullen. Ik had het toch over theezakjes? Dat dus.

O, zo'n linnen zakje, dat is vrijwel hetzelfde als een thee-ei.
Voorheen dronk ik wel thee gezet met een zakje, maar sinds ik een keer a real english high tea heb geproefd... tja, dan ben je dus verwend.
Marnix schreef:Maar dit is net zoiets als beweren dat een echte koffieliefhebber geen gewone filterkoffie drinkt. Dat doen de meeste koffielefhebbers ook tegelmatig.

Ik ben zelf meer van de koffie, thee drink ik zelden.
Inderdaad, ik heb nog een ouderwetsche bruine koffiepot met een bruine porseleinen filter, uit een erfenisje, helaas geen koffiemolen, maar dan zet ik soms met kokend water - et maalsel heel langzaam laten opkomen - een bakkie.
Als de boontjes op zijn, keer ik weer naar de nespresso. Toch wel makkelijk en snel hoor, en vooral lekker ook.
Helaas duur.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2016 21:29

Chaya schreef:Helaas duur.

Ben je nu een Zeeuws meisje? :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2016 08:19

Veel te duur, Nespresso. Zelf goede koffie zetten is een stuk goedkoper. We drinken meestal filterkoffie maar af en toe ook wel eens van vers gemalen bonenkoffie. Af en toe haal ik koffie en thee bij Simon Levelt. Geen dure apparaten, gewoon een bonenmaler en een koffiezetapparaat van bij elkaar nog geen 50 euro. En heerlijke koffie. Veel goedkoper dan die George Clooney-koffie :wink: zo'n apparaar is prijzig en de cups zijn ook hele duur. Dan kan je voor alternatieve cups van ah of lidl gaan bijvoorbeeld maar dan nog is het niet goedkoop. Zeker niet als je 's ochtends twee grote mokken drinkt. Dat zijn 4 cupjes :) nee dan zet ik mijn koffie liever zelf, evt met verse bonen. Net zo lekker, echter, verser, beter voor het milieu dan al die plastic / alu verpakking.

Op het werk hebben we sinds kort ook vers-bonen-koffie. Hmmmm. Over verwend gesproken.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jul 2016 09:06

Marnix schreef:Veel te duur, Nespresso. Zelf goede koffie zetten is een stuk goedkoper. We drinken meestal filterkoffie maar af en toe ook wel eens van vers gemalen bonenkoffie. Af en toe haal ik koffie en thee bij Simon Levelt. Geen dure apparaten, gewoon een bonenmaler en een koffiezetapparaat van bij elkaar nog geen 50 euro. En heerlijke koffie. Veel goedkoper dan die George Clooney-koffie :wink: zo'n apparaar is prijzig en de cups zijn ook hele duur. Dan kan je voor alternatieve cups van ah of lidl gaan bijvoorbeeld maar dan nog is het niet goedkoop. Zeker niet als je 's ochtends twee grote mokken drinkt. Dat zijn 4 cupjes :) nee dan zet ik mijn koffie liever zelf, evt met verse bonen. Net zo lekker, echter, verser, beter voor het milieu dan al die plastic / alu verpakking.

Op het werk hebben we sinds kort ook vers-bonen-koffie. Hmmmm. Over verwend gesproken.

Bij gefilterde koffie mis je echt wel het cremige schuimlaagje en als je graag espresso drinkt, mis je die pittigheid en dus ook het laagje.
Mijn nes, apparaat was helemaal niet duur, ik heb er 65 euro voor betaald in een aanbieding. Ik kreeg er nog cupjes bij ook.
De cups van andere merken heb ik allemaal geprobeerd, het haalt niet bij de echte. Ook kun je ze niet langdurig gebruiken, want dan loopt je apparaat muurvast. De uitvinders hebben dat heel sim gedaan.
Ik doe wel om en om, dus 5 x echt en dan 2 x een ander merk.
Van grote mokken houd ik helemaal niet, die heb ik niet eens in huis.
Als je 10 koppen per dag wil drinken, is zo'n apparaat inderdaad te duur.
Als ik niet hoef te werken verbruik ik dus 2 cupjes per dag. En dan is dat misschien relatief goedkoper dan een potje koffie zetten. Wat ik soms wel eens doe als ik oudere mensen op visite krijg die hun bakkie nog traditioneel drinken, sterk gezet, met veel gekookte melk, lichtjes opgeklopt :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2016 09:30

De cupjes van AH en Lidl schijnen wel goed en lekker te zijn en ook weinig problemen te geven. Zie deze test:

https://aadverbaast.wordpress.com/2015/ ... cups-test/

Die van de Lidl kwamen bij de blinde test van de consumentembond ook als beste uit de test.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jul 2016 10:48

Best leuk om te lezen zo'n koffietest, ik ben het deels met deze meneer eens.
Je moet echt kijken ook naar je thuissituatie.
In het begin zette ik iedereen een kopje echt Nes voor, maar als ik dan vervolgens zag hoe de schilder er 3 scheppen suiker in gooide, 2 cupjes koffiemelk en driftig zat te roeren, dacht ik: dat gaan we anders doen, want dit is gewoon zonde van de smaak.
Dus in een dergelijk geval koop ik andere, ik miste de L Ór capsules in de test, maar het kan zijn dat die er toen nog niet waren.
Als ik de hele dag thuis zou zijn en veel aanloop zou hebben, zou ik een Jura koffiemachine kopen, dat zijn nl. de beste
Maar ondanks het feit dat er bonen ingaan, is het in het gebruik wel duur. Aanschafprijs is hoog (minimaal 550 euro) en het apparaat moet regelmatig ontkalkt worden met een duur zakje ontkalker (bijna 20 euro).
Ook heb je dan eigenlijk altijd dezelfde smaak koffie, terwijl je met cupjes kunt variëren, van supersterk (12) tot heel mild (4) en caffeïnevrij (pittig en mild).

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2016 13:34

Je waterflesje bijvullen is viezer dan likken aan wc-bril

Drink jij water uit een flesje dat je keer op keer bijvult? Tijdens het sporten of gewoon als je dorst hebt? Uit onderzoek van treadmillreviews blijkt dat zo'n flesje water maar liefst 900.000 bacteriën kan tellen, dat zijn er meer dan op een wc-bril.

De onderzoekers namen een aantal waterflesjes onder de loep, die een week lang werden hergebruikt door atleten. Op het drinkdopje van het meest vuile flesje water zaten 900.000 bacteriën. Bij andere flesjes telden de onderzoekers 300.000 bacteriën. Dat komt overeen met het likken aan een hondenspeeltje.

Daarbovenop komt volgens de Amerikanen ook nog eens dat 60 procent van de aanwezige bacteriën mensen ziek kunnen maken. Die bacteriën komen daar terecht omdat er bij elke slok bacteriën uit het speeksel achterblijven. Hoe meer je van de fles drinkt, hoe meer microben zich er zullen nestelen.
BRON

Nou mensen, proost dan maar. :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2016 14:06

Goed voor de weerstand!

Terug naar “Algemene Zaken”