Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor MissF » 07 nov 2009 08:37

Idd, net als dat mijn man altijd zegt: 'al die borden met rode randjes gelden niet in het weekend en 's nachts.'
Met als gevolg, boete's. Tja, ik vind het erg dom, maar het zou niet in zijn hoofd opkomen om het aan te vechten, hij weet ook wel dat die regels wel gelden ;)
Ik had pas een boete, bah. Ik irriteer me er ontzettend aan als mijn man een boete heeft, omdat ik het echt weggegooid geld vind, maar nu was ik het. Sindsdien hou ik me weer helemaal aan de snelheid :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 07 nov 2009 10:19

@TheKeimpe.. Ik heb gister in mijn auto ook even op de temperatuurmeter gelet. Heb een Opel Corsa 1.4 16v uit 2003... Toen ik thuis was stond de meter bij mij ook op 85 graden maar de auto was voor de rest gewoon lekker warm... Dus dan is dat toch niet zo heel gek? Of zie ik het nu verkeerd? :-oo
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 nov 2009 14:33

De 90 staat precies midden in het metertje, en ik weet dat in de zomer de temperatuur ook nog altijd precies op 90 stond, dus daarom vind ik 85 niet veel. Maar ik krijg het wel warm in de auto hoor :D

@Meissie:
Als iemand 90 km/uur rijdt, en jij gaat er met 105 km/uur langs, dan duurt dat niet zo lang hoor... En met 105 km/uur bekeuren ze je echt niet, die paar kilometer marge is hier onder andere juist voor bedoeld...

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 07 nov 2009 19:29

Napoleon schreef:kom op zeg, waar gaat dit over. Je hebt een risico genomen, helaas pindakaas, het valt negatief voor je uit, dan moet je ook niet zeuren en gewoon betalen. als je zeker wil weten dat je geen boete krijgt, haal dan niet in.

Ben ik deels wel met je eens, maar aan de andere kant ook weer niet. Als een winkelier een fout maakt en dat kost je 25 euro dan weet je hem wel op z'n fouten te wijzen. Als die bekeuring niet op een correcte manier tot stand gekomen is dan vind ik dat je daar ook best wat aan mag doen. Om dát te kunnen weten moet je dus wel zo'n WOB-verzoek doen, en dat heeft niet zelden al tot gevolg dat de politie met de handen in het haar de boete laat vervallen (na een maand of drie, de wettelijke termijn waarin ze gehoor moeten geven aan zo'n verzoek).

Er was overigens ook een afdeling van de politie die heel handig omging met WOB aanvragen, op internet is alle relevante informatie op te vragen. Zo hoort dat dus ook gewoon, maar omdat de rest van de korpsen het niet goed op orde heeft gaan ze boetes kwijtschelden.

En ja, mogen we daar lekker van profiteren ?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2009 20:50

Nieuwe BMW 5-serie
En hij is mooier dan de vorige.
"Na zeven jaar mogen we dus de gewraakte ‘Bangle’-5-serie uitzwaaien." Ja, die Chris Bangle heeft een destreuze invloed gehad op de designing van BMW. Die vent zouden ze een zware straf moeten geven, op het schavot of zo. :x :lol:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 23 nov 2009 21:08

De Clio staat bij de garage voor:
- Een grote beurt
- Een afgewaaid koplampglaasje (ik hoop dat dat niet een hele nieuwe koplamp betekent)
- Een schurend geluid in de achteras

En als het te duur wordt, dan gaat hij naar de sloop.

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 23 nov 2009 22:12

Boekenlezer schreef:Nieuwe BMW 5-serie
En hij is mooier dan de vorige.
"Na zeven jaar mogen we dus de gewraakte ‘Bangle’-5-serie uitzwaaien." Ja, die Chris Bangle heeft een destreuze invloed gehad op de designing van BMW. Die vent zouden ze een zware straf moeten geven, op het schavot of zo. :x :lol:

Mwah, Bangle is gewoon gedurfd, en niet het conservatieve wat men bij BMW gewend was ;)

Enne, ik kan me nog wel een modelletje bij een ander merk herinneren wat óók van Bangle was, en wat óók óf heel mooi of heel lelijk gevonden werd ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 nov 2009 21:46

TheKeimpe schreef:De Clio staat bij de garage voor:
- Een grote beurt
- Een afgewaaid koplampglaasje (ik hoop dat dat niet een hele nieuwe koplamp betekent)
- Een schurend geluid in de achteras

En als het te duur wordt, dan gaat hij naar de sloop.

€750,-
Naar de sloop dus.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 nov 2009 19:22

Afschrijving
Als richtlijn voor de afschrijving van een auto houd ik €1000 - €2000 aan (per jaar).
Bij een aantal, van de inmiddels 11 auto's die ik gehad heb, lukte dat.
Rekord is een Fiat, waar ik 13 jaar in gereden heb: €300 per jaar.
Duurste was een Opel Astra, die na twee jaar werd ingeruild voor een nieuwe auto: €2250 per jaar.
(En de Corsa, die aan een lid van refoweb is verkocht, zat relatief ook hoog qua afschrijving.
De eerste jaren gaat er gewoon veel af, dat is nu eenmaal zo.)

Bij veel auto's lukte het om op ong. €1000 - €1500 uit te komen.

Totale kosten
Als hier verz. + bel. bij opgeteld worden, dan wordt het totaal ong. €1000 hoger.
En nogmaals €1000 erbij voor onderhoud en verbruik.
Dit maakt het dat autorijden voor mij (op dit moment) €3000 - €4000 kost per jaar.
I.v.m. geringe aantal kilometers, is het bedrag per kilometer heel hoog (boven de 75 cent).
Hiermee is een auto een grote kostenpost: €300 per maand. Net zoveel als een goedkoop klein huisje.
Maar ja, wie wil dat missen?

Oude Renault Clio
Terugkomend op de Renault Clio, als die auto nog enkele jaren meekan, kan dat qua afschrijving voordelig zijn.
€750 voor een grote beurt lijkt mij erg veel. Maar ik weet niet hoe oud de auto is, en de hoe de staat is,
en het aantal kilometers. En vooral als je er zelf liever niets aan doet, dan is aanschaf van een andere
wel begrijpelijk.
(Ik ga er vanuit, gezien de posten, dat de bezitter van de Renault Clio niet snel een tang of sleutel ter hand zal nemen.)

Prijsverschillen autoreparatie
Anderzijds, zelf sleutelen kan financieel voordelig zijn. En onderdelen zijn er wel te krijgen: Onderdelengids.
Met enig doe-het-zelf werk is soms snel wat te verdienen.
En, niet onmogelijk dat een 'alternatief' autobedrijf (er zijn er die werken met een uurtarief van €35) de Clio voor €200 - €300
weer een jaar kan laten rijden.
Een tijd lang heb ik meegedaan op het forum van Autoweek.nl. Eén van de zaken die daar naar voren kwam: enorme verschillen tussen
kosten van onderhoud en reparatie. Waar een officiele dealer soms honderden euro's voor berekend, kan ook voor veel minder (met behoud van kwaliteit)
worden uitgevoerd.
Trouwens, de officiele Opel dealers (in deze omgeving) valt over het algemeen qua kosten niet veel op aan te merken.
Eénmaal sprak ik een bejaard echtpaar met een camper, die het onderhoud daar ook liet uitvoeren, i.v.m. de kosten.
Maar hoe het elders is weet ik niet. (Opel hanteert hier standaard tarieven voor onderhoudsbeurten, varierend van ca. €100 - €300.)

Realiteit is wel, anders dan toen ik jonger was, ik zelf ook niet meer zoveel aan de auto werk.
Vroeger heb ik enkele malen auto's bijna geheel uit elkaar gehaald, en gerepareerd.
Maar nu laat ik het meeste onderhoud uitvoeren.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 nov 2009 20:23

Hee Rolf!

Nee, ik ben geen sleutelaar. Bij een vorige auto heb ik wel een keer de plamuur en spuitbus ter hand genomen, maar dat was niet zo'n succes... Verder kan ik een reservewiel aanleggen en de olie en ruitensproeiervloeistof bijvullen. Dat vind ik al heel wat :)
De staat van de auto is niet al te best, er zit roest aan en de bekleding is kapot. Als ik heb nu weg doe heb ik er voor €0,25 per km in gereden, is niet heel slecht, toch? Niet dat ik dat allemaal vergoed krijg...

Langzaamaan verlies ik ook een beetje het vertrouwen in de auto, en dat wil ik niet, gezien de kilometers die ik maak.

Dus het doek is min of meer gevallen. Nu alleen de vraag: wat gaat het nieuwe worden.

De ideeën tot nu toe:
- Een nieuwere Clio (van 2003 oid)
- Een Toyota Yaris van 2001 oid
(- Opel Cora van 2003 oid)
Prijs +/- 5000,-, hangt vooral af van wat ik krijg. Een jongere auto met niet teveel kilometers mag iets meer kosten.

Of misschien een geheel nieuw voertuig, maar dat wordt meteen een stuk duurder.
Ideeën daarvoor:
- Yaris
- Fiësta

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 26 nov 2009 22:07

Als je toch een oudere Clio gewend bent, ga dan voor de Dacia Sandero :p Heb je ongeveer het zelfde comfortniveau :lol:

Ghost
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ghost » 27 nov 2009 12:49

TheKeimpe schreef:Prijs +/- 5000,-, hangt vooral af van wat ik krijg. Een jongere auto met niet teveel kilometers mag iets meer kosten.

Weleens aan een hybride auto gedacht? Voor 9 a 10.000€ heb je al een Toyota Prius (is wel weer een stukje groter dan een clio). Vanwege de late uitstoot hoeft er, als het goed is, vanaf volgend jaar geen wegenbelasting meer betaald te worden, en zo'n auto rijdt zuinig, ongeveer 4.7 liter op 100 km, met de hoge brandstofprijzen misschien het overdenken wel waard? Ben 2 maanden geleden nog naar Zwitserland geweest, een ritje van zo'n 950 km. Kost ongeveer 45 a 50 liter benzine, met in duitsland een rijtempo van 140 a 150 km/h.
Sinds de zondeval zijn niet alle vrouwen meer zo mooi als in het paradijs.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 27 nov 2009 15:09

TheKeimpe schreef:Hee Rolf!

Nee, ik ben geen sleutelaar. ...

Vooraf
Allereerst, hier berichtte ik over stoppen met refoweb.
Zoals in het verleden, bijna iedere dag tijd besteden aan refoweb, en meedoen in vele topics, dat is niet meer de bedoeling.
Het blijkt dat internet een (bijna) onmisbare schakel is voor het inwinnen van informatie.
Je kunt er elkaar heel concreet mee verder helpen.
Daarom, ook zo af en toe een kijkje (en bericht) op refoweb.

De Renault Clio
Auto's verouderen, ze slijten, beschadigen, roesten en verweren.
Auto's van na 1980 kunnen vaak 15 jaar mee, langer dan voorheen.
Maar op een bepaald moment is het goed er afstand van te doen.

Auto's uit het b-segment (Clio, Corsa, enz.)
Citroen C3
Dacia Sandero
Daihatsu Charade
Fiat Punto
Ford Fiesta
Hyundaia Getz
Kia Rio
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 206
Renault Clio
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Suzuki Swift
Toyota Yaris
Volkswagen Polo

Voor specificaties:
- Autoweek.nl (Merk, Model en Soort informatie) Hier zijn ook vele reviews.
- Autowereld.com

'Verlanglijstje'
- Clio
- Corsa
- Yaris
Hier kan nog bijgevoegd worden:
- Fiat Punto
- Hyundai Getz (niet zo bekend, maar goede en degelijke auto)
- Suzuki Swift (vanaf 2005, rijdt heel goed)

Er is wel veel verschil in uitvoering en motoren.
Sommige merken leveren nog enkele modellen met ouderwetse
8V (2 kleppen per cilinder) motoren. O.a. de goedkopere Fiesta's en
Polo's.
Opel Corsa C (1.4 Twinport, 2005) heb ik twee en een half jaar in gereden:
+ goede rijeigenschappen
+ degelijk uitgevoerd
+ ruim
+ pittige motor
- lage zit
- hoog toerental bij 120 km/h (is in Corsa D veel gunstiger)

Dacia Sandero
De Sandero is één van de twee modellen beneden de €10.000.
Die Sandero is misschien degelijk genoeg, maar ik denk qua rijeigenschappen
veel minder dan een Clio. Zit ook een ouderwetse goedkope motor in.
De Fiat Punto Classic (€9999) zit qua rijeigenschappen denk ik op behoorlijk hoger niveau.
Al is die natuurlijk ook goedkoop uitgevoerd. 1.2 motor met 60 pk,
max 155 km/h, 0 - 100 in ruim 14 sec. Niet sloom, maar ook niet snel.
Als zo'n auto 15 jaar meegaat, is het heel goedkoop rijden.
Weinig belasting, geringe onderhoudskosten, en toch een splinternieuwe auto.
Verschil met bijv. een nieuwe Yaris of Fiesta is ong. €5000 lagere aanschafprijs,
en (veel) lagere belasting (door laag gewicht van 860 kg, specificaties).

Komt ook bij dat de nieuwe Fiesta, met 82 pk of hoger vermogen, meer dan €16.000 kost.
De goedkopere modellen hebben een 1,25 ltr motor met 60 pk: acceleratie van 0 tot 100 in 17 sec.
Dat is wel erg traag. Het koppel is ook laag, bij een hoog toerental. Dus veel toeren nodig voor trekkracht.
De Fiat Punto Classic, ook 1,2 ltr, heeft ook een laag koppel. Maar bij een veel lager toerental, en die auto is veel lichter.
Dat maakt dat die auto heel anders rijdt. Kwaliteit van Fiat is mogelijk iets minder, maar niet slecht.
En de rijeigenschappen zijn uitstekend.

Hybride
Nog nooit in zo'n auto gereden. Wel positieve, maar ook negatieve ervaringen over waargenomen.
+ zuinig
+ stil
- rijeigenschappen
- gewicht
- storingsgevoeligheid en onderhoudskosten

Zomaar even een verhaaltje.

Ghost
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ghost » 27 nov 2009 18:48

Rolf schreef:Hybride
Nog nooit in zo'n auto gereden. Wel positieve, maar ook negatieve ervaringen over waargenomen.
+ zuinig
+ stil
- rijeigenschappen
- gewicht
- storingsgevoeligheid en onderhoudskosten

Iedere auto heeft z'n voor- en nadelen. De prius is idd zuinig en stil, de auto rijdt ook lekker, totdat er harde zijwind is, dat voel je heel goed. Bij de nieuwste versie Prius schijnt dat opgelost te zijn.
Gewicht is 1275kg
Onderhoudskosten zijn niet hoger of lager dan een 'gewone' auto en in de 5 jaar die onze prius oud is, heeft er enkel een keer een scheurtje in een leiding van de airco gezeten. Maar onderhoudskosten verschillen natuurlijk per auto.
Sinds de zondeval zijn niet alle vrouwen meer zo mooi als in het paradijs.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 nov 2009 19:03

Carpento schreef:Als je toch een oudere Clio gewend bent, ga dan voor de Dacia Sandero :p Heb je ongeveer het zelfde comfortniveau :lol:

Helaas wel een wat hoger verbruikt, anders was het wat...

@Rolf:
Een mooie lijst met alternatieven!

Een paar directe afvallers:
Fiat - het zal een vooroordeel zijn, maar mij krijg je niet in een Italiaan
Nissan Micra - ik geef niet veel om het uiterlijk, maar wel iets
Citroen C3 - Trekt me meer, eerst wel (zie begin vorige autotopic)
Dacia Sandero - Verbruik schijnt tegen te vallen
Ford Fiesta - Bij het oude model ligt het verbruik te hoog
Hyundai Getz - Ik heb wel eens met een Hyundai gereden (Atos), het reed, maar was geen auto. Verder had mijn broer een Hyundai en dat was ook nix.
Peugeot 206 - verbruik
Seat Ibiza - verbruik
Skoda Fabia - Was nogal zwaar geloof ik
Volkswagen Polo - Te zwaar
Daihatsu Charade - Te oud
Kia Rio - Verbruik te hoog

Blijft over:
Suzuki Swift - Zou een optie kunnen worden, maar trekt om één of andere reden nog niet echt
Opel Corsa - Niet direct de eerste keus, maar puur op gevoel
Renault Clio - Staat op de lijst
Toyota Yaris - Staat op de lijst

Hybride: vind ik nog te duur, 10000 is veel meer dan 5 a 7 duizend.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 27 nov 2009 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Zaken”