TheKeimpe schreef:Hee Rolf!
Nee, ik ben geen sleutelaar. ...
VoorafAllereerst,
hier berichtte ik over stoppen met refoweb.
Zoals in het verleden, bijna iedere dag tijd besteden aan refoweb, en meedoen in vele topics, dat is niet meer de bedoeling.
Het blijkt dat internet een (bijna) onmisbare schakel is voor het inwinnen van informatie.
Je kunt er elkaar heel concreet mee verder helpen.
Daarom, ook zo af en toe een kijkje (en bericht) op refoweb.
De Renault Clio
Auto's verouderen, ze slijten, beschadigen, roesten en verweren.
Auto's van na 1980 kunnen vaak 15 jaar mee, langer dan voorheen.
Maar op een bepaald moment is het goed er afstand van te doen.
Auto's uit het b-segment (Clio, Corsa, enz.)Citroen C3
Dacia Sandero
Daihatsu Charade
Fiat Punto
Ford Fiesta
Hyundaia Getz
Kia Rio
Nissan Micra
Opel Corsa
Peugeot 206
Renault Clio
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Suzuki Swift
Toyota Yaris
Volkswagen Polo
Voor specificaties:
-
Autoweek.nl (Merk, Model en Soort informatie) Hier zijn ook vele reviews.
-
Autowereld.com'Verlanglijstje'
-
Clio-
Corsa-
YarisHier kan nog bijgevoegd worden:
-
Fiat Punto-
Hyundai Getz (niet zo bekend, maar goede en degelijke auto)
-
Suzuki Swift (vanaf 2005, rijdt heel goed)
Er is wel veel verschil in uitvoering en motoren.
Sommige merken leveren nog enkele modellen met ouderwetse
8V (2 kleppen per cilinder) motoren. O.a. de goedkopere Fiesta's en
Polo's.
Opel Corsa C (1.4 Twinport, 2005) heb ik twee en een half jaar in gereden:
+ goede rijeigenschappen
+ degelijk uitgevoerd
+ ruim
+ pittige motor
- lage zit
- hoog toerental bij 120 km/h (is in Corsa D veel gunstiger)
Dacia SanderoDe
Sandero is één van de twee modellen beneden de €10.000.
Die Sandero is misschien degelijk genoeg, maar ik denk qua rijeigenschappen
veel minder dan een Clio. Zit ook een ouderwetse goedkope motor in.
De
Fiat Punto Classic (€9999) zit qua rijeigenschappen denk ik op behoorlijk hoger niveau.
Al is die natuurlijk ook goedkoop uitgevoerd. 1.2 motor met 60 pk,
max 155 km/h, 0 - 100 in ruim 14 sec. Niet sloom, maar ook niet snel.
Als zo'n auto 15 jaar meegaat, is het heel goedkoop rijden.
Weinig belasting, geringe onderhoudskosten, en toch een splinternieuwe auto.
Verschil met bijv. een nieuwe Yaris of Fiesta is ong. €5000 lagere aanschafprijs,
en (veel) lagere belasting (door laag gewicht van 860 kg,
specificaties).
Komt ook bij dat de nieuwe Fiesta, met 82 pk of hoger vermogen, meer dan €16.000 kost.
De goedkopere modellen hebben een 1,25 ltr motor met 60 pk: acceleratie van 0 tot 100 in 17 sec.
Dat is wel erg traag. Het koppel is ook laag, bij een hoog toerental. Dus veel toeren nodig voor trekkracht.
De Fiat Punto Classic, ook 1,2 ltr, heeft ook een laag koppel. Maar bij een veel lager toerental, en die auto is veel lichter.
Dat maakt dat die auto heel anders rijdt. Kwaliteit van Fiat is mogelijk iets minder, maar niet slecht.
En de rijeigenschappen zijn uitstekend.HybrideNog nooit in zo'n auto gereden. Wel positieve, maar ook negatieve ervaringen over waargenomen.
+ zuinig
+ stil
- rijeigenschappen
- gewicht
- storingsgevoeligheid en onderhoudskosten
Zomaar even een verhaaltje.