Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor ajl » 25 nov 2013 11:49

Even off topic

Marnix schreef:Bij stoofpotten ook. Ik maak geregeld een Belgische stoofpot met stoofvlees, en dan ui, wortel, pastinaak, ontbijtkoek, kruiden en donker bier. En daar drink ik dan ook een trappist bij.

Recept? Klinkt lekker namelijk

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2013 12:55

Eh ik heb zo geen recept aangezien ik alles uit mijn hoofd maak maar het principe is eenvoudig:

- Snij stoofvlees of runderlappen en blokken, Bestrooi met peper en zout. Bak 2 grof gesneden uien mee.
- Maak bouillon (kan met potje of blokjes). Ik maak meestal 750 ml en gooi daar een halve liter trappistenbier door. Bijvoorbeeld Leffe Bruin. Je kan het beste het bier eerst warm maken in een pannetje en dan toevoegen, dan wordt je vlees zachter.
- voeg een paar plakken ontbijtkoek (in brokken gescheurd of gesneden) toe
- breng op smaak met peper, rode wijnazijn en voeg kruiden toe. Rozemarijn, tijm, laurier, eventueel kruidnagel. Wat je lekker vindt. Ik doe er meestal ook 2 tenen knoflook door.
- Doe er redelijk grote stukken wortel en of pastinaak bij.
- Laat het minstens 2 uur koken, langer mag.

Je kan het los bij gekookte aardappels serveren, je kan ook aardappels toevoegen en het dan nog een half uur laten koken. Als de saus nog te dun is kan je het een beetje binden.

Mocht je een nauwkeuriger recept willen, zoek dan op internet op Belgische Stoofpot met bier.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 14:05

Klinkt erg goed!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 nov 2013 14:09

Iemand nog interesse in Jupiler bierglazen? Ben aan het inpakken en die neem ik niet mee.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 14:19

Boerin schreef:Iemand nog interesse in Jupiler bierglazen? Ben aan het inpakken en die neem ik niet mee.

Nee dank je, ik drink eigenlijk altijd uit de fles.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 25 nov 2013 14:25

Pils drink ik ook uit de fles, maar bier hoort in een glas. Een trappist uit een fles drinken is barbaars.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 14:28

Ik heb eens een rundvleesrecept gemaakt, daar moest een heel flesje bier bij. Terwijl het stond te pruttelen, kwam er een lucht vrij :-&
Maar goed, ik dacht dat het zo hoorde.
Mijn echtgenoot kwam thuis, en riep meteen: wat stinkt het hier zeg!
En hij is toch echt wel een bierliefhebber, szomers dan.
We hebben het niet gegeten, maar naar de buren gebracht, die vonden het heerlijk.
Hoe kan dit?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 14:34

Rozijn schreef:Pils drink ik ook uit de fles, maar bier hoort in een glas. Een trappist uit een fles drinken is barbaars.

Nou, niet zomaar een glas maar uit een bokaal en als die niet voor handen is drink ik 'm liever uit de fles dan een pilsglas.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 14:37

schelpje3 schreef:Ik heb eens een rundvleesrecept gemaakt, daar moest een heel flesje bier bij. Terwijl het stond te pruttelen, kwam er een lucht vrij :-&
Maar goed, ik dacht dat het zo hoorde.
Mijn echtgenoot kwam thuis, en riep meteen: wat stinkt het hier zeg!
En hij is toch echt wel een bierliefhebber, szomers dan.
We hebben het niet gegeten, maar naar de buren gebracht, die vonden het heerlijk.
Hoe kan dit?

Ik heb nog nooit met bier gekookt, maar misschien heb je het vuur te hoog gehad? Het is nu eenmaal waar dat de meeste gereformeerden niet koken kunnen, althans de gereformeerden die ik heb ontmoet bakken er niks van. Ze worden boos als je uitgebreid over eten praat zoals ik dat kan doen of tien euro voor een fles olijfolie stukgooit. Dat het hem daar ook bij jou aan schort weet ik niet, want ik heb nog nooit bij je in de keuken gekeken maar je bent wel gereformeerd dus zou het me niks verbazen als je ook niet koken kan! :P

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 nov 2013 14:56

Marnix schreef:Wat een beetje kan helpen: Tripel-bier gist doorgaans na op de fles. Bij Chimay is dat zo, bij Westmalle bijvoorbeeld ook. Daarom moet je hem eigenlijk voor je hem drinkt even rechtop zetten, op drinktemperatuur laten komen (beter voor de smaken) en dan voorzichtig uitschenken en een laagje onderin je flesje laten zitten. Omdat het bier nagist op de fles zitten er nog een hoop gistdeeltjes in je bier. Je kan misschien wel een voorstelling maken hoe de gist smaakt. Vrij bitter en wat overheersend. Als je het flesje een poosje laat staan zakken die deeltjes naar de bodem. Als je vervolgens voorzichtig schenkt blijft het meeste gist in het onderste laagje in de fles zitten en proef je minder gist en meer van de rest.... wordt het bier wat minder bitter en wordt de zoetheid niet door de gistsmaak overheerst.

Afgelopen vrijdag heb ik vier tripels gekocht, waarvan ik er tot nu toe drie geproefd heb.

Ik ben begonnen met de Leffe Tripel. Dat is er een met een karakter dat mij aanspreekt. Mooi troebel bier. De sinaasappelsmaak waar het etiket het over heeft kon ik goed herkennen. Het geeft aan dit bier een bijzonder karakter.
Gisteren heb ik de Grimbergen Tripel gedronken. Prima bier, maar lijkt absoluut niet op de net genoemde Leffe. Het bier is heel helder. Het is gewoon een sterk blond bier. Wat ik een beetje opmerkelijk vond was dat naarmate ik verder kwam in het glas, het bier steeds bitterder leek te worden. Is dat een illusie of is dat echt zo?
Diezelfde ervaring deed ik vandaag op met La Trappe Tripel. Bij de eerste slok vond ik het totaal niet bitter. Een aangename zoetigheid proefde ik. Pas bij het slikken proefde ik een bittere smaak. Na het glas echter leeg te hebben, is het vooral die bittere smaak die het nadrukkelijkst nablijft. Dat is totaal wat anders dan het begin aan verwachtingen bij mij opwekte. Of dat met de gist te maken heeft? Bij het inschenken dacht ik er niet aan, en schonk ik de fles gewoon onnadenkend leeg. Het bier ziet er overigens wel mooi uit, met die donkerblonde kleur, en je kijkt ook niet echt door het bier heen.

En voor morgen heb ik dan nog, wat de beste Tripel schijnt te zijn: die van Westmalle.

Ik zag trouwens dat de AH nogal aan het aanbieden is met Amstel bier, deze week. Een setje van zes flesjes Amstel Blond voor € 3,14, da's niet duur! En Amstel Bock voor € 3,74, (€ 1,25 korting).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 15:06

mohamed schreef:Ik heb nog nooit met bier gekookt, maar misschien heb je het vuur te hoog gehad? Het is nu eenmaal waar dat de meeste gereformeerden niet koken kunnen, althans de gereformeerden die ik heb ontmoet bakken er niks van. Ze worden boos als je uitgebreid over eten praat zoals ik dat kan doen of tien euro voor een fles olijfolie stukgooit. Dat het hem daar ook bij jou aan schort weet ik niet, want ik heb nog nooit bij je in de keuken gekeken maar je bent wel gereformeerd dus zou het me niks verbazen als je ook niet koken kan! :P

Nou ja, wat een raar vooroordeel zeg. :roll:
In het begin van mijn huwelijk was mijn kookkunst basic, maar goed.
Ik was ten tijde van dit recept zo'n beetje 10 jaar vaardig in mn keukentje.
Ik heb het vlees eerst gebraden, daarna moest er een fles bier en wat water toegevoegd worden, TEGEN de kook aangebracht worden, op sudderplaatje gezet (dus af en toe blub blubje) en zo 2 uur laten.
Ik praat uren over eten en eten koken, met bepaalde personen. Het is één van mijn hobby's om de meeëters van lekker eten te voorzien.
Onlangs had ik 15 jonge mensen te gast, studenten en die hebben me toch een berg voedsel naar binnen gewerkt :shock: omdat het zo lekker was, kreeg ik te horen. Sommige hebben de restjes nog mee naar huis genomen, zoals een stukje quiche, schaaltje soep, want zo dik is die stufi niet.
Ik kan je verzekeren dat ik lekker eten van mijn GEREFORMEERD huis meegekregen heb. :D

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 nov 2013 15:23

mohamed schreef:Ik heb nog nooit met bier gekookt, maar misschien heb je het vuur te hoog gehad? Het is nu eenmaal waar dat de meeste gereformeerden niet koken kunnen, althans de gereformeerden die ik heb ontmoet bakken er niks van. Ze worden boos als je uitgebreid over eten praat zoals ik dat kan doen of tien euro voor een fles olijfolie stukgooit. Dat het hem daar ook bij jou aan schort weet ik niet, want ik heb nog nooit bij je in de keuken gekeken maar je bent wel gereformeerd dus zou het me niks verbazen als je ook niet koken kan! :P

Zou dat het zijn? Eigenlijk ben ik gewoon gereformeerd, daarom zit ik natuurlijk op refoweb.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 15:30

Boerin schreef:Zou dat het zijn? Eigenlijk ben ik gewoon gereformeerd, daarom zit ik natuurlijk op refoweb.

Aha, dus voor jou geen gerechtjes met bier Boerin? :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 16:30

schelpje3 schreef:Nou ja, wat een raar vooroordeel zeg. :roll:
In het begin van mijn huwelijk was mijn kookkunst basic, maar goed.
Ik was ten tijde van dit recept zo'n beetje 10 jaar vaardig in mn keukentje.
Ik heb het vlees eerst gebraden, daarna moest er een fles bier en wat water toegevoegd worden, TEGEN de kook aangebracht worden, op sudderplaatje gezet (dus af en toe blub blubje) en zo 2 uur laten.
Ik praat uren over eten en eten koken, met bepaalde personen. Het is één van mijn hobby's om de meeëters van lekker eten te voorzien.
Onlangs had ik 15 jonge mensen te gast, studenten en die hebben me toch een berg voedsel naar binnen gewerkt :shock: omdat het zo lekker was, kreeg ik te horen. Sommige hebben de restjes nog mee naar huis genomen, zoals een stukje quiche, schaaltje soep, want zo dik is die stufi niet.
Ik kan je verzekeren dat ik lekker eten van mijn GEREFORMEERD huis meegekregen heb. :D

Boerin moet dan wel gereformeerd zijn zoals ze al aangeeft. :P

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2013 16:32

Boerin schreef:Zou dat het zijn? Eigenlijk ben ik gewoon gereformeerd, daarom zit ik natuurlijk op refoweb.

Ja, maar jij hebt andere kwaliteiten! ;)

Terug naar “Algemene Zaken”