Gesprek over de stok en staf

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gesprek over de stok en staf

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2025 08:14

joostvanschie schreef:Mijn zoon zet de muziek ook zelf aan in de auto, ik denk voornamelijk door de moderne melodie en stijl.

Ik ben met je eens dat het goed is dat de bijbel in de taal beschikbaar is die wij gebruiken. Alleen het is ook een nuttige skill om de bronteksten te begrijpen. Het valt mij bijvoorbeeld bij films wel eens op dat de vertaling in de ondertiteling vaak net iets anders overkomt. Zeker bij poëzie zoals de psalmen luistert dit heel precies.

Ik lees vaak zelf eerst uit een eenvoudige vertaling, en als me iets opvalt lees ik ook meer vertalingen. Grieks of Hebreeuws leren gaat me weer te ver. :wink:

Verder maakt het inderdaad verschil dat wij deze berijming nog gebruiken in de kerk. Door hier mee bezig te zijn ben ik al een aantal psalmen beter gaan begrijpen.​​​​​​​​​​​​​​​​

Mee eens, overigens is 1773 niet de brontaal he. Het is een berijming, zoals er wel meer zijn. Maar leuk project.

Psalm 23 is sowieso een fantastische Psalm en ook om aan kinderen uit te leggen. Het beeld van de herder die zijn schapen leidt, beschermt en naar plekken brengt waar het goed is, soms ook door donkere dalen heen. Kinderen hebben vaak een hoop inbeeldingsvermogen om dat helemaal voor zich te zien!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

EJ
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EJ » 13 jun 2025 09:14

Marnix schreef:Mee eens, overigens is 1773 niet de brontaal he. Het is een berijming, zoals er wel meer zijn. Maar leuk project.

Psalm 23 is sowieso een fantastische Psalm en ook om aan kinderen uit te leggen. Het beeld van de herder die zijn schapen leidt, beschermt en naar plekken brengt waar het goed is, soms ook door donkere dalen heen. Kinderen hebben vaak een hoop inbeeldingsvermogen om dat helemaal voor zich te zien!

1. Over de herkomst van de tekst (1773 is een berijming)
Hoewel de berijming van 1773 inderdaad niet de "brontaal" is (dat is Hebreeuws), is het wel een zeer invloedrijke en historisch belangrijke vertolking voor veel Nederlandstalige gelovigen. Het bagatelliseren van de waarde van die berijming door te zeggen "zoals er wel meer zijn" kan voorbijgaan aan de culturele en liturgische impact die deze specifieke versie heeft gehad.

2. Over het idee dat Psalm 23 "een fantastische Psalm is om aan kinderen uit te leggen"
Hoewel het beeld van de herder voor kinderen aantrekkelijk kan zijn, zijn sommige delen van Psalm 23 zoals "de schaduw van de dood" of "voor het oog van wie mij benauwen" niet per se eenvoudig of geruststellend. Afhankelijk van de leeftijd en achtergrond van het kind kunnen die beelden juist verwarrend of beangstigend zijn. Er zijn psalmen of bijbelverhalen die kindvriendelijker en concreter zijn.

3. Over het gebruik van metaforen als 'herder en schapen'
Het herder-schapsbeeld werkt niet voor iedereen. In een moderne context kunnen kinderen (en volwassenen) weinig affiniteit voelen met het idee van schapen of herders, omdat het een verouderd of onbekend beeld is. Voor hedendaagse uitleg zijn soms andere metaforen beter geschikt die dichter bij hun leefwereld liggen, zoals een ouder of gids in plaats van een herder.

4. Over het belang van inbeeldingsvermogen bij kinderen
Niet elk kind heeft automatisch het vermogen om religieuze of symbolische beelden op de juiste manier te interpreteren. Een te grote nadruk op "inbeeldingsvermogen" kan ertoe leiden dat kinderen zelf betekenis moeten geven aan teksten die theologisch of existentieel diepgaand zijn, zonder voldoende begeleiding of context. Dat kan tot verwarring leiden of zelfs tot een verkeerd begrip van de boodschap.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 13 jun 2025 09:40

Pcrtje schreef:
EJ hysterisch-smile

Marnix schreef: ook AI :mrgreen:

Volgens mij hebben jullie gelijk. EJ lijkt op Al =;
Weinig persoonlijk (!!), veelzijdig, kan alle kanten op.
Oké... het is niet netjes om naar over iemand te spreken dus dan maar persoonlijk. EJ wat is je eigen mening??
Die lappen tekst zonder persoonlijke note beginnen mij toch echt te irriteren :!:

Terug naar “Algemene Zaken”