Daar kan ik me ook helemaal in vinden!Gerrard schreef:Het liefst expertspellen zoals de selectie laat zien, met zo min mogelijk geluk en veel strategie en tactische mogelijkheden.
Wat betreft Carcassonne, ik maak jullie af.

Moderators: johannes1, Moderafo's
Daar kan ik me ook helemaal in vinden!Gerrard schreef:Het liefst expertspellen zoals de selectie laat zien, met zo min mogelijk geluk en veel strategie en tactische mogelijkheden.
Mortlach schreef:Hier is de kickstarter pagina voor als je nieuwsgierig bent.
https://www.kickstarter.com/projects/st ... board-game
Wat zijn verder de memorabele van Refoweb(bers), geliefd of gehaat? Persoonlijk ben ik geen fan van Kolonisten van Katan, hoewel het wel een goed 'drempelspel' is; het neemt een positie in tussen de 'klassieke' bordspellen zoals monopolie en de zwik aan moderne spellen die tegenwoordig beschikbaar is. Ik ben zelf een groot fan van spellen waarbij je als spelers moet samenwerken tegen het bord, spellen zoals Mansion of Madness en Pandemic, bijvoorbeeld. Heerlijk, want geen concurrentie met elkaar, je wint of verliest allemaal samen, en dat is beter voor de sfeer is mijn ervaring.
StillAwake schreef:Ik heb gisteren een dartbord voor mijn kinderen opgehangen.
Na het zien van dit topic vroeg ik me af: "Is darten een bordspel?"
Gerrard schreef:Leuk topic!
Om te reageren op Pcrtje, Puerto Rico ken ik zeker en heb ik vaak gespeeld, ook online. Erg gaaf spel! Heb zelf ook veel spellen in de kast die regelmatig gebruikt worden: Agricola (met 2 uitbreidingen), Imperial, Revolution, La Citta, Madeira, Carcasonne, Rise of Empires, Alexander de Grote, In naam van de koning en Machiavelli. Ik speel regelmatig met vrienden. Het liefst expertspellen zoals de selectie laat zien, met zo min mogelijk geluk en veel strategie en tactische mogelijkheden.
Mortlach schreef:Het is niet de vraag of het een bord gebruikt, maar of het een spel is. In mijn ogen nee, want er is geen willekeurigheid ingebouwd. Het ligt enkel en alleen aan de vaardigheid van de speler of je wint of verliest. Wat dat betreft is het net als schaken eerder een sport dan een spel.
StillAwake schreef:Als ik ga darten is de willekeurigheid groter dan bij menig dobbelspel kan ik je vertellen
Mortlach schreef:Ja, maar da's een kwestie van oefenen (en/of minder drinken)
Mortlach schreef:Tja, maar evenzo raak ik nog geen bal bij biljarten, kan ik voor geen meter bowlen en doe ik ook niet gauw een dubbele schroef bij het kunstschaatsen. Iets is pas een spel (i.t.t. tot een sport) als er willekeurigheid is INGEBOUWD, meestal door middel van dobbelstenen of geschudde kaarten.
StillAwake schreef:Abalone
Dammen
Schaken
Wie is het
Teken het maar
Triviant
Pim Pam Smurf
http://dirkjan.nl/cartoon/20170607_512882010/
Allemaal sporten?
Mortlach schreef:Schaken en dammen sowieso ja. Ook Go, bijvoorbeeld, Abalone ken ik niet, maar als ik het zo gauw opzoek, zit ook daar geen willekeur in en dus is het geen spel in de zin die ik bedoel.
Ook Wie is het? heeft geen willekeur (mag je het kaartje dat de ander zoekt zelf kiezen of is dat willekeurig? In het laatste geval is het meer een spel dan in het eerste) volgens mij en is dus geen 'spel', maar ik zie dat zo gauw nog niet een Olympische sport worden, als ik eerlijk ben. Maar het geeft wel aan waarom de activiteit zo weinig herhaalwaarde heeft. Na een aantal keer spelen weet je als speler precies welke vragen je moet stellen om zo snel mogelijk bij het juiste antwoord te komen. En op dat moment is de lol er meestal gauw af, omdat winst/verlies dan enkel nog maar afhangt van of je mag beginnen of niet.
Triviant, nee, want niet alle spelers krijgen dezelfde kaartjes met dezelfde vragen.
Pim Pam Pet heeft kaartjes en een 'randomizer' in de vorm van die letterselectie, dus is ook een spel.
Ik neem aan dat Teken het maar ook met kaartjes werkt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten