Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor Boerin » 17 nov 2013 09:31

Handig, hoef je niet elke keer naar de Lidl.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2013 21:44

Ook een hobby van me: Koken met bier. Zojuist een halve liter trappistenbier in de stoofschotel gegooid :D en de rest van het tweede flesje (Rochefort 8) lekker opgedronken :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 18 nov 2013 23:54

Boerin schreef:Hij staat op de derde plaats onder de Jupiler.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/

Heineken op 1?? Door bierkenners? Alle bierkenners die ik ken kraken Heineken helemaal af. Er zit geen bittertje in, het is veel te zoet. Commercieel vies bier, gemaakt voor de grote massa. Zoals je al raad, ik ben geen fan van Heineken ;)
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2013 09:27

Ik ook niet echt. Maar blind proeven is wel een leuke manier om onbevooroordeeld dingen te proeven. Voorkennis doet namelijk een hoop met je. De dure champagnes zouden beter zijn, wordt gezegd, maar bij blindproeven komen meestel de bruts van 10 euro het beste uit de test als men blind gaat proeven.

Ooit eens de film Bottle Shock gezien. De Franse wijnen werden altijd veel hoger beoordeeld dan de Amerikaanse wijnen. Totdat een in Frankrijk wonende Brit in 1976 bedacht om een coucours te organiseren waarbij blind geproefd zou worden. Hij ging naar Amerika, selecteerde goede wijnen. De Franse wijnen werden gewoon op de normale manier aangemeld. De Amerikaanse wijnen wonnen en het is eigenlijk pas sindsdien dat de Franse wijnen niet meer per definitie als de beste wordt gezien. Voorkennis doet heel veel met je smaak. Net als zeldzaamheid trouwens. Ik denk dat Westvleteren 12 ook als beste bier wordt gezien omdat het zo beperkt leverbaar is en als je het kan krijgen, het heel duur is. Dan moet het wel heel bijzonder zijn. En met dat gegeven ga je dan proeven. :)

Je kan het Kassa-programma terugkijken. De kenners zijn ook verbaasd dat Heineken wint en Brand onderaan eindigt. En natuurlijk kan je het verklaren door te stellen dat bitter na zoet minder smaakt dan zoet na bitter. Het zal een rol spelen, maar toch is het wel goed om dit in het achterhoofd te houden. En natuurlijk is ieders smaak uniek. Misschien een leuk idee om zelf eens een zo'n blindproeverij te houden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 nov 2013 17:14

Marnix schreef:Heineken van de tap is op zich best prima. Nadeel met dit soort blindproeverijen is dat zoet en niet zoet achter elkaar worden geproefd..... Brand eindigt onderaan terwijl ik het best lekker vind.... maar als ik eerst een slok Heineken neem en dan een slok Brand valt de pure smaak van de Brand wat weg tegen het zoetere van Heineken. En zo zie je dat bieren als Heineken en Jupiler hoog staan en bijvoorbeeld Brand, Hertog Jan die vaak toch wel hoog worden ingeschat, lager.

Smaak is behoorlijk beïnvloedbaar. Wat dat betreft laat smaak zich niet echt objectief vaststellen. Tenminste, niet als het gaat om wat nou het lekkerste bier is. Want er zijn natuurlijk zaken die niemand zal betwisten dat die vies zijn...
Bij pasta drink ik wijn. Met zo'n fles van 0,75 liter doe ik 4 dagen, en de derde en de vierde dag vind ik de wijn dan het lekkerst. Terwijl ik op de eerste dag wel eens moest wennen aan een wijn die ik nog niet kende.

Net eens voor de tweede keer een Leffe Bruin gedronken. De eerste keer vond ik die niet zo. Dat zal zitten in de bittere smaak vlak voor/bij het doorslikken, waar ik de eerste een klein beetje schoonmaakmiddelassociaties bij kreeg. Dus ik kan de factor wel terugherkennen.
Maar in feite ben ik dan niet meer bezig met het proeven hoe ik het nu vind, maar met het terughalen van een verleden. Ik zal toen i.i.g. minder gewend zijn geweest aan bier, met name donker bier.
Overigens hoort donker bier toch een beetje zoet te zijn? Bij die Leffe blijft vooral de bittere smaak na, moet ik zeggen.
Op zich vond ik hem nu best wel goed te drinken. Alleen die bittere smaak die lang na blijft hangen vind ik wat minder. Een La Trappe Dubbel of een Westmalle Dubbel zal ik toch lekkerder vinden, o.a. vanwege die nasmaak. Met Grimbergen Dubbel had ik ook geen enkel probleem.
Ik had er overigens nu een Leffe-bokaal bij, in tegenstelling tot die eerste keer. In een smal glas wordt die schuimkraag zo enorm hoog, maar met de Leffe-bokaal blijft dat goed binnen proporties.

Voor morgen een Leffe die ik nog nooit gedronken heb: Leffe Royale.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 nov 2013 17:24

Marnix schreef:Ooit eens de film Bottle Shock gezien. De Franse wijnen werden altijd veel hoger beoordeeld dan de Amerikaanse wijnen. Totdat een in Frankrijk wonende Brit in 1976 bedacht om een coucours te organiseren waarbij blind geproefd zou worden. Hij ging naar Amerika, selecteerde goede wijnen. De Franse wijnen werden gewoon op de normale manier aangemeld. De Amerikaanse wijnen wonnen en het is eigenlijk pas sindsdien dat de Franse wijnen niet meer per definitie als de beste wordt gezien. Voorkennis doet heel veel met je smaak. Net als zeldzaamheid trouwens. Ik denk dat Westvleteren 12 ook als beste bier wordt gezien omdat het zo beperkt leverbaar is en als je het kan krijgen, het heel duur is. Dan moet het wel heel bijzonder zijn. En met dat gegeven ga je dan proeven. :)

Wel eens gehoord van Chateauneuf-du-Pape? Dat moet nogal goede Franse wijn zijn. Duur is het in ieder geval wel. Als de prijs onder de € 15,- voor een fles ligt schijnt dat niet te kloppen. (Bron) :)
Een prachtcadeau voor een wijnliefhebber met belangstelling voor kerkgeschiedenis.

Wijn, ook best een leuke wereld. Maar hier gaat het over bier. :shock: #-o
(Jammer dat er geen wijntopic is.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2013 17:27

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 19 nov 2013 21:09

Boekenlezer schreef:Jammer dat er geen wijntopic is.

Dan maak je toch een wijn topic ;)
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 nov 2013 21:57

Nee, dat durf ik niet. Dat moet een ander doen. 8-[
:mrgreen:

De Leffe Royale moet je niet te koud drinken. 8-10°C staat er op het etiket, en dat is warmer dan mijn koelkast. Helaas bedacht ik pas toen ik mijn nasi bijna klaar had, dat ik hem uit de koelkast moest halen en op temperatuur laten komen. :shock:
Drink je hem te koud, dan komt de smaak van het bier minder uit.
Verder was het best een aardig biertje om te drinken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 nov 2013 22:42

Bier bij de nasi? Ik hoor dat wel meer, helaas lust ik geen nasi.

Doch is de combinatie bier en eten wel een onderwerp naar mijn hart. Erg lekker bij stamppot boerenkool of hutspot is een frisse pils of twee.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 nov 2013 16:43

'k Zit hier nu een Leffe 9° te proeven, maar die smaakt uitstekend! Ik kan hem absoluut aanraden!
Ik lees over een intense smaak. Smaak heeft dit bier zeker! De geur voordat ik begon te drinken was meteen al goed. En hij stelde daarna niet teleur. Gewoon een heerlijk biertje dus.
Hij is naar mijn weten niet in de supermarkt te koop, maar wel bij de slijterij verkrijgbaar. Bij de Mitra en de Dirk III heb ik hem zien staan. Per flesje van 33 cl.: € 2,- bij de Mitra, € 1,40 bij de Dirk III.

Latere toevoeging: Wat ik alleen wel kreeg toen ik hem een tijdje op had, was het gevoel van: en nou wil ik nog meer van dat bier. Maar het flesje was leeg. En dan ontstaat er een ietwat merkwaardige nasmaak.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2013 17:16

Boerin schreef:Hij staat op de derde plaats onder de Jupiler.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/

Hier een wat kleinere test, met een duidelijk andere uitslag: http://www.youtube.com/watch?v=3jtKiSEKS4o
Over smaak valt niet te twisten, zeggen ze wel eens. Het lijkt mij ook onmogelijk om vast te stellen wat 'objectief' gezien het lekkerste is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2013 23:15

mohamed schreef:Bier bij de nasi? Ik hoor dat wel meer, helaas lust ik geen nasi.

Doch is de combinatie bier en eten wel een onderwerp naar mijn hart. Erg lekker bij stamppot boerenkool of hutspot is een frisse pils of twee.

Eerder dronk ik bij nasi Dubbelfrisss, meestal de framboos/cranbarry-versie. Dat was voordat ik met mijn bierproeverij begon. Toen begon ik echter te bedenken dat dat eigenlijk wel heel erg zoet is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 nov 2013 00:55

Ik houd ook niet zo van te zoet, mijn favoriete gerechten echter hoort rode wijn bij. Waar is bier allemaal lekker bij? Patat, stamppotten en een hapje op tafel. Ook een broodje braadworst of een pizza is bier lekker bij. Wat nog meer?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2013 11:31

Bij stoofpotten ook. Ik maak geregeld een Belgische stoofpot met stoofvlees, en dan ui, wortel, pastinaak, ontbijtkoek, kruiden en donker bier. En daar drink ik dan ook een trappist bij.

Dit weekend twee pakketten gekocht:

Rochefort 1x 6, 2x 8 en 1x 10 met het mooie brede glas, wilde ik graag hebben voor quadrupels:

Afbeelding

Afbeelding

En een box met 4 flesjes kwak plus het unieke glas:

Afbeelding

Terug naar “Algemene Zaken”