Sabra schreef:Ik had ooit een automaat in combinatie met een 2.0 liter boxermotor en vierwielaandrijving. Het verbruik was zo'n 1 op 11,5. Dan is jouw VW niet bepaald zuinig.
Verbruik hangt van heel veel zaken af. Negatief voor je verbruik:
Een korte rit waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt.
Een rit waarbij de snelheid hoog ligt (een verdubbeling van de snelheid betekent een verviervoudiging van het opgenomen vermogen).
Een rit waarbij veel afgeremd en opgetrokken moet worden (de remmen "vernietigen" energie).
Een rit waarbij de airconditioning aanstaat
Te zachte banden
Daarnaast maakt het ook behoorlijk uit of je een automaat rijdt, of een robotbak (in de volksmond ook automaat genaamd). De koppelomvormer is hoe dan ook slecht voor je verbruik...
De vierwielaandrijving die jij noemt zou je in het verbruik overigens niet echt terug mogen zien, bij gelijkblijvende rijstijl zou het verbruik ook (orde) gelijk moeten zijn. Vaak is de auto iets zwaarder, en er zijn iets meer bewegende delen (twee differentieels en een cardan extra).
Of dat echt significant in je verbruik meespeelt geloof ik eigenlijk niet.
Je past alleen je rijstijl automatisch aan je auto aan...