Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2016 08:17

mohamed schreef:
Een maat van me heeft vandaag een lichtverklikker bij mijn Polo ingebouwd dus is het probleem opgelost! :)

Gewoon zo'n Conrad-dingetje in je zekeringenkast?
Let dan op dat die maar een kant van je auto controleert. Mocht je je parkeerlicht ooit aan laten staan aan de andere kant doet ie niks...
Vanavond vlieg ik terug naar Rotterdam, maar ik denk dat ik pas dinsdag aan mijn belofte toekom.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 mar 2016 11:30

Ja zo'n apparaatje voor 2 euro is het en hij piept zodra ik de auto van het contact zet en de lichten aanheb.

Als jij dinsdag met een betere oplossing komt heeft dat de voorkeur en haal ik deze er weer uit.

Edit: hij is er al uit, want doorgebrand. Wat een goedkope troep!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 16:22

Eergisteren hoorde ik de zoemer heel zachtjes even aangaan, dit bevestigt mijn vermoeden dat het aan de speaker ligt die op het instrumentenpaneel van de Polo zit. De kortste klap zal dan toch zijn om een andere lichtverklikker in te bouwen, want het instrumentenpaneel kan je niet bij zonder de halve auto te slopen.

Zuinig is de Volkswagen niet met 1 op de 10, maar altijd nog iets zuiniger dan mijn Alto en daar heb ik dan een betere auto met een zwaardere motor voor. Misschien kan ik nog iets zuiniger rijden, maar de beloofde 1 op de 13 halen zie ik voorlopig somber in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2016 20:58

Het beloofde verbruik wordt zelden gehaald. Toch maar weer eens een paar lessen doen tegen de tijd dat je weer een nieuwe bak nodig hebt en dan een handgeschakelde bak nemen. De leskosten verdien je dan wel weer terug ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2016 23:42

Ik ben erg blij met mijn Polo en hoewel ik 'm liever zuiniger had gehad is dat op dit moment nog geen reden om zelfs maar te denken aan een andere auto. Het VW virus heeft me al te pakken. Bovendien, wat ik voor mijn automaat extra betaal aan verbruik, betaal je voor een afgejakkerde schakelbak aan onderdelen. Elk voordeel heb ze nadeel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2016 07:40

mohamed schreef:Ik ben erg blij met mijn Polo en hoewel ik 'm liever zuiniger had gehad is dat op dit moment nog geen reden om zelfs maar te denken aan een andere auto. Het VW virus heeft me al te pakken. Bovendien, wat ik voor mijn automaat extra betaal aan verbruik, betaal je voor een afgejakkerde schakelbak aan onderdelen. Elk voordeel heb ze nadeel.

Ik heb helaas geen schema kunnen vinden van je elektrische systeem. Enne... de overgrote meerderheid van de schakelbakken zijn ook niet afgejakkerd. Zolang je afblijft van de verlaagde en gepimpte auto's valt dat allemaal best wel mee.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 10:50

Ja zal ook wel meevallen maar voorlopig houd ik mijn automaat en ben er ondanks dat ie niet zuinig is erg blij mee! :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 14:09

Tuurlijk, moet je ook zijn. Ik had het ook over als je weer een nieuwe auto nodig hebt. Ik mag hopen dat dat nog even duurt ;)

Maar het is op zich wel handig en ik heb nu ook een automaat omdat dat er nou eenmaal in zat maar de uitspraak "als je eenmaal een automaat hebt wil je nooit meer anders" gaat voor mij nog niet op. Het is best makkelijk maar het is niet dat ik denk: He, wat een opluchting, dit is zoveel fijner. Soms mis ik de versnellingspook ook nog wel eens even. Het heeft ook wel wat, ik vind het totaal geen moeite. Als je er aan gewend bent schakel je toch op de automatische piloot. Alleen bij filerijden en hellingproeven en zo is een automaat wel fijn.

Maar goed, handgeschakeld kunnen rijden is wel zo prettig, je hebt zelf een automaat maar als je een keer een auto leent, huurt, een vervangende auto krijgt of wat dan ook heb je veel meer keus, is het goedkoper (net als in de aanschaf) en ook zuiniger. Scheelt op de lange termijn wel geld :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 16:01

Zeker bespaar je wat geld met een schakelbak maar dat gaat dan wel weer aan andere dingen op. En een auto huren of lenen komt zo weinig voor dat ik in die gevallen voordeliger met eigen vervoer kan komen dan een paar lessen nemen in een schakelbak a 40 euro per uur.

Ik vind een automaat heerlijk rijden en mis het schakelen evenveel als het afwassen met de hand in een tijdperk met afwasmachines. Tuurlijk spaar je wat uit door met de hand af te wassen, maar tijd is ook geld. ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 16:17

Haha ik snap het denk ik niet zo goed omdat ik het schakelen helemaal niet erg vind, totaal niet vergelijkbaar met met de hand afwassen of zo. Maar waarom vind je het zo'n enorme ramp dan? Ik vind dat zo vanzelf gaat, hoef ik niet over na te denken dus ik vind het ook niet erg.

Anyhow, als je het zo verschrikkelijk vind kan je beter automaat blijven rijden ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2016 16:32

Marnix schreef:Haha ik snap het denk ik niet zo goed omdat ik het schakelen helemaal niet erg vind, totaal niet vergelijkbaar met met de hand afwassen of zo. Maar waarom vind je het zo'n enorme ramp dan? Ik vind dat zo vanzelf gaat, hoef ik niet over na te denken dus ik vind het ook niet erg.

Een ramp is wat zwaar aangezet, maar vermoedelijk heb ik weinig met schakelbakken omdat ik als een Amerikaan in het leven sta: automatiseren wat automatisch kan. Helaas hebben we hier geen Amerikaanse benzineprijzen want dat zou het nog makkelijker maken.
Marnix schreef:Anyhow, als je het zo verschrikkelijk vind kan je beter automaat blijven rijden ;)

Ik denk wel dat ik automaat blijf rijden ja en ik heb al een paar mensen aangestoken die nu ook een automaat willen omdat ze mijn Polo zo lekker vinden rijden.

Het enige solide argument voor mij om een schakelbak te overwegen is omdat het zuiniger rijdt, maar qua comfort vind ik het een stap achteruit. Ja en dat ik lastig een auto kan lenen is een con, maar gelukkig kan ik altijd jou nog vragen want jij rijdt ook automaat! :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2016 17:50

Precies ;)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 mar 2016 08:34

mohamed schreef:Een ramp is wat zwaar aangezet, maar vermoedelijk heb ik weinig met schakelbakken omdat ik als een Amerikaan in het leven sta: automatiseren wat automatisch kan. Helaas hebben we hier geen Amerikaanse benzineprijzen want dat zou het nog makkelijker maken.

Een automaat is comfortabel, maar zelf schakelen voegt wat toe aan de beleving.

Overigens heb je hier ook geen Amerikaans brandstofverbruik. Aardig om eens uit te rekenen wat de prijs per km is gebaseerd op alleen brandstofprijs.

Het enige solide argument voor mij om een schakelbak te overwegen is omdat het zuiniger rijdt, maar qua comfort vind ik het een stap achteruit. Ja en dat ik lastig een auto kan lenen is een con, maar gelukkig kan ik altijd jou nog vragen want jij rijdt ook automaat! :mrgreen:

Ik had ooit een automaat in combinatie met een 2.0 liter boxermotor en vierwielaandrijving. Het verbruik was zo'n 1 op 11,5. Dan is jouw VW niet bepaald zuinig.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 31 mar 2016 09:48

Sabra schreef:Ik had ooit een automaat in combinatie met een 2.0 liter boxermotor en vierwielaandrijving. Het verbruik was zo'n 1 op 11,5. Dan is jouw VW niet bepaald zuinig.

Verbruik hangt van heel veel zaken af. Negatief voor je verbruik:
Een korte rit waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur komt.
Een rit waarbij de snelheid hoog ligt (een verdubbeling van de snelheid betekent een verviervoudiging van het opgenomen vermogen).
Een rit waarbij veel afgeremd en opgetrokken moet worden (de remmen "vernietigen" energie).
Een rit waarbij de airconditioning aanstaat
Te zachte banden
Daarnaast maakt het ook behoorlijk uit of je een automaat rijdt, of een robotbak (in de volksmond ook automaat genaamd). De koppelomvormer is hoe dan ook slecht voor je verbruik...

De vierwielaandrijving die jij noemt zou je in het verbruik overigens niet echt terug mogen zien, bij gelijkblijvende rijstijl zou het verbruik ook (orde) gelijk moeten zijn. Vaak is de auto iets zwaarder, en er zijn iets meer bewegende delen (twee differentieels en een cardan extra).
Of dat echt significant in je verbruik meespeelt geloof ik eigenlijk niet.
Je past alleen je rijstijl automatisch aan je auto aan...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2016 12:53

hm, ik zie nog wel eens oude rijke mannetjes 90 in hun BMW of Audi rijden op de snelweg :D Maar klopt, doorgaans zijn dat de meest asociale chauffeurs :)

Terug naar “Algemene Zaken”