Moderators: johannes1, Moderafo's
Katlheen schreef:Niet vergeten dat er hele lange wachttijden zijn. Zelfs al heb je het geld, dan sta je nog lang in de wacht. Hier komt volgende week vrijdag de houtkachel (in maart! al besteld). De zonnepanelen moeten tussen nu en twee weken komen, daarvoor kwamen ze afgelopen zondag al langs om de meterkast in orde te maken (ze moeten de achterstanden wegwerken).
Maar buiten dat, als je de financiële ruimte niet hebt is het lastig om op alternatieven over te stappen. Ik heb de hele bubs in de hypotheek gegooid, heb 20 en 30 jaar vast staan voor nog geen 2% dus dat was een no brainer. De overwaarde hebben we op de spaarrekening staan voor andere doeleinden zoals beleggen.
StillAwake schreef:Daarnaast: de mensen die het meest in de problemen komen zijn vaak ook mensen in een goedkopere huurwoning.
En juist de woningbouwverenigingen hebben van vergroening de afgelopen jaren bepaald geen speerpunt gemaakt...
En dat maakt dat deze crisis juist de mensen raakt die financieel toch al geen ruimte hadden.
Mensen die die ruimte wel hadden hebben in de afgelopen jaren (deels gesubsidieerd) al zonnepanelen, warmtepomen, elektrische auto's en triple-glas aangeschaft.
Wrang, maar waar.
Ook wrang dat ik, toen in naar Noorwegen verhuisde van veel mensen te horen kreeg dat het leven hier zo duur is, en dat het voor hen nooit betaalbaar zou worden.
Waar ik momenteel omgerekend 40,- per maand aan energie betaal, en waarschijnlijk daar nog van terug krijg.
Dan is het leven in Nederland fors duurder momenteel, waar de salarissen juist weer fors lager liggen...
StillAwake schreef:Het is sowieso altijd al vreemd geweest dat je voor een huurhuis vaak meer betaalt dan je aan hypotheeklasten mag hebben.
Het is sowieso altijd al vreemd geweest dat je voor een huurhuis vaak meer betaalt dan je aan hypotheeklasten mag hebben.
Ik ben bezig met een ex-pat over de verhuur van mijn vorige woning, maar kom in alle modelcontracten vooralsnog tegen dat gas, licht, water en inboedelverzekering buiten de verantwoordelijkheid van de huurder zelf zijn.
hans0166 schreef:Gasverbruik zit nu onder de 250m3 gelukkig( het gasverbruik in m'n vorige woning was veel hoger, ca 950 m3 tot 1100 m3 per jaar.. moet er even niet aan denken met 2.65 per m3)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten