Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

JLIN
Verkenner
Verkenner

Re: Bier topic

Berichtdoor JLIN » 08 nov 2013 17:49

Ben nogal verkwikt aan Jupiler uit onze zuidoostelijke provincie Luik en als Overijsselaar erg verknocht aan Grolsch en de Klok. Heineken Oud Bruin uit het noord-brabantse den bosch kan ik ook echt van genieten en drink nu even een Palm dubbel uit Zuid-Brabant maar die kan er mee door. Vindt het dus lastig om een specifiek Nederlands biertje te kiezen.
Carpe Diem

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2013 19:48

mohamed schreef:Dat waren overigens flesjes Jupiler á 0.25 cl per fles, verdeeld over drie dagen en het was erg gezellig. :mrgreen:

Van speciale bieren drink ik niet zo snel 32 in een weekend, maar zelfs dan vind ik ze alsnog aan de prijs.

Wat ook flink verschil kan maken is de supermarkt of de speciaalzaak, heb ik vandaag gezien. Bij de speciaalzaak kun je allerlei bieren krijgen die je niet in de supermarkt kunt kopen, maar je moet er nogal eens behoorlijk voor betalen. Als je dat hebt gezien, is de kans groot dat je de supermarkt op slag niet duur meer vindt. Al kan ook de speciaalzaak aanbiedingen hebben. Zo zag ik bij de Mitra dat een krat Warsteiner daar momenteel goedkoper is dan bij de AH. (Alleen is Warsteiner mijn voorkeur niet zo.)

Marnix schreef:Je hebt gelijk. :)

Amstel Gold ken ik niet, maar het geroosterde smaakje zal wel komen doordat ze geroosterde mout toevoegen.
Ben je de La Trappe Isid'Or al tegengekomen? Dat is een amber-biertje, niet zo zoet en zwaar van smaak als een dubbel. Aangezien je de voorkeur lijkt te geven voor blond boven dubbel is dat denk ik wel een wat donker gekleurder biertje (amber) die je wel kan waarderen. Wordt in veel supermarkten gewoon verkocht. De Quadruple is trouwens helemaal lekker maar ik weet niet of je daar aan toe bent :P Wat blond bier betreft vind ik Leffe inderdaad de lekkerste van de "grote jongens".

Nou heb ik vandaag een La Trappe Dubbel geprobeerd, en die was prima te drinken. Dat is dus een andere uitslag dan van de Leffe Bruin.
La Trappe Isid'Or heb ik wel gezien, maar nog niet gekocht/gedronken. Hij zal zeker eens aan de beurt komen.
Wat ik overigens een beetje apart vind, is dat La Trappe Blond niet bij de supermarkt staat. Wel Dubbel, Tripel, Quadrupel, Isid'Or en Bockbier, maar de voor de hand liggende blonde ontbreekt dus.
De Gall en Gall, die hier bij de AH is, biedt van La Trappe niet meer dan de AH. Beetje zinloos eigenlijk. Waarom zou je voor hetzelfde meer betalen? Bied dan iets wat de AH niet heeft. Hebben ze ook wel, maar dan met andere merken. Maar om hetzelfde te gaan bieden van Leffe, La Trappe, etc. voor meer geld op bijna dezelfde locatie vind ik niet zo snugger. Behalve misschien wanneer je het wilt laten inpakken als cadeau. Dat kan dan weer wel bij Gall en Gall.

Verder heb ik eens een Texels Goudkoppe op de kop getikt, maar daar moet je wel behoorlijk voor betalen, zeg! Daar heb ik bijvoorbeeld twee La Trappe Dubbels voor.
Bier drinken is leuk, maar ik wil wel een beetje op de financiën letten. Zeker een beginner kan zich nog best tevreden stellen met de supermarkt.

Marnix schreef:De Quadruple is trouwens helemaal lekker maar ik weet niet of je daar aan toe bent :P

'k Ben kort geleden wel eens in een heel zware kerk geweest. In kerken heb je dat ook, hè, lichter en zwaarder. 't Is net waar je van houdt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 08 nov 2013 22:25

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar in de supermarkt verkrijgbaar en een absolute topper: Westmalle Dubbel of Tripel.

Wat Nederlands bier betreft is Hertog Jan toch wel de maat, met diverse hoogstaande speciaalbieren. De Grand Prestige bijvoorbeeld is een toppertje die als een van de weinige bieren lekkerder wordt naarmate hij ouder wordt. Ik heb nog een flesje liggen van 2009 die wacht op een mooi moment....
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 08 nov 2013 23:32

^ Hmm nou ik weet het niet hoor. Het is echt maar weinig bier dat nog narijpt op fles. En dan nog wordt het niet per se beter, gewoon wat 'anders', heb ik het idee. Bier is geen rode wijn of port of zo. Ik zou dat flesje maar eens binnenkort soldaat maken ;)

Of je je bier in de supermarkt of de slijterij koopt maakt niet zo veel uit. De slijter is naar mijn idee helemaal niet per se duurder, maar dan heb ik het ook over de Dirk III, één van de goedkopere slijters. Vaak zijn daar erg leuke aanbiedingen !

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2013 00:21

JLIN schreef:Ben nogal verkwikt aan Jupiler uit onze zuidoostelijke provincie Luik

Een lekker biertje wat ik jarenlang trouw heb gedronken, eigenlijk tot ik OeTINGER ontdekte. Het lijkt wel wat op Jupiler maar is iets minder zoet.
JLIN schreef:en als Overijsselaar erg verknocht aan Grolsch en de Klok. Heineken Oud Bruin uit het noord-brabantse den bosch kan ik ook echt van genieten en drink nu even een Palm dubbel uit Zuid-Brabant maar die kan er mee door. Vindt het dus lastig om een specifiek Nederlands biertje te kiezen.

Ik heb het niet zo op Nederlandse pils, maar Grolsch vind ik nog wel te drinken. Is dat eigenlijk niet ook gebrouwen volgens het Duitse reinheidsgebod?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2013 00:40

mohamed schreef:Dat waren overigens flesjes Jupiler á 0.25 cl per fles, verdeeld over drie dagen en het was erg gezellig. :mrgreen:

Van speciale bieren drink ik niet zo snel 32 in een weekend, maar zelfs dan vind ik ze alsnog aan de prijs.

Boekenlezer schreef:Wat ook flink verschil kan maken is de supermarkt of de speciaalzaak, heb ik vandaag gezien. Bij de speciaalzaak kun je allerlei bieren krijgen die je niet in de supermarkt kunt kopen, maar je moet er nogal eens behoorlijk voor betalen. Als je dat hebt gezien, is de kans groot dat je de supermarkt op slag niet duur meer vindt. Al kan ook de speciaalzaak aanbiedingen hebben. Zo zag ik bij de Mitra dat een krat Warsteiner daar momenteel goedkoper is dan bij de AH. (Alleen is Warsteiner mijn voorkeur niet zo.)

Als ik een speciaalbier drink heb ik het liefst trappistenbier. Mijn favoriet is La Trappe, nota bene afkomstig van een Nederlandse brouwerij.

Afbeelding

Dit trappistenbier heeft de frisheid van pils, met de smaak van citroen en druiven. Erg lekker.

Vreemd dat Warsteiner hier niet zo gewaardeerd wordt, de meeste Belgen die ik ken achten het superieur over al hun pils. Zoals bekend drink ik het graag, zeker nu ik weet dat het vrouwenbier is! ;)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 09 nov 2013 14:08

EenVasteBurcht schreef:^ Hmm nou ik weet het niet hoor. Het is echt maar weinig bier dat nog narijpt op fles. En dan nog wordt het niet per se beter, gewoon wat 'anders', heb ik het idee. Bier is geen rode wijn of port of zo. Ik zou dat flesje maar eens binnenkort soldaat maken ;)

Grand Prestige wordt ook wel een gerstewijn genoemd. Het rijpt echt na op de fles. Als iemand nog een oude fles heeft die hij niet meer durft te drinken... kom maar op :mrgreen:
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 nov 2013 16:07

Het_Bureau schreef:Heb niet het hele topic doorgelezen, maar in de supermarkt verkrijgbaar en een absolute topper: Westmalle Dubbel of Tripel.

Laat een van die twee nou net vandaag bij mij op het menu hebben gestaan!
En ik ben het wel met je eens. Hij smaakte erg goed. d:)b
Ik had de Dubbel.

Hij smaakte denk ik nog beter dan de La Trappe Dubbel, die ik gisteren had. Maar ja, een flesje Westmalle kost ook zo'n 1½ maal zoveel. Dus dan is dat geen schande. Die La Trappe is ook echt niet verkeerd, en een uitstekende keuze als je bier wilt drinken van de categorie dubbel, maar tegen een zo schappelijk mogelijke prijs.

EenVasteBurcht schreef:Of je je bier in de supermarkt of de slijterij koopt maakt niet zo veel uit. De slijter is naar mijn idee helemaal niet per se duurder, maar dan heb ik het ook over de Dirk III, één van de goedkopere slijters. Vaak zijn daar erg leuke aanbiedingen !

Dirk III is inderdaad niet oninteressant. Ik ben er net even wezen kijken. En inderdaad supermarktprijzen.

Een paar dingen aangaande de Dirk III:
Ik zag er de Leffe 9° staan voor € 1,40. Dat is wel aardig wat minder dan de €2,- die de Mitra ervoor vraagt.
Verder Texels Skuumkoppe zien staan voor € 1,40. Blijf ik toch een redelijk duur biertje vinden, ook al scheelt het 20 cent met de Mitra.
Verder zag ik ook het merk Maredsous (Bruin en Triple). Dat heb ik dacht ik nog niet in de supermarkt (AH, Hoogvliet) gezien. En zo zal er nog wel meer te noemen zijn.
Een nadeel van de Dirk III is dat je wat het assortiment betreft niet zoveel informatie krijgt op de website. Je moet daarvoor echt in een winkel zelf gaan kijken.
Wat wel leuk is, is dat ze er ook glazen hebben. Alleen dan niet zozeer van die glazen met een biermerk erop, maar vooral neutrale glazen.

De Mitra heeft een uitgebreider assortiment. Zo zag ik daar bijvoorbeeld ook de Leffe Radieuse staan. En zo zijn er nog wel veel meer bieren te noemen. De Kasteel Blond bijvoorbeeld, ook zo eentje. Vandaar waarschijnlijk: Mitra schenkt meer.
En de website is ook informatiever qua producten.

mohamed schreef:Een lekker biertje wat ik jarenlang trouw heb gedronken, eigenlijk tot ik OeTINGER ontdekte. Het lijkt wel wat op Jupiler maar is iets minder zoet.

De Lidl bij mij in de buurt verkoopt ook Oetinger, zag ik kort geleden. Ik kom daar alleen nooit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2013 20:24

Het wordt alleen door de Lidl verkocht bij mijn weten, tot ik dit bier ontdekte kwam ik er ook nooit.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2013 10:48

Boekenlezer schreef:Nou heb ik vandaag een La Trappe Dubbel geprobeerd, en die was prima te drinken. Dat is dus een andere uitslag dan van de Leffe Bruin.
La Trappe Isid'Or heb ik wel gezien, maar nog niet gekocht/gedronken. Hij zal zeker eens aan de beurt komen.
Wat ik overigens een beetje apart vind, is dat La Trappe Blond niet bij de supermarkt staat. Wel Dubbel, Tripel, Quadrupel, Isid'Or en Bockbier, maar de voor de hand liggende blonde ontbreekt dus.
De Gall en Gall, die hier bij de AH is, biedt van La Trappe niet meer dan de AH. Beetje zinloos eigenlijk. Waarom zou je voor hetzelfde meer betalen? Bied dan iets wat de AH niet heeft. Hebben ze ook wel, maar dan met andere merken. Maar om hetzelfde te gaan bieden van Leffe, La Trappe, etc. voor meer geld op bijna dezelfde locatie vind ik niet zo snugger. Behalve misschien wanneer je het wilt laten inpakken als cadeau. Dat kan dan weer wel bij Gall en Gall.

Verder heb ik eens een Texels Goudkoppe op de kop getikt, maar daar moet je wel behoorlijk voor betalen, zeg! Daar heb ik bijvoorbeeld twee La Trappe Dubbels voor.
Bier drinken is leuk, maar ik wil wel een beetje op de financiën letten. Zeker een beginner kan zich nog best tevreden stellen met de supermarkt.

Ja, het is leuk om af en toe wat nieuws te proberen, maar het kan ook best een dure hobby worden :)

La Trappe is qua prijs/kwaliteit inderdaad erg goed. Ik vind de dubbel en de quadruple erg lekker. De blonde is ook goed maar Leffe heeft daar mijn voorkeur. Isid'Or is ook erg fijn en de triple eigenlijk ook, hoewel ik daar weer de voorkeur geef aan Karmeliet. Maar goed, prima bier voor een goede prijs. Westmalle is ook prima.

Texelse bierbrouwerij is erg leuk, de Skuumkoppe is lekker, vooral als het buiten iets warmer is, in deze periode is de Bock van Texel erg aan te bevelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2013 16:10

Marnix schreef:La Trappe is qua prijs/kwaliteit inderdaad erg goed. Ik vind de dubbel en de quadruple erg lekker. De blonde is ook goed maar Leffe heeft daar mijn voorkeur. Isid'Or is ook erg fijn en de triple eigenlijk ook, hoewel ik daar weer de voorkeur geef aan Karmeliet. Maar goed, prima bier voor een goede prijs. Westmalle is ook prima.

Van matigheid kan je niet beticht worden. :P

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 11 nov 2013 19:38

Bij ons in Zeeuws-Vlaanderen worden na sportwedstrijden (bijvoorbeeld hardloopwedstrijden) liters Westmalle naar binnen gewerkt. Daar word je na zo'n wedstrijd dan ook flink dronken van. Ben wel eens meegeweest na zo'n borrel na de wedstrijd (ik zelf doe niet echt aan sport...)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2013 22:48

Mohamed, ik ben wel redelijk matig maar niet regelmatig :) (das een diepe)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2013 11:38

EenVasteBurcht schreef:Bij ons in Zeeuws-Vlaanderen worden na sportwedstrijden (bijvoorbeeld hardloopwedstrijden) liters Westmalle naar binnen gewerkt. Daar word je na zo'n wedstrijd dan ook flink dronken van. Ben wel eens meegeweest na zo'n borrel na de wedstrijd (ik zelf doe niet echt aan sport...)

Dat is boffen zeg, meestal is het toch wat ander bier wat bij dergelijke gelegenheden geschonken wordt. Soms heb je geluk. Zo ben ik eens bij een wat luxer festival geweest waar ik de hele dag Duvel uit de fles heb gedronken. Op de terugweg ben ik ook nog de verkeerde kant op gefietst, nog een geluk dat het een droge lentenacht was. Ik weet nog dat ik Toontje Lager op de mp3 speler had dus zo dronken was ik ook weer niet. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2013 11:40

Marnix schreef:Mohamed, ik ben wel redelijk matig maar niet regelmatig :) (das een diepe)

Diep, leuk en ook op mij toepasbaar! Ik heb er ook een in dit segment:

Matigheid is nalatigheid.

Terug naar “Algemene Zaken”