Snelle computervragen (deel 3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

JWBokx
Verkenner
Verkenner

Re: Snelle computervragen (deel 3)

Berichtdoor JWBokx » 28 jun 2024 10:16

Marnix schreef:Ook dat is een reden om regelmatig van provider te wisselen. Ik doe dat tegenwoordig meestal jaarlijks, dat scheelt me honderden euro's. Ik zit nu bij Odido, 9 van de 12 maanden met 50% korting. Zeg 35 euro ipv 70. Als ik er na dit jaar blijf betaal ik 12x70 euro is 840 euro, als ik ergens naar overstap waar ik weer 9 maanden 50% korting betaal betaal ik 525. Voor die 315 euro wil ik wel even een andere router aansluiten en de oude terugsturen :-) En op die manier krijg je altijd de nieuwste spullen waar je als je klant blijft om moet zeuren en vaak alsnog niet krijgt.

De hele ISP-wereld is erop gericht om je met korting en spullen te lokken en daarna zo lang mogelijk tegen normaal tarief vast te houden :-)

Dat klopt, maar zitten wel een paar kanttekeningen bij.
Bijvoorbeeld als het email adres van de provider gebruikt wordt.
Bij odido doen ze geen email meer, en ik verwacht dat andere providers dat wellicht gaan volgen. Met de reden dat steeds meer mensen gebruik maken van een gmail of Microsoft adres.
Als ex it-er vind ik dat helemaal een gruwel maar goed..

Op het tweakers.net gebeuren is de WAF en bekende kreet.
Veelal betekend overstappen toch wat veranderingen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2024 12:45

JWBokx schreef:Dat klopt, maar zitten wel een paar kanttekeningen bij.
Bijvoorbeeld als het email adres van de provider gebruikt wordt.
Bij odido doen ze geen email meer, en ik verwacht dat andere providers dat wellicht gaan volgen. Met de reden dat steeds meer mensen gebruik maken van een gmail of Microsoft adres.
Als ex it-er vind ik dat helemaal een gruwel maar goed..

Op het tweakers.net gebeuren is de WAF en bekende kreet.
Veelal betekend overstappen toch wat veranderingen...

Ik weet niet waarom je Gmail zo verschrikkelijk vindt? Het ondersteunt gewoon de standaard protocollen, er zijn haast nooit problemen mee, het heeft een betere webmail-functionaliteit dan de meeste providers. En je zit niet aan een provider vast voor je emailadres. Ik vind mail via een provider alleen maar beperken en gebruik het (als ICT'er) al heeeeeel lang niet meer. Volgens mij is het idee dat mail via een provider beter is dan gmail of outlook.com heel erg achterhaald. Dat was in de jaren 90 en begin zero's nog zo, volgens mij is dat de hoofdreden waarom mensen het moeilijk vinden om dat los te laten. En als je toch andes wil, neem een eigen domein, dan heb je ook een mailadres dat niet verandert als je van provider wisselt.

Verder, wat verandert er met overstappen als je je modem omwisselt en een netwerk met dezelfde naam / ww maakt als je al had? Hooguit je zendervolgorde. Maar als ik van de ene glasvezelprovider naar de andere wissel verandert er eigenlijk niks.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JWBokx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JWBokx » 28 jun 2024 13:45

Marnix schreef:Ik weet niet waarom je Gmail zo verschrikkelijk vindt? Het ondersteunt gewoon de standaard protocollen, er zijn haast nooit problemen mee, het heeft een betere webmail-functionaliteit dan de meeste providers. En je zit niet aan een provider vast voor je emailadres. Ik vind mail via een provider alleen maar beperken en gebruik het (als ICT'er) al heeeeeel lang niet meer. Volgens mij is het idee dat mail via een provider beter is dan gmail of outlook.com heel erg achterhaald. Dat was in de jaren 90 en begin zero's nog zo, volgens mij is dat de hoofdreden waarom mensen het moeilijk vinden om dat los te laten. En als je toch andes wil, neem een eigen domein, dan heb je ook een mailadres dat niet verandert als je van provider wisselt.

Verder, wat verandert er met overstappen als je je modem omwisselt en een netwerk met dezelfde naam / ww maakt als je al had? Hooguit je zendervolgorde. Maar als ik van de ene glasvezelprovider naar de andere wissel verandert er eigenlijk niks.

Wat er mis is met GMail, op zich niet zoveel, maar wel met de eigenaar Google... Tenminste als je een beetje privacy wil en geen meegluurders die dan naar Amerikaanse standaarden je berichten beoordelen. Zelfde met feestboek...
Inderdaad mail via provider gebruik ik al jaren niet meer. Is erg onhandig bij overgang naar een ander. Eigen domein en NL of EU mailprovider die zich puur op mail provider zijn richt. Is niet gratis, maar echt duur kan ik het niet vinden. Momenteel zo'n €60 per jaar voor domein en 4 mailboxen...
Dan heb je geen meegluurders die er wat van vinden.

Wat er verandert met overstappen hangt af van wat je gebruikt. Heb je nog een vast telefoonnummer of zo. Wij ook al jaren niet beide mobiel.
En wellicht hier wat omstreden, maar heb je ook tv dan is de omgeving ineens heel anders. Dan gaat de WAF hard naar 0....
Wij hebben ook geen tv via provider, maar dat is wat ik meekrijg nu ik via seniorweb meehelp met computer en it vragen in de bibliotheek.

Pas nog een leuke met provider email. De persoon had door overnames van provider nu 4 actieve mailadressen. Door de jaren zijn alle 4 mailadressen bij veel verschillende instanties gebruikt, dus zomaar opheffen gaat niet. En natuurlijk oude wachtwoorden... Oh jee...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2024 20:57

JWBokx schreef:Wat er mis is met GMail, op zich niet zoveel, maar wel met de eigenaar Google... Tenminste als je een beetje privacy wil en geen meegluurders die dan naar Amerikaanse standaarden je berichten beoordelen. Zelfde met feestboek...
Inderdaad mail via provider gebruik ik al jaren niet meer. Is erg onhandig bij overgang naar een ander. Eigen domein en NL of EU mailprovider die zich puur op mail provider zijn richt. Is niet gratis, maar echt duur kan ik het niet vinden. Momenteel zo'n €60 per jaar voor domein en 4 mailboxen...
Dan heb je geen meegluurders die er wat van vinden.

Wat er verandert met overstappen hangt af van wat je gebruikt. Heb je nog een vast telefoonnummer of zo. Wij ook al jaren niet beide mobiel.
En wellicht hier wat omstreden, maar heb je ook tv dan is de omgeving ineens heel anders. Dan gaat de WAF hard naar 0....
Wij hebben ook geen tv via provider, maar dat is wat ik meekrijg nu ik via seniorweb meehelp met computer en it vragen in de bibliotheek.

Pas nog een leuke met provider email. De persoon had door overnames van provider nu 4 actieve mailadressen. Door de jaren zijn alle 4 mailadressen bij veel verschillende instanties gebruikt, dus zomaar opheffen gaat niet. En natuurlijk oude wachtwoorden... Oh jee...

Tja, je internet toch ook? Dan wordt er veel meer gevolgd dan wanneer je mailt. Wat je op internet doet heeft direct invloed op de advertenties die je krijgt, wat je mailt niet. Want er zit niet iemand als je mailtjes na te lezen of er wat leuks in staat :-)

En wat is WAF? Geen idee namelijk.

En laatste zeg je al een paar keer dat dingen hier misschien discutabel zijn maar dat slaat nergens op. De meeste mensen hier kijken wel tv.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JWBokx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JWBokx » 29 jun 2024 11:10

Marnix schreef:Tja, je internet toch ook? Dan wordt er veel meer gevolgd dan wanneer je mailt. Wat je op internet doet heeft direct invloed op de advertenties die je krijgt, wat je mailt niet. Want er zit niet iemand als je mailtjes na te lezen of er wat leuks in staat :-)

En wat is WAF? Geen idee namelijk. {/quote]
WAF is de WifeAcceptenceFactor, dus iedere jaar andere mediabox voor tv van provider valt (hier in ieder geval) niet goed...

Dat is dan mijn (vertekende) beeld van de kreet "Refo", zal het bijstellen.
Ik heb een familie met veel ooms/tantes, dat betekend bij mij een grote variatie in kerkgang. Al zijn allen begonnen bij Hervormd.
Daarbij zijn er een aantal die bij (Oud) Gereformeerde Gemeente horen, die volgens de anderen dan echt Refo zijn....
Ook hebben we best wat kennissen die bv Hersteld Verband zijn, daar zul je een tv niet tegenkomen.

Mijn excuses voor de verkeerde aanname...

Oh ja, ik zie nu ook nog je opmerking over internet....
Mijn ervaringen met mailtjes die gescand worden zijn toch wel anders. Maar daar kan dan beter een ander topic over gemaakt worden als daar behoefte aan is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2024 09:58

JWBokx schreef:Dat is dan mijn (vertekende) beeld van de kreet "Refo", zal het bijstellen.
Ik heb een familie met veel ooms/tantes, dat betekend bij mij een grote variatie in kerkgang. Al zijn allen begonnen bij Hervormd.
Daarbij zijn er een aantal die bij (Oud) Gereformeerde Gemeente horen, die volgens de anderen dan echt Refo zijn....
Ook hebben we best wat kennissen die bv Hersteld Verband zijn, daar zul je een tv niet tegenkomen.

Mijn excuses voor de verkeerde aanname...

Het is hier een stuk minder orthodox dan je denkt. Ik heb bijvoorbeeld gewoon een TV (en schilderij in één). Tegenwoordig geen TV-signaal meer maar NL-Ziet.

Oh ja, ik zie nu ook nog je opmerking over internet....
Mijn ervaringen met mailtjes die gescand worden zijn toch wel anders. Maar daar kan dan beter een ander topic over gemaakt worden als daar behoefte aan is.

Van Wifi Acceptance Factor heb ik na heel wat jaren IT nog nooit gehoord. Maar als jij gewoon ieder jaar weer hetzelfde SSID maakt met dezelfde credentials gaat niemand er iets van merken dat provider / en router van merk veranderd zijn.
― C.S. Lewis”

JWBokx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JWBokx » 01 jul 2024 11:18

Marnix schreef:Het is hier een stuk minder orthodox dan je denkt. Ik heb bijvoorbeeld gewoon een TV (en schilderij in één). Tegenwoordig geen TV-signaal meer maar NL-Ziet.

Dat hebben wij ook, dat scheelt in de WifE, niet WifI acceptance factor, of te wel wat vind vrouwlief van al je gadgets en drang tot automatiseren.
Want NLZiet blijft gewoon wat het is als je van provider wisselt. Maar tv via provider verandert wel. Al is NLZiet op onze samsung tv van 8 jaar wat nukkig aan het worden. De volgende tv maar android denk ik...

Marnix schreef:Van Wifi Acceptance Factor heb ik na heel wat jaren IT nog nooit gehoord. Maar als jij gewoon ieder jaar weer hetzelfde SSID maakt met dezelfde credentials gaat niemand er iets van merken dat provider / en router van merk veranderd zijn.

Met alleen internet is dat zo gelukkig. Een eigen domein met mail provider, NLZiet en zo heb je niets meer nodig dan een goede internet aansluiting.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 nov 2024 10:35

Ik heb een opslagprobleem. Van de week heeft 1 van de jongens foto's overgezet op een USB omdat de laptop vol was. Wat vreemd is, omdat na het opnieuw installeren van de laptop en het instaleren van roblox (voor de jongens) er nog voldoende opslag over was, maar nu had hij dus foto's overgezet en was er nog 425 MB aan opslag over. Een dag later kregen we al weer de melding dat de opslag vol zat en was er nog 10 MB over. Er is naast het aanmaken van een word document niets anders gebeurd. Wat zou de reden kunnen zijn dat de laptop zomaar vol loopt?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2024 13:26

Iets van lokale snapshots / backups of zo die gemaakt worden, waar geen ruimte voor is? Of hij is bezig de foto's te importeren maar stopt omdat er niet genoeg ruimte is en gaat verder op het moment dat er op een bepaalde manier ruimte vrijkomt? Ik zou even goed inventariseren met Treesize waar alle ruimte precies door is ingenomen.
― C.S. Lewis”

JWBokx
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JWBokx » 27 nov 2024 13:48

Heb je nog wat meer info over wat er op de laptop staat?
Hebben ze er zelf nog wat opgezet wat van alles binnenhaalt of zo?

Het lijkt zo op eerste gezicht nogal bizar, zelfs met automatische backups.
Hoe zijn de backups geregeld, als die er zijn....

Het kan een hele andere dwarsstraat zijn, eens gezien dat een synchronisatie programma alle gewiste dingen vanuit de cloud apart ging zetten bijvoorbeeld...
Staat onedrive aan met wellicht verkeerde instellingen waardoor de hele onedrive lokaal gezet wordt van het hele gezin of zo....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2024 15:10

JWBokx schreef:Heb je nog wat meer info over wat er op de laptop staat?
Hebben ze er zelf nog wat opgezet wat van alles binnenhaalt of zo?

Het lijkt zo op eerste gezicht nogal bizar, zelfs met automatische backups.
Hoe zijn de backups geregeld, als die er zijn....

Het kan een hele andere dwarsstraat zijn, eens gezien dat een synchronisatie programma alle gewiste dingen vanuit de cloud apart ging zetten bijvoorbeeld...
Staat onedrive aan met wellicht verkeerde instellingen waardoor de hele onedrive lokaal gezet wordt van het hele gezin of zo....

Ik heb het bij Apple wel eens meegemaakt dat hij een deel reserveerde voor locale snapshots. Bij WIndows ken ik die functionaliteit verder niet maar er zijn vast applicaties die het kunnen. Maar het kan ook zijn dat hij inderdaad dingen van een clouddienst wil binnenhalen, zoals via OneDrive.
― C.S. Lewis”

Terug naar “Algemene Zaken”