Hi allemaal,
Ik hoop dat deze post is toegestaan.
Ik kom uit een dorp wat grenst aan de Bijbelgordel en heb dus veel gereformeerde mensen letterlijk fysiek om mij heen, maar niet in mijn persoonlijke omgeving. Mijn vader is katholiek opgevoed en mijn moeder hervormd, maar beiden staan ze eigenlijk maar half in hun geloof, wat deels de reden is dat ik geen 'echte' christelijke opvoeding heb gehad. Ik zat op een christelijke basisschool, had een kinderbijbel en bad vaak toen ik kind was, maar verder dan dat gaat mijn persoonlijke ervaring met het christendom niet echt. Ik zou mezelf inmiddels als agnostisch beschrijven. Ik vind het daarom moeilijk om zicht te krijgen op gereformeerde gebruiken, gebeden, etc.
Ik ben een filmstudent, en ben een korte film aan het schrijven waarin het gereformeerde geloof een rol speelt. Zoals je vast begrijpt ben ik dus heel erg op zoek naar hoe ik het gereformeerde geloof goed kan weergeven - gewoon in de kleine dingen. Hoewel ik niet gelovig ben, heb ik veel respect voor mensen die dat zelf zijn en het geloof zelf. Ik vind het daarmee belangrijk dat ik accuraat ben in hoe ik het gereformeerde geloof in mijn film neerzet.
Daarom heb ik een aantal vragen. Bijvoorbeeld: zijn er vaste momenten op de dag waarop jij, als gereformeerde christen, bidt? Zoals voor het eten of voor het slapen? En wat, concreet, zeg je dan? Zijn dit Bijbelversen, een kort gebid ('Here, zegen deze spijze, amen') of geef je hier eigen invulling aan? Neem je een formelere toon aan wanneer je praat met God? Zo ja, praat je dan tegen Hem door Hem met U aan te spreken, of beroep je je op 'ouderwetser' taalgebruik? Hoe begroet je de rest van de gemeente wanneer je naar een dienst gaat? Is het gebruikelijk om naar de kerk te wandelen of is het oké om met de auto te komen? Moeten vrouwen hun haar vast dragen (naar de kerk) of is dat juist niet de bedoeling? Hoe vaak lees je de Bijbel en is dat dan vaker het Oude Testament of het Nieuwe Testament? Op welke leeftijd is het normaal om uit huis te gaan en moet je daarvoor eerst getrouwd zijn?
Ik probeer me zo veel mogelijk te verdiepen in het gereformeerde geloof en heb al veel op deze website gelezen, heb diensten bekeken op YouTube, raadpleeg opinieartikelen van het Reformatorisch Dagblad, etc., maar dit zijn van die dingen waarvan ik me voor kan stellen dat het zo normaal voor gereformeerden is dat niemand er eigenlijk over schrijft. Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie antwoorden en hoop van harte dat jullie mij hiermee willen helpen. In ieder geval, alvast bedankt!