Hallo,
In gesprek met geïnteresseerden in het evangelie vragen ze mij regelmatig waar ze nu moeten beginnen met bijbellezen.
Begin bij het begin, dus Genesis, klinkt misschien vrij logisch maar na de eerste spannende scènes van schepping, Noach, Jozef, Egypte etc komen er ellenlange passages over wet- en regelgeving waarbij ik nog afhaak (ik heb ze 1x in het geheel gelezen uit een soort plichtsbesef).
De evangeliën worden ook genoemd om mee te beginnen dus die geef ik ook weleens door maar ik vind het best lastig om een soort van 'de belangrijkste' te kiezen. Zo voelt het namelijk een beetje, alsof ik maar 1 kans krijg. (Ja ja, aan God overlaten maar de noodzaak brandt zo in mijn hart).
Ik vraag me af welke bijbelboeken jullie aan geïnteresseerden in het evangelie als eerste laten lezen, en waarom.
Ik geef afhankelijk van de persoon overigens de HSV of de BB aan.
Daarnaast geef ik nog weleens een podcast/ youtube-studie door. Jurrien ten Brinke heeft een interessante en redelijk laagdrempelige over de bergrede (de 12 leerlingen). De christelijke apologeet stuur ik weleens iets van door. 'De bijbel in 1 dag' is heel kort van stof, en komt daarom m.i. nét niet tot die belangrijke kern, het blijft een beetje 'zakelijk'. Dus podcast voor mensen die weinig tot niets weten, maar die niet té oppervlakkig zijn, maar ook weer niet gelijk 2 uur duren, zijn ook welkom.