Geschikt bijbelboek voor beginners

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner

Geschikt bijbelboek voor beginners

Berichtdoor Tonny » 25 aug 2024 20:47

Hallo,

In gesprek met geïnteresseerden in het evangelie vragen ze mij regelmatig waar ze nu moeten beginnen met bijbellezen.
Begin bij het begin, dus Genesis, klinkt misschien vrij logisch maar na de eerste spannende scènes van schepping, Noach, Jozef, Egypte etc komen er ellenlange passages over wet- en regelgeving waarbij ik nog afhaak (ik heb ze 1x in het geheel gelezen uit een soort plichtsbesef).
De evangeliën worden ook genoemd om mee te beginnen dus die geef ik ook weleens door maar ik vind het best lastig om een soort van 'de belangrijkste' te kiezen. Zo voelt het namelijk een beetje, alsof ik maar 1 kans krijg. (Ja ja, aan God overlaten maar de noodzaak brandt zo in mijn hart).
Ik vraag me af welke bijbelboeken jullie aan geïnteresseerden in het evangelie als eerste laten lezen, en waarom.
Ik geef afhankelijk van de persoon overigens de HSV of de BB aan.

Daarnaast geef ik nog weleens een podcast/ youtube-studie door. Jurrien ten Brinke heeft een interessante en redelijk laagdrempelige over de bergrede (de 12 leerlingen). De christelijke apologeet stuur ik weleens iets van door. 'De bijbel in 1 dag' is heel kort van stof, en komt daarom m.i. nét niet tot die belangrijke kern, het blijft een beetje 'zakelijk'. Dus podcast voor mensen die weinig tot niets weten, maar die niet té oppervlakkig zijn, maar ook weer niet gelijk 2 uur duren, zijn ook welkom.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Geschikt bijbelboek voor beginners

Berichtdoor StillAwake » 25 aug 2024 21:30

Tonny schreef:Hallo,

In gesprek met geïnteresseerden in het evangelie vragen ze mij regelmatig waar ze nu moeten beginnen met bijbellezen.
Begin bij het begin, dus Genesis, klinkt misschien vrij logisch maar na de eerste spannende scènes van schepping, Noach, Jozef, Egypte etc komen er ellenlange passages over wet- en regelgeving waarbij ik nog afhaak (ik heb ze 1x in het geheel gelezen uit een soort plichtsbesef).
De evangeliën worden ook genoemd om mee te beginnen dus die geef ik ook weleens door maar ik vind het best lastig om een soort van 'de belangrijkste' te kiezen. Zo voelt het namelijk een beetje, alsof ik maar 1 kans krijg. (Ja ja, aan God overlaten maar de noodzaak brandt zo in mijn hart).
Ik vraag me af welke bijbelboeken jullie aan geïnteresseerden in het evangelie als eerste laten lezen, en waarom.

Daarnaast geef ik nog weleens een podcast/ youtube-studie door. Jurrien ten Brinke heeft een interessante en redelijk laagdrempelige over de bergrede (de 12 leerlingen). De christelijke apologeet stuur ik weleens iets van door. 'De bijbel in 1 dag' is heel kort van stof, en komt daarom m.i. nét niet tot die belangrijke kern, het blijft een beetje 'zakelijk'. Dus podcast voor mensen die weinig tot niets weten, maar die niet té oppervlakkig zijn, maar ook weer niet gelijk 2 uur duren, zijn ook welkom.

Ik denk dat het ook per persoon verschilt .
Ik ben met Prediker begonnen (nbg 51), maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen werkt.
SV heb ik nooit kunnen lezen, en ik denk dat dat voor zeer weinig buitenstaanders begrijpelijk is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2024 08:55

Ik denk toch dat het wel goed is om met een van de evangeliën te beginnen. Johannes bevat wat meer beeldspraak, Mattheus begint met een geslachtsregister dus ik denk dat ik dan Markus of Lucas zou aanraden. Daarna een stuk doorlezen in Handelingen is ook wel goed en dan misschien de brieven die volgen? Overigens, een beetje afhankelijk van opleidingsniveau en zo maar ik zou inderdaad beginnen met een vertaling die hele begrijpelijk is, de BasisBijbel lijkt me dan inderdaad een goede om mee te beginnen, of anders de Bijbel in Gewone Taal. Want er komt taalkundig een hoop op je af als je de Bijbel niet kent en moet je als je niet bekend bent met het evangelie ook nog alle context, thematiek en zo gaan ontdekken. Dan kan je het beste de taal en manier van schrijven zo begrijpelijk mogelijk houden.

De Leerlingen is inderdaad redelijk basic, ik vond ze zelf trouwens wel erg lang duren maar ben ook niet zo van de lange podcasts, ik hoor er van anderen veel enthousiaste verhalen over.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 26 aug 2024 11:08

Ik ben met Prediker begonnen (nbg 51), maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen werkt.

Ik heb dat aan 1 iemand weleens doorgegeven, nadat het ging over mijn lievelingsbijbelboeken. Ik heb eigenlijk nooit gevraagd of hij deze ook is gaan lezen.

Mooi lied over prediker, wel ff je ondertiteling aanzetten als je geen Russisch verstaat:

https://youtu.be/vh9TtDxRWrA?si=uHK1XzF3JADDnFRA
Laatst gewijzigd door Tonny op 31 aug 2024 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Breuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Breuk » 26 aug 2024 16:45

Ik denk dat de combinatie van Genesis en Mattheus een goede is om mee te beginnen.
De bijbel is echter geen gemakkelijk boek dus het is mooi als je aan kan sluiten bij een leerhuis of bijbelstudiegroep.

En het helpt ook om een verklarend boekje te hebben,
Ds. Nico ter Linden zal hier wel niet zo populair zijn, maar zijn 6 delige serie: “het verhaal gaat”,
gaat de hele bijbel door en is op marktplaats voor een klein bedrag aan te schaffen.
Er zijn ook andere series zoals van ds. Niels de Jong over Jesaja, psalmen, Jezus, David en Genesis.
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-bijbel-b ... 0040704379
ik zal het niet altijd met Niels eens zijn, omdat ik het begrip zondeval niet zo zal benoemen.
Ik zal meer in de lijn Barth,Miskotte,Breukelman,Deurloo Genesis willen verklaren:
https://www.bol.com/nl/nl/p/bijbelse-th ... /666756269

Verder is er de podcast ‘Dit is de bijbel’ met heel veel afleveringen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 aug 2024 06:56

Breuk schreef:Ik denk dat de combinatie van Genesis en Mattheus een goede is om mee te beginnen.
De bijbel is echter geen gemakkelijk boek dus het is mooi als je aan kan sluiten bij een leerhuis of bijbelstudiegroep.

En het helpt ook om een verklarend boekje te hebben,
Ds. Nico ter Linden zal hier wel niet zo populair zijn, maar zijn 6 delige serie: “het verhaal gaat”,
gaat de hele bijbel door en is op marktplaats voor een klein bedrag aan te schaffen.
Er zijn ook andere series zoals van ds. Niels de Jong over Jesaja, psalmen, Jezus, David en Genesis.
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-bijbel-b ... 0040704379
ik zal het niet altijd met Niels eens zijn, omdat ik het begrip zondeval niet zo zal benoemen.
Ik zal meer in de lijn Barth,Miskotte,Breukelman,Deurloo Genesis willen verklaren:
https://www.bol.com/nl/nl/p/bijbelse-th ... /666756269

Verder is er de podcast ‘Dit is de bijbel’ met heel veel afleveringen.

Tip van een ervaringsdeskundige: probeer in een dergelijk geval niet direct in dogma's te duiken, maar laat iemand eerst kennis maken met de Bijbel an sich.
Da's ingewikkeld zat, en zaken als de exacte interpretatie van zondeval zijn dan in eerste instantei een anatal bruggen te ver.

Persoonlijk zou ik ook niet bij de psalmen beginnen, maar proberen aan te sluiten bij de vragen waar mensen mee leven.
Dan is Prediker een boek wat goed bij onze cultuur en de beleving van een westerse mens aansluit.
De evangelien ook wel, maar die worden pas interessant als de interesse gewekt is.
Genesis zou ik niet mee beginnen (dan beland je meteen in discussies over Schepping vs Evolutie).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 29 aug 2024 22:05

De bijbel is echter geen gemakkelijk boek dus het is mooi als je aan kan sluiten bij een leerhuis of bijbelstudiegroep

Ik nodig ze inderdaad vrij snel uit voor mijn thuis- bijbelkring.
Laatst gewijzigd door Tonny op 31 aug 2024 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 30 aug 2024 10:21

Kan het zo zijn dat de mensen die jij spreekt zelf al een voorkeur hebben voor een bepaald Bijbelboek? Als je weet waarom ze de Bijbel willen gaan lezen kun je vanuit die vraag een 'geschikt' Bijbelboek aandragen wellicht. Aansluiten bij hun interesse.

Verder hoorde ik eens een dominee zeggen dat als iemand op zijn sterfbed ligt het geen goed idee is om als troost een paar wraakpsalmen te gaan lezen :) . Zover moet je het liever niet laten komen om dan pas geïnteresseerd te raken in de Bijbel. Maar de strekking is wel helder denk ik.
Kijk naar de situatie waarin iemand zich bevind en dan daarbij aansluiten.

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 30 aug 2024 11:39

Kan het zo zijn dat de mensen die jij spreekt zelf al een voorkeur hebben voor een bepaald Bijbelboek? Als je weet waarom ze de Bijbel willen gaan lezen kun je vanuit die vraag een 'geschikt' Bijbelboek aandragen wellicht. Aansluiten bij hun interesse.

Nee, ze tonen interesse in het christendom als geheel en komen wel vragen als 'waar geloof jij precies in' of 'hoe kan ik nou gaan geloven' etc.
Het bijbellezen is dan een aanvulling op onze gesprekken. Soms stuur ik ook weleens enkele verzen door van een specifiek onderwerp.
Vaak is het van mij uit dat ik ze aanraad om de bijbel te gaan lezen en te gaan bidden als 1e stap in het ontdekken van het christendom. (Als het bezoeken van een kerk nog een stap te ver is). Of ik stuur mooie liedjes door die volgens mijn visie de kern van het christendom raken. Het is een beetje een totaalpakket en ook weer per persoon anders, maar het bijbellezen- bidden is wel iets wat ik iedereen aanraad.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2024 20:59

Misschien is 'De bijbel voor ongelovigen' van Guus Kuijer ook een goed begin voor iemand die nog van niks weet. Ik heb die zelf niet gelezen. Nico ter Linden wordt hierboven genoemd en daar moest ik ook aan denken. De serie heb ik hier half gelezen in de kast staan, met het voornemen er ooit verder in te gaan...

Breuk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Breuk » 31 aug 2024 07:43

Lalage schreef:Misschien is 'De bijbel voor ongelovigen' van Guus Kuijer ook een goed begin voor iemand die nog van niks weet. Ik heb die zelf niet gelezen. Nico ter Linden wordt hierboven genoemd en daar moest ik ook aan denken. De serie heb ik hier half gelezen in de kast staan, met het voornemen er ooit verder in te gaan...

Ik denk wel dat de insteek van Nico ter Linden anders is dan Kuijer.
Ter Linden probeert met heel veel exegetische bagage de bijbel weer te laten spreken vanuit christelijke optiek.
Kuijer heb ik niet gelezen maar ik begrijp dat hij ook 6 delen heeft geschreven.
Recensie deel over Genesis.
https://www.eo.nl/artikel/bijbel-voor-ongelovigen

Beiden hebben dus 6 delen, wat het ook wel weer veel maakt.
Ik denk dat de eerste 2 delen die de Torah en Mattheus/Marcus beschrijven van ter Linden bij mij de voorkeur heeft.

Er is overigens nog een laagdrempelig boek over de bijbel van Bastiaan Ragas.
https://libris.nl/a/bas-ragas/jezus--waarom-/501486418

Ik moet het nog lezen. Ik heb de voorstelling bezocht, was aardig, vooral bezocht door oudere PKN-ers denk ik.
De echte diepgang miste ik daar wel, maar wellicht is een theater daar niet voor bedoeld.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 31 aug 2024 09:20

Lalage schreef:Misschien is 'De bijbel voor ongelovigen' van Guus Kuijer ook een goed begin voor iemand die nog van niks weet. Ik heb die zelf niet gelezen. Nico ter Linden wordt hierboven genoemd en daar moest ik ook aan denken. De serie heb ik hier half gelezen in de kast staan, met het voornemen er ooit verder in te gaan...

Kuijer en ter Linden zijn niet te vergelijken.
Hier een stukje uit Kuijer:

Adam en Eva ontdekken de boom der kennis des goeds en des kwaads.
Toen we enkele uren hadden gelopen, begon ik de bomen stuk voor stuk te bekijken, maar ze zagen er allemaal even onschuldig uit. Als ik Eva wilde overtuigen, moest ik een ontzagwekkende boom vinden, een boom met een stekelig humeur en een wantrouwig uiterlijk. ‘Wijs me de weg,’ fluisterde ik. Ik hoorde God mompelen, maar ik kon niet verstaan wat hij zei. We liepen zo diep het paradijs binnen dat er geen pad meer te onderscheiden was en we ons ploeterend en zwetend een weg moesten banen. Pas toen ik de uitputting nabij was ging mij een licht op: elke boom kon de verboden boom zijn, want het ging niet om de boom maar om het verbod. Precies op dat moment kwamen wij aan op een open plek met één enkele, reusachtige boom in het midden, die alles overschaduwde. We bleven ademloos staan en staarden naar de boom. We zeiden niets, maar we wisten van elkaar wat we dachten: Dit is hem.

Terug naar “Algemene Zaken”