Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Veendam » 16 okt 2021 17:57

StillAwake schreef:Waarschijnlijk een combi van een goed geisoleerd huis (bj 2001) in combinatie met een heel nieuwe ketel (met lage temperatuur aanvoerwater) vloerverwarming, de neiging het toch al niet zo heet te stoken, vrijwel geen TV gebruik, alleen maar LED-licht, bewegingsmelders zodat het licht ook uitgaat als er niemand is, de gewoonte heel kort te douchen, watersparende douchekop, en wellicht het feit dat we zelden met zijn allen tegelijk thuis zijn.
Effecten van inductieplaat en zonnepanelen zijn hier nog niet in meegenomen, die liggen er nog te kort om echt te zien wat dat doet.


Als je het vermogen van de zonnepanelen maal het aantal doet en daar 85 tot 90 % van neemt dan heb je een goede schatting hoeveel de zonnepanelen op jaarbasis opbrengen (mits geen grote schaduweffecten op de panelen)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 18 okt 2021 08:54

StillAwake schreef:Waarschijnlijk een combi van een goed geisoleerd huis (bj 2001) in combinatie met een heel nieuwe ketel (met lage temperatuur aanvoerwater) vloerverwarming, de neiging het toch al niet zo heet te stoken, vrijwel geen TV gebruik, alleen maar LED-licht, bewegingsmelders zodat het licht ook uitgaat als er niemand is, de gewoonte heel kort te douchen, watersparende douchekop, en wellicht het feit dat we zelden met zijn allen tegelijk thuis zijn.
Effecten van inductieplaat en zonnepanelen zijn hier nog niet in meegenomen, die liggen er nog te kort om echt te zien wat dat doet.


Ah, daar zit het verschil. Ons huis komt uit 1973 en is nog niet goed geïsoleerd. Wij hebben vloerverwarming, maar de vloerisolatie moet aankomend jaar nog. Wij stoken niet zo heel heet ( 19C) Wij hebben wel led verlichting en qua lang douchen zit ik hen wel achter de broek aan. Het verschil is wel dat wij meerdere mensen in huis hebben met lang ( krullend) haar. Dan lukt het minder om kort te douchen.
Wij hebben inductie en sinds september 18 zonnepanelen. Aankomend jaar gaan we zien of we meer ophalen dan verbruiken ;)
En wij zijn (gelukkig) heel vaak met z'n allen tegelijk thuis. Ik vind dat wel zo gezellig.
Laatst gewijzigd door ajl op 18 okt 2021 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor benefietdiner » 18 okt 2021 09:06

ajl schreef: Wij hebben vloerverwarming, maar de vloerisolatie moet aankomend jaar nog.
Wat voor type vloerverwarming heb je dan? dat het nog na-geïsoleerd zou moeten worden? Bijna 90% van de aangelegde vloerverwarmingen is met isolatie geïnstalleerd.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 18 okt 2021 09:21

benefietdiner schreef:Wat voor type vloerverwarming heb je dan? dat het nog na-geïsoleerd zou moeten worden? Bijna 90% van de aangelegde vloerverwarmingen is met isolatie geïnstalleerd.


Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe je vloerverwarming kan isoleren. Bij mijn weten frezen ze de vloerverwarming in het beton en daaroverheen leggen ze de vloer. Onder de vloer in de kruipruimte moet het nog geïsoleerd worden. de offerte ligt er en aankomende zomer, als het waterpeil laag staat, zal extra isolatie tegen de vloer gespoten worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2021 09:28

ajl schreef:Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe je vloerverwarming kan isoleren. Bij mijn weten frezen ze de vloerverwarming in het beton en daaroverheen leggen ze de vloer. Onder de vloer in de kruipruimte moet het nog geïsoleerd worden. de offerte ligt er en aankomende zomer, als het waterpeil laag staat, zal extra isolatie tegen de vloer gespoten worden.


Vaak wordt er isolatie direct onder de vloerverwarming aangebracht. Dat werkt uiteraard het beste maar de vloer aan de onderkant vanaf de kruipruimte laten isoleren is een uitstekend alternatief. Maar wel vloerverwarming maar geen enkele isolatie is wel erg zonde, dan gaat er zoveel warmte via de onderkant verloren. Gelukkig is dat binnenkort geregeld!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 18 okt 2021 10:57

Marnix schreef:Vaak wordt er isolatie direct onder de vloerverwarming aangebracht. Dat werkt uiteraard het beste maar de vloer aan de onderkant vanaf de kruipruimte laten isoleren is een uitstekend alternatief. Maar wel vloerverwarming maar geen enkele isolatie is wel erg zonde, dan gaat er zoveel warmte via de onderkant verloren. Gelukkig is dat binnenkort geregeld!


Dat kan waarschijnlijk beter bij een nieuwbouwwoning. In ons huis lag de constructie er natuurlijk al. Dan kan je hooguit de vloerverwarming frezen.
Wij verwarmen inderdaad op dit moment de kruipruimte, een beetje jammer. Daarom stoken we dit jaar wat extra de houtkachel en ga ik overdag naar kantoor.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 18 okt 2021 14:11

ajl schreef:Wij hebben inductie en sinds september 18 zonnepanelen. Aankomend jaar gaan we zien of we meer ophalen dan verbruiken ;)


Denk dat dat wel gaat lukken :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Lalage » 18 okt 2021 18:59

Mensen die houtvuur maken: doen jullie dat alsjeblieft maar af en toe, want het is ontzettend slecht voor je eigen longen en die van de buren. Wij hebben regelmatig last van houtrook van buren, dat geeft benauwdheid en het stinkt en jeukt, heel vervelend.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2021 22:02

Lalage schreef:Mensen die houtvuur maken: doen jullie dat alsjeblieft maar af en toe, want het is ontzettend slecht voor je eigen longen en die van de buren. Wij hebben regelmatig last van houtrook van buren, dat geeft benauwdheid en het stinkt en jeukt, heel vervelend.


Ja weinig en ik stook heel zuinig, geen vreugdevuren in mijn houtkachel want want kan ik met enkel een handdoekje om op de bank gaan zitten en na 20 minuten koelen aan de buitenlucht en en daarna een koud dompelbad nemen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 19 okt 2021 07:37

Lalage schreef:Mensen die houtvuur maken: doen jullie dat alsjeblieft maar af en toe, want het is ontzettend slecht voor je eigen longen en die van de buren. Wij hebben regelmatig last van houtrook van buren, dat geeft benauwdheid en het stinkt en jeukt, heel vervelend.


Vanwege de gasprijzen zijn mensen massaal hun schoorsteen gaan vegen en hout inslaan. Als je goed stookt is dat niet zo heel erg, dan ruik je het maar even. Maar sommige kunnen het echt niet... 8-[ eerlijk gezegd begrijp ik de opgef erover (co2 uitstoot enzo) heel goed. Maar heb zelf ook een pelletkachel. Wel veel minder co2 maar ligt toch ook onder vuur.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2021 08:52

lammetje schreef:Vanwege de gasprijzen zijn mensen massaal hun schoorsteen gaan vegen en hout inslaan. Als je goed stookt is dat niet zo heel erg, dan ruik je het maar even. Maar sommige kunnen het echt niet... 8-[ eerlijk gezegd begrijp ik de opgef erover (co2 uitstoot enzo) heel goed. Maar heb zelf ook een pelletkachel. Wel veel minder co2 maar ligt toch ook onder vuur.


Mooie woordspeling. Op zich is houtvuur niet de meest schone manier van stoken. Het helpt inderdaad wel om goed droog hout te stoken (hoe meer vocht in het hout, hoe meer vervelender de rook wordt) het goed aan te steken. En belangrijkste, een goede kachel hebben. Ik heb een redelijk kleine woonkamer, met 1 goed blok hout heb ik die de hele avond op temperatuur. Maar als die groter is, je een kachel met minder rendement hebt of nog erger, een open haard waarbij je vooral voor de gezelligheid stookt kan je er gerust op een avond 4x 2 blokken opgooien om er nog een beetje van te kunnen profiteren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2021 12:35

Veendam schreef:Als je het vermogen van de zonnepanelen maal het aantal doet en daar 85 tot 90 % van neemt dan heb je een goede schatting hoeveel de zonnepanelen op jaarbasis opbrengen (mits geen grote schaduweffecten op de panelen)

Dat is iets te kort door de bocht, de ligging ten opzichte van het zuiden, de hoek van je dakvlak: er zijn meer onderdelen die in het sommetje meegenomen moeten worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 25 okt 2021 12:36

lammetje schreef:Denk dat dat wel gaat lukken :wink:

gesteld dat je niet ook een EV voor de deur zet, want dan wordt het toch krap met deze panelen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Veendam » 26 okt 2021 06:44

StillAwake schreef:Dat is iets te kort door de bocht, de ligging ten opzichte van het zuiden, de hoek van je dakvlak: er zijn meer onderdelen die in het sommetje meegenomen moeten worden.


Ik heb de software wel om het uit te rekenen.
Het is mijn vak :-oo

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2021 07:51

Veendam schreef:Ik heb de software wel om het uit te rekenen.
Het is mijn vak :-oo

Het is niet mijn vak, maar dit soort sommetjes kom ik ook nog wel uit ;-) .
Er zijn zat van die grafiekjse te vinden waar je de instralingshoek, de heading (dat heet buiten de scheepvaart vast anders) en het rendement uit kunt plukken ;-)
Maar in mijn geval is de berekening wel iets complexer, ik heb de panelen op een bol dak liggen (gekromde panelen), maar ik heb ze wel ieder voor zich achter een optimizer gehangen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten