Auto topic (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 14 sep 2021 08:02

Marnix schreef:Haha dat scheelt, dan ben je helemaal bewust onbeschonken. Maar lijkt me wel saai, achter elkaar aanrijden met twee auto's :)

Ja dat vond ik eerst ook. Maar nu de kinderen ouder worden is het juist heel gezellig. Meestal neem ik 1 kind mee, wat wisselt wie het is. Dan heb je de leukste gesprekken 1 op 1 dus wat dat betreft juist heel gezellig.
Toen ze nog klein waren praatten we samen altijd maar met pubers in de auto moet je opletten wat je bespreekt waar ze bij zijn :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 14 sep 2021 13:02

lammetje schreef:Ja dat vond ik eerst ook. Maar nu de kinderen ouder worden is het juist heel gezellig. Meestal neem ik 1 kind mee, wat wisselt wie het is. Dan heb je de leukste gesprekken 1 op 1 dus wat dat betreft juist heel gezellig.
Toen ze nog klein waren praatten we samen altijd maar met pubers in de auto moet je opletten wat je bespreekt waar ze bij zijn :wink:

Lijkt me niet heel gezellig, en het feit dat je ineens allebei de BOB bent (en we drinken niet veel, maar als feestjes wat verder weg zijn is het toch vaak wel even uitzoeken wie de BOB is op de terugweg. De meeste feestjes beginnen om een uur of 21u30, en dat is de tijd dat een biertje er best wel ingaat ;-)) is ook niet echt een voordeel, maar inderdaad: 1 op 1 met een kind in de auto heb je vaak best leuke gesprekken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 14 sep 2021 17:04

StillAwake schreef:Lijkt me niet heel gezellig, en het feit dat je ineens allebei de BOB bent (en we drinken niet veel, maar als feestjes wat verder weg zijn is het toch vaak wel even uitzoeken wie de BOB is op de terugweg. De meeste feestjes beginnen om een uur of 21u30, en dat is de tijd dat een biertje er best wel ingaat ;-)) is ook niet echt een voordeel, maar inderdaad: 1 op 1 met een kind in de auto heb je vaak best leuke gesprekken.


wij komen niet met ons hele gezin zo laat op straat 8)
uitzondering daar gelaten zoals bruiloft, maar das ook niet heel vaak in ons geval. Blijft er minimaal één kind (of ouder) thuis, dan gaan we uiteraard niet met 2 auto's. En dat kwam de laatste tijd steeds vaker voor. Toen we voor de keus stonden was dat de doorslag gevende factor. Zo weinig ritjes met een volledig gevulde auto tegenover het gemak/kosten van 2 kleinere...

Maar terug naar auto's zelf, ik was vanmorgen op de weg. Er reden 4 elektrische auto's achter elkaar. De audi e tron, tesla 3, kia e niro en daarna mijn leaf. Vond dat wel grappig. Je ziet er steeds meer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 14 sep 2021 17:23

lammetje schreef:wij komen niet met ons hele gezin zo laat op straat 8)
uitzondering daar gelaten zoals bruiloft, maar das ook niet heel vaak in ons geval. Blijft er minimaal één kind (of ouder) thuis, dan gaan we uiteraard niet met 2 auto's. En dat kwam de laatste tijd steeds vaker voor. Toen we voor de keus stonden was dat de doorslag gevende factor. Zo weinig ritjes met een volledig gevulde auto tegenover het gemak/kosten van 2 kleinere...

Maar terug naar auto's zelf, ik was vanmorgen op de weg. Er reden 4 elektrische auto's achter elkaar. De audi e tron, tesla 3, kia e niro en daarna mijn leaf. Vond dat wel grappig. Je ziet er steeds meer.

Bij ons valt het ook wel mee, meestal zijn de verjaardagen op fietsafstand.
En dan leggen we zelf de jongsten nog op bed, en past de oudste op...

Wat dat betreft wel blij dat in onze directe omgeving de "zit-verjaardagen" met koffie en gebak afgeschaft zijn ;-)
Elektrishce auto's zie je steeds vaker inderdaad.
Komende zaterdag ga ik mijn meterkast ombouwen zodat hij geschikt is voor een laadpaal (ik heb nu nog 1 fase, en dat moeten er 3 worden, en ik leg er meteen 5 groepen bij...).
Als het goed is komt de wagen in de kerstvakantie.Ben heel benieuwd!!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 14 sep 2021 20:14

StillAwake schreef:Bij ons valt het ook wel mee, meestal zijn de verjaardagen op fietsafstand.
En dan leggen we zelf de jongsten nog op bed, en past de oudste op...

Wat dat betreft wel blij dat in onze directe omgeving de "zit-verjaardagen" met koffie en gebak afgeschaft zijn ;-)
Elektrishce auto's zie je steeds vaker inderdaad.
Komende zaterdag ga ik mijn meterkast ombouwen zodat hij geschikt is voor een laadpaal (ik heb nu nog 1 fase, en dat moeten er 3 worden, en ik leg er meteen 5 groepen bij...).
Als het goed is komt de wagen in de kerstvakantie.Ben heel benieuwd!!


Eigen laadpaal is inderdaad wel heel fijn! Wij hebben een paar maanden zonder gezeten en de dichtstbijzijnde laadpaal toendertijd hier was echt te ver lopen uit je werk om half 12 savonds. Daarnaast stond er vaak een auto op die plek, want dat was toegestaan zonder te laden....
En als je een parkeerplaats op eigen terrein hebt kun je er geen één aanvragen in je eigen straat bij de gemeente (toen waren de laadkosten niet voor eigen rekening dus maakte ik me er ook totaal niet druk over dat dat duurder was) was echt fijn toen we er zelf één hadden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2021 07:15

lammetje schreef:Eigen laadpaal is inderdaad wel heel fijn! Wij hebben een paar maanden zonder gezeten en de dichtstbijzijnde laadpaal toendertijd hier was echt te ver lopen uit je werk om half 12 savonds. Daarnaast stond er vaak een auto op die plek, want dat was toegestaan zonder te laden....
En als je een parkeerplaats op eigen terrein hebt kun je er geen één aanvragen in je eigen straat bij de gemeente (toen waren de laadkosten niet voor eigen rekening dus maakte ik me er ook totaal niet druk over dat dat duurder was) was echt fijn toen we er zelf één hadden.

Waarschijnlijk zal mijn auto er eerder zijn dan mijn volledig aangesloten laadpaal.
De komende twee zaterdagen ga ik de hele bende aansluiten (nieuwe groepenkast, vijf nieuwe groepen (als ik het open heb liggen leg ik meteen ook een inductiegroep aan, en een extra groep voor het zware gereedschap in mijn werkplaats, een extra groep voor eventueel nog een set zonnepanelen en ik splits een bestaande groep die ik eigenlijk te groot vind).
Als het goed is wordt alles vrijdag geleverd, en kan ik aanstaande zaterdag al een hoop doen...
De ellende is alleen dat ik op de netbeheerder moet wachten voor de daadwerkelijke aansluiting op een driefasennet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2021 08:07

StillAwake schreef:Waarschijnlijk zal mijn auto er eerder zijn dan mijn volledig aangesloten laadpaal.
De komende twee zaterdagen ga ik de hele bende aansluiten (nieuwe groepenkast, vijf nieuwe groepen (als ik het open heb liggen leg ik meteen ook een inductiegroep aan, en een extra groep voor het zware gereedschap in mijn werkplaats, een extra groep voor eventueel nog een set zonnepanelen en ik splits een bestaande groep die ik eigenlijk te groot vind).
Als het goed is wordt alles vrijdag geleverd, en kan ik aanstaande zaterdag al een hoop doen...
De ellende is alleen dat ik op de netbeheerder moet wachten voor de daadwerkelijke aansluiting op een driefasennet.

Laadpaal is geinstalleerd...
Best een klus, maar de installatie is klaar.
Nu nog wachten op Stedin.

in December komt de Enyaq, en in maart de ID3.
Het einde van het tijdperk van benzinetanken lijkt in zicht ;-)

Zeker met de huidige prijzen een mooi vooruitzicht ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 22 sep 2021 07:44

StillAwake schreef:Laadpaal is geinstalleerd...
Best een klus, maar de installatie is klaar.
Nu nog wachten op Stedin.

in December komt de Enyaq, en in maart de ID3.
Het einde van het tijdperk van benzinetanken lijkt in zicht ;-)

Zeker met de huidige prijzen een mooi vooruitzicht ;-)


Inderdaad, zag dat de benzine weer duurder was geworden tov de vorige keer tanken. Lijkt wel op de huizenprijzen, die stijgen ook nog steeds :shock:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2021 08:16

lammetje schreef:Inderdaad, zag dat de benzine weer duurder was geworden tov de vorige keer tanken. Lijkt wel op de huizenprijzen, die stijgen ook nog steeds :shock:

de huizenprijzen zijn inderdaad bizar aan het stijgen.
zolang je in de markt zit niet zo'n ramp, maar voor starters is het ech niet leuk op dit moment.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2021 10:17

lammetje schreef:Inderdaad, zag dat de benzine weer duurder was geworden tov de vorige keer tanken. Lijkt wel op de huizenprijzen, die stijgen ook nog steeds :shock:


Inderdaad, overigens ligt dat grotendeels gewoon aan de overheid. De benzineprijzen zijn in Nederland veel hoger dan in alle andere Europese landen. Zelfs in Noorwegen waar benzine vroeger een stuk duurder was is het tegenwoordig gemiddeld 10 cent per liter goedkoper dan hier en de rest komt daar ver achteraan. Als je naar landen om ons heen kijkt is benzine daar toch een stuk beter te betalen ondanks de wat hoge olieprijzen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 22 sep 2021 12:40

Marnix schreef:Inderdaad, overigens ligt dat grotendeels gewoon aan de overheid. De benzineprijzen zijn in Nederland veel hoger dan in alle andere Europese landen. Zelfs in Noorwegen waar benzine vroeger een stuk duurder was is het tegenwoordig gemiddeld 10 cent per liter goedkoper dan hier en de rest komt daar ver achteraan. Als je naar landen om ons heen kijkt is benzine daar toch een stuk beter te betalen ondanks de wat hoge olieprijzen.

het ligt inderdaad grotendeels aan de overheid.
Deels is de brandstofprijs gekoppeld aan de olieprijs, maar de brandstofprijzen zitten op recordhoogte, terwijl olie een maand of 2 geleden hoger was.
En een aantal jaar geleden is de olieprijs zelf even negatief(!) geweest, maar zelfs dat heeft de brandstofprijzen niet significant omlaag kunnen brengen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 01 okt 2021 11:34

Proefrit ev6 vanmorgen. Wel leuk om als één van de eerste straks in zo'n auto te mogen rijden. Het is wel een bijzonder model. Vind de voorkant echt heel mooi, achter wat futuristisch. De ruimte binnen viel me heel erg mee. Vooral beenruimte heel groot. Inderdaad op de achterbank wat minder hoofdruimte maar wij hebben dat ook niet echt nodig. Kofferbak vind ik klein. Hij is niet heel diep, denk dat je met een grote kinderwagen moet stoeien om hem erin te krijgen, maar die hebben we niet meer nodig :wink: maar misschien valt het nog wel mee wat erin past, als je hem echt gaat gebruiken kan het zijn dat mijn eerste indruk er totaal naast zit.
Qua rijden vergelijkbaar met de niro, alleen een stukje luxer uitgevoerd. Dashboard vind ik heel mooi, lekker ruim en oogt erg breed. Je snelheid/navigatie zichtbaar (head up display?) in de voorruit vond ik echt vreselijk, dus meteen uitgezet. Mooi dat dat ook kan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 01 okt 2021 11:37

lammetje schreef:Proefrit ev6 vanmorgen. Wel leuk om als één van de eerste straks in zo'n auto te mogen rijden. Het is wel een bijzonder model. Vind de voorkant echt heel mooi, achter wat futuristisch. De ruimte binnen viel me heel erg mee. Vooral beenruimte heel groot. Inderdaad op de achterbank wat minder hoofdruimte maar wij hebben dat ook niet echt nodig. Kofferbak vind ik klein. Hij is niet heel diep, denk dat je met een grote kinderwagen moet stoeien om hem erin te krijgen, maar die hebben we niet meer nodig :wink: maar misschien valt het nog wel mee wat erin past, als je hem echt gaat gebruiken kan het zijn dat mijn eerste indruk er totaal naast zit.
Qua rijden vergelijkbaar met de niro, alleen een stukje luxer uitgevoerd. Dashboard vind ik heel mooi, lekker ruim en oogt erg breed. Je snelheid/navigatie zichtbaar (head up display?) in de voorruit vond ik echt vreselijk, dus meteen uitgezet. Mooi dat dat ook kan.

Hoe was de beenruimte achterin?
Da is voor mij naemelijk het belangrijkste argument geweest om toch voor de Skoda te gaan... (er moeten jongens van 1.90 achter een man van 1.95 gaan zitten ;-) )
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor lammetje » 01 okt 2021 12:46

Ik ben maar 1,65 ofzo, maar ik vond het echt ontzettend ruim. Volgende week kan ik het wel opmeten. Stoel staat voor manlief best ver naar achter maar we hadden nog ruimte voor een tas voor onze voeten. Maarja, die 20 cm scheelt wel natuurlijk

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Auto topic (3)

Berichtdoor StillAwake » 01 okt 2021 14:48

lammetje schreef:Ik ben maar 1,65 ofzo, maar ik vond het echt ontzettend ruim. Volgende week kan ik het wel opmeten. Stoel staat voor manlief best ver naar achter maar we hadden nog ruimte voor een tas voor onze voeten. Maarja, die 20 cm scheelt wel natuurlijk

Voorin leek hij vrij ruim, maar achterin kwam hij op mij (op tekeningen en in een filmpje op autoweek) nogal krap over.
De Enyaq was vooral bij de achterbank wat ruimer (nogmaals: alleen op tekening vergeleken, niet in de praktijk ervaren).

Een collega heeft onlangs een polestar 2 gekocht, maar ik kan daar alleen achterin zitten na een spoedcursus origami...
En dan zat ik nog alleen op de achterbank ook...

Maar het kan meevallen (wat dat betreft ben ik sowieso verwend met mijn huidige auto), maar aangezien de gemiddelde lengte in ons gezin over een paar jaar 1m80 lijkt te worden (met drie 1.90+ ers) is het wel een dingetje voor ons...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten