Het weer

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lydia63
Mineur
Mineur

Re: Het weer

Berichtdoor Lydia63 » 17 jul 2021 13:05

Marnix schreef:Klopt maar met meer overloopgebieden stroomopwaarts krijg je niet zo heel veel extra afvoercapaciteit (verder stroomafwaarts.) Daarnaast is het ook wel de vraag in hoeverre je dat moet willen bij hoeveelheden neerslag die haast nooit voorkomen maar dat is een andere afweging.

Afbeelding

Vroeger en nu....

Ik kwam bovenstaande foto elders tegen met de volgende vraag/stelling

Ik zou heel graag willen weten wat geologen in deze foto´s zien! Als leek zou ik beweren dat men in een rivierbedding respectievelijk in een oud overstromingsgebied heeft gebouwd . . .
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2021 23:05

Lydia63 schreef:Ik kwam bovenstaande foto elders tegen met de volgende vraag/stelling

Ik zou heel graag willen weten wat geologen in deze foto´s zien! Als leek zou ik beweren dat men in een rivierbedding respectievelijk in een oud overstromingsgebied heeft gebouwd . . .

Een overstromingsgebied is een gebied wat je niet bebouwt maar gebruikt als extra wateropvang bij hoog water. Steden / dorpen die nu onderlopen lopen onder door een bijzondere samenloop van weersomstandigheden zijn geen overstromingsgebieden. Het doel is dat ze niet overstromen en bij normaal hoog water gebeurt dat ook nooit.
A proud man is always looking down on things and people; and, of course, as long as you are looking down, you cannot see something that is above you.”

Lydia63
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lydia63 » 18 jul 2021 08:59

Marnix schreef:Een overstromingsgebied is een gebied wat je niet bebouwt maar gebruikt als extra wateropvang bij hoog water. Steden / dorpen die nu onderlopen lopen onder door een bijzondere samenloop van weersomstandigheden zijn geen overstromingsgebieden. Het doel is dat ze niet overstromen en bij normaal hoog water gebeurt dat ook nooit.

oké bedankt voor je reactie, of het waar is wat jij zegt weet ik niet, ik weet niet in hoeverre jij kennis van zaken hebt? heb jij geologie gestudeerd?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2021 11:55

Lydia63 schreef:oké bedankt voor je reactie, of het waar is wat jij zegt weet ik niet, ik weet niet in hoeverre jij kennis van zaken hebt? heb jij geologie gestudeerd?

:shock:

Als ik tegen iemand op een paardenbloem wijs en zeg dat dat een paardenbloem is trek je dat toch ook niet in twijfel als ik geen botanicus ben? Sowieso, waarom stel je dan deze vraag als je vervolgens alleen antwoorden van een geoloog wil geloven? En waarom doe je als niet-geoloog zelf wel een aanname die je blijkbaar wel geloofwaardig vindt?

Heel Duitsland (en tal in tal van andere landen met bergen / heuvels heb je dat ook) heb je dalen waar (logischerwijs) een rivier door stroomt en waar dorpen en steden aan gebouwd zijn. Want op zijkanten van de heuvel bouwen is lastig en daarnaadt is die rivier belangrijk. Dat er extreme neerslaghoeveelheden zijn gevallen die haast nooit voorkomen en dan een rivier volledig ontspoort wil niet zeggen dat het dus een overstromingsgebied, dan zou het ieder jaar of geregeld bij hoog water moeten overstromen.

Maar zoek gerust een geoloog om dit te verifieren.
A proud man is always looking down on things and people; and, of course, as long as you are looking down, you cannot see something that is above you.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jul 2021 10:14

Marnix schreef:Ongekend, Duitsland kent wel wat watersnoodrampen maar dat was allemaal vanaf zee (Stromvloed 1962 rond Hamburg bijvoorbeeld) maar bij rivieren? Dat is echt ongekend.
Nee hoor. In augustus 2002 was er de watersnood langs o.a. de Elbe, waarbij 110 doden vielen.
In het hele jaar door zijn er in onze regio (west/midden Europa) rivieroverstromingen mogelijk, alleen in de winter is die kans groter omdat de som van de neerslag min verdamping in die periode gemiddeld genomen het grootst is.
Maar zomeroverstromingen zijn niet onmogelijk. In 1980 (een zeer natte zomer) hadden we ook overstromingen van de Maas, al was dat niet zo ernstig als dit jaar.
Dit jaar is het meest opvallend (voor mij althans) en wat tot nog toe weinig aandacht heeft gekregen het totale falen van de waarschuwingen. Voor Limburg zag ik vorige week alleen een code geel van het KNMI voor langdurige neerslag. Later werd dat oranje, maar het werd pas rood toen de rivieren al overstroomden. Voor Duitsland faalde de waarschuwingsdienst compleet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2021 12:37

elbert schreef:Nee hoor. In augustus 2002 was er de watersnood langs o.a. de Elbe, waarbij 110 doden vielen.
In het hele jaar door zijn er in onze regio (west/midden Europa) rivieroverstromingen mogelijk, alleen in de winter is die kans groter omdat de som van de neerslag min verdamping in die periode gemiddeld genomen het grootst is.
Maar zomeroverstromingen zijn niet onmogelijk. In 1980 (een zeer natte zomer) hadden we ook overstromingen van de Maas, al was dat niet zo ernstig als dit jaar.
Dit jaar is het meest opvallend (voor mij althans) en wat tot nog toe weinig aandacht heeft gekregen het totale falen van de waarschuwingen. Voor Limburg zag ik vorige week alleen een code geel van het KNMI voor langdurige neerslag. Later werd dat oranje, maar het werd pas rood toen de rivieren al overstroomden. Voor Duitsland faalde de waarschuwingsdienst compleet.

Toen 110 doden in 8 landen waarvan 2/3 of zo in Duitsland viel. Nu 193 waarvan 36 in Belgie en dus 157 in Duitsland en dat kan nog verder oplopen. Klopt wel dat het niet uniek is maar de omvang is voor West-Europese maatstaven wel ongekend. Wel mee eens dat de waarschuwingssystemen erg reactief zijn en niet zo goed werken, hoeveel mensen er nog in hun huis waren terwijl dat niet meer het geval had moeten zijn. Er zal wel weer grondig geevalueerd worden en een en ander aangepast, net als ik 2002 gebeurde...

Terug naar “Algemene Zaken”