Marnix schreef:Ongekend, Duitsland kent wel wat watersnoodrampen maar dat was allemaal vanaf zee (Stromvloed 1962 rond Hamburg bijvoorbeeld) maar bij rivieren? Dat is echt ongekend.
Nee hoor. In augustus 2002 was er de
watersnood langs o.a. de Elbe, waarbij 110 doden vielen.
In het hele jaar door zijn er in onze regio (west/midden Europa) rivieroverstromingen mogelijk, alleen in de winter is die kans groter omdat de som van de neerslag min verdamping in die periode gemiddeld genomen het grootst is.
Maar zomeroverstromingen zijn niet onmogelijk. In 1980 (een zeer natte zomer) hadden we ook
overstromingen van de Maas, al was dat niet zo ernstig als dit jaar.
Dit jaar is het meest opvallend (voor mij althans) en wat tot nog toe weinig aandacht heeft gekregen het totale falen van de waarschuwingen. Voor Limburg zag ik vorige week alleen een code geel van het KNMI voor langdurige neerslag. Later werd dat oranje, maar het werd pas rood toen de rivieren al overstroomden. Voor Duitsland faalde de waarschuwingsdienst compleet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)