benefietdiner schreef:Vakantie vind ik iets afschuwelijks.
Ja je leest het goed afschuwelijk, ergerlijkst. Natuurlijk ben ik ook wel eens op vakantie geweest maar ik had het nooit naar me zin in welk land ik ook kwam…….. het hoeft van mij niet.
Ik denk wel dat op vakantie gaan te maken heeft met bijvoorbeeld hoe je woont. Ik woon in een vrijstaand huis en redelijk in de natuur en dicht bij een middel grootte stad. Als ik wel eens bij vrienden komt op een flatje dan denk ik puff…. wat benauwt, dan heb je misschien meer behoefte aan vakantie, hoewel ik mij dat ook niet kan voorstellen want ik zou direct verhuizen van dat flatje. Maar goed een ieder zijn ding denk ik dan. Om een hoop geld uit te geven om in de zon te gaan zitten, van mij hoeft het niet. Er zijn er ook die graag wat van de wereld willen zien. Ik kan mij niets voorstellen bij zo’n opmerking of vraag. Wat wil je dan zien vraag ik mij af, een vulkaan uitbarsting of zo iets?
In de stad, waar ik dus dicht bij woon, komen ook altijd veel toeristen uitgedorst met fotocamera’s en telelenzen om maar niets te missen van die oude grachten en gebouwen. Sorry maar ik vind het maar zielige mensen die op zoek zijn naar…… ja joost mag het weten.
Op vakantie gaan is een gedoetje: je moet van alles regelen (tickets, hotel boeken enz.), daar heb ik helemaal geen zin in. Hangt wel van het type vakantie af natuurlijk, hoe veel je moet regelen en zo.
Het duurt bij mij ook altijd een tijdje voor ik me ergens prettig voel, niet echt handig in geval van een wat kortere vakantie. Of ik zou elk jaar naar diezelfde camping moeten gaan.
Ik heb er geen behoefte aan, thuis vermaak ik me ook wel.
Mijn lieve hond en poezen beesten laat ik ook niet graag alleen.
Ik besteed mijn geld liever aan andere zaken, al zijn die vaak stukken goedkoper dan vakantie. Ik heb een hekel aan reizen, het onderweg zijn, het hoeft van mij niet.
Ehm er zijn 100 redenen om van vakantie te houden. En hoe je op vakantie gaat. Of niet. Je noemt er een paar maar stellen dat dat dus de reden zal zijn is te kort door de bocht. Wij wonen niet heel groot of zo maar dat is niet de reden waarom we op vakantie gaan. Ik vermaak me thuis prima, voel me niet opgesloten, als ik meer ruimte wil loop ik zo naar de hei, de bossen of fiets naar de grote plassen.
In mijn geval is het eerder een avontuurlijke drang, het ontdekken van andere natuur, cultuur, keuken. Bergen, witte stranden, een blauwe zee, geen boodschappen doen bij de AH of Jumbo met alle bekende merken. Nieuwe dingen ontdekken, de vrijheid van dunbevolkte landen waar je een uur kan rijden en weinig mensen tegenkomt, andere bouwstijlen enzovoorts. En ik hoef geen vulkaanuitbarsting te zien. Maar van vulkanen, bergen etc word ik wel heel gelukkig, juist omdat Nederland zo plat is.
Maar ik zou ook nooit 3 weken een hotel boeken in een toeristisch oord. Liever laat beslissen waar je heengaat, rondtrekken, slapen in een tent, leven in de buitenlucht.
En reizen is een heerlijk onderdeel van op vakantie zijn! Als ik ergens energie van krijg is het van op vakantie zijn, de wereld omtdekken, alles van thuis loslaten. En zelf van het voorbereiden van een vakantie voor zover we dat al doen kan ik zo veel energie krijgen.
Maar goed daarin verschillen mensen dan ook... het is 1 manier van tot rust komen. Sommige mensen komen vooral thuis tot rust of vooral in Nederland en vinden naar het buitenland gaan of uberhaupt op vakantie gaan juist energie en rust kosten. Anderen komen juist tot rust im ren warm land, met een strand en een zwembad en doen verder nauwelijks iets. Sommigen willen luxe, anderen juist niet. Sommigen willen veel mensen om zich heen en anderen juist niet. Sommigen willen warm weer en anderen niet. Sommigen willen liever helemaal niet weg. Sommige mensen worden gelukkig van een vreemde omgeving, anderen zoals jij hebben lang nodig om te wennen of wennen er nooit erg. Mensen verschillen ook daarin nou eenmaal en dat is prima.