Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 14:55

Marnix schreef:Dat klopt. Weizen is een duits tarwebier op basis van minstens 50 procent tarwemout zonder verdere toevoegingen. Belgisch witbier is ook bier op basis van (ongemoute) tarwe maar mag wel allerlei toevoegingen bevatten. Vaak worden bijvoorbeeld koriander, sinaasappelschil enz toegevoegd.

Van de door jou genoemde is Paulaner uit München mijns inziens de lekkerste, al is Weihenstephan ook niet te versmaden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2014 19:32

Witbier is inderdaad behoorlijk wat anders dan Weizen. Gisteren heb ik voor het eerst een witbier geproefd, en wel de Witte Trappist van La Trappe. Dat is toch echt wel wat anders dan die Grolsch Puur Weizen van de dag ervoor. Ik vond het een prima bier voor de zondagmiddag. Niet zo zwaar, dus voel je het effect ervan vrij snel niet meer, voor zover ik dat overigens überhaupt gevoeld heb. Dus ben ik bij kerktijd wel weer helemaal nuchter. Verder wel lekker bier. Dat het nou een heel speciale indruk gemaakt heeft, kan ik niet zeggen. Gewoon een aardig biertje.

En vandaag heb ik een Grolsch Frisse Lentebok gedronken. Tsja, wat moet ik daar precies van vinden? Het is me wat onduidelijk wat ik daar precies van moet vinden. In eerste instantie had het best wel smaak. Maar ik vroeg me al snel af: 'in hoeverre zitten hier allerlei toevoegingen voor het effect in?' Op het etiket las ik over toegevoegd suiker. Op zich is het bier best wel te drinken, het smaakt best wel aardig, maar in hoeverre drink je hiermee nou echt natuurlijk bier? Met die gedachten bleef ik achter. Of ben ik daarmee te sceptisch?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2014 21:56

brand lentebock is lekkerder imho :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 10:38

Boekenlezer schreef:Witbier is inderdaad behoorlijk wat anders dan Weizen. Gisteren heb ik voor het eerst een witbier geproefd, en wel de Witte Trappist van La Trappe. Dat is toch echt wel wat anders dan die Grolsch Puur Weizen van de dag ervoor. Ik vond het een prima bier voor de zondagmiddag. Niet zo zwaar, dus voel je het effect ervan vrij snel niet meer, voor zover ik dat overigens überhaupt gevoeld heb. Dus ben ik bij kerktijd wel weer helemaal nuchter. Verder wel lekker bier. Dat het nou een heel speciale indruk gemaakt heeft, kan ik niet zeggen. Gewoon een aardig biertje.

En vandaag heb ik een Grolsch Frisse Lentebok gedronken. Tsja, wat moet ik daar precies van vinden? Het is me wat onduidelijk wat ik daar precies van moet vinden. In eerste instantie had het best wel smaak. Maar ik vroeg me al snel af: 'in hoeverre zitten hier allerlei toevoegingen voor het effect in?' Op het etiket las ik over toegevoegd suiker. Op zich is het bier best wel te drinken, het smaakt best wel aardig, maar in hoeverre drink je hiermee nou echt natuurlijk bier? Met die gedachten bleef ik achter. Of ben ik daarmee te sceptisch?

Witte trappist is best lekker, maar niet al te bijzonder. Als je echt een lekker Nederlands witbier zoekt kan ik je Korenwolf (Gulpener brouwerij) aanraden.
En die bieren met toevoeging zijn aan mij niet besteed (hoewel Barbär, met toegevoegde honing, wél erg lekker is).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2014 10:50

Ik vind witbier ook niet heel bijzonder, wel een lekkere dorstlesser op een warme dag in de tuin of op een terras.... maar weizen heeft dan mijn voorkeur. Wie een frisse trappist zoekt voor het warmere weer raad ik Orval aan.

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 10:53

Marnix schreef:Ik vind witbier ook niet heel bijzonder, wel een lekkere dorstlesser op een warme dag in de tuin of op een terras.... maar weizen heeft dan mijn voorkeur. Wie een frisse trappist zoekt voor het warmere weer raad ik Orval aan.

Afbeelding

Of "Zundert"...
Absoluut aan te raden, maar moeilijk verkrijgbaar.
De tweede Nederlandse trappist (na La Trappe van Koningshoeven)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2014 13:51

Hm ja maar dat is wel een wat zwaarder en donkerder bier. Geen alternatief voor witbier :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 13:53

Marnix schreef:Hm ja maar dat is wel een wat zwaarder en donkerder bier. Geen alternatief voor witbier :)

Niet meer of minder dan Orval naar mijn idee.
Ook dat is wat zwaarder dan de meeste witbieren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2014 13:56

Witbier bestel ik vrijwel nooit, het is aan mij niet besteed.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2014 13:58

Orval is met 6,2 procent de lichtste trappist die er is volgens mij. Daarnaast kenmerkt het zich door een frisse zure smaak. Zundert heeft een alcoholpercentage van 8 procent en is overduidelijk een stukje zoeter en zwaarder.... Prima bier maar komt totaal niet in de buurt van wit bier of een witte trappist (5,5%)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 16:13

Marnix schreef:Orval is met 6,2 procent de lichtste trappist die er is volgens mij. Daarnaast kenmerkt het zich door een frisse zure smaak. Zundert heeft een alcoholpercentage van 8 procent en is overduidelijk een stukje zoeter en zwaarder.... Prima bier maar komt totaal niet in de buurt van wit bier of een witte trappist (5,5%)

De witte trappist is dan toch lichter dan Orval?
Jij zegt dat Orval de lichtste is, maar spreekt jezelf vervolgens tegen.
La Trappe is ook een trappist namelijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 07:39

Witte trappist is inderdaad nog iets minder zwaar. Maar zundert is veel zwaarder en heeft ook niet het friszure van een witbier of van Orval :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 12:27

Marnix schreef:Witte trappist is inderdaad nog iets minder zwaar. Maar zundert is veel zwaarder en heeft ook niet het friszure van een witbier of van Orval :-)

Wat vond jij overigens van deze nieuwe Trappist (Zundert)?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23654
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 12:54

Ik vind hem erg lekker, een aanwinst voor de trappistenbieren. Het is niet vergelijkbaar met de bekende "dubbels" die er al zijn. Een stuk minder zoet. Goede balans tussen zoet, bitter en zuur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7972
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2014 13:49

Marnix schreef:Ik vind hem erg lekker, een aanwinst voor de trappistenbieren. Het is niet vergelijkbaar met de bekende "dubbels" die er al zijn. Een stuk minder zoet. Goede balans tussen zoet, bitter en zuur.

Juist vanwege dat "zuur" vind ik hem wel (qua frisheid) vergelijkbaar met Orval of de Witte Trappist.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten