Carpento schreef:In het kader van 'wie is hier nu kort door de bocht': ontwerpen van auto's wisselen snel, dat wil de consument ook, want als je een nieuwere auto hebt als je buurman moet 'ie er ook nieuwer uitzien. Na een tijdje is men uitgekeken op een ontwerp, en dan komt er wat nieuws. Zo werkt het nu eenmaal. Dat JIJ dat jammer vindt is ergens wel te begrijpen, maar je kunt ook gewoon wennen aan wat nieuws

En ja, dat de huidige BMW 7 wat saaier is, dat komt juist omdat het vorige model veel te uitgesproken was, en dat pruimden de potentiele eigenaars niet, dat segment is wat conservatiever (maar wel gevoelig voor status, zie wat ik hierboven al zei

) Het is ook geen wonder dat de huidige 5-serie conservatiever is dan de vorige. BMW heeft zich met die gedurfde ontwerpen wel een beetje verslikt.
En please. Laat die Audi eens iets compleet nieuws wezen. Iets verfrissends, en niet weer de zoveelste Audi A6 die onder het kopieerapparaat gelegen heeft (desgewenst iets vergroot, de A8, iets verkleind de A4, uitgestrekt, de A7, platgeslagen, de A5) Audi is op een afschuwelijke manier eenheidsworst. Brr.
Ze mogen best vervangen, maar als je qua schoonheid en interessantheid een bepaald niveau hebt bereikt, mag je dat best als norm voor de toekomst hanteren. Zo van: minder dan dat mag het niet worden! Maar nee, dat is niet wat ik zie. Het lijkt meer van: er moet weer wat nieuws komen, en als het er een stuk slechter uitziet, soit... Dàt is te kort door de bocht!
Dan kun je kritiek op Audi hebben, maar die doet het in mijn ogen dan zo slecht nog niet. De nieuwste A6 vind ik best wel een mooie auto. Lijkt best wat op de vorige (is niet erg), maar heeft wel een veel mooier dashboard. Als ik in de markt zou zijn voor zo'n auto, zou ik zeker aan de Audi A6 denken, naast de BMW 5-serie, en eventueel nog wat andere modellen. Saab 9-5 (de nieuwste) zal niet meer lukken, want die wordt niet meer geproduceerd. Dat was nog eens een mooi ontwerp!
Maar goed, die auto's zijn me toch veel te duur, dus dat gaat het niet worden. Ik ben nu eenmaal geen directeur.
Nog een paar voorbeelden van wat auto's, waar ze beter met hun vingers vanaf hadden kunnen blijven:
Volkswagen Passat 2005-2010. Werkelijk een aanfluiting, hoe ze dat mooie ontwerp verknald hebben! In zo'n geval zou ik zeggen: sorry Volkswagen, deze hoef ik niet. Geef mij maar een Opel Insignia. Die is tenminste wèl mooi! (In een zeer recente
Autobild zag ik een artikel over wat je in de plaats van een nieuwe VW Passat kunt kopen. Nou inderdaad, zo'n artikel is wel op zijn plaats!)
Ford Fiesta 2002-2005. Mooi ontwerp! Maar jammer hoe ze die verknald hebben met de facelift (zie
hier). Ik rijd er zelf een. Maar mocht ik mijn auto eens moeten vervangen, en het zou weer een Ford Fiesta worden, doe dan maar het
huidige model. Die ziet er beter uit dan zo'n model die een mislukte facelift heeft moeten ondergaan.

Volkswagen Passat 2005-2010

Ford Fiesta 2002-2005