Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor smArtjan » 28 jan 2010 12:49

@Rolf; je zegt dat Suzuki kwalitatief een goed merk is, maar ik denk dat Toyota gerust beter genoemd mag worden.

Daarnaast: ik blijf gewoon voorlopig nog lekker in mn Volvo 440 2.0 rijden. Weinig onderhoud, weinig problemen, alleen regelmatig eens verwennen met een goede wasbeurt! :D
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 28 jan 2010 18:34

SAAB
JeeWee schreef:
Rolf schreef:SAAB
Op zich vind ik het ook mooi dat SAAB (nog) blijft bestaan.


Ja geweldig! Ik rijd al jaren Saab en iedere keer koop ik weer dezelfde (cabrio) en zelfs dezelfde 'kleur' (zwart)
Voor Saab is gewoon geen alternatief.
Twee jaar geleden, voor aanschaf van de Meriva, heb ik ook gekeken
naar SAAB's. Vooral naar de 9000 en de 9-3. Tweedehands zijn ze heel goedkoop.
Maar ik heb er toch vanaf gezien.
Een cabrio is niet wat voor mij. Ik houd van comfort, warmte en stilte.
En zo'n 'los dak', ook al is die gesloten, zal daar toch wel enigszins inbreuk op doen.

Turbo's
Downsizen is nu in. SAAB is hier in feite al meer dan 30 jaar geleden mee begonnen.
In 1977 verscheen de SAAB 99 turbo.
SAAB paste de turbo's toe voor meer trekkracht, soepeler rijden, en zuinigheid.
Niet alleen maar voor veel pk's, zoals bijv. de Renault R5 Turbo.
SAAB forum.

Wegenbelasting
AikonGirl schreef:Die hebben wij ook, nu 1,5 jaar. Bevalt goed hoor.
En sinds dit jaar betaal je ook geen wegenbelasting meer, met (oa) die auto.
Voor de Aygo, en alle andere benzine-auto's die minder dan 110 gr/km
(of 95 gr/km voor diesel) uitstoten hoeft per 1 jan. 2010 geen wegenbelasting
meer betaald te worden.

Toyota versus Suzuki
SmartJan schreef:@Rolf; je zegt dat Suzuki kwalitatief een goed merk is, maar ik denk dat Toyota gerust beter genoemd mag worden.
Daarnaast: ik blijf gewoon voorlopig nog lekker in mn Volvo 440 2.0 rijden. Weinig onderhoud, weinig problemen, alleen regelmatig eens verwennen met een goede wasbeurt!
Toyota is kwalitatief goed. Maar Suzuki ook. Suzuki schat ik wat dat betreft hoger
in dan bijv. Citroen of Renault. En de Suzuki Alto is een begrip. Suzuki heeft veel ervaring
met het bouwen van kleine auto's. Andere merken doen niet voor niets een beroep op Suzuki daarvoor.
Zelfs VW nu. Die ervaring heeft Toyota niet. Toyota mist ook de ervaring met kleine motoren. De motor
van de Aygo komt van Daihatsu.
Vergelijking:
- Suzuki Alto Comfort Plus, €8999,-.
- Toyota Aygo Access, €9110,-.
De Suzuki biedt daarvoor el. ramen en centr. vergr., plus nog enkele andere extra's.
Dat mist in de Aygo. Ook een stabilisator voor ontbreekt bij de Aygo, en geventileerde remschijven.
Uit testen blijkt ook dat de Alto stiller is, betere rijeigenschappen heeft, en ruimer is. Verbruik en
prestaties zijn verder ongeveer gelijk. Toyota heeft, voor de eerste keer in dit segment, een uitgekiende auto
gemaakt. Maar de Alto overtreft hem in een aantal facetten.

Komt ook bij dat Suzuki goed verkocht in 2009.
Toyota moet wat dat betreft slikken, die zit in de rode cijfers.
Ook de vrachtwagen divisie van Toyota heeft met verlies te kampen.
En nu ook nog dit (gaspedaal probleem).

Volvo
Mijn vader heeft een Volvo 360 (1985) gehad. Die had ook een 2.0 motor.
Maar zonder injectie, 102 pk, 157 Nm.
Twee familieleden hebben nu nog een Volvo. Eéntje een V70 2.4T AWD.
Enorme trekkracht, maar wel veel herrie. Mijn Opel is veel stiller
(64 dB bij 100 km/h).

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jan 2010 21:15

Rolf schreef:SAAB heeft met verschillende merken samengewerkt.
In de 96 zat eerst een eigen tweetakt motor, met drie cilinders.
Later een Ford V4.
De SAAB 9000 bijv. was gebaseerd op de Fiat Croma.
De huidige SAAB 9-5 is gebaseerd op de Opel Insignia.
Alle motoren zijn van Opel.
Naast deze is er ook nog de SAAB 9-4X.
Of er toekomst is voor SAAB, dat blijft nog een vraag.
Sinds 2000 heeft SAAB geen winst meer gemaakt.
SAAB's bieden comfort, maar de kwaliteit en de rijeigenschappen zijn lang
niet zoals bijv. van BMW. De tweedehands prijzen zijn ook erg laag.

Kijk, dat laatste is dan wel weer mooi! Is 'ie ook nog een beetje bereikbaar als ik 'm zou willen.
Victor Muller is erg optimistisch over de toekomst van Saab. Zie artikel. Ik ben benieuwd of die mooie woorden ook waar gemaakt kunnen worden. De toekomst zal het leren.

De nieuwe Saab 9-5 kan mooi profiteren van het feit, dat de concurrentie qua design de weg een beetje kwijt lijkt te zijn. Bij BMW geldt dat zeker sinds Chris Bangle daar zijn desastreuze invloed ging uitoefenen. (Een tijd geleden stelde ik al eens voor om hem op het schavot te brengen, zie hier. :mrgreen: ) Sinds die tijd vind ik de ontwerpen van BMW niet wat het moet zijn. De Mercedes E-klasse heb ik ook mijn twijfels bij. Maar die schoonheid die bijvoorbeeld de W124-serie had, zie ik er niet meer. Dat is blijkbaar iets van vroeger.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 29 jan 2010 21:35

Terugroepaktie Toyota
I.v.m. hangende gaspedalen moeten de volgende typen terug naar de dealer:
AYGO (Feb 2005 – Aug 2009)
iQ (Nov 2008 – Nov 2009)
Yaris (Nov 2005 – Sep 2009)
Auris (Oct 2006 – 5 Jan 2010)
Corolla (Oct 2006 – Dec 2009)
Verso (Feb 2009 – 5 Jan 2010)
Avensis (Nov 2008 – Dec 2009)
RAV4 (Nov 2005 – Nov 2009)
Volledig artikel.

Afbeelding
Er zijn twee toeleveranciers voor de gaspedalen van Toyota: Denso en CTS. De exemplaren van Denso zijn goed.
Maar die van CTS kunnen na verloop van tijd, door condensvorming, blijven hangen. Volledig artikel.

Verklaring van CTS Automotive: oplossing in zicht.
Gaspedaalprobleem ook bij enkele Fords (Transit Classic).
Behalve in Toyota's en Ford's worden deze pedalen ook in Chryslers gemonteerd.
In 2004 waren er al problemen met deze pedalen (onvoorziene acceleratie van Toyota Camry).

SAAB
De nieuwe 9-5 vind ik ook een mooi ontwerp. Een harmonieus geheel, tot in details.
De overgang motorkap - voorruit - dak is niet zo vloeiend. Dat was
bij oudere SAAB's ook zo. Maar daar was de voorruit dan wel sterk gebogen.
Nog belangrijker zijn de rijeigenschappen, kosten en kwaliteit. Als dat net zo is
als bij de Opel Insignia (waar een deel van de techniek vandaan komt) dan zijn er
positieve zaken te melden, maar ook enkele negatieve.
Zie review. De productie van de 9-5 is op 12 jan. jl. gestart.

De toekomtstplannen van VM zijn inderdaad zeer optimistisch.

M.b.t. de tweehands prijzen, voor minder dan €10.000 zijn er mooie SAAB's 9-3
met turbo te koop (9-3 2.0 LPT, 2001, €3950). Maar vaak met hoge km-standen.
En, qua comfort kan een SAAB concurreren, maar de wegligging is matig.
Misschien dat de nieuwe 9-5 wat dat betreft SAAB op een hoger niveau brengt.
Meer over SAAB:
-TrolhattanSaab.net.
- SaabUnited.com.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 30 jan 2010 09:33

we zouden vandaag nog voor de Dasia Sandero gaan kijken (en een proefrit gaan maken enzo). Maar dat hebben we afgebeld want we gaan voor de Toyota Aygo.

We hebben via mp een renault 5 gekocht want er zit een levertijd op van 1,5 maand. Zonder auto of een auto huren is geen optie, vandaar via mp een renault gekocht van een paar honderd eurootjes. En er zit nog een jaar apk op, dat is wel lekker. Kunnen we die straks misschien nog als tweede autootje houden (en als iemand in de vrienden of fam. kring een auto nodig heeft eventjes dan kunnen ze die dan ook nog lenen).

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 jan 2010 09:42

Werking electronisch gaspedaal
AfbeeldingAfbeelding
Gaspedaal ........................ potentiometer
1 Rotor
2 Printplaat
3 Beoordelingselektronica
4 Ontvangerspoel
5 Bekrachtigingspoel
In het kastje zitten, voor de veiligheid, twee potentiometers.
Afhankelijk van de stand van het pedaal, geven deze een signaal af naar de het motor management systeem.

Probleem bij enkele CTS gaspedalen
Bij sommige CTS gaspedalen kan, door condensvorming, de rotor zwaarder gaan.
Zodanig dat op een bepaald moment het gaspedaal niet meer terug gaat
bij loslaten door de veerkracht. CTS wil nu de veerkracht verhogen.
Dit is een tijdelijke oplossing. Voorkomen van de condensvorming is een
betere oplossing.

Ongelukken
Er zijn, met oude Toyota's Camry, ongelukken gebeurd doordat de auto plotseling begon
te versnellen.
"In March 2004, NHTSA began to examine complaints of sudden surges from owners of 2002 and 2003 Camrys, Solaras and Lexus ES300s, according to a deposition of Christopher Santucci, the Toyota employee who had worked for NHTSA. Toyota and NHTSA did not respond to questions about the 2004 investigation, but a NHTSA report said examination of 139 complaints found no defects." Volledig artikel.

Tips
Onnodig paniek verspreiden, daar is niemand bij gebaat.
Althans niet op edele wijze. Want dat is dit toch niet?
Ik heb nog geen tips, behalve de controle of het om een verkeerd exemplaar gaat, zie boven,
gelezen voor bezitters van Toyota's die teruggeroepen worden. Daarom hier enkele tips:
1 Controle op soort gaspedaal (zie boven)
2 Controle op werking (het gaspedaal moet licht bewegen, en snel terug gaan)
3 Mocht ooit het gaspedaal blijven hangen (kans bij Europese auto's heel klein,
maar voor zover nu bekend niet geheel onmogelijk) dan kan altijd de beheersing over het
voertuig herwonnen worden door
- intrappen koppeling (bij auto met handschakeling)
- inschakeling stand N, of afzetten contact, bij automaat

@Evelien
Een proefrit zegt veel meer dan allerlei gegevens.
M.b.t. de Dacia Sandero, in geval van twijfel zou ik gewoon een proefrit aanvragen.
Review Dacia Sandero 1.2.
Het grootste verschil is de ruimte, dat is bij een Dacia veel meer.
Maar je moet een auto ook een beetje mooi vinden.
Met tegenzin er in rijden, dat is ook niet wat. Daarom, maak berekeningen,
let op informatie, maar schakel je gevoel niet uit.
Laatst gewijzigd door Rolf op 30 jan 2010 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 30 jan 2010 10:05

Mijn man wil heel graag automaat rijden en dat kan niet bij de Dacia Sandero.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 jan 2010 10:20

Automaat
De Dacia Sandero is er in verschillende uitvoeringen, maar niet met automaat.
Ik zou dan trouwens ook nog over een andere optie nadenken.
Tradionele automaten, met koppelomvormers (net zoiets als damesbrommers vroeger)
geven veel meer lawaai, zijn veel trager, en hebben een hoger verbruik.
Ik heb zelf een jaar lang in een Suzuki Wagon 1.3+ automaat gereden.
Ik vond het eerlijk gezegd verschrikkelijk. Het is heel makkelijk rijden, maar
veel minder comfortabel. En ook veel meer trillingen. De hele auto trilt een beetje
door die koppelomvormer.

Er zijn nu een ook een aantal auto's met gerobotiseerde versnellingen.
O.a. Fiat en Opel hebben dat. Het voordeel van een automaat,
en de prestaties en het comfort van gewone handschakeling.
Mijn schoonzus rijdt al jaren in een Fiat Panda met zo'n automaat.
Nooit problemen mee gehad, en ze is er heel blij mee.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Jo'tje » 30 jan 2010 10:40

Automaat rijden gaat heel duur worden in de belasting enz. toch?
pobody's nerfect

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 jan 2010 10:54

Toyota Aygo met semi automaat
De Toyota Aygo is er met semi-automaat.
Dat is een uitvoering met gerobotiseerde versnellingen.
Er zit gewoon een koppeling in en 5 versnellingen, zoals
andere handgeschakelde auto's, maar de computer bediend
de koppeling en de versnelling. Althans in de stand auto.
Het is ook mogelijk te kiezen voor de stand manual, zelfbediening.

Dit is dus zo'n automaat als aangehaald in de vorige post.
M.b.t. de belasting, de Aygo met semi automaat weegt 815 kg.
De uitvoering zonder deze optie weegt 780 kg.
Doordat de Aygo een uitstoot heeft van 107 gr/km, geldt
voor beide uitvoeringen: belasting €0,-.
De aanschafprijs is wel hoger, €1505,- meer dan de basisuitvoering.
Maar daar zitten dan ook enkele andere extra's (CV, el. ramen) bij.

Echt goedkoop is het dan niet meer, want met afleveringskosten erbij,
komt die uitvoering op €11.125,-.
Voor dat bedrag zijn er ook vele andere opties.

Reviews Toyota Aygo. De één na laatste met semi automaat.

M.b.t. de tips, i.v.m. gaspedaal probleem, het volgende.
(Het kan als bijna uitgesloten worden geacht, maar niet helemaal. En kleine waarschuwingen moeten niet veronachtzaamd worden.
Aan alle ellende gaat altijd een waarschuwing vooraf. Maar soms wordt het niet opgemerkt, of er te weing acht op gegeven.)
Daarom nog dit.
Mocht het gaspedaal blijven hangen in een semi-automaat:
- overschakeling naar stand maual
- ontkoppelen
- of, je voet achter het gaspedaal haken, en het naar boven trekken
- of, en dat gaat veel sneller, contact afzetten

Gebruikersavatar
rai
Mineur
Mineur
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 mar 2006 18:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor rai » 30 jan 2010 14:11

Rolf schreef: Toyota mist ook de ervaring met kleine motoren. De motor
van de Aygo komt van Daihatsu.

De motoren van een Daihatsu, zijn afkomstig van een Toyota.
Toyota test alle nieuwe motoren wie ze maken uit in de Daihatsu's.
In hun reclame's wie daihatsu maakt, brengen ze het naar voren. Maar dit alleen maar ter info ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 30 jan 2010 14:28

Echt goedkoop is het dan niet meer, want met afleveringskosten erbij,
komt die uitvoering op €11.125,-.
Voor dat bedrag zijn er ook vele andere opties.

[/quote]

wij betalen nu 10.650 euro (incl. de sloopregeling, korting en airco (die er niet standaard in zit)).

Daarbij zit 3 jaar fabrieksgarantie.

De toyotadealer kwam bij ons veel klant vriendelijker over dan bij de Daciadealer (daar moesten we zelf de auto verkopen). En bij de toyotadealer was behoorlijk wat meer ruimte in de onderhandeling bij de Dacia was dat absoluut niet het geval (heel stug etc.).

De aygo is lekker klein maar toch voldoende ruimte. Het rijdt heerlijk. Geen wegenbelasting. Dus wat wil je nog meer.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 jan 2010 16:59

@Rai
Sinds 1999 is 51% van de aandelen van Daihatsu eigendom van Toyota.
Er is nu een samenwerkingsverband tussen Toyota, Daihatsu en Subaru.
Samenwerken is noodzakelijk. Een nieuw model ontwikkelen kost miljarden.
Zelfs twee grote concurrenten, Opel en VW, werken bijv. in het streven naar
lichtere auto's samen.
En, Daihatsu heeft veel ervaring met drie-cilinders. Begin jaren '80 zat er al een drie-cilinder in
de toenmalige Charade.
Alleen was dat een korte slag motor (76,0 × 73,0mm). Nu is het een lange slag motor (71,0 × 84,0mm).
Een lange slagmotor is minder geschikt voor hoge toerentallen (i.v.m. hoge zuigersnelheid), maar heeft,
door de lange slag, een hoger koppel bij lagere toerentallen.

@ Evelien
" wij betalen nu 10.650 euro ... ." Lijkt mij een gunstige optie.
De Aygo 1.0 12V VVT Comfort staat in de prijslijst voor €10.615,-.
Met semi automaat, el. ramen en CV, maar zonder airco.
En normaal gesproken komen daar de afleveringskosten (€510) nog bij.
Op het tabblad Uitrusting staat welke accessoires bij het comfort pakket horen.

Uitleg (misschien ten overvloede, maar kwaad kan het vast niet):
* 1.0 = cilinderinhoud, (ongeveer) 1,0 liter inhoud, of 1000 cc. Hoe groter, hoe meer trekkracht (Nm) en vermogen (pk).
Des te lager het toerental waarbij het maximum koppel wordt geleverd, des te meer trekkracht bij laag toerental.
Diesels, en ook moderne benzine motoren met turbo, hebben al bij laag toerental behoorlijke trekkracht.
* 12V = 12 kleppen, een drie cilinder met 4 kleppen per cilinder. Bijna alle nieuwe motoren hebben 4 kleppen per cilinder,
enkele nog 2. Bij 4 kleppen per cilinder kan meer vermogen uit de zelfde inhoud gehaald worden.
En ook efficienter, dus zuiniger.
* VVT = Variable Valve Timing. Een voorziening die ervoor zorgt dat de optimale kleptiming aangepast kan worden
aan het toerental. Gevolg: betere trekkracht, minder verbruik
* Comfort = aanduiding voor uitrustingniveau


Hier staat precies welke bedragen gelden voor de sloopregeling.
Vergeleken met bijv. een Opel Corsa, VW Polo, Ford Fiesta of dergelijke, is deze optie financieel behoorlijk
guntstiger. Geen wegenbelasting, en zuinig in gebruik. Wel minder ruimte en comfort.

Laatste nieuws over gaspedaal probleem bij Toyota
Toyota roept in Nederland 95.000 auto’s terug vanwege een defect aan het gaspedaal
dat kan optreden door slijtage.
Volledig artikel.
Elders stond dat het probleem veroorzaakt werd door condens. Misschien dat beide
waar zijn. Dat door condens er corrosie ontstaat, en daardoor extra slijtage.
Merkwaardig is wel dat het al speelt sinds 2004. En dat Toyota geweigerd heeft om
een aantal vragen te beantwoorden. Nu is het allemaal veel erger. Dit kan miljoenen
gaan kosten.

Ook terugroepaktie voor Honda Jazz
Bij in totaal 646.000 Honda’s Jazz/Fit die tussen 2002 en 2008 zijn geproduceerd,
moet de elektrische raambediening in de bestuurdersportier worden aangepast.
Als er water in het mechanisme komt, is er een kleine kans dat er brand uitbreekt.

Volledig artikel.

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor AikonGirl » 30 jan 2010 17:24

Welke kleur, Evelien?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 31 jan 2010 16:14

@Rolf, de prijs die wij nu betalen is dus incl. sloopregeling, korting en airco.

@AG, wij krijgen deze:

Afbeelding

Welke kleur hebben jullie?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten