Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 okt 2009 14:13

jip_86 schreef:Nou, ik heb dus afgelopen vrijdag in een winkel beide toestellen in de hand gehad. Moet zeggen dat de 500D toch wel erg klein is hoor. Je pink past er gewoon niet bij. Eigenlijk moet er dan dus een grip bij de 500D.
Als je dan het lijstje bij elkaar gaat optellen kom je op ongeveer honderd euro verschil in 500D-50D :O Ik geloof dat de keuze voor mij dan wel gemaakt is. Vraag is alleen nog of ik gek ben zo gelijk in dit segment in te stappen zonder uberhaupt een compact camera te hebben :P

Ik zie dus dat je niet over te halen bent voor een Nikon. :( ( :lol: :wink: )

Ik ben ook gelijk begonnen met een spiegelreflexcamera (de Nikon F50 in 1997). Ik ben zelfs nog nooit in het bezit geweest van een compactcamera. Dus waarom niet? Ik zie het bezwaar niet.
Voordeel van een spiegelreflexcamera is, dat die veel meer all-round is dan een compactcamera. Hij is beter bruikbaar onder mindere lichtomstandigheden.

De Canon EOS 50D heeft een volledig automatische stand. (Zie hier) Daarmee moet de camera simpel genoeg zijn in de bediening voor een beginner.

Ik zag dat de EOS 40D ook op voorraad is bij een handelaar. (Zie hier.) Aangezien die beter presteert bij hogere gevoeligheden en een betere scherpte heeft op pixelniveau, zou die mijn voorkeur hebben.
De resolutie is lager. 10 MP i.p.v. 15 MP. En hij heeft nog wat dingen niet, die de EOS 50D wel heeft. Zoals een display met hoge resolutie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 17 okt 2009 17:45

Ik wil inderdaad heel graag die 35mm f/1.4 en die 85mm f/1.2 maar zijn nu nog te duur!Ik ben misschien wel van plan mijn Leica Summilux -R 50mm f/1.4 in te ruilen voor een Canon 50mm f/1.4, focussen op f/1.4 is echt lastig zonder autofocus.

En over Leica, ik ga zeer binnenkort een M4 of M6 met Voigtlander Nokton 35mm f/1.4 aanschaffen!

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 21 okt 2009 23:20

Boekenlezer schreef:
jip_86 schreef:Nou, ik heb dus afgelopen vrijdag in een winkel beide toestellen in de hand gehad. Moet zeggen dat de 500D toch wel erg klein is hoor. Je pink past er gewoon niet bij. Eigenlijk moet er dan dus een grip bij de 500D.
Als je dan het lijstje bij elkaar gaat optellen kom je op ongeveer honderd euro verschil in 500D-50D :O Ik geloof dat de keuze voor mij dan wel gemaakt is. Vraag is alleen nog of ik gek ben zo gelijk in dit segment in te stappen zonder uberhaupt een compact camera te hebben :P

Ik zie dus dat je niet over te halen bent voor een Nikon. :( ( :lol: :wink: )

Ik ben ook gelijk begonnen met een spiegelreflexcamera (de Nikon F50 in 1997). Ik ben zelfs nog nooit in het bezit geweest van een compactcamera. Dus waarom niet? Ik zie het bezwaar niet.
Voordeel van een spiegelreflexcamera is, dat die veel meer all-round is dan een compactcamera. Hij is beter bruikbaar onder mindere lichtomstandigheden.

De Canon EOS 50D heeft een volledig automatische stand. (Zie hier) Daarmee moet de camera simpel genoeg zijn in de bediening voor een beginner.

Ik zag dat de EOS 40D ook op voorraad is bij een handelaar. (Zie hier.) Aangezien die beter presteert bij hogere gevoeligheden en een betere scherpte heeft op pixelniveau, zou die mijn voorkeur hebben.
De resolutie is lager. 10 MP i.p.v. 15 MP. En hij heeft nog wat dingen niet, die de EOS 50D wel heeft. Zoals een display met hoge resolutie.

Nee, niet over te halen. Wij zijn hier altijd wel een beetje van Canon. En mijn broertje heeft ook Canon, handig uitwisselen ;)

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 26 okt 2009 19:48

@jip: Goede keus!, Ligt idd bete in de hand, ik heb zowel de 400D als 40D. Heb enkele maanden geleden voor de keus van 40D en 50D gestaan, door de prijs voor de 40D gekozen. Schijnt niets te schelen met de 50D qua kwaliteit, en is wellicht ook nog te verkrijgen.

@boekenlezer: heeft Nikon geen auto-standen? Goeie zaak, vind die auto-standen op een semi-professioneel toestel maar onzin, als je je camera automatisch wil instellen koop je maar een compactcamera of een hybride... :-k Net als die interne flitser... die mogen ze van mij ook wel weglaten.

Tijdje geleden ook de 70-200 L F4 aangeschaft, stukje kwaliteit zeg. Super. Nu nog ooit eens de overstap naar Full Frame..

Wat vinden jullie overigens van de nieuwe opkomst van full HD filmen op je spiegelreflex? Dit prachtige filmpje (met de nieuwste 7D) (http://www.camcorderinfo.nl/index.php?o ... 5#comments) bewijst dat het prachtig kan, maar ben toch wat twijfelachtig... nou ja, wie weet een nieuwe uitdaging als fotograaf....

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 26 okt 2009 19:49

Boekenlezer schreef:Aangezien die beter presteert bij hogere gevoeligheden en een betere scherpte heeft op pixelniveau, zou die mijn voorkeur hebben.

Ow? da's nieuw voor mij. Hoe kom je daarbij?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 okt 2009 21:33

Wie gaat er a.s. zaterdag allemaal naar de Zoom Experience in de Jaarbeurs, Utrecht?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 okt 2009 21:54

j-tap schreef:
Wat vinden jullie overigens van de nieuwe opkomst van full HD filmen op je spiegelreflex? Dit prachtige filmpje (met de nieuwste 7D) (http://www.camcorderinfo.nl/index.php?o ... 5#comments) bewijst dat het prachtig kan, maar ben toch wat twijfelachtig... nou ja, wie weet een nieuwe uitdaging als fotograaf....

ik vind het niets, als ik wil filmen koop ik wel een filmcamera. het zijn gewoon twee totaal verschillende dingen, m.i.

ik heb wel filmfunctie op mijn D90, maar ik gebruik het nooit.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 28 okt 2009 19:18

Lijkt mij ook niks.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 okt 2009 19:25

j-tap schreef:@boekenlezer: heeft Nikon geen auto-standen? Goeie zaak, vind die auto-standen op een semi-professioneel toestel maar onzin, als je je camera automatisch wil instellen koop je maar een compactcamera of een hybride... :-k Net als die interne flitser... die mogen ze van mij ook wel weglaten.

Er zit op de Nikon D700 in ieder geval niet zo'n Auto-stand zoals de Nikon D90 die heeft. Als ik me niet vergis, klapt in die stand zelfs de flitser automatisch omhoog, als de camera van mening is dat er nogal weinig licht is. Op mijn D70s heb ik die stand nooit gebruikt.
Als je de Nikon D700 zo automatisch mogelijk wilt gebruiken, zet je de belichtingsmodus op P, en de witbalans op A (=auto). (Zie evt. hier.) De ISO-gevoeligheid kan je in het menu op automatisch instellen zetten.
Ik gebruik meestal de belichtingsmodus A.

Naar mijn idee kun je de Nikon-camera's ongeveer in tweeën verdelen w.b. bediening.
Die draaiknop waarmee de belichtingsmodus instelt (dus incl. een auto-stand), is er op de volgende camera's: D40, D50, D60, D70, D70s, D80, D90, D3000, D5000.
En met de combinatie Mode-knop + achterste instelwiel: D200, D300, D300s, D700, D3, D3s, D3x.

De Nikon F100 had geen opklapflitsertje, maar sinds het digitaal gaan van deze klasse is dat wel zo.
De Nikon D700 heeft dan wel een opklapflitsertje. Net als de D200, D300 en D300s.
Ik vind ik het ook eigenlijk mooier, zo'n stevige bovenkant zonder flitser. Die interne flitser doet toch een beetje fragiel aan. En volgens Ken Rockwell is er nog een nadeel: het zit in de weg met perspectiefcorrectieobjectieven. (Zie op deze website onder Use with PC-E lenses.) Desondanks wil ik zeker de PC-E 24mm f/3.5 toch een keer kopen. Hoe dat in de praktijk gaat, zie ik dan wel.
Toch heb ik eens een keertje geprofiteerd van dat flitsertje. Dat was toen ik mijn SB-900 erop wilde zetten, maar de mensen die op de foto gingen wilden dat niet. Ze gunden mij daar de tijd niet voor. Toen heb ik snel dat flitserje maar uitgeklapt, en kon ik de foto toch met flits nemen. Zo zie je maar weer dat het soms toch een mooie noodoplossing kan zijn.

j-tap schreef:Wat vinden jullie overigens van de nieuwe opkomst van full HD filmen op je spiegelreflex?

Ik zat er niet op te wachten, want een fotocamera is geen filmcamera. Maar ja, het zit er tegenwoordig nu eenmaal op.
Misschien is het handig in sommige situaties, die je niet in een foto kan vatten, maar alleen in video.
Ik spreek niet uit ervaring, want mijn camera heeft het niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 okt 2009 23:47

De inbouwflitser is voor mij wel een handige accesoire, omdat ik vaak met mijn rugzak rondreis, en je dan niet al te gek veel bagage mee wil hebben. een totaal van 13-15 kg is dan echt de max, dus neem ik geen externe flitser mee, en dan is de ingebouwde flitser wel handig voor invulflitsen.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 29 okt 2009 20:48

Denkertje21 schreef:Wie gaat er a.s. zaterdag allemaal naar de Zoom Experience in de Jaarbeurs, Utrecht?

jep, ga zaterag ook! Is voor het eerst, ben wel benieuwd... Zou met een collega gaan, maar die blijkt andere afspraak te hebben, dus dan maar alleen :) Nu nog even mijn accu aan de oplader gaan leggen. Die heeft wat overuren gemaakt na een bruiloft vorige week :D

VV
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 okt 2009 22:11

j-tap schreef:
Boekenlezer schreef:Aangezien die beter presteert bij hogere gevoeligheden en een betere scherpte heeft op pixelniveau, zou die mijn voorkeur hebben.

Ow? da's nieuw voor mij. Hoe kom je daarbij?

Door het lezen van testen.
Ik heb het ook al eerder genoemd:
Boekenlezer schreef:...(Zie bijvoorbeeld DPReview over de EOS 50D. En vergelijk dat eens met de EOS 40D.)...

Daar kun je dit vinden bij de opgesomde punten.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 31 okt 2009 11:01

Heb inmiddels ook een Extender 2x van Kenko voor Canon, best handig!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 nov 2009 09:56

j-tap schreef:Net als die interne flitser... die mogen ze van mij ook wel weglaten.

Napoleon schreef:De inbouwflitser is voor mij wel een handige accesoire, omdat ik vaak met mijn rugzak rondreis, en je dan niet al te gek veel bagage mee wil hebben. een totaal van 13-15 kg is dan echt de max, dus neem ik geen externe flitser mee, en dan is de ingebouwde flitser wel handig voor invulflitsen.

Ik zag net dat een Hasselblad H3D-camera ook zo'n flitsertje heeft. (Zie hier.) Had ik niet gedacht bij zo'n superprofessionele camera. Die kost namelijk wel wat. (Voorbeeld.)
Dan hoef ik mij ook niet meer te generen voor het flitsertje op de D700. 8)
Bovendien: Ferrari's hadden ooit toch ook opklapkoplampen?

CGK<3 schreef:Heb inmiddels ook een Extender 2x van Kenko voor Canon, best handig!

Het klinkt alsof het nu in een behoorlijk tempo gaat, dat verzamelen van jou.
Sinds mijn nieuwe camera is mijn objectievenhebzucht best wel groot. Maar helaas kan ik die dingen niet zo kopen zoals ik in het verleden CD's en boeken kocht. Dan kocht ik iedere week wel wat nieuws. Iedere week zo'n € 1000,- uitgeven is echter nogal veel... :-k

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 07 nov 2009 20:22

Haha, als je het goed doet niet. Die extender kwam samen met een 300mm, voor 525 euro. Lens weer verkocht voor 550 euro, dus extender heb ik nu voor gratis :lol:

Terug naar “Algemene Zaken”