jip_86 schreef:Nou, ik heb dus afgelopen vrijdag in een winkel beide toestellen in de hand gehad. Moet zeggen dat de 500D toch wel erg klein is hoor. Je pink past er gewoon niet bij. Eigenlijk moet er dan dus een grip bij de 500D.
Als je dan het lijstje bij elkaar gaat optellen kom je op ongeveer honderd euro verschil in 500D-50D :O Ik geloof dat de keuze voor mij dan wel gemaakt is. Vraag is alleen nog of ik gek ben zo gelijk in dit segment in te stappen zonder uberhaupt een compact camera te hebben
Ik zie dus dat je niet over te halen bent voor een Nikon.

Ik ben ook gelijk begonnen met een spiegelreflexcamera (de Nikon F50 in 1997). Ik ben zelfs nog nooit in het bezit geweest van een compactcamera. Dus waarom niet? Ik zie het bezwaar niet.
Voordeel van een spiegelreflexcamera is, dat die veel meer all-round is dan een compactcamera. Hij is beter bruikbaar onder mindere lichtomstandigheden.
De Canon EOS 50D heeft een volledig automatische stand. (Zie hier) Daarmee moet de camera simpel genoeg zijn in de bediening voor een beginner.
Ik zag dat de EOS 40D ook op voorraad is bij een handelaar. (Zie hier.) Aangezien die beter presteert bij hogere gevoeligheden en een betere scherpte heeft op pixelniveau, zou die mijn voorkeur hebben.
De resolutie is lager. 10 MP i.p.v. 15 MP. En hij heeft nog wat dingen niet, die de EOS 50D wel heeft. Zoals een display met hoge resolutie.