Ik heb eens wat plussen en minnen van de motor en de auto op een rijtje gezet. Ik heb daarbij vooral geput uit mijn ervaring, en hoe ik er van daaruit tegenaan kijk.
De punten die ik als het meest nadrukkelijk ervaar, heb ik hoger gezet dan de punten die voor mij minder spelen. Zo is bescherming bij ongelukken natuurlijk iets wat best van belang is, maar ik heb met de motor nog nooit een serieus ongeluk meegemaakt. (Dat houd ik ook graag zo!)
Motorfiets:
+ onder goede omstandigheden is het erg leuk, en lekker dynamisch
+ je bent minder gebonden aan files en opstoppingen
+ makkelijk parkeren
+ lage vaste lasten
- je moet je altijd in een pak hijsen, en dat kost tijd
- overal waar je komt, heb je je pak en helm bij je, en dat kan erg lastig zijn op sommige plekken
- je kunt bijna niks meenemen, omdat je geen bagageruimte hebt
- zeer regelmatig moet je de ketting bijhouden, m.n. bij wat minder goed weer
- onderhoudsbeurten om de 6.000 km pakt natuurlijk nogal prijzig uit als je behoorlijk wat rijdt
- rijden bij kou kan wel, maar kan erg onprettig worden
- krijg je van doen met een flinke winter, dan hang je voor een tijd!
- het is vermoeiender dan een auto, wat beperkingen geeft met zeer lange afstanden
- gevaarlijk bij ongelukken
Auto:
+ lekker comfortabel van A naar B rijden met de muziek aan
+ je kan zo instappen en wegrijden
+ regen is geen probleem
+ erg praktisch voor bagage en/of andere personen die vervoer nodig hebben, want je kan er wat in kwijt
+ veel grotere onderhoudsintervallen dan bij een motorfiets
+ je zit beschermd bij aan aanrijdingen
- vooral een grotere auto gaat kostbaar worden in de vaste lasten
- je kunt geen kant op bij opstoppingen en files
- parkeren in de stad is lastiger (betaald parkeren, vind maar eens een plekkie)
Bij deze punten heb ik het bezit van een van beide voertuigen als uitgangspunt genomen. Dus niet het bezit van auto en motor tegelijkertijd.
De motor heeft een lange lijst minpunten. Die lijst valt wel wat in te korten door een bepaald type motorfiets uit te kiezen.
Zo zul je op een toermotor beter beschermd zijn tegen kou, dan op een sportmotor. Toermotoren willen ook nogal eens voorzieningen daartegen hebben zoals verwarmde handvaten, en de mogelijkheid om warme lucht op je te blazen. De grotere kuip is natuurlijk een voordeel.
Een onderhoudsinterval van 6.000 km is natuurlijk nogal kort. Als je een beetje aan het rijden gaat, rijd je zo naar de volgende onderhoudsbeurt toe, met de vraag "wat gaat het nu weer kosten?" Er zijn ook motorfietsen waarbij dat 10.000 km is. Dat scheelt aanmerkelijk in de kosten.
De ketting die nogal aandacht vraagt. Daar moet je mee leven, of voor een andere aandrijving kiezen. Zo heeft BMW veel motorfietsen met cardan of een getande riem. Met een BMW F800S (is
hier ergens te vinden) heb je een sportieve motor, maar wel onderhoudsintervallen om de 10.000 km, en een getande riem in plaats van die vermaledijde ketting.
We hebben nu een lange winter achter de rug. En dan valt er weinig motor te rijden. Motorrijden is vooral emotie. Maar als je drie maanden bijna niet gereden hebt, dan zakt die emotie nogal weg. En ritten waarbij je zit te rillen van de kou dragen ook niet echt bij aan het enthousiasme.
Bij de motor vergeleken is de auto erg praktisch. Maar dat niet alleen. De auto is ook lekker comfortabel. Lekker met de muziek aan ontspannen van A naar B rijden, daar houd ik van. Dat betekent dat ik veel belang hecht aan een stille auto. Veel vermogen is daarbij niet zo relevant. Autorijden is voor mij vooral ontspannen rijden.
Dat is op een motor wel anders. Daar draait het meer om de power. En dat heeft als probleem dat te hard gaan wel erg verleidelijk is. Het is gewoon veel opzwepender. Muziekluisteren is er niet bij op de motor. Misschien op een Honda Goldwing of een BMW R 1200 RT/K 1300 GT/K 1200 LT, al weet ik niet hoe stil het op zo'n voertuig is als je op de snelweg zit.
Autorijden is vooral praktisch, en daarbij ook nog lekker comfortabel en rustig (op mijn manier). Motorrijden is vooral emotie. Een motor kies je niet omdat die zo praktisch is, maar omdat het gaaf is. Motorrijden is vooral kicken!