Rolf schreef:Die laatste, de Tamron 17 - 50 / 2.8 heb ik ook even naar gekeken.
1 Toch €220 meer dan de Nikkor 18 - 55 / 3.5 -5.6 VR.
Tja, logisch. Voor een objectief dat wat meer biedt betaal je nu eenmaal meer. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Om die reden besteed ik dan ook behoorlijk wat geld aan een objectief. Duizend euro beschouw ik als een heel normaal bedrag voor zoiets. Waarbij ik dan ongetwijfeld profiteer van mijn onafhankelijke en betrekkelijk riante financiële positie als vrijgezel.
Rolf schreef:M.b.t. punt 3, als ik het goed zie, kan de max. diafragma opening voor de Nikkor
varieren van 3.5 - 5.6, en is het waarschijnlijk op 18 mm 3.5 en op 55 mm 5.6.
En heeft de Tamron over het hele bereik een max. opening van 2.8. 5.6 of 2.8,
dat zal inderdaad wel een behoorlijk verschil geven in scherpte.
f/2.8 en f/3.5 scheelt tweederde stop met elkaar. (2,8 - 3,2 - 3,5 - 4)
f/2.8 en f/5.6 scheelt twee stops.
Verschil in scherptediepte? Is niet alleen afhankelijk van het diafragma, maar ook van het brandpuntafstand. (En ook: scherptstelafstand.)
Praktisch voorbeeldje: toen ik eens in de dierentuin van Amersfoort was, stond ik bij de leeuwen voor een hek. Ik had toen constant mijn
AF 80-200mm f/2.8D op mijn camera. Met het objectief op 200mm kon ik het hek zo onscherp maken, dat het helemaal wegviel in het beeld. Het hek was dan onzichtbaar op de foto. Met 80mm lukte dat zeer zeker niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat tweederde diafragmastop niet zo'n dramatisch verschil maakt, als het om scherptediepte gaat. Die grote lichtsterkte vind ik vooral handig met het oog op lastigere lichtomstandigheden. Hoef je niet meteen haar hoge ISO-waarden te grijpen, zodat de ruis beperkt kan blijven.