Om het maar een beetje in motorsferen te houden, op m'n 19e kocht ik
een Suzuki 
GS750E.
Een van de eerste motoren met gietwielen.
Motorkarakteristieken.
Toendertijd hadden we nogal eens discussies over waar je makkelijk
mee kon rijden. De één vond een Harley, want bij 60 zet je hem in z'n 
vier, en rijden maar.
Een ander koos voor een BMW, die waren minder  snel als bijv.  een Suzuki 750 
(of Kawasaki 900, toen behoorlijk populair), maar hadden betere 
trekkracht bij lage toerentallen. Dat was inderdaad waar.
De Suzuki GS750E begon pas echt te trekken vanaf ~5500 toeren.
Dat is ook het nadeel van motoren met veel pk's.
De 
Honda VT600 C heeft het max. koppel (48,9 Nm) bij 3500 rpm.
Dat is heel laag.
De  
Suzuki DL1000 V-Strom (101 Nm) bij 6400.
Een 
Yamaha YZF 600 R (66 Nm) bij 9500 rpm.
Meestal (niet altijd) is hieruit af te lezen of er ook goed te toeren is met 
een motor. De Yamaha zal denk beneden de 6000 rpm niet echt veel 
kracht hebben.
Ik denk dat de Honda  bij 60 in z'n vier sneller is dan de Yamaha bij 60 in 
z'n 6. De Suzuki zit er waarschijnlijk tussenin.
* 
V-strom forum.
* 
Huur een motor.
* 
Alle motoren (vanaf 1971)