Evelien schreef:Rolf schreef:
Bovendien, er wordt toch een beetje anders tegen je aangekeken.
Heb je ooit een dominee op een motor gezien?
ja hoor... zelfs binnen de gergem...
Hahah, begint met een N en eindigt op et

Moderators: johannes1, Moderafo's
Evelien schreef:het kriebelt wel, vooral als m'n vriend weer op de motor stapt...
Alleen was ik met autorijden niet zo heel erg snel met dingen onder de knie te krijgen.
Als je begint met lessen kijken ze dan bij de 1e les (al) of je geschikt bent? of hoe gaat dat in z'n werk?
christien schreef:Rolf schreef:1 Het eerste doel van mijn reactie was het geschetste beeld,
"de meeste motorrijders rijden ... ." te bestrijden. Dit is m.i. een
behoorlijke vertekening van de werkelijkheid. En drukt (ex-) motorrijders
een verkeerd stempel op. Motorijden vereist juist een goede concentratie,
beheersing en gevoel.
2 Nadelen van motorrijden:
a in de wind
b meer geluid
c meer trillingen/schokken
d verleidingen.
a Geen beschermend koetswerk. Een goede uitrusting kan dit nadeel gedeeltelijk
opheffen. Ademhaling bij snelheden van 120 km / h op een motor
is anders dan in een auto. Bij een tekort aan zuurstof kan er
vermindering van concentratie optreden. Een goede fysiek gesteldheid is
daarom noodzakelijk.
b, c Een automotor maakt bij normaal rijden tussen de 2000 en 4000 toeren,
max. meestal 6000 - 6500. Ga maar eens doortrekken tot 6000 rpm.
Vooral kleinere auto's maken dan behoorlijk geluid.
Snelle motoren hebben een max. toerental van 13.000 - 15.000 rpm.
Bij het benaderen van dat toerengebied, kan er gehoorschade optreden.
Ook worden trillingen veel meer doorgegeven dan in een auto.
Door de motor, maar ook vanwege de verhouding geveerd/onafgeveerd
gewicht. Veel auto's wegen tussen de 800 (kleintje) en 1300 kg (Astra, Golf, enz.)
Massa werkt dempend, voor het geluid, voor trillingen, en voor schokken.
Veel motoren wegen tussen de 150 en 225 kg. Hierdoor worden schokken,
(oneffenheden in wegdek) ed. veel meer doorgegeven. Er is wel verschil, een
BMW 800 ST zal denk ik veel comfortabeler rijden dan een Suzuki GSX-R 750.
d Het gaat er inderdaad ook om hoe je erop rijdt, en waar je
omgaat. Er is een tijd geweest dat fabrikanten een grens (100 pk)
afgesproken hadden, maar die wordt allang niet meer toegepast. In de
motorwereld is er ook veel wat niet past bij een christelijke levenswijze.
Samenvattend, motorrijden vergt meer van de fysieke gestelheid.
Is daardoor mogelijk schadelijk, en er zijn meer verleidingen.
Ik volg je niet helemaal hoor!![]()
Waarom kent motor rijden meer verleidingen, en wat is er meer dan aan auto rijden wat niet past bij een christelijke levenswijze?
Boekenlezer schreef:Morgen is er weer de TT in Assen.
Ik ben dit jaar niet van plan om er heen te gaan. Vorig jaar ben ik wel geweest.
Het enige echte spectaculaire er aan vind ik de MotoGP-race. En om nou voor die ene race minstens 40 euro aan toegang te betalen, dat vind ik ook wat al te gek. Al dat andere tweetaktgrut kan me niet echt opwinden. En die stuntshows die ik vorig jaar zag, mwaah, daar wordt ik nou ook niet echt enthousiast van.
Toen mijn moeder vorig jaar hoorde dat ik er geweest was, vertelde ze me dat mijn grootmoeder van mijn vaders kant dat helemaal niks zou hebben gevonden. Dat gerace, het was volgens haar maar je leven op het spel zetten. Niet verantwoord voor een christen.
Nou ja goed, dan zal mijn moeder dit jaar wat blijer met mij kunnen zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten