Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2024 17:49

Jesaja40 schreef:StillAwake:



Wat is dat voor grote onzin. Blijkbaar wil u niet geloven dat mijn volksgenoten per dag per hoofd van de bevolking 1,5 Kg voedsel brengt. Het zal, zoals het hoort keurig door hen betaald worden. Blijkbaar bent u zo verblind geworden dat u alles voor zoete koek slikt wat Hamas u voorhoudt. Daarmee positioneert u zich in de lijn van antisemitisme. Het is uw keuze om tegen beter weten in uw menig weer te geven. Dat doe ik ook vanuit Joodse zijde.

Als het je volksgenoten zijn, waarom zit je dan hier achter je toetsenbord de publieke opinie in Nederland (en Noorwegen ;-)) te beinvloeden?

Niemand onkent dat Israël voedsel levert, je hebt uit mijn reactie namelijk heel bewust de periode die ik omschreef weggelaten.
En als dat in jouw ogen antisemitisme is dan zij dat zo.
Maar maak niet de fout om alle kritiek op Israël als antisemitisme weg te zetten.

Maar grappig dat je laatste zin zélf stelt dat je tegen beter weten in je mening vanuit Joodse zijde geeft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2024 00:36

:-k
Jesaja40 schreef:StillAwake:



Wat is dat voor grote onzin. Blijkbaar wil u niet geloven dat mijn volksgenoten per dag per hoofd van de bevolking 1,5 Kg voedsel brengt. Het zal, zoals het hoort keurig door hen betaald worden. Blijkbaar bent u zo verblind geworden dat u alles voor zoete koek slikt wat Hamas u voorhoudt. Daarmee positioneert u zich in de lijn van antisemitisme. Het is uw keuze om tegen beter weten in uw menig weer te geven. Dat doe ik ook vanuit Joodse zijde.


Heb je daar bronvermeldingen bij? Want waarom worden er droppingen gedaan, boten met voedsel gestuurd etc als er 1,5 kg voedsel per persoon per dag die kant op gaat? Waarom is er een enorm voedseltekort als Hamas zich in tunnels vestopt en Israel een groot deel van Gaza controleert?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Israël

Berichtdoor Jesaja40 » 31 mar 2024 20:54

Bron Coordination of Activities in the Territoriris (Cogat)
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2024 22:15

Jesaja40 schreef:Bron Coordination of Activities in the Territoriris (Cogat)


Kan je iets specifieker zijn want mijn zoekopdrachten leveren niets op. Niet negatief bedoeld maar ik lees over voedseltekorten, honger, droppingen en boten vol voedsel die daar moeten komen maar niet over 1,5e kilo voedsel per persoon per dag die daar terechtkomt dus ik wil graag verifieren of dat echt gebeurt en waarom het blijkbaar niet aankomt. Ergens lijkt er iets mis te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Israël

Berichtdoor Jesaja40 » 31 mar 2024 22:42

Marnix,

Bron https://www.telegraaf.nl/watuzegt/40269 ... ant-en-nos

Artikel is van Leon de Winter in columns
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Israël

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2024 08:00

Jesaja40 schreef:Marnix,

Bron https://www.telegraaf.nl/watuzegt/40269 ... ant-en-nos

Artikel is van Leon de Winter in columns

Het is me een raadsel hoe je in 167 vrachtwagens in totaal 3300ton voedsel weet te prakken (zeker niet als er ook brandstof, drinkwater en medicijnen meemoeten...), maar goed, het zou mooi zijn als het waar was.

Wel vraag ik me af hoe realistisch de getallen van één van de strijdende partijen zijn. Een overheidsorganisatie van een land in oorlog blind vertrouwen is niet heel verstandig.

Je hebt al een aantal keer gewezen op propaganda in deze oorlog. Denk je echt dat Israël die propaganda niet hanteert?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8822
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Israël

Berichtdoor elbert » 01 apr 2024 12:10

StillAwake schreef:Het is me een raadsel hoe je in 167 vrachtwagens in totaal 3300ton voedsel weet te prakken (zeker niet als er ook brandstof, drinkwater en medicijnen meemoeten...), maar goed, het zou mooi zijn als het waar was.

Wel vraag ik me af hoe realistisch de getallen van één van de strijdende partijen zijn. Een overheidsorganisatie van een land in oorlog blind vertrouwen is niet heel verstandig.

Je hebt al een aantal keer gewezen op propaganda in deze oorlog. Denk je echt dat Israël die propaganda niet hanteert?
Volgens de VN kwamen er op 28 maart 264 vrachtwagens Gaza binnen, de meeste (201) via Israël en een ander deel via Egypte. Daarmee is het aantal vrachtwagens weer bijna hetzelfde als voorafgaand aan 7 oktober (280) waarbij we wel moeten bedenken dat toen de helft geen voedsel en medicijnen vervoerde, maar ook andere spullen. Nu is het vrijwel uitsluitend voedsel en medicijnen. Dat is dan wel met de kanttekening dat de lokale voedselproductie in Gaza zelf door de oorlogshandelingen stil ligt en het gebied dus vrijwel geheel afhankelijk is van import. Dat was voor oktober niet zo. Ik denk dus dat dit een enerzijds/anderzijds verhaal is.

https://twitter.com/EylonALevy/status/1 ... 86/photo/3
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2024 21:29

Jesaja40 schreef:Marnix,

Bron https://www.telegraaf.nl/watuzegt/40269 ... ant-en-nos

Artikel is van Leon de Winter in columns


Toch lees ik dat vandaag verschillende grote hulporganisaties aangeven dat het code rood is in Gaza. Ik citeer NOS:

Oxfam Novib zegt in een aparte verklaring dat er voor de mensen in noord-Gaza, waar de situatie het meest schrijnend is, slechts 12 procent van de benodigde dagelijkse calorieën beschikbaar is. De hulporganisaties en de VN zeggen dat Israël bij lange na niet genoeg vrachtwagens met hulpgoederen de Gazastrook in laat.

Dan kan je roepen dat er 1,5e kilo voedsel per persoon per dag wordt geleverd maar nogmaals, ergens gaat er dan iets mis. En de VN en hulpverleningsorganisaties vertellen een totaal ander verhaal. En de feiten helaas ook.

Ondertussen heeft Biden opnieuw gezegd dat Israel zijn aanpak moet wijzigen en dat de steun van de VS daarvan afhankelijk zal zijn en de VS zo der stappen van Israel zijn steun gaat wijzigen. In Engeland wordt van links en rechts de druk opgevoerd om de wapenverkoop aan Israel te stoppen. Artsen zonder Grenzen zei in persconferentie vandaag dat de aanval waarbij zeven hulpverleners omkwamen "onderdeel is van hetzelfde patroon van bewuste aanvallen op medisch personeel, journalisten, VN-staf, scholen en huizen". Onderzoeksjournalisten gaven aan dat Israel een AI-systeem gebruikt bij aanvallen en daarbij bewust veel burgerdoden riskeert en accepteert: “De inlichtingenofficieren die goedkeuring moesten geven aan aanvallen op basis van die keuzes, kregen van hogere officieren toestemming om burgers te doden, tenminste als er ook Hamas-strijders uitgeschakeld konden worden. De rang van het Hamas-doelwit deed er niet toe, ook bij het doden van een voetsoldaat werden soms vijftien tot twintig burgerslachtoffers geaccepteerd.” En hoge officieren waarschuwden al dat er problemen waren in de coördinatie tussen het leger en de hulpinstanties aldus het ISW.

Kortom, er worden flinke fouten gemaakt en de burgers worden niet goed beschermd plus de humanitaire hulp is zwaar onvoldoende. Ik snap niet zo goed hoe je kan blijven stellen dat de Israëlische regering het eigenlijk best prima aanpakt allemaal. Inmiddels is ongeveer de hele wereld tot aan de grootste bondgenoten boos of kritisch aan het worden wat betreft de huidige aanpak en gaat het van kwaad tot erger.

Edit: gelukkig is inmiddels door Netanyahu besloten dat de hulpverlening kan/moet worden opgevoerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Israël

Berichtdoor Yada » 11 apr 2024 08:31


Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Israël

Berichtdoor Jesaja40 » 11 apr 2024 08:58

Met dank aan Yada.

Eindelijk komt de waarheid aan het licht.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2024 10:48

Dezelfde club die twee dagen eerder een foto plaatste van overvolle markten want hoezo honger in Gaza, er is daar niets aan de hand. Twee dagen later: Oke er is toch honger maar dat komt doordat de spullen niet worden opgehaald.

Daarnaast een verwijt aan de UN dat ze hun logistiek niet op orde hebben terwijl er veel schade is aan materiaal, het wegennetwerk, er minsten 200 hulpverleners zijn omgekomen, anderhalve week geleden nog 7. Met zo'n ultrarechtse regering is het niet verwonderlijk dit soort complotten en verdenkingen plaatsvinden: Kijk, er is genoeg, waarom komt niemand het ophalen? Wij doen alles goed maar de rest doet alles fout, het is allemaal de schuld van de anderen en hoe durven onze bondgenoten te klagen over ons?! :roll:

Alle rapporten van onafhankelijke organisaties zijn iets genuanceerder dit soort dingen van een overheidsorganisatie. De kritiek van de grootste bondgenoten van Israel bewijst dat al wel, dat afdoen met een stukje propaganda is te makkelijk.

Maar goed, er zijn ook lichtpuntjes, waterleidingen die hersteld gaan worden, een extra grensovergang die open lijkt te gaan, aan de. dringende oproep vanuit de bondgenoten om de hulpverlening op te voeren (met consequenties als het niet gebeurt) lijkt effect te hebben en dat is positief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Israël

Berichtdoor hans0166 » 11 apr 2024 12:24

Jesaja40 schreef:Met dank aan Yada.

Eindelijk komt de waarheid aan het licht.


wat is de waarheid?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Israël

Berichtdoor Jesaja40 » 11 apr 2024 12:33

hans0166 citeert:

wat is de waarheid?


Dezelfde vraag is al bijna tweeduizend jaar geleden ook gesteld.

Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid? Johannes 18:38

Er is dus niets nieuws onder de zon.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2024 12:52

Jesaja40 schreef:hans0166 citeert:



Dezelfde vraag is al bijna tweeduizend jaar geleden ook gesteld.

Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid? Johannes 18:38

Er is dus niets nieuws onder de zon.


Klopt maar daarom is het misschien ook wat gevaarlijk om po basis van 1 bericht van een instantie die verbonden is aan een van beide strijdende partijen te pretenderen dat je de waarheid kent ;-) "de waarheid ligt in het midden" is ook een oeroude wijsheid en niet voor niets.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Israël

Berichtdoor Jesaja40 » 11 apr 2024 13:05

Marnix citeert:

Klopt maar daarom is het misschien ook wat gevaarlijk om op basis van 1 bericht van een instantie die verbonden is aan een van beide strijdende partijen te pretenderen dat je de waarheid kent ;-) "de waarheid ligt in het midden" is ook een oeroude wijsheid en niet voor niets.


Uit de mond van twee of drie getuigen wordt de waarheid vastgesteld. Hoe zit dat dan met valse getuigen en hen die "zogenaamd getuigen zijn" door anderen na te praten?

De waarheid ligt dus niet in het midden, het is of het een of het ander. De oeroude wijsheid kiest dus gemakshalve voor beide partijen: allebei een beetje gelijk. Wel heel griezelig en het is maar net wie de meeste sympathie krijgt.

Een voorbeeld: een militair voertuig rijdt iemand aan. De omstanders kijken heel boos naar de chauffeur en hebben medelijden met de arme man die daar op de grond ligt. De collectieve veroordeling (of verontwaardiging) gaat richting de chauffeur. Dan veranderd de mening plotseling want de arme man op straat blijkt een officier te zijn die de meerdere is van de chauffeur. Men kiest nu massaal voor de chauffeur die bestraft zal worden door de officier.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten