advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2023 15:51

Het volgende bericht kom ik tegen op sociale media:
Afbeelding
In eerste instantie vroeg ik me af of dit nep was, maar ook hier op refoweb is de advertentie te vinden bij een vraag erover:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30059/vrouwen-blijf-thuis/

Ik dacht dat ik toch wel wat wist van de refowereld, maar ik kan dit haast niet geloven. Is het slechts een klein deel van de SGP'ers die zo denkt of is dit wijd verspreid? Er zijn ook vrouwelijke SGP-wethouders en -gemeenteraadsleden, dus die denken er in elk geval anders over.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Gruezi » 22 nov 2023 16:10

Of het wijdverspreid is weet ik niet, maar ik heb zeker vrouwen gekend die niet gingen stemmen, of hun man machtigden. Nu ik er over nadenk kan ik je niet zeggen of dit vrijwillig gebeurde.
Voor die vrouwen was het enige kiesrecht waarschijnlijk de besluitvorm welke quiche ze gingen maken. Diep- en dieptriest vind ik het. Wat dat betreft wijken die kringen niet heel erg af van bepaalde landen in het Midden-Oosten.

Interessant ook wel dat de vrouw van dezelfde ds Kersten, wiens brochure wordt aangeprezen, blijkbaar wél ging stemmen, zoals uit het antwoord in de vragenrubriek blijkt:
'Vrouwen, onder wie ook de vrouw van ds. G. H. Kersten, vonden dat zij het recht dat de overheid gaf om te stemmen moesten en mochten gebruiken.' Dan kom je toch bijna in de verleiding om je af te vragen hoe die twee dat onderling opgelost hebben.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Prisma23 » 22 nov 2023 16:22

Vrijheid van meningsuiting, doe er mee wat je wil!

Afbeelding


Maar het is wel vreemd dat die "in het spoor" club trots op hun website schrijft:

¨Veel gereformeerde predikanten spraken negatief over de wrede slavenhandel en slavendienst"

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Gruezi » 22 nov 2023 16:43

Prisma23 schreef:
¨Veel gereformeerde predikanten spraken negatief over de wrede slavenhandel en slavendienst"[/size]

De protestantse kerk zat er destijds zelf ook tot aan de nek in - maar dat is een andere discussie uiteraard.

Lalage: ik hoop dus dat je netjes thuis gebleven bent :P

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Prisma23 » 22 nov 2023 16:52

Afbeelding

Nu we toch met grapjes bezig zijn...

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor 607 » 22 nov 2023 19:05

Opmerkelijk. Ik ben dit zelf niet eerder tegengekomen, maar ik bevind me ook nog niet zo lang in de 'refowereld'. Ik ben wel benieuwd of het waar is dat dezelfde idee "uit het hart van het SGP-hoofdbestuur [heeft] geklonken", en wanneer dat 'vroeger' dan was.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Gruezi » 22 nov 2023 19:56

Prisma23 schreef:Afbeelding

Nu we toch met grapjes bezig zijn...

Ik ga even aan mijn man vragen of ik hier om mag grinniken :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2023 00:40

Lalage schreef:Het volgende bericht kom ik tegen op sociale media:
Afbeelding
In eerste instantie vroeg ik me af of dit nep was, maar ook hier op refoweb is de advertentie te vinden bij een vraag erover:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30059/vrouwen-blijf-thuis/

Ik dacht dat ik toch wel wat wist van de refowereld, maar ik kan dit haast niet geloven. Is het slechts een klein deel van de SGP'ers die zo denkt of is dit wijd verspreid? Er zijn ook vrouwelijke SGP-wethouders en -gemeenteraadsleden, dus die denken er in elk geval anders over.


Ik denk dat het een kleine groep is, een conservatieve vleugel binnen de SGP. Ik denk dat de meesten gewoon beiden stemmen. Er wordt ook verwezen naar Kersten en dat is wel old school. Het grootste deel van de achterban staat ook niet stil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor johannes1 » 24 nov 2023 09:14

Je verwijst nu naar een naar ik meen een lezing die ds Kersten in 1928 gehouden heeft en die is opgenomen in deze brochure. In het spoor adverteert bij iedere verkiezing met deze brochure. 1 van de dominees uit de ger. gem. heeft bij de vragenrubriek hier reeds kort op gereageerd en hierbij aangegeven dat de vrouw van ds Kersten destijds ook stemde en dat er wel andere zaken zijn die belangrijker zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2023 18:08

johannes1 schreef:Je verwijst nu naar een naar ik meen een lezing die ds Kersten in 1928 gehouden heeft en die is opgenomen in deze brochure. In het spoor adverteert bij iedere verkiezing met deze brochure. 1 van de dominees uit de ger. gem. heeft bij de vragenrubriek hier reeds kort op gereageerd en hierbij aangegeven dat de vrouw van ds Kersten destijds ook stemde en dat er wel andere zaken zijn die belangrijker zijn.

Was Kersten zelf uiteindelijk ook niet het stemrecht ontnomen wegens collaboratie?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2023 19:43

StillAwake schreef:Was Kersten zelf uiteindelijk ook niet het stemrecht ontnomen wegens collaboratie?


Nee hij was na de oorlog niet meer welkom in de Tweede Kamer. Zijn stemrecht hield hij wel. Overigens werd zijn handelen soms als antisemitisch en collaboratie gezien maar het was meer vanuit een orthodox gereformeerde visie dat hij verzet tegen de bezetten afkeurde, de oorlog was een straf van God op de zonde van het volk en moest daarom lijdelijk ondergaan worden. Want God straft vanuit boosheid maar ook vanuit liefde en wil je zo terugbrengen op het goede pad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2023 22:34

Marnix schreef:Nee hij was na de oorlog niet meer welkom in de Tweede Kamer. Zijn stemrecht hield hij wel. Overigens werd zijn handelen soms als antisemitisch en collaboratie gezien maar het was meer vanuit een orthodox gereformeerde visie dat hij verzet tegen de bezetten afkeurde, de oorlog was een straf van God op de zonde van het volk en moest daarom lijdelijk ondergaan worden. Want God straft vanuit boosheid maar ook vanuit liefde en wil je zo terugbrengen op het goede pad.

OK.
Mij was ooit geleerd dat hij geen politieke functie meer mocht uitoefenen, en dat hem het stemrecht ontnomen was.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Cahier » 28 nov 2023 12:41

johannes1 schreef:Je verwijst nu naar een naar ik meen een lezing die ds Kersten in 1928 gehouden heeft en die is opgenomen in deze brochure. In het spoor adverteert bij iedere verkiezing met deze brochure. 1 van de dominees uit de ger. gem. heeft bij de vragenrubriek hier reeds kort op gereageerd en hierbij aangegeven dat de vrouw van ds Kersten destijds ook stemde en dat er wel andere zaken zijn die belangrijker zijn.


Het spijt me, maar dit is maar niet iets uit het verre verleden van begin 20e eeuw, dat er nu niet meer toe doet. Lees de geschiedenis van de SGP op Historiek er maar op na: https://historiek.net/geschiedenis-sgp- ... sgp/74594/

Zelfs nu nog staat in artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP:
“De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke.
De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats.”
https://sgp.nl/actueel/publicaties/prog ... beginselen

Sinds een paar jaar heeft de SPG zelfs een vrouwelijke wethouder. Hoe geloofwaardig komt dit over, niet alleen van de SGP maar ook van betrokken vrouwelijke SGP’er?
Zij onderschrijft blijkbaar dat haar geen stemrecht toekomt omdat dit strijd met haar van God gegeven vrouwelijke roeping en dat zij daarom ook geen zitting hoort te hebben in de gemeenteraad. Maar tegelijkertijd is zij ook in haar consciëntie ervan overtuigd dat zij kan stemmen en zelfs kan participeren in de gemeenteraad.
En het wordt nog erger. Volgens het beginselprogramma behoort zij ook nog eens de vrouw in de politiek krachtig te bestrijden: “Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden.”

De realiteit is dat we in Nederland allemaal in hetzelfde geestelijke klimaat leven en dat vrouwenemancipatie niet ophoud bij de kerkdeur. Nu kan ik niet dit hele opiniestuk uit het RD lezen, maar wat er te lezen is, is wat mij betreft veelzeggend:
“In de gereformeerde gezindte is een stille emancipatie gaande in de rolverdeling van man/vrouw. Dat was de terechte conclusie op de studiedag ”Genderkloof in de Biblebelt” (18-11). De stilte is mede het gevolg daarvan dat reformatorische kerken –uit ongemak of verlegenheid– te lang over die verhouding hebben gezwegen.”
https://www.rd.nl/artikel/1043132-hoog- ... eit-krijgt

Ik kan niet anders concluderen dat ds. C. Harinck in de vragenrubriek zijn hoofd in het zand steekt.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2023 08:30

Dank voor jullie reacties. Het is altijd weer moeilijk te geloven dat de kijk op de rol van mannen en vrouwen één of twee generaties geleden totaal anders was, en bij conservatieve mensen nog steeds. Als ik honderd jaar geleden had geleefd, was ik misschien wel non geworden. Wat dat betreft ben ik blij om in deze tijd te leven...

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Prisma23 » 29 nov 2023 09:13

Lalage schreef:... Als ik honderd jaar geleden had geleefd, was ik misschien wel non geworden. Wat dat betreft ben ik blij om in deze tijd te leven...

Kan/mag ook nu in deze tijd hoor!
https://kloostermagazine.nl/eeuwige-pro ... -zr-marga/

https://qmusic.nl/nieuws/ilke-23-jaar-en-wordt-non

Afbeelding


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten