advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2023 10:06

Cahier schreef:Het spijt me, maar dit is maar niet iets uit het verre verleden van begin 20e eeuw, dat er nu niet meer toe doet. Lees de geschiedenis van de SGP op Historiek er maar op na: https://historiek.net/geschiedenis-sgp- ... sgp/74594/

Zelfs nu nog staat in artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP:
“De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke.
De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats.”
https://sgp.nl/actueel/publicaties/prog ... beginselen

Sinds een paar jaar heeft de SPG zelfs een vrouwelijke wethouder. Hoe geloofwaardig komt dit over, niet alleen van de SGP maar ook van betrokken vrouwelijke SGP’er?
Zij onderschrijft blijkbaar dat haar geen stemrecht toekomt omdat dit strijd met haar van God gegeven vrouwelijke roeping en dat zij daarom ook geen zitting hoort te hebben in de gemeenteraad. Maar tegelijkertijd is zij ook in haar consciëntie ervan overtuigd dat zij kan stemmen en zelfs kan participeren in de gemeenteraad.
En het wordt nog erger. Volgens het beginselprogramma behoort zij ook nog eens de vrouw in de politiek krachtig te bestrijden: “Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden.”

De realiteit is dat we in Nederland allemaal in hetzelfde geestelijke klimaat leven en dat vrouwenemancipatie niet ophoud bij de kerkdeur. Nu kan ik niet dit hele opiniestuk uit het RD lezen, maar wat er te lezen is, is wat mij betreft veelzeggend:
“In de gereformeerde gezindte is een stille emancipatie gaande in de rolverdeling van man/vrouw. Dat was de terechte conclusie op de studiedag ”Genderkloof in de Biblebelt” (18-11). De stilte is mede het gevolg daarvan dat reformatorische kerken –uit ongemak of verlegenheid– te lang over die verhouding hebben gezwegen.”
https://www.rd.nl/artikel/1043132-hoog- ... eit-krijgt

Ik kan niet anders concluderen dat ds. C. Harinck in de vragenrubriek zijn hoofd in het zand steekt.


Ben je er dan voorstander van dat, om consequent te zijn, de vrouwen niet meer stemmen? Ook al wordt het aantal SGP-zetels daarmee gehalveerd? Want dat zou consequent zijn waar "we laten ze toch maar stemmen ook al zou het niet mogen, maar de anderen doen het ook dus moeten wij maar meedoen" en "de vrouwen kunnen hun man wel machtigen om voor ze te stemmen" dat dan niet zijn.


(Overigens ben ik het er totaal niet mee eens dat de vrouw niet zou mogen stemmen of in de politiek zou mogen enz, de zogenaamd Bijbelse rolverdeling die mensen (met name mannen) er van hebben gemaakt roept vrouwen juist op om hun talenten in de grond te stoppen ipv ze in te zetten.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Cahier » 29 nov 2023 15:25

Marnix schreef:Ben je er dan voorstander van dat, om consequent te zijn, de vrouwen niet meer stemmen? Ook al wordt het aantal SGP-zetels daarmee gehalveerd? Want dat zou consequent zijn waar "we laten ze toch maar stemmen ook al zou het niet mogen, maar de anderen doen het ook dus moeten wij maar meedoen" en "de vrouwen kunnen hun man wel machtigen om voor ze te stemmen" dat dan niet zijn.

(Overigens ben ik het er totaal niet mee eens dat de vrouw niet zou mogen stemmen of in de politiek zou mogen enz, de zogenaamd Bijbelse rolverdeling die mensen (met name mannen) er van hebben gemaakt roept vrouwen juist op om hun talenten in de grond te stoppen ipv ze in te zetten.)


Ik behoor niet tot de traditionele achterban van de SGP. In onze tijd waar de CU een GroenLinks kloon op CDA grondslag is zie ik geen andere keus dan op de SGP te stemmen. Dat zou niet veranderen als ik vrouw zou zijn en de SGP haar beginselen iets meer serieus zou nemen.

Als men echter de revolutiegeest afwijst en daarom kritisch staat tegenover het feminisme hoeft dit niet per definitie een totale afwijzing van het vrouwenkiesrecht te betekenen. Het algemeen kiesrecht is bijvoorbeeld evenzeer vanuit het revolutionair denken voortgekomen. Vanuit de Bijbel vinden we een maatschappelijke verantwoordelijkheid zodat ons daarom een stemplicht wordt voorgehouden. Daarmee zijn wij geen democraten (aanbidders van de volkssouvereiniteit). En zo in het geval van een zekere acceptatie van het vrouwenkiesrecht evenmin feministen.

Maar stel dat alle gereformeerden in Nederland bij nadere bestudering van de Bijbel erachter zouden komen dat het vrouwenkiesrecht strijd met de roeping van de vrouw, dan ongeacht of de SGP en CU zetels zou verliezen, zie ik niet hoe gereformeerde vrouwen zouden kunnen stemmen. Het is dan beter om als een Gideonsbende, met een gehalveerd kader vertrouwend op de Heere, in de kamer te zitten, dan te woeden als de volken en ijdelheid te bedenken. We leven namelijk in het vertrouwen dat er één is die alle macht is gegeven in hemel en op aarde. En daarbij nog dat er geen overheden bestaan die niet zijn geordineerd door God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2023 17:44

Cahier schreef:Ik behoor niet tot de traditionele achterban van de SGP. In onze tijd waar de CU een GroenLinks kloon op CDA grondslag is zie ik geen andere keus dan op de SGP te stemmen. Dat zou niet veranderen als ik vrouw zou zijn en de SGP haar beginselen iets meer serieus zou nemen.

Als men echter de revolutiegeest afwijst en daarom kritisch staat tegenover het feminisme hoeft dit niet per definitie een totale afwijzing van het vrouwenkiesrecht te betekenen. Het algemeen kiesrecht is bijvoorbeeld evenzeer vanuit het revolutionair denken voortgekomen. Vanuit de Bijbel vinden we een maatschappelijke verantwoordelijkheid zodat ons daarom een stemplicht wordt voorgehouden. Daarmee zijn wij geen democraten (aanbidders van de volkssouvereiniteit). En zo in het geval van een zekere acceptatie van het vrouwenkiesrecht evenmin feministen.

Maar stel dat alle gereformeerden in Nederland bij nadere bestudering van de Bijbel erachter zouden komen dat het vrouwenkiesrecht strijd met de roeping van de vrouw, dan ongeacht of de SGP en CU zetels zou verliezen, zie ik niet hoe gereformeerde vrouwen zouden kunnen stemmen. Het is dan beter om als een Gideonsbende, met een gehalveerd kader vertrouwend op de Heere, in de kamer te zitten, dan te woeden als de volken en ijdelheid te bedenken. We leven namelijk in het vertrouwen dat er één is die alle macht is gegeven in hemel en op aarde. En daarbij nog dat er geen overheden bestaan die niet zijn geordineerd door God.


Mee eens, ik meen alleen dat er best wat mensen zijn die het Bijbels zouden vinden als vrouwen geen kiesrecht hebben maar ze toch laten stemmen, vandaar mijn vraag. Verder klopt het dat er in de Bijbel ook vaak geen democratie was. Maar zo is er wel meer anders dan toen en dat is niet per se verkeerd. Zo ook niet als het gaat om emancipatie, vrouwen die onderwijs krijgen, een baan (met soms een leidinggevende functie) hebben en misschien over zaken als politiek een eigen mening en een eigen stem hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: advertentie van SGP in RD: Vrouwen, blijf thuis!

Berichtdoor Tonny » 08 feb 2024 21:46

Als de SGP-vrouwen niet meer stemmen, bestaat de SGP komende verkiezing niet meer.

Het blijft vreemd om de huwelijks-adviezen uit Korinthe steeds zo uit z'n verband te trekken. Nee, niet elke willekeurige man heeft gezag over elke willekeurige vrouw. Ik vraag mijn buurman geen toestemming over de keuzes die ik wil gaan maken.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten