Afgodsbeeldjes bijbels museum

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Tonny » 29 sep 2023 17:21

:P Het bijbels museum heeft sinds kort afgodsbeeldjes van asjera in hun tentoonstelling. Enkele christenen hebben deze vernield. Ze vonden dat ze dit moesten doen ter ere van God.
Op refoweb zijn hier vast verschillende visies op. Was dit het enige juiste om te doen? Had ze niets moeten doen? Horen afgodsbeeldjes in een museum die gaat over alles wat in de bijbel beschreven staat? Ik ben benieuwd naar jullie visie hierin.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1192857 ... closemodal
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Pcrtje » 29 sep 2023 19:42

Welkom op het forum, Tonny!
Tonny schreef:afgodsbeeldjes van asjera (..). Enkele christenen hebben deze vernield. Ze vonden dat ze dit moesten doen ter ere van God.
Het verbaast me steeds weer dat er mensen zijn die volstrekte imbeciliteit kunnen overtreffen. Volledig doorgeslagen godsdienstwaanzin.
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 29 sep 2023 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2023 19:43

Tonny schreef::P Het bijbels museum heeft sinds kort afgodsbeeldjes van asjera in hun tentoonstelling. Enkele christenen hebben deze vernield. Ze vonden dat ze dit moesten doen ter ere van God.
Op refoweb zijn hier vast verschillende visies op. Was dit het enige juiste om te doen? Had ze niets moeten doen? Horen afgodsbeeldjes in een museum die gaat over alles wat in de bijbel beschreven staat? Ik ben benieuwd naar jullie visie hierin.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1192857 ... closemodal


Ik weet niet of er hier verschillende visies zijn hoor. Je moet de afgoden in je eigen leven uitbannen maar je hoeft niet alles beeldjes van die bij mensen in de tuin staan of in een museum (om nog maar te zwijgen over moskeeen, beelden in kerken enz) te slopen. Als Paulus in Athene is ziet hij allerlei afgodenbeelden en hij sloopt er geen een. Het enige juiste om te doen is met je vingers van andermans spullen afblijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Pcrtje » 29 sep 2023 19:50

Marnix schreef:Als Paulus in Athene is ziet hij allerlei afgodenbeelden en hij sloopt er geen een. Het enige juiste om te doen is met je vingers van andermans spullen afblijven.
Klopt. En toen Hizkia koning werd sloopte hij wel andermans spullen. En Gideon. En Josia. En... En... En...
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Prisma23 » 29 sep 2023 21:16

Pcrtje schreef:Klopt. En toen Hizkia koning werd sloopte hij wel andermans spullen. En Gideon. En Josia. En... En... En...


Zie we hier een verschil tussen het Oude Testament en het Nieuwe Testament?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2023 21:19

Pcrtje schreef:Klopt. En toen Hizkia koning werd sloopte hij wel andermans spullen. En Gideon. En Josia. En... En... En...


Ik zie dan toch wel een verschil tussen het Oude en Nieuwe Testament ja. Daarnaast heeft een museum ook wel een iets andere functie, ik denk niet dat er veel mensen daar hun knieën buigen / zich neerwerpen voor de Asjera-beeldjes.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Jesaja40 » 30 sep 2023 16:05

Ht geeft een volkomen vertekend beeld dat een Bijbels museum afgodsbeeldjes plaatsen. Den heeft men totaal de inhoud van de Bijbel niet begrepen. Geen afgoden. Ik denk dat de directie van het museum en de exposante het wel aardig vonden om iets nieuws in te brengen.

De Bijbel leert mij echt wat anders: de twee zonen van Aaron dachten ook iets nieuws, spectaculairs toe te voegen onheilig vuur om zo de aandacht te trekken. Het waren hun goede bedoelingen maar wat is de reactie van de Eeuwige? Beide zonen sterven ter plekke door deze daad.

Ik mag toch in alle redelijkheid aannemen dat ook de directie van het Bijbels museum enige kennis heeft van de voorschriften in de Bijbel inzake afgoderij. Dan zie ik het als een provocatie om zomaar afgodsbeelden ten toon te stellen als zijnde en behorende tot het gedachtegoed van de Bijbel.

Een complete gotspe is die tentoonstelling. Of anders gezegd: ook onze eigen Messias heeft de tempel gereinigd van geldwisselaars en handelaren. Ook dit zal ongetwijfeld bekend zijn bij velen. Nu vindt "men" het blijkbaar verwerpelijk dat een vrouw die hevig verontwaardigd is en met haar daad ons een signaal afgeeft: laat u niet in met afgoderij. Eigenlijk zou geheel christelijk Nederland achter deze vrouw moeten staan. Dan bekent men werkelijk kleur en komt men op voor de normen en waarden die de Eeuwige in Zijn tien woorden aan ons gegeven heeft.

Wie het er niet mee eens is en zegt dat alleen die 10 woorden zouden gelden voor de Joden moet zijn/haar huiswerk nog maar eens grondig nakijken. Naast de kinderen van Israël stonden ook mensen van andere volkeren opgesteld. Met andere woorden: die kleine groep vertegenwoordigt dus de volkeren.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Prisma23 » 30 sep 2023 21:22

Ook voor het Bijbels Museum is er geen groter cadeau denkbaar dan deze profetisch-manische sabotage. Een live verwoesting van tweehonderd afgodenbeelden is toch meer Bijbels exposé dan je ooit zou durven te dromen als curator. Niet alleen de relevantie van Ploegs project werd zo gered; toen de beeldenstormer daar haar woedende werk deed, stopte ze last minute alsnog het ‘Bijbels’ in het ‘Bijbels Museum’. Ik zie alleen maar winnaars.

Laatste alinea uit een blog van Alain Verheij over dit onderwerp.

https://alainverheij.nl/wie-gelooft-er-in-asjera/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2023 09:43

Jesaja40 schreef:Ht geeft een volkomen vertekend beeld dat een Bijbels museum afgodsbeeldjes plaatsen. Den heeft men totaal de inhoud van de Bijbel niet begrepen. Geen afgoden. Ik denk dat de directie van het museum en de exposante het wel aardig vonden om iets nieuws in te brengen.

De Bijbel leert mij echt wat anders: de twee zonen van Aaron dachten ook iets nieuws, spectaculairs toe te voegen onheilig vuur om zo de aandacht te trekken. Het waren hun goede bedoelingen maar wat is de reactie van de Eeuwige? Beide zonen sterven ter plekke door deze daad.

Ik mag toch in alle redelijkheid aannemen dat ook de directie van het Bijbels museum enige kennis heeft van de voorschriften in de Bijbel inzake afgoderij. Dan zie ik het als een provocatie om zomaar afgodsbeelden ten toon te stellen als zijnde en behorende tot het gedachtegoed van de Bijbel.

Een complete gotspe is die tentoonstelling. Of anders gezegd: ook onze eigen Messias heeft de tempel gereinigd van geldwisselaars en handelaren. Ook dit zal ongetwijfeld bekend zijn bij velen. Nu vindt "men" het blijkbaar verwerpelijk dat een vrouw die hevig verontwaardigd is en met haar daad ons een signaal afgeeft: laat u niet in met afgoderij. Eigenlijk zou geheel christelijk Nederland achter deze vrouw moeten staan. Dan bekent men werkelijk kleur en komt men op voor de normen en waarden die de Eeuwige in Zijn tien woorden aan ons gegeven heeft.

Wie het er niet mee eens is en zegt dat alleen die 10 woorden zouden gelden voor de Joden moet zijn/haar huiswerk nog maar eens grondig nakijken. Naast de kinderen van Israël stonden ook mensen van andere volkeren opgesteld. Met andere woorden: die kleine groep vertegenwoordigt dus de volkeren.


Hoezo. Het is een museum. Een museum heeft als doel om dingen te laten zien over een onderwerp, een tijd.

Het Bijbels Museum wil in tentoonstellingen voor deze tijd relevante verhalen delen met een zo groot mogelijk publiek. Voor wie wel en voor wie niet gelooft. Verhalen die met zingeving te maken hebben en mensen inspireren. We doen dat met reizende tentoonstellingen en activiteiten die we zelf of met coproducenten cureren. We presenteren ons werk op verschillende plekken in het land samen met partners; in musea, in monumentale kerken en in publieke gebouwen bijvoorbeeld. De tentoonstellingen hebben altijd een relatie met de Bijbel; met een bijbelverhaal of een bijbels thema. Vaak raken ze aan het gedachtengoed van meerdere religies tegelijk. We nodigen geregeld kunstenaars uit om nieuw werk voor ons te maken. Met onze exposities willen we de bezoeker in het hart raken, zachtmoedig confronteren, inspireren en bemoedigen.

Staat op de website dus als je niet tegen dit soort dingen kan moet je niet naar zo’n museum gaan. Net als dat je niet naar een tuincentrum moet gaan als je niet tegen een boeddha-beeldje kan. Daarnaast kan die vrouw zich beter druk maken om de afgoden van deze tijd, dan die van eeuwen terug.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor DeDwaler » 01 okt 2023 10:42

Jesaja40 schreef:Wie het er niet mee eens is en zegt dat alleen die 10 woorden zouden gelden voor de Joden moet zijn/haar huiswerk nog maar eens grondig nakijken. Naast de kinderen van Israël stonden ook mensen van andere volkeren opgesteld. Met andere woorden: die kleine groep vertegenwoordigt dus de volkeren.


Vraagje. Dus volgens jou moeten gelovigen de 10 woorden houden. Op basis van wat week je de 10 woorden (geboden) los van de rest van alles wat geschreven staat in de wet? Hoe bepaal je wat wel en wat niet voor jezelf en anderen geldt?
.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor 607 » 01 okt 2023 14:35

Ik had dit nog niet gezien, een interessant voorval.
Als ik 'Bijbels museum' zie (ik ken het niet) ga ik in principe niet uit van een christelijke museum, maar van een museum dat iets wil laten zien dat met de Bijbel te maken heeft. Afgodenbeeldjes kunnen daar zeker een plek in hebben. Dat ze vervolgens mensen van die beeldjes mee naar huis geven vind ik wel erg merkwaardig. :-k Maar dat iemand het nodig dunkt om ze te vernielen eveneens.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Jesaja40 » 02 okt 2023 09:19

DeDwaler citeert:

Vraagje. Dus volgens jou moeten gelovigen de 10 woorden houden. Op basis van wat week je de 10 woorden (geboden) los van de rest van alles wat geschreven staat in de wet? Hoe bepaal je wat wel en wat niet voor jezelf en anderen geldt?


Het losweken van de 10 woorden zegt al heel erg veel en heeft al de neiging om dingen niet ontvankelijk te verklaren. Dan blijft op de duur alleen maar het kaft van de Bijbel open.

De oorsprong van het zelf bepalen is nimmer goed. Gewoon omdat wij de gevolgen van het zelf bepalen niet kunnen (of willen) overzien. De Eeuwige reserveerde voor zichzelf een boom in de hof van Eden en wees deze aan: die is van Mij. De rest is voor het vrije gebruik. Hier bepaalde de mens zelf wat goed voor hem zou zijn en de gevolgen daarvan is een lang tranendal geworden. Dan geeft de Eeuwige ons richtlijnen in de tien woorden. Wat is de reactie: mogen we dat zelf bepalen. Is dar fair tegenover de Eeuwige die juist wel het geheel overziet en ons met Zijn heilzame regels beschermen wil tegenover en met elkaar? Ik denk dat u het met mij eens ben.

Ooit sprak een rechter de woorden uit toen hij kennis nam van de tien woorden: "Als iedereen zich daaraan houden zal heb ik geen werk meer en moet ik een ander vak gaan leren".
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor elbert » 02 okt 2023 09:36

Aangezien er voor zover ik weet geen Asjera aanbidders meer zijn en er tegenwoordig andere (en dus gevaarlijker) afgoden zijn, zie ik deze beeldjes eerder als museumstukken en niets meer. Dat het ondertussen museumstukken zijn, wil dus niet zeggen dat het Bijbels museum afgoderij promoot of iets dergelijks. Dat is het veronderstellen van kwalijke motieven die er hoogstwaarschijnlijk niet zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Gruezi » 02 okt 2023 12:38

Ach, ik vind het wel aandoenlijk, een radicale Gerda.

Jesaja40 schreef:Een complete gotspe is die tentoonstelling. Of anders gezegd: ook onze eigen Messias heeft de tempel gereinigd van geldwisselaars en handelaren. Ook dit zal ongetwijfeld bekend zijn bij velen. Nu vindt "men" het blijkbaar verwerpelijk dat een vrouw die hevig verontwaardigd is en met haar daad ons een signaal afgeeft: laat u niet in met afgoderij. Eigenlijk zou geheel christelijk Nederland achter deze vrouw moeten staan.

Ergens begrijp ik je gedachtengang wel, Jesaja, en toch rijzen de volgende vragen. Jezus reinigde de tempel, maar dat was dan ook een heilige plaats. Een Bijbels museum (ik ken het verder niet) lijkt mij een interessante plek om te leren, uitgedaagd en geprikkeld te worden (dat lijkt me hier goed gelukt), maar dat maakt het niet perse een heilige plaats en dus lijkt mij de argumentatie niet volledig van toepassing. Voorts: als Jezus dat gedaan heeft, betekent dat dat Zijn volgelingen dat dan ook mogen doen? En tot slot, het is op zich een krachtig statement, maar in hoeverre zie je dit als evangeliserend? Toen ik het artikel las, dacht ik: dat is zelfde blinde, waanzinnige vernielzucht als in de moderne geschiedenis gebeurt (Taliban die beelden in Afghanistan opblaast; gebeurtenissen in Timboektoe), en ik vind dat hoogst onintelligent en onderontwikkeld. Je mag er tegen zijn, maar andermans spullen vernielen, is dat werkelijk de weg?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2023 14:05

Gruezi schreef:Ach, ik vind het wel aandoenlijk, een radicale Gerda.


Ergens begrijp ik je gedachtengang wel, Jesaja, en toch rijzen de volgende vragen. Jezus reinigde de tempel, maar dat was dan ook een heilige plaats. Een Bijbels museum (ik ken het verder niet) lijkt mij een interessante plek om te leren, uitgedaagd en geprikkeld te worden (dat lijkt me hier goed gelukt), maar dat maakt het niet perse een heilige plaats en dus lijkt mij de argumentatie niet volledig van toepassing. Voorts: als Jezus dat gedaan heeft, betekent dat dat Zijn volgelingen dat dan ook mogen doen? En tot slot, het is op zich een krachtig statement, maar in hoeverre zie je dit als evangeliserend? Toen ik het artikel las, dacht ik: dat is zelfde blinde, waanzinnige vernielzucht als in de moderne geschiedenis gebeurt (Taliban die beelden in Afghanistan opblaast; gebeurtenissen in Timboektoe), en ik vind dat hoogst onintelligent en onderontwikkeld. Je mag er tegen zijn, maar andermans spullen vernielen, is dat werkelijk de weg?


Het is een beetje in de categorie "beeldenstormen". Of naar een tuincentrum gaan en de Boeddha-beeldjes kapotslaan. En dan heb je het misschien nog over beeldjes waar een enkeling zich nog voor neerbuigt, dat is hier al helemaal niet het geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten