Afgodsbeeldjes bijbels museum

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Jesaja40 » 02 okt 2023 15:53

Gruezi citeert:

Ergens begrijp ik je gedachtengang wel, Jesaja, en toch rijzen de volgende vragen. Jezus reinigde de tempel, maar dat was dan ook een heilige plaats. Een Bijbels museum (ik ken het verder niet) lijkt mij een interessante plek om te leren, uitgedaagd en geprikkeld te worden (dat lijkt me hier goed gelukt), maar dat maakt het niet perse een heilige plaats en dus lijkt mij de argumentatie niet volledig van toepassing.


De tempel werd verontreinigd door allerlei met zeer goede bedoelingen en service tot in de tempel aan te bieden. Hier gaat het om mensen die blijkbaar kiezen voor het gemak. In de schatkist van de tempel geen Romeinse munten met afbeeldingen van goddelijke keizers en afgoden. De bedoeling van de handelaren was oprecht en zij die veel oponthoud hadden om naar de feesten te kopen werden op hun wenken bediend. Daar schuilt nu juist het grote gevaar van afglijden. Die munten is maar materie en vertegenwoordigd een zekere waarde. De handelswijze van de kooplieden en de gemakzuchtige bezoekers die maar wat doen onder de noemer: wij zijn goed bezig. Verre van dat, zij vervagen de normen van de heiligheid van de tempel.

In dat verlengde zie ik ook de verantwoordelijkheid van het Bijbels museum. Zij kunnen weten dat de Eeuwige geen afgodsbeelden toestaat. Zij hebben hun huiswerk niet gemaakt en vinden vanuit hun perspectief dat het verantwoord is om toe te staan dat afgodsbeelden "er bij horen". De Bijbel heeft een heel andere visie.

Het mag en kan gewoon niet op een lijn gezet worden met de schurkenstreken van de Taliban die "cultuur" uitdrukkingen vernietigen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2023 16:10

Jesaja40 schreef:Gruezi citeert:



De tempel werd verontreinigd door allerlei met zeer goede bedoelingen en service tot in de tempel aan te bieden. Hier gaat het om mensen die blijkbaar kiezen voor het gemak. In de schatkist van de tempel geen Romeinse munten met afbeeldingen van goddelijke keizers en afgoden. De bedoeling van de handelaren was oprecht en zij die veel oponthoud hadden om naar de feesten te kopen werden op hun wenken bediend. Daar schuilt nu juist het grote gevaar van afglijden. Die munten is maar materie en vertegenwoordigd een zekere waarde. De handelswijze van de kooplieden en de gemakzuchtige bezoekers die maar wat doen onder de noemer: wij zijn goed bezig. Verre van dat, zij vervagen de normen van de heiligheid van de tempel.

In dat verlengde zie ik ook de verantwoordelijkheid van het Bijbels museum. Zij kunnen weten dat de Eeuwige geen afgodsbeelden toestaat. Zij hebben hun huiswerk niet gemaakt en vinden vanuit hun perspectief dat het verantwoord is om toe te staan dat afgodsbeelden "er bij horen". De Bijbel heeft een heel andere visie.

Het mag en kan gewoon niet op een lijn gezet worden met de schurkenstreken van de Taliban die "cultuur" uitdrukkingen vernietigen.


Ja maar een museum heeft ook een andere visie. Een museum heeft niets te maken met geloof en Godsdienst. Daarnaast zijn afgodsbeelden geen afgodsbeelden meer als mensen er niet voor knielen, buigen, ze aanroepen en er allerlei dingen van verwachten. Het zijn alleen in het verleden afgodsbeelden geweest omdat ze toen werden vereerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor meribel » 03 okt 2023 05:17

https://bijbelsmuseum.nl/kunstwerk-vernielt/

Hier meer info over de tentoonstelling en het doel
Was de bedoeling dat bezoekers een asjera beeldje mee naar huis namen en een plek in hun woonkamer gaven wat vele ook deden

Het was de laatste dag van de tentoonstelling en die dag werden alle beeldjes in eerste instantie meegegeven

En nu is het vernielde kunstwerk het kunstwerk
Vrees dat de actie heeft geleid tot langer dit kunstwerk

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Jesaja40 » 03 okt 2023 08:18

Marnix citeert:

Ja maar een museum heeft ook een andere visie. Een museum heeft niets te maken met geloof en Godsdienst. Daarnaast zijn afgodsbeelden geen afgodsbeelden meer als mensen er niet voor knielen, buigen, ze aanroepen en er allerlei dingen van verwachten. Het zijn alleen in het verleden afgodsbeelden geweest omdat ze toen werden vereerd.


Ik begrijp heel goed Marnix dat een museum een visie heeft en wat wil laten zien. Dit museum is uniek in hun naamgeving Bijbels museum. De Bijbel is de vlag die de lading moet dekken. Als het een neutraal museum was geweest zou er niet zoveel ophef over zijn ontstaan.

Heel veel van mijn Joodse volksgenoten in de diaspora zijn seculier geworden. Nagenoeg allen beseffen dat zij in ballingschap moesten gaan vanwege het dienen van afgodsbeelden. Natuurlijk is dat verleden tijd zullen velen zeggen. Maar is dat werkelijk ook zo? Ontheemd zijn en ver weg zijn van het land van onze voorvaderen is niet niks. Wij hebben ons wereldwijd gesetteld en toch klinkt met iedere Pesachviering volgend jaar in Jeruzalem.

Zonder de Bijbel zou u niet eens weten wat een afgod is. Wat mij prikkelt is dat de Bijbel, ons Joodse boek mijn volksgenoten voorhoud hoe wij de Eeuwige moeten dienen. Het is frappant hoe de gelovigen uit de volkeren aan kijken tegen afgodsbeelden. Zij worden niet in de verstrooiing gebracht en raakt het hen ook niet. Zouden de gelovigen uit de volkeren een vrijstelling krijgen?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Gruezi » 03 okt 2023 09:00

Dank je wel voor je uitleg, Jesaja, verhelderend! :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2023 09:51

Jesaja40 schreef:Marnix citeert:

Ik begrijp heel goed Marnix dat een museum een visie heeft en wat wil laten zien. Dit museum is uniek in hun naamgeving Bijbels museum. De Bijbel is de vlag die de lading moet dekken. Als het een neutraal museum was geweest zou er niet zoveel ophef over zijn ontstaan.

Heel veel van mijn Joodse volksgenoten in de diaspora zijn seculier geworden. Nagenoeg allen beseffen dat zij in ballingschap moesten gaan vanwege het dienen van afgodsbeelden. Natuurlijk is dat verleden tijd zullen velen zeggen. Maar is dat werkelijk ook zo? Ontheemd zijn en ver weg zijn van het land van onze voorvaderen is niet niks. Wij hebben ons wereldwijd gesetteld en toch klinkt met iedere Pesachviering volgend jaar in Jeruzalem.

Zonder de Bijbel zou u niet eens weten wat een afgod is. Wat mij prikkelt is dat de Bijbel, ons Joodse boek mijn volksgenoten voorhoud hoe wij de Eeuwige moeten dienen. Het is frappant hoe de gelovigen uit de volkeren aan kijken tegen afgodsbeelden. Zij worden niet in de verstrooiing gebracht en raakt het hen ook niet. Zouden de gelovigen uit de volkeren een vrijstelling krijgen?


Ik snap je vraag niet precies. Wat een Bijbels museum betreft, dat kan verschillende ladingen hebben. Bijvoorbeeld de religie van de Bijbel of de tijd van de Bijbel. Het lijkt meer het laatste te zijn. Ik zou deze keuze ook niet snel maken en geen kleine Asjera-beeldjes mee naar huis geven maar ja, het is niet mijn museum maar dat je er voorwerpen tegenkomt uit de tijd van de Bijbel die niet in lijn zijn met de religie waar je in de Bijbel het meest over leest, tja, ik vind het niet zo vreemd. Als wij uit de Bijbel lezen horen we ook van Asjera's en Astartes en laten we dat ook niet achterwege.

Maar niemand die zich er nu voor neerbuigt, deze tijd kent andere afgoden dus dat er beeldjes tentoon staan als afgoden van die tijd, dat vind ik niet heel schokkend, of in strijd met de oproep om de eeuwige te dienen. Als ik zie hoe mensen zich voor zelfbedachte goden neerbuigen, zowel nu als in het verleden, wordt die drang om de Eeuwige te dienen juist sterker. In ik denk dat we dat niet doen door de boel kort en klein te slaan maar op een andere, christelijke manier.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Jesaja40 » 03 okt 2023 12:27

Marnix citeert:

Ik snap je vraag niet precies. Wat een Bijbels museum betreft, dat kan verschillende ladingen hebben. Bijvoorbeeld de religie van de Bijbel of de tijd van de Bijbel. Het lijkt meer het laatste te zijn. Ik zou deze keuze ook niet snel maken en geen kleine Asjera-beeldjes mee naar huis geven maar ja, het is niet mijn museum maar dat je er voorwerpen tegenkomt uit de tijd van de Bijbel die niet in lijn zijn met de religie waar je in de Bijbel het meest over leest, tja, ik vind het niet zo vreemd. Als wij uit de Bijbel lezen horen we ook van Asjera's en Astartes en laten we dat ook niet achterwege.


Ik heb geen vraag gesteld beste Marnix. Ik heb alleen een statement neer willen zetten dat het Bijbels museum een vlag gebruikt die de lading niet dekt. En natuurlijk besef ik heel goed dat ook u, als u daar zou zijn vermoedelijk geen souvenir mee zou nemen, wetende dat het een afgodsbeeldje is.

Waar het mij om gaat is dat men het heel normaal gaat vinden en dat afgodsbeeldjes eigenlijk onschuldig zijn. Maar is dat echt zo? Een afgodsbeeldje is stom en zegt niets we aanbidden het niet maar geven -als er eentje gekregen is- op een prominente plaats in de woning.

Wat zegt de Eeuwige over die onbenullige afgodsbeelden die symbolen zijn van vruchtbaarheid en allerlei andere zaken? Het zijn ongeoorloofde afbeeldingen die de suggesties opwekken (en propageren) van vruchtbaarheid, welvaart enzovoort. Dan zet men de Eeuwige opzij en kiest voor iets tastbaars en zichtbaars. Juist om die reden worden afgodsbeelden verboden. U zegt terecht ik zal deze niet aanbidden en vele zullen daarmee instemmen. Dat is maar een deel van het gebod wat tweeledig is, namelijk geen gegoten of gesneden beelden maken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2023 14:01

Jesaja40 schreef:Marnix citeert:



Ik heb geen vraag gesteld beste Marnix. Ik heb alleen een statement neer willen zetten dat het Bijbels museum een vlag gebruikt die de lading niet dekt.


Je sloot af met een vraag namelijk: Zouden de gelovigen uit de volkeren een vrijstelling krijgen?

En natuurlijk besef ik heel goed dat ook u, als u daar zou zijn vermoedelijk geen souvenir mee zou nemen, wetende dat het een afgodsbeeldje is.

Waar het mij om gaat is dat men het heel normaal gaat vinden en dat afgodsbeeldjes eigenlijk onschuldig zijn. Maar is dat echt zo? Een afgodsbeeldje is stom en zegt niets we aanbidden het niet maar geven -als er eentje gekregen is- op een prominente plaats in de woning.

Wat zegt de Eeuwige over die onbenullige afgodsbeelden die symbolen zijn van vruchtbaarheid en allerlei andere zaken? Het zijn ongeoorloofde afbeeldingen die de suggesties opwekken (en propageren) van vruchtbaarheid, welvaart enzovoort. Dan zet men de Eeuwige opzij en kiest voor iets tastbaars en zichtbaars. Juist om die reden worden afgodsbeelden verboden. U zegt terecht ik zal deze niet aanbidden en vele zullen daarmee instemmen. Dat is maar een deel van het gebod wat tweeledig is, namelijk geen gegoten of gesneden beelden maken.


Je probeert nu dingen los te koppelen die niet los te koppelen zijn. De Bijbel heeft namelijk helemaal volgens mij geen problemen met het maken van beelden an sich. Of het nou het beeld van David van Michelangelo is, de beelden bij Kroller Moller in de tuin of de poppetjes / dieren die mijn kind op school van klei maakte, het is kunst en er is niets mis mee. Er gaat pas met mis als men een beeld maakt en zich vervolgens daarvoor neerbuigt, die aanbidt, er bijzondere krachten aan toekent, er iets van verwacht. Het gebod is om geen beelden te maken om die vervolgens te aanbidden. Het verbiedt niet het maken van beelden zelf, ter decoratie, als kunstvorm enz.

De manier hoe je iets gebruikt bepaalt of iets goed is of niet. Een mes is ook prima als je er hout mee bewerkt, je brood ermee snijdt enzovoorts. Maar steek je er iemand mee neer of beroof je iemand, dan is dat fout. Als ik ergens in een meuseum een Asterte- of Asjera-beeldje tegenkom vind ik dat niet gevaarlijk omdat die duizenden jaren terug als een god werd vereerd. Tegenwoordig buigt men voor andere afgoden...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor DeDwaler » 03 okt 2023 14:56

Jesaja40 schreef:Het losweken van de 10 woorden zegt al heel erg veel en heeft al de neiging om dingen niet ontvankelijk te verklaren. Dan blijft op de duur alleen maar het kaft van de Bijbel open.

De oorsprong van het zelf bepalen is nimmer goed. Gewoon omdat wij de gevolgen van het zelf bepalen niet kunnen (of willen) overzien. De Eeuwige reserveerde voor zichzelf een boom in de hof van Eden en wees deze aan: die is van Mij. De rest is voor het vrije gebruik. Hier bepaalde de mens zelf wat goed voor hem zou zijn en de gevolgen daarvan is een lang tranendal geworden. Dan geeft de Eeuwige ons richtlijnen in de tien woorden. Wat is de reactie: mogen we dat zelf bepalen. Is dar fair tegenover de Eeuwige die juist wel het geheel overziet en ons met Zijn heilzame regels beschermen wil tegenover en met elkaar? Ik denk dat u het met mij eens ben.


Ja, dat ben ik op zich met je eens, maar het is niet echt een antwoord op mijn vraag (of misschien juist wel).

Mijn vraag is deze: Er zijn de 10 geboden, wat toch een samenvatting is van de gehele wet (beschreven in de Thora)? God openbaart jouw volk via Mozes hoe Hij gediend wil worden. Op basis waarvan zie je de 10 geboden los van bijvoorbeeld de reinigingswetten, spijswetten, wetten voor de offerdienst, wetten voor de feestdagen, sabbat, etc.?

Als je mensen oproept om de 10 woorden te houden, moeten ze dan niet alles onderhouden wat God heeft geboden?
.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Gruezi » 04 okt 2023 09:56

Marnix schreef:Tegenwoordig buigt men voor andere afgoden...


Eens, en het grote gevaar is dat dat wellicht veel meer ongemerkt en dieper gaat dan men zich realiseert.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2023 10:52

DeDwaler schreef:Ja, dat ben ik op zich met je eens, maar het is niet echt een antwoord op mijn vraag (of misschien juist wel).

Mijn vraag is deze: Er zijn de 10 geboden, wat toch een samenvatting is van de gehele wet (beschreven in de Thora)? God openbaart jouw volk via Mozes hoe Hij gediend wil worden. Op basis waarvan zie je de 10 geboden los van bijvoorbeeld de reinigingswetten, spijswetten, wetten voor de offerdienst, wetten voor de feestdagen, sabbat, etc.?

Als je mensen oproept om de 10 woorden te houden, moeten ze dan niet alles onderhouden wat God heeft geboden?


Misschien goed om hier even een ander draadje voor te starten want het is wel een enorme sprong van het onderwerp dat hier wordt besproken, naar een discussie met een Messiasbelijdende Jood over ongeveer alles wat in de Thora te lezen is en hoe zich dat verhoudt tot het leven in Christus. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afgodsbeeldjes bijbels museum

Berichtdoor 607 » 07 okt 2023 10:12

Dit artikel is van maandag maar was volgens mij nog niet gedeeld. https://www.nd.nl/opinie/opinie/1193812 ... god-ook-is Voor degenen die geen toegang hebben:
Afgelopen dagen vond een boeiend gesprek plaats tussen theologie en kunst. Dit naar aanleiding van één van de vele kunstwerken in de expositie Exodus, waar honderden kunstenaars zich over dit bijbelboek hadden gebogen en ik de eer had om samen met een groep kunstkenners een evenwichtige mix van de beste werken te presenteren.

Moderator opmerking: de rest van de quote verwijderd i.v.m. copyright schending

De schrijver van dit artikel stelt ook dat het beeldje geen afgoderij is als mensen er hun vertrouwen niet op stellen. Ik ben het op zich met dat punt eens, maar toch kan ik moeilijk respecteren dat iemand iets wat gemaakt is om een historisch afgodsbeeldje uit te beelden gebruikt om zijn Godsbesef te vergroten.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten