Autonomen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 15:06

Precies, ik haak maar even aan. Het valt mij oko op Woutersebel dat je constant aannames doet en conclusies trekt, denkt te weten hoe dingen in elkaar steken en vervolgens blijkt dat je totaal geen idee hebt, je hebt geen enkel idee. Dat is een terugkerend thema in de onderwerpen waar je actief in bent. Of het nou gaat over het scheppingsverhaal en bijbelvertalingen, het werk van monikken, over er leven is zonder kennis van kwaad, over hoeveel uur je van God moet werken, of moslims en christenen bijna hetzelfde geloven of toch niet.

Telkens beweer je dingen met grote stelligheid die niet kloppen. Al wel vaker gezegd: Misschien is het goed je eerst in te lezen in zaken. En dan zeg je achteraf meestal: Jij jouw mening, ik de mijne. Dat is prima maar het gaat hiet niet over meningen maar over feiten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 25 jan 2024 16:54

Marnix schreef:Er zijn genoeg redenen genoemd waarom we werken.

Waarom dingen geld kosten is doorgaans heel simpel: Omdat ze tijd kosten en tijd is geld. Blijkbaar vind jij het belachelijk dat je moet werken om een nieuwe broek of trui te kunnen kopen. Maar die broek of trui is al door iemand, vermoedelijk een heel jong kind met een belachelijk laag salaris gemaakt. Kijk, bij een woning heb je natuurlijk een punt omdat een groot deel van de woningprijs wordt bepaald door de grondprijs die weer wordt bepaald door allerlei andere factoren zoals vraag en aanbod maar ook dan kost het mensen een hoop tijd en materiaal om een huis te bouwen dus logisch dat, tenzij jij dat huis helemaal zelf bouwt, iemand daar ook wat voor wil hebben. Sport idem dito, je hebt een zaal nodig, materialen, mensen moeten er een deel van hun tijd aan besteden, de ruimte moet verwamd worden. Logisch dat iedereen die die sport wil beoefenen wordt gevraagd om een bijdrage. Maar jij klaagt alleen maar: Waarom moet ik werken om geld te verdienen, ik heb daar helemaal geen zin in. Kan alles niet gewoon gratis worden? Zo werkt dat natuurlijk niet. Hoe je de samenleving ook wil zien, uiteindelijk zal iedereen er een bijdrage aan moeten leveren. Dit klinkt een beetje als "zoveel mogelijk willen profiteren en er zo weinig mogelijk voor willen doen".

Misschien maar dan raakt hij zijn baan kwijt. Bovendien zijn we al decennia lang aan het automatiseren maar zijn we nog steeds niet zover dat containers allemaal automatisch worden geleend. Dus voorlopig zijn vuilnismannen gewoon hard nodig. Maar het punt is, je zoekt werkt, je maakt binnen je mogelijkheden een bepaalde keuze. Waarom zou ik ervoor kiezen om vuilnisman te worden en vervolgens naar mijn baas gaan en zeggen: Ja hallo, ik wil opheldering, ik haal nu vuilnis van mensen op maar kan dat niet gewoon automatisch?! En zo ja, waarom gebeurt dat dan niet?

Waar wil je nou naartoe?!?!


Marnix schreef:Mensen staken meestal omdat ze vinden dat hun loon omhoog moet of de werkdruk omlaag. Maak het niet moeilijker dan het is :-)


Er zijn inderdaad een aantal argumenten genoemd in voorstander van een 40-urige werkweek:
Sociaal, dagbesteding, kennis opbouwen, geld verdienen, nuttig zijn voor anderen/samenleving.
Wel heb ik eerder op al deze argumenten een tegenargument gegeven waar tot op heden nog niet op is gereageerd.

Is het voor de vuilnisman niet promotiewaardig om te vragen bij zijn werkgever waarom:
PMD afval door de supermarkten niet meer geproduceerd wordt en de klanten zelf herbruikbare omhulsels meenemen?
Al het afval niet gecentraliseerd wordt per wijk, zodat men niet om de hoek hoeft uit te stappen?
Er inderdaad e.e.a. geautomatiseerd wordt, zodat men helemaal niet meer hoeft uit te stappen bijv.

Dit is het niet moeilijker maken, maar juist eenvoudiger. Minder werkdruk, schade aan het milieu, kosten voor de gemeenste, etc.
En zelfs als bovenstaande vragen niet correct waren, dan gaat het nog steeds om het achterliggende idee.
Het gaat eigenlijk meer om de theoretische discussie. We kunnen bovenstaande praktische discussie wel uitwerken tot in detail, tot we een eigen vuilnisbedrijf kunnen opstarten, maar het gaat om het idee. Dat er dus inderdaad theoretische redenen zijn waarom we werken. Ik denk dat het beter is om ons te focussen op de theoretische discussie, dan op de praktische. Dat jullie je focussen op de praktische details, terwijl de theologische discussie en argumenten worden genegeerd, is naar mijn mening niet praktisch.

Hans0166 schreef:nu heb je gewoon hier gezegd dat je het niet weet, en toch pen je weer een oordeel neer.
Je hebt geen flauw idee wat een monnik doet qua werk-gebed en leven, en hoe dat een héle dag van 5u 's morgens ( sommige ordes nog vroeger)tot 's avonds de dagsluiting toe, en daarna, bezet houdt.

Wat ik specifiek schreef is dat een monnik niet in meerdere online vergaderingen tegelijk zit.
Uiteraard kan het zijn dat dit wel het geval is. In de kloosters waar ik ben geweest stonden geen computers.
Maar wat je schrijft verder is wel correct ja. Persoonlijk zou ik niet weten wat ze de hele dag doen.
Hans0166 schreef:nee dat is helemaal niet normaal.

Zoals met alles, zou het per klooster en bedrijf verschillen. Wat hier normaal is, is ergens anders niet normaal.
In een aantal bedrijven waar ik werkte, was het wel degelijk normaal.

Marnix schreef:Precies, ik haak maar even aan. Het valt mij oko op Woutersebel dat je constant aannames doet en conclusies trekt, denkt te weten hoe dingen in elkaar steken en vervolgens blijkt dat je totaal geen idee hebt, je hebt geen enkel idee. Dat is een terugkerend thema in de onderwerpen waar je actief in bent. Of het nou gaat over het scheppingsverhaal en bijbelvertalingen, het werk van monikken, over er leven is zonder kennis van kwaad, over hoeveel uur je van God moet werken, of moslims en christenen bijna hetzelfde geloven of toch niet.

Telkens beweer je dingen met grote stelligheid die niet kloppen. Al wel vaker gezegd: Misschien is het goed je eerst in te lezen in zaken. En dan zeg je achteraf meestal: Jij jouw mening, ik de mijne. Dat is prima maar het gaat hiet niet over meningen maar over feiten.


Naar mijn mening bewijst dit bericht op zichzelf al dat ik wel degelijk ideeën heb, of ze correct zijn of niet.
Je noemt veel overkoepelende onderwerpen, maar niks concreets. Waardoor het voor mij eigenlijk ook niet mogelijk is je argumenten tegen te spreken, behalve dan door te zeggen; nee dat is niet zo.
Soms gaat het inderdaad over feiten & meningen. Geloof en religie zouden tot beide kunnen behoren.

Al met al, vindt ik het redelijk ongepast om persoonlijke aanvallen te verkondigen terwijl de discussie omtrent theoretische argumenten voor de werkweek genegeerd worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 21:35

Je hebt geen enkel valide argument genoemd. Je hebt dingen geroepen die niet kloppen en alleen als tegenwerping gezegd dat vuilnismannen maar moeten vragen waarom hun werk er is en waarom het niet anders wordt geregeld maar als ik vraag waarom heb je er geen antwoord op. Er zit geen logica in je denkbeelden maar als ik je daarop bevraag negeer je dat en ga maar door.

Sorry maar opnieuw moet ik vaststellen dat er geen discussie met je te voeren is. Ik kan je alleen maar dit vragen: ga zelf eens proberen uit te vinden waarom er 25000 vuilnismannen zijn en niemand hun baas ter verantwoording roept waarom ze hun werk moeten doen en waarom vuilnis op deze manier wordt opgehaald. Succes.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor Prisma23 » 25 jan 2024 22:21

@marnix, het valt wel mee met @woutsebel. ik denk dat hij brug/sluiswachter bij RWS is en met meerdere bruggen/sluizen tegelijkertijd in videoconferentie is.

Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2024 07:46

ik doe in mijn werk vaak dingen tegelijk (nouja, ik schakel snel, moet wachten op een query en dan doe ik wat anders en dan loopt er iemand langs om wat te vragen, maar dan krijgt diegene wel mijn volle aandacht, althans, dat probeer ik), maar twee online vergaderingen tegelijk lijkt me onmogelijk. Je kunt toch niet naar twee gesprekken tegelijk luisteren.

Nog even over de monniken: veel geestelijken hebben een baan buitenshuis, die zijn bijvoorbeeld leraar of gevangenispastor. Ik heb weleens een ict-collega gehad die ook monnik was.

Je voorstel om minder verpakkingen te produceren juich ik toe. Daarom doe ik ook veel boodschappen bij een verpakkingsarme winkel, waarnaar ik bussen en zakjes meeneem om de havermout en rijst in te vervoeren. Helaas hebben andere soortgelijke initiatieven het niet gehaald. Ik hoop van harte dat Pieter Pot het met de huidige doorstart gaat redden. Ondertussen blijven we wel wat afval produceren, al is het maar gft, en dat moet toch opgehaald en verwerkt worden. Ik heb geen composthoop op mijn balkon.

Terug naar het onderwerp: geld is een handig middel om ruilen makkelijker te maken. Eten en huisvesting kosten geld, net als wegen en vuilnismensen. Om dat te kunnen betalen, hebben de meeste mensen betaald werk. En zoals Marnix zei is dat helemaal niet slecht voor je. Sterker nog: in de blue zones, waar mensen het langste leven, hebben juist bejaarden nog een baantje. Dan bestieren ze nog een winkeltje, bijvoorbeeld. Zo blijven ze in beweging, houden ze sociale contacten en voelen zich nuttig. Ik heb weleens een paar weken vakantie gehad en dan heb ik echt zin om weer aan de slag te gaan.

Dus wat zouden die autonomen dan de hele dag willen doen, als ze niet werken?

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 26 jan 2024 09:45

Marnix schreef:Ik kan je alleen maar dit vragen: ga zelf eens proberen uit te vinden waarom er 25000 vuilnismannen zijn en niemand hun baas ter verantwoording roept waarom ze hun werk moeten doen en waarom vuilnis op deze manier wordt opgehaald. Succes.


Dank, hopelijk zal die zoektocht succesvol eindigen. Op zich zijn deze argumenten daarvoor een goed startpunt. Geen eind punt helaas, deze discussie.

Lalage schreef:Dus wat zouden die autonomen dan de hele dag willen doen, als ze niet werken?

Op zich zou het niet verkeerd zijn om de hele dag te doen wat men zelf wilt, toch? Zoals hen favoriete boek lezen of tuinieren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2024 10:55

Ik heb wel gemerkt dat je twee soorten mensen hebt, mensen die smachten naar hun pensioen en mensen die eigenlijk helemaal niet met pensioen willen. Maar als je met pensioen gaat heb je ook gewerkt en daarmee financiele zekerheid ingebouwd die je tijdens je pensioen nodig hebt. Want boeken lezen, tuinieren, het kost ook geld. Je kan dus beter. Daarnaast klinkt het heel idyllisch maar als jij een week lang alleen maar mag lezen en tuinieren ga je je vast ook vervelen, krijg je behoefte aan wat contact met anderen enz. Je kan dus beter zorgen dat je leuk werk hebt en daarnaast genoeg vrije tijd om je hobby’s te kunnen doen. Werken is geen straf of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 26 jan 2024 15:30

Marnix schreef:Ik heb wel gemerkt dat je twee soorten mensen hebt, mensen die smachten naar hun pensioen en mensen die eigenlijk helemaal niet met pensioen willen. Maar als je met pensioen gaat heb je ook gewerkt en daarmee financiele zekerheid ingebouwd die je tijdens je pensioen nodig hebt. Want boeken lezen, tuinieren, het kost ook geld. Je kan dus beter. Daarnaast klinkt het heel idyllisch maar als jij een week lang alleen maar mag lezen en tuinieren ga je je vast ook vervelen, krijg je behoefte aan wat contact met anderen enz. Je kan dus beter zorgen dat je leuk werk hebt en daarnaast genoeg vrije tijd om je hobby’s te kunnen doen. Werken is geen straf of zo.


Boeken lezen & tuinieren kunnen gratis zijn.
Daarnaast kan vrijwilligerswerk dezelfde doelen behalen als regulier werk, maar haalt het enkele negatieve aspecten weg.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat enkele zaken bij mij nog aangevuld worden, zoals waarom we werken.
Ik weet het nog niet helemaal, jij blijkbaar ook niet, misschien kom ik ooit eens iemand tegen die het me eenvoudig uit kan leggen.

Maar goed, vanwege o.a. de ontbreking van dit soort onderbouwingen, kan ik ergens wel snappen dat iemand stiekem autonoom wil worden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2024 18:21

Je kunt per definitie niet autonoom worden in een wereld waar alles met elkaar samenhangt. Zelfs al zou je je eigen voedsel verbouwen en nooit van je eigen erf af komen, dan heb je nog last van klimaatverandering, om maar eens wat te noemen.
Soms zijn er op tv mensen die op een afgelegen plek 'off grid' leven, maar die hebben vaak wel een auto. Dus die zijn dan toch afhankelijk van wegen en een tankstation.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 27 jan 2024 08:17

Lalage schreef:Je kunt per definitie niet autonoom worden in een wereld waar alles met elkaar samenhangt. Zelfs al zou je je eigen voedsel verbouwen en nooit van je eigen erf af komen, dan heb je nog last van klimaatverandering, om maar eens wat te noemen.
Soms zijn er op tv mensen die op een afgelegen plek 'off grid' leven, maar die hebben vaak wel een auto. Dus die zijn dan toch afhankelijk van wegen en een tankstation.


Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens; samen kom je verder.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2024 09:11

Lalage schreef:Je kunt per definitie niet autonoom worden in een wereld waar alles met elkaar samenhangt. Zelfs al zou je je eigen voedsel verbouwen en nooit van je eigen erf af komen, dan heb je nog last van klimaatverandering, om maar eens wat te noemen.
Soms zijn er op tv mensen die op een afgelegen plek 'off grid' leven, maar die hebben vaak wel een auto. Dus die zijn dan toch afhankelijk van wegen en een tankstation.


Om nog maar te zwijgen over medicijnen / zorg als je ziek wordt. Weinig mensen die dan volledig autonoom blijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 27 jan 2024 18:35

Overigens hebben we het nu wel over mensen die in hun eentje autonoom willen worden en niet meer met de overheid willen samenwerken, toch?

Vermoedelijk zijn er wel veel groepen/stammen/sektes/religieuzen die samenwerken, maar dan zonder de overheid, toch?
Bij hen zou een aantal zaken dan wel weer makkelijker gaan, zoals voedsel verbouwen, zorg, etc.

Maar goed, naar mijn weten maakt de reguliere overheid nog steeds een grote meerderheid uit van de bevolking.
Daarmee niet samenwerken zou een schot in eigen voet kunnen zijn, afhankelijk van de persoonlijke situatie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2024 09:54

woutersebel schreef:Overigens hebben we het nu wel over mensen die in hun eentje autonoom willen worden en niet meer met de overheid willen samenwerken, toch?

Vermoedelijk zijn er wel veel groepen/stammen/sektes/religieuzen die samenwerken, maar dan zonder de overheid, toch?
Bij hen zou een aantal zaken dan wel weer makkelijker gaan, zoals voedsel verbouwen, zorg, etc.

Maar goed, naar mijn weten maakt de reguliere overheid nog steeds een grote meerderheid uit van de bevolking.
Daarmee niet samenwerken zou een schot in eigen voet kunnen zijn, afhankelijk van de persoonlijke situatie.


Er zijn heel weinig groepen die echt nog helemaal autonoom leven. Zonder gebruik te maken van gezondheidszorg, voedselvoorziening, brandstof, wegen enzovoorts. Maar nogmaals, ook die mensen moeten gewoon werken want je hebt twee constructies, die waar je dingen met geld koopt en die waar je diensten of producten uitruilt. Zo'n autonome stam ik waarschijnlijk veel langer aan het werk dan wij dat zijn want ze moeten hun eigen huizen bouwen en om dat te doen ook hun eigen bomen kappen en andere grondstoffen / onderdelen maken, ze moeten hun grond bewerken voor voedsel en kunnen daar geen modern gereedschap voor gebruiken maar moeten hun gereedschap zelf maken, ze moeten jagen voor vlees, zelf slachten etcetera etcetera. Reizen gaat traag want je moet alles lopen of per paard of zo doen. Autonoom worden kan misschien wel maar als je doel is om minder te werken in je leven kan je beter niet autonoom worden :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 29 jan 2024 11:21

Marnix schreef:Er zijn heel weinig groepen die echt nog helemaal autonoom leven. Zonder gebruik te maken van gezondheidszorg, voedselvoorziening, brandstof, wegen enzovoorts. Maar nogmaals, ook die mensen moeten gewoon werken want je hebt twee constructies, die waar je dingen met geld koopt en die waar je diensten of producten uitruilt. Zo'n autonome stam ik waarschijnlijk veel langer aan het werk dan wij dat zijn want ze moeten hun eigen huizen bouwen en om dat te doen ook hun eigen bomen kappen en andere grondstoffen / onderdelen maken, ze moeten hun grond bewerken voor voedsel en kunnen daar geen modern gereedschap voor gebruiken maar moeten hun gereedschap zelf maken, ze moeten jagen voor vlees, zelf slachten etcetera etcetera. Reizen gaat traag want je moet alles lopen of per paard of zo doen. Autonoom worden kan misschien wel maar als je doel is om minder te werken in je leven kan je beter niet autonoom worden :-)


Ahja, dat is exact wat ik bedoel met 'samen kom je verder'.
Dergelijke stammen etc. zouden geen auto kunnen produceren, omdat die samenwerking vergevorderde samenwerking vereist denk ik.
Maar goed, aan de andere kant overhandigen ze geen geld aan makelaars bijv. zonder goede reden.

Ach, wie het beter heeft, de stammen in Afrika of de mensen in Europa, daar zullen de meningen vast ook over verschillen.
Kunnen we lang over doorpraten denk ik :-oo


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten