Autonomen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2023 22:56

Ik stem meestal om dezelfde reden op de CU ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor Prisma23 » 19 okt 2023 08:33

Maar weer terug naar het onderwerp waar dit draadje mee begon.


Duizenden mensen die autonoom willen worden, vragen en geven elkaar advies op de berichtendienst Telegram. Bijvoorbeeld over het (niet) betalen van boetes en belastingen. Uit onderzoek van Pointer blijkt de schaduwkant: mensen raken nog dieper in de schulden.

https://pointer.kro-ncrv.nl/aanmaningen ... am-groepen

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 24 jan 2024 09:25

Prisma23 schreef:Maar weer terug naar het onderwerp waar dit draadje mee begon.

Duizenden mensen die autonoom willen worden, vragen en geven elkaar advies op de berichtendienst Telegram. Bijvoorbeeld over het (niet) betalen van boetes en belastingen. Uit onderzoek van Pointer blijkt de schaduwkant: mensen raken nog dieper in de schulden.

https://pointer.kro-ncrv.nl/aanmaningen ... am-groepen


Ach ja, uiteindelijk is het een samenleving en kan men moeilijk volledig autonoom overleven.
Kleren, eten, drinken en ziektezorg zijn moeilijk om zelfstandig te leveren.

Maar goed, dat gezegd hebbende, koester ik veel begrip voor hen situatie en verlangens.
Een huis bezitten is praktisch gezien noodzakelijk en verplicht.
Deze zijn dankzij omstandigheden, die men zelf niet controleert, onbetaalbaar tegenwoordig.
Begrijp goed dat men zoiets heeft van, ja waarom zetten we niet gewoon een verstevigde tent op ergens, in plaats van 40 uur per week op kantoor zitten voor een baan die praktisch gezien geautomatiseerd kan worden of überhaupt niet nodig is?

Komen we eigenlijk ook aan bij andere levensvragen zoals, waarom heeft God een werkweek van 40 uur ingesteld?
Persoonlijk kan ik veel van dit soort vragen nog steeds niet beantwoorden, hoewel ik dat wel graag zou willen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2024 10:43

woutersebel schreef:Ach ja, uiteindelijk is het een samenleving en kan men moeilijk volledig autonoom overleven.
Kleren, eten, drinken en ziektezorg zijn moeilijk om zelfstandig te leveren.

Maar goed, dat gezegd hebbende, koester ik veel begrip voor hen situatie en verlangens.
Een huis bezitten is praktisch gezien noodzakelijk en verplicht.
Deze zijn dankzij omstandigheden, die men zelf niet controleert, onbetaalbaar tegenwoordig.
Begrijp goed dat men zoiets heeft van, ja waarom zetten we niet gewoon een verstevigde tent op ergens, in plaats van 40 uur per week op kantoor zitten voor een baan die praktisch gezien geautomatiseerd kan worden of überhaupt niet nodig is?

Komen we eigenlijk ook aan bij andere levensvragen zoals, waarom heeft God een werkweek van 40 uur ingesteld?
Persoonlijk kan ik veel van dit soort vragen nog steeds niet beantwoorden, hoewel ik dat wel graag zou willen.


Eh...

- waar heeft God een 40 uurse werkweek ingesteld? Dit is compleet nieuw voor me, ik ben het nergens tegengekomen.
- Denk je dat als je ergens in the middle of nowhere een verstevigde tent neerzet, je niet meer hoeft te werken?
- Niemand verplicht je om een kantoorbaan te nemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 24 jan 2024 13:56

Marnix schreef:Eh...

- waar heeft God een 40 uurse werkweek ingesteld? Dit is compleet nieuw voor me, ik ben het nergens tegengekomen.
- Denk je dat als je ergens in the middle of nowhere een verstevigde tent neerzet, je niet meer hoeft te werken?
- Niemand verplicht je om een kantoorbaan te nemen.


- waar heeft God een 40 uurse werkweek ingesteld? Dit is compleet nieuw voor me, ik ben het nergens tegengekomen.
Dat is afhankelijk van hoe men denkt dat God actief is in de wereld.
Indien men bijvoorbeeld gelooft in de God van Spinoza, dan zouden parlementsleden icm trends in economie, markt en technologie hiervoor zorgen.
Indien men gelooft dat God verantwoordelijk is voor alle gebeurtenissen, dan ligt dat anders.
Dat laatste is bij mij het geval. Daarom vermoed ik dus dat er een ander antwoord is op de vraag waarom we werken.
Overigens zijn er genoeg antwoorden te bedenken, persoonlijk weet ik alleen niet wat er van zou kloppen.

- Denk je dat als je ergens in the middle of nowhere een verstevigde tent neerzet, je niet meer hoeft te werken?
Waarom wel? Als alle primaire levensbehoeften zoals eten & drinken, kleren en zorg zijn voorzien?

- Niemand verplicht je om een kantoorbaan te nemen.
Primaire levensbehoeften kosten in onze samenleving veel geld en op alle natuurlijke bronnen zitten bezit kaartjes (al het grond is bijvoorbeeld al van iemand). Men is daarom zo goed als verplicht om te werken (in kantoor of buiten). Uitzonderingen daar gelaten, zoals indianen in de amazone of kloosters bijv.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2024 15:33

woutersebel schreef:- waar heeft God een 40 uurse werkweek ingesteld? Dit is compleet nieuw voor me, ik ben het nergens tegengekomen.
Dat is afhankelijk van hoe men denkt dat God actief is in de wereld.
Indien men bijvoorbeeld gelooft in de God van Spinoza, dan zouden parlementsleden icm trends in economie, markt en technologie hiervoor zorgen.
Indien men gelooft dat God verantwoordelijk is voor alle gebeurtenissen, dan ligt dat anders.
Dat laatste is bij mij het geval. Daarom vermoed ik dus dat er een ander antwoord is op de vraag waarom we werken.
Overigens zijn er genoeg antwoorden te bedenken, persoonlijk weet ik alleen niet wat er van zou kloppen.


Dus je vroeg je af waarom God een 40 uurs werkweek heeft ingesteld maar je gelooft helemaal niet dat dat zo is? Bijzonder.

Waarom wel? Als alle primaire levensbehoeften zoals eten & drinken, kleren en zorg zijn voorzien?


Dat zijn ze dan dus niet. Dan moet je zelf in je primaire levensbehoeften voorzien, je moet jagen, eten regelen, kleren maken, je tent repareren, zorgen dat je hout hebt om het warm te krijgen en ga zo maar door. Als erin wordt voorzien zal je het moeten kopen maar dan heb je geld nodig. En dus moet je werken, dingen verkopen, dingen maken en ruilen of wat dan ook.

Als je even teruggaat naar de tijd dat mensen in tenten woonden, toen hadden ze veel meer tijd nodig voor werkgerelateerde zaken en veel minder vrije tijd dan toen dus ik snap niet zo goed waarom je dan een tent in the middle of nowhere neer zou willen zetten?

- Niemand verplicht je om een kantoorbaan te nemen.
Primaire levensbehoeften kosten in onze samenleving veel geld en op alle natuurlijke bronnen zitten bezit kaartjes (al het grond is bijvoorbeeld al van iemand). Men is daarom zo goed als verplicht om te werken (in kantoor of buiten). Uitzonderingen daar gelaten, zoals indianen in de amazone of kloosters bijv.


Ja maar dan ga je iets anders doen dan een kantoorbaan. Waarbij je lekker veel buiten bent bijvoorbeeld. Je ideaalbeeld is misschien wat minder rooskleurig dan je schetst. Als jij ergens in een tent gaat wonen denk ik dat je al snel terugverlangt naar een kantoorbaan :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 24 jan 2024 16:17

Marnix schreef:Dus je vroeg je af waarom God een 40 uurs werkweek heeft ingesteld maar je gelooft helemaal niet dat dat zo is? Bijzonder.


Als jij als persoon gelooft dat God actief is in onze wereld, of in het verlengde; er überhaupt niks gebeurd zonder God (dat alle handelingen/bewegingen door God veroorzaakt worden), dan is het toch noodzakelijk dat ons werk door God wordt gecreëerd?
Is het dan niet begrijpelijk om onszelf af te vragen, waarom hij dit werk voor ons creëert?

Ik geloof erin op dezelfde manier dat kinderen op school opdrachten maken voor leraren, of dat Neo in de Matrix gelooft; ja en nee, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Desondanks denk ik dat de kinderen op school, en Neo, het recht hebben om te weten waarom ze studeren en werken. Een ander topic beschreef al; een originele/authentieke realiteit en werk bestaat niet met God. Maar voor mij dekt dat de lading niet volledig.

Marnix schreef:Dat zijn ze dan dus niet. Dan moet je zelf in je primaire levensbehoeften voorzien, je moet jagen, eten regelen, kleren maken, je tent repareren, zorgen dat je hout hebt om het warm te krijgen en ga zo maar door. Als erin wordt voorzien zal je het moeten kopen maar dan heb je geld nodig. En dus moet je werken, dingen verkopen, dingen maken en ruilen of wat dan ook.


Klopt.

Marnix schreef:Ja maar dan ga je iets anders doen dan een kantoorbaan. Waarbij je lekker veel buiten bent bijvoorbeeld. Je ideaalbeeld is misschien wat minder rooskleurig dan je schetst. Als jij ergens in een tent gaat wonen denk ik dat je al snel terugverlangt naar een kantoorbaan :-)


Maar dan moet men toch nog steeds werken voor een werkgever, in de buitenlucht?

In een tent wonen is dus niet toegestaan, omdat alle grond al bezit is van iemand.
Op zich zou je vanuit een tent ook een kantoorbaan kunnen nemen, toch? Als de tent überhaupt toegestaan zou zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2024 16:59

woutersebel schreef:Als jij als persoon gelooft dat God actief is in onze wereld, of in het verlengde; er überhaupt niks gebeurd zonder God (dat alle handelingen/bewegingen door God veroorzaakt worden), dan is het toch noodzakelijk dat ons werk door God wordt gecreëerd?
Is het dan niet begrijpelijk om onszelf af te vragen, waarom hij dit werk voor ons creëert?


Absoluut, het ging me meer over je 40 urige werkweek. Die komt niet bij God vandaan. Dat we met een doel op aarde zijn en dat dat niet is om alleen maar te luieren en relaxen is een heel ander verhaal. We kunnen weer terug naar het scheppingsverhaal en we zien dat God ons een baan geeft, een taak. Waar we heel wat uurtjes mee kwijt kunnen zijn. Ik denk dat het goed is dat we nuttige dingen kunnen doen.

Wat je niet meot vergeten is dat daarna er ellende in de wereld kwam en een van die dingen die God tegen te mens zegt na de zondeval is: Met zweet op je gezicht zul je werken, de aarde zal dorens en distels voortbrengen. Werken is sindsdien dus zwaarder, lastiger, er is vaker tijdsdruk, burnouts en ga zo maar door. Maar dat is niet hoe God het maakte. Ook al je toen denk ik eerder een deeleconomie dan de kapitalistische vorm die we nu hebben: Werken voor geld waarmee je weer dingen kan kopen die je nodig hebt. Of niet nodig.

Maar waar wil je heen? Ik zou wel eens wat vaker vrij willen hebben maar ik zou er niet aan moeten denken om niet te werken en van mensen die tegen wil en dank geen baan hebben hoor ik vaak hetzelfde. Altijd vrij zijn lijkt leuk als je altijd werkt, maar als je altijd vrij bent vraag ik me af of werk je niet minstens zo leuk lijkt. Wie niet werken hebben het idee dat ze niet nuttig zijn, wie wel werken denken meestal het tegenovergestelde. Het geeft een bepaalde mate van voldoening.


Ik geloof erin op dezelfde manier dat kinderen op school opdrachten maken voor leraren, of dat Neo in de Matrix gelooft; ja en nee, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Desondanks denk ik dat de kinderen op school, en Neo, het recht hebben om te weten waarom ze studeren en werken. Een ander topic beschreef al; een originele/authentieke realiteit en werk bestaat niet met God. Maar voor mij dekt dat de lading niet volledig.


Verschillende antwoorden: je werkt omdat het goed is wat te doen te hebben, je je nuttig kan maken in de samenleving. Je werkt ook om geld te verdienen, dat heb je nodig om dingen te kunnen kopen, nuttige dingen maar ook leuke dingen, dingen die ontspanning geven.


Maar dan moet men toch nog steeds werken voor een werkgever, in de buitenlucht?


Zeker. Of je begint voor jezelf, dan ben je je eigen baas. Maar je hebt toch geld nodig om jezelf te kunnen onderhouden.

In een tent wonen is dus niet toegestaan, omdat alle grond al bezit is van iemand.
Op zich zou je vanuit een tent ook een kantoorbaan kunnen nemen, toch? Als de tent überhaupt toegestaan zou zijn.


Dat is toegestaan op sommige plekken en onder bepaalde voorwaarden. En anders ga ja in een land wonen waar je vrij mag kamperen. Alleen heb je dan alsnog stroom nodig, eten enz. Dus moet je werken en geld verdienen. Waarom heb je daar zoveel moeite mee?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 24 jan 2024 19:30

Marnix schreef:Absoluut, het ging me meer over je 40 urige werkweek. Die komt niet bij God vandaan. Dat we met een doel op aarde zijn en dat dat niet is om alleen maar te luieren en relaxen is een heel ander verhaal. We kunnen weer terug naar het scheppingsverhaal en we zien dat God ons een baan geeft, een taak. Waar we heel wat uurtjes mee kwijt kunnen zijn. Ik denk dat het goed is dat we nuttige dingen kunnen doen.

Wat je niet meot vergeten is dat daarna er ellende in de wereld kwam en een van die dingen die God tegen te mens zegt na de zondeval is: Met zweet op je gezicht zul je werken, de aarde zal dorens en distels voortbrengen. Werken is sindsdien dus zwaarder, lastiger, er is vaker tijdsdruk, burnouts en ga zo maar door. Maar dat is niet hoe God het maakte. Ook al je toen denk ik eerder een deeleconomie dan de kapitalistische vorm die we nu hebben: Werken voor geld waarmee je weer dingen kan kopen die je nodig hebt. Of niet nodig.

Maar waar wil je heen? Ik zou wel eens wat vaker vrij willen hebben maar ik zou er niet aan moeten denken om niet te werken en van mensen die tegen wil en dank geen baan hebben hoor ik vaak hetzelfde. Altijd vrij zijn lijkt leuk als je altijd werkt, maar als je altijd vrij bent vraag ik me af of werk je niet minstens zo leuk lijkt. Wie niet werken hebben het idee dat ze niet nuttig zijn, wie wel werken denken meestal het tegenovergestelde. Het geeft een bepaalde mate van voldoening.


Marnix schreef:Verschillende antwoorden: je werkt omdat het goed is wat te doen te hebben, je je nuttig kan maken in de samenleving. Je werkt ook om geld te verdienen, dat heb je nodig om dingen te kunnen kopen, nuttige dingen maar ook leuke dingen, dingen die ontspanning geven.


Daar geef ik je helemaal gelijk in. Als men motivatie heeft, omdat het bijvoorbeeld nuttig werk is voor de medemens, kan het ons een goed en voldaan gevoel geven. Daarnaast inderdaad wat je zegt, dat we niet luieren/relaxen (verstenen) maar dagbesteding hebben. En door delen is het voor bepaalde groepen (monniken etc.) inderdaad goed te doen met de werkdruk.

Toch zijn hier weer zaken op aan te merken: Wat als men bijvoorbeeld het idee heeft dat werk wat hij doet niet aankomt bij levende wezens als hijzelf (zou Neo dit gevoel niet hebben, of een kind op school?), Wat als het werk bij nader in zien niet zo nuttig lijkt (zoals een NS conducteur, terwijl bij elk station poorten staan die de tickets al controleren), Of als het werk eenvoudig weggedacht kan worden (zoals een PMD vuilnisman, terwijl PMD weggewerkt kan worden met redelijk eenvoudige stappen). Zijn bepaalde doelen van werk, iets te doen hebben of het tegengaan van verstening, niet op andere manieren te bereiken zoals een hobby, etc.?

Persoonlijk zou ik als conducteur of vuilnisman eerst dergelijke zaken opgehelderd willen, voordat men 40 uur per week (praktisch gezien zijn hele leven) aan dergelijk werk besteed.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor Lalage » 25 jan 2024 07:20

woutersebel schreef: En door delen is het voor bepaalde groepen (monniken etc.) inderdaad goed te doen met de werkdruk.

Hoe kom je erbij dat monniken niet werken? Die werken juist heel hard. Naast het bidden, voorzien ze altijd in hun eigen levensonderhoud. Denk aan de monniken die bier brouwen (trappisten) en de broeders van Taizé die onder andere een pottenbakkerij hebben.

woutersebel schreef:Wat als het werk bij nader in zien niet zo nuttig lijkt (zoals een NS conducteur, terwijl bij elk station poorten staan die de tickets al controleren),

Hier sla je ook weer de plank volledig mis. NS-conducteurs hebben zoveel meer taken dan kaartjes controleren. En ondanks de poortjes wordt er nog vaak zwart gereisd, helaas.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 25 jan 2024 09:14

Lalage schreef:Hoe kom je erbij dat monniken niet werken? Die werken juist heel hard. Naast het bidden, voorzien ze altijd in hun eigen levensonderhoud. Denk aan de monniken die bier brouwen (trappisten) en de broeders van Taizé die onder andere een pottenbakkerij hebben.


Ah ja, eigenlijk weet ik niet zo heel goed wat monniken precies doen.
Ik ging er van uit dat, aangezien er geen autoriteit met eigenbelang voor winst is, dat de werkdruk dan lager ligt.
Overigens kan ik bijna met zekerheid zeggen dat dit zo is, overigens.
In het bedrijfsleven is het normaal om online in meerdere vergaderingen tegelijk te zitten, wat gelijk staat aan intensief multitasken.
Monniken kennen, voor zover ik weet, dergelijke zaken niet.

Lalage schreef:Hier sla je ook weer de plank volledig mis. NS-conducteurs hebben zoveel meer taken dan kaartjes controleren. En ondanks de poortjes wordt er nog vaak zwart gereisd, helaas.


Uiteraard gaat het om het achterliggende idee.
Nu praten we over dit specifieke geval en kan ik bijv. zeggen dat grotere deuren bij de poorten resterend zwart reizen een halt zou toeroepen.
Het argument dat ik probeer te bekrachtigen, is dat met een paar slimme mensen als uitvinders en in de tweede kamer praktisch al het werk niet meer bestaan.
En als we er van uit gaan dat God ons werk creëert, zoals eerder al is overeengekomen in dit topic, dan kunnen we (denk ik) met zekerheid schrijven dat dit eigenlijk ook het geval is.
Vandaar de vragen die ik stel omtrent de redenen dat we werken ipv ons favoriete boek lezen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 11:19

woutersebel schreef:Daar geef ik je helemaal gelijk in. Als men motivatie heeft, omdat het bijvoorbeeld nuttig werk is voor de medemens, kan het ons een goed en voldaan gevoel geven. Daarnaast inderdaad wat je zegt, dat we niet luieren/relaxen (verstenen) maar dagbesteding hebben. En door delen is het voor bepaalde groepen (monniken etc.) inderdaad goed te doen met de werkdruk.


Daarnaast is werken ook een sociale aangelegenheid, je komt je huis uit, je spreekt anderen, werkt samen, eet samen enz.


Toch zijn hier weer zaken op aan te merken: Wat als men bijvoorbeeld het idee heeft dat werk wat hij doet niet aankomt bij levende wezens als hijzelf (zou Neo dit gevoel niet hebben, of een kind op school?), Wat als het werk bij nader in zien niet zo nuttig lijkt (zoals een NS conducteur, terwijl bij elk station poorten staan die de tickets al controleren), Of als het werk eenvoudig weggedacht kan worden (zoals een PMD vuilnisman, terwijl PMD weggewerkt kan worden met redelijk eenvoudige stappen). Zijn bepaalde doelen van werk, iets te doen hebben of het tegengaan van verstening, niet op andere manieren te bereiken zoals een hobby, etc.?


Allicht maar nogmaals, als je niet werkt heb je geen geld om je sportcontributie te betalen, om je sportuitrusting te kopen. Plus dat je ergens moet wonen. Kortom, je hebt gewoon een bepaald inkomen nodig en dat krijg je niet vanzelf. Tenzij je dus helemaal zelfvoorzienend kan leven maar dat is wel een uitdaging.

Persoonlijk zou ik als conducteur of vuilnisman eerst dergelijke zaken opgehelderd willen, voordat men 40 uur per week (praktisch gezien zijn hele leven) aan dergelijk werk besteed.


Als jij vuilnisman geen nuttig beroep vindt (wat het wel is, moet je eens opletten wat er gebeurt als vuilnismannen een maand staken maar dat terzijde) en je graag een nuttig beroep wil, dan kies je toch wat anders? Het is nogal raar dat je ervoor kiest om vuilnisman te worden en dan vervolgens bij je baas probeert opheldering te krijgen over het nut van je werk. Ik verbaas me soms over de kronkels in jouw hoofd.

Ah ja, eigenlijk weet ik niet zo heel goed wat monniken precies doen.
Ik ging er van uit dat, aangezien er geen autoriteit met eigenbelang voor winst is, dat de werkdruk dan lager ligt.
Overigens kan ik bijna met zekerheid zeggen dat dit zo is, overigens.
In het bedrijfsleven is het normaal om online in meerdere vergaderingen tegelijk te zitten, wat gelijk staat aan intensief multitasken.
Monniken kennen, voor zover ik weet, dergelijke zaken niet.


Klopt, ik denk dat je niet zo snel monniken met een burn-out tegen zult komen en dat wat ook wel met de inhoud van hun werk te maken heeft, maar het je beeld dat je de hele dag aan het relaxen zijn en niet hard werken lopt totaal niet. En het is ook wel weer een wat sober leven heb ik zo het idee. Maar als jij zoiets wil en geen stressvolle baan, dan is er vast wel iets te vinden dat bij je past. Misschien hoef je ook geen 40 uur te werken als je dat veel vindt, veel mensen werken maar 4 dagen bijvoorbeeld. Je zult je soms wat moeten aanpassen, minder werken is minder inkomen dus zul je moeten zorgen dat je ook minder uitgeeft.... maar verder heb je toch gewoon een keus, of je een kantoorbaan wil, in een klooster, vuilnisman wil worden of wat dan ook? Daar pas je toch je keuzes op aan? Je doet net alsof je geen keuze hebt maar je leeft juist in een tijd dat je dat wel volop hebt.

Uiteraard gaat het om het achterliggende idee.
Nu praten we over dit specifieke geval en kan ik bijv. zeggen dat grotere deuren bij de poorten resterend zwart reizen een halt zou toeroepen.
Het argument dat ik probeer te bekrachtigen, is dat met een paar slimme mensen als uitvinders en in de tweede kamer praktisch al het werk niet meer bestaan.
En als we er van uit gaan dat God ons werk creëert, zoals eerder al is overeengekomen in dit topic, dan kunnen we (denk ik) met zekerheid schrijven dat dit eigenlijk ook het geval is.
Vandaar de vragen die ik stel omtrent de redenen dat we werken ipv ons favoriete boek lezen.


Er is altijd werk, ook al wordt er altijd wel werk overgenomen door machines, dat is van alle tijden. Maar dan zijn er weer mensen nodig om de machines te ontwikkelen, te onderhouden, te verkopen en ga zo maar door. Er is meer personeelstekort dan ooit dus de praktijk is tegenovergesteld aan wat je beweert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Autonomen

Berichtdoor woutersebel » 25 jan 2024 13:27

Marnix schreef:Allicht maar nogmaals, als je niet werkt heb je geen geld om je sportcontributie te betalen, om je sportuitrusting te kopen. Plus dat je ergens moet wonen. Kortom, je hebt gewoon een bepaald inkomen nodig en dat krijg je niet vanzelf. Tenzij je dus helemaal zelfvoorzienend kan leven maar dat is wel een uitdaging.


Dat is waar. Uiteindelijk komt dit een beetje neer op hetzelfde argument wat ik eerder beschreef:
Er is geen logische verklaring voor het feit dat een woning en contributie (zo veel) geld kost.
Net zoals dat bepaald werk niet meer zou hoeven bestaan of niet meer nodig is.
De enige verklaring is dat deze realiteit/wereld door God gemaakt is en deze hierin zodanig handelt, dat we kunnen stellen dat er andere redenen zijn waarvoor we werken.

Marnix schreef:Als jij vuilnisman geen nuttig beroep vindt (wat het wel is, moet je eens opletten wat er gebeurt als vuilnismannen een maand staken maar dat terzijde) en je graag een nuttig beroep wil, dan kies je toch wat anders? Het is nogal raar dat je ervoor kiest om vuilnisman te worden en dan vervolgens bij je baas probeert opheldering te krijgen over het nut van je werk. Ik verbaas me soms over de kronkels in jouw hoofd.


Waarom zou het voor de vuilnisman raar zijn om opheldering over het werk te krijgen?
Excuses, misschien niet correct geformuleerd. Inderdaad zijn conducteurs en vuilnismannen zeer nuttig.
Maar zou je als vuilnisman niet denken; goh, al die mensen gooien dit allemaal weg, maar dit kan heel makkelijk opgelost worden?

Marnix schreef:Klopt, ik denk dat je niet zo snel monniken met een burn-out tegen zult komen en dat wat ook wel met de inhoud van hun werk te maken heeft, maar het je beeld dat je de hele dag aan het relaxen zijn en niet hard werken lopt totaal niet. En het is ook wel weer een wat sober leven heb ik zo het idee. Maar als jij zoiets wil en geen stressvolle baan, dan is er vast wel iets te vinden dat bij je past. Misschien hoef je ook geen 40 uur te werken als je dat veel vindt, veel mensen werken maar 4 dagen bijvoorbeeld. Je zult je soms wat moeten aanpassen, minder werken is minder inkomen dus zul je moeten zorgen dat je ook minder uitgeeft.... maar verder heb je toch gewoon een keus, of je een kantoorbaan wil, in een klooster, vuilnisman wil worden of wat dan ook? Daar pas je toch je keuzes op aan? Je doet net alsof je geen keuze hebt maar je leeft juist in een tijd dat je dat wel volop hebt.


Klopt wat je zegt. Belangrijker is denk ik de reden waarom de vuilnisman weigert de PMD afval op te rapen, of de conducteur niet meer onnodig treinen wil doorlopen (i.e. de mensen die autonoom willen worden).
Als dergelijke mensen genoeg informatie krijgen over waarom PMD afval bijvoorbeeld nog steeds bestaat en ze dat werk doen, willen ze misschien niet meer autonoom worden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2024 14:30

woutersebel schreef:Dat is waar. Uiteindelijk komt dit een beetje neer op hetzelfde argument wat ik eerder beschreef:
Er is geen logische verklaring voor het feit dat een woning en contributie (zo veel) geld kost.
Net zoals dat bepaald werk niet meer zou hoeven bestaan of niet meer nodig is.
De enige verklaring is dat deze realiteit/wereld door God gemaakt is en deze hierin zodanig handelt, dat we kunnen stellen dat er andere redenen zijn waarvoor we werken.


Er zijn genoeg redenen genoemd waarom we werken.

Waarom dingen geld kosten is doorgaans heel simpel: Omdat ze tijd kosten en tijd is geld. Blijkbaar vind jij het belachelijk dat je moet werken om een nieuwe broek of trui te kunnen kopen. Maar die broek of trui is al door iemand, vermoedelijk een heel jong kind met een belachelijk laag salaris gemaakt. Kijk, bij een woning heb je natuurlijk een punt omdat een groot deel van de woningprijs wordt bepaald door de grondprijs die weer wordt bepaald door allerlei andere factoren zoals vraag en aanbod maar ook dan kost het mensen een hoop tijd en materiaal om een huis te bouwen dus logisch dat, tenzij jij dat huis helemaal zelf bouwt, iemand daar ook wat voor wil hebben. Sport idem dito, je hebt een zaal nodig, materialen, mensen moeten er een deel van hun tijd aan besteden, de ruimte moet verwamd worden. Logisch dat iedereen die die sport wil beoefenen wordt gevraagd om een bijdrage. Maar jij klaagt alleen maar: Waarom moet ik werken om geld te verdienen, ik heb daar helemaal geen zin in. Kan alles niet gewoon gratis worden? Zo werkt dat natuurlijk niet. Hoe je de samenleving ook wil zien, uiteindelijk zal iedereen er een bijdrage aan moeten leveren. Dit klinkt een beetje als "zoveel mogelijk willen profiteren en er zo weinig mogelijk voor willen doen".

Waarom zou het voor de vuilnisman raar zijn om opheldering over het werk te krijgen?
Excuses, misschien niet correct geformuleerd. Inderdaad zijn conducteurs en vuilnismannen zeer nuttig.
Maar zou je als vuilnisman niet denken; goh, al die mensen gooien dit allemaal weg, maar dit kan heel makkelijk opgelost worden?


Misschien maar dan raakt hij zijn baan kwijt. Bovendien zijn we al decennia lang aan het automatiseren maar zijn we nog steeds niet zover dat containers allemaal automatisch worden geleend. Dus voorlopig zijn vuilnismannen gewoon hard nodig. Maar het punt is, je zoekt werkt, je maakt binnen je mogelijkheden een bepaalde keuze. Waarom zou ik ervoor kiezen om vuilnisman te worden en vervolgens naar mijn baas gaan en zeggen: Ja hallo, ik wil opheldering, ik haal nu vuilnis van mensen op maar kan dat niet gewoon automatisch?! En zo ja, waarom gebeurt dat dan niet?

Waar wil je nou naartoe?!?!



Klopt wat je zegt. Belangrijker is denk ik de reden waarom de vuilnisman weigert de PMD afval op te rapen, of de conducteur niet meer onnodig treinen wil doorlopen (i.e. de mensen die autonoom willen worden).
Als dergelijke mensen genoeg informatie krijgen over waarom PMD afval bijvoorbeeld nog steeds bestaat en ze dat werk doen, willen ze misschien niet meer autonoom worden.


Mensen staken meestal omdat ze vinden dat hun loon omhoog moet of de werkdruk omlaag. Maak het niet moeilijker dan het is :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Autonomen

Berichtdoor hans0166 » 25 jan 2024 14:37

woutersebel schreef:Monniken kennen, voor zover ik weet, dergelijke zaken niet.


nu heb je gewoon hier gezegd dat je het niet weet, en toch pen je weer een oordeel neer.
Je hebt geen flauw idee wat een monnik doet qua werk-gebed en leven, en hoe dat een héle dag van 5u 's morgens ( sommige ordes nog vroeger)tot 's avonds de dagsluiting toe, en daarna, bezet houdt.

In het bedrijfsleven is het normaal om online in meerdere vergaderingen tegelijk te zitten,


nee dat is helemaal niet normaal.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten