Autonomen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Autonomen

Berichtdoor Optimatus » 16 aug 2023 10:22

Er is een groeiende groep mensen die zich autonoom noemt en met de overheid (en soms ook met de samenleving) niets meer te maken wil hebben. Zo weigert deze groep belasting te betalen en ook andere maatschappelijke verplichtingen, zoals het betalen van de hypotheek worden door enkelen van deze groep geweigerd.

Wat vinden we hiervan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Autonomen

Berichtdoor Erik1960 » 16 aug 2023 10:42

Tja.. in onze familie gaat nog altijd het verhaal dat opa gevangen heeft gezeten om zijn geloof. Hij geloofde namelijk dat hij geen belasting hoefde te betalen.

Het vervelende van deze tijd is, dat mensen die zich zo extreem willen afzonderen eigenlijk het tegenovergestelde bereiken: de aandacht van en op (social) media voor dit type gedrag is enorm. Het is inhoudelijk in mijn ogen een grote prietpraat-show die het geweldig zou doen in programma's als De Stoel en Man Bijt Hond.
Banken en belastingdienst weten wel raad met dit gedrag.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor DeDwaler » 16 aug 2023 18:54

Optimatus schreef:Er is een groeiende groep mensen die zich autonoom noemt en met de overheid (en soms ook met de samenleving) niets meer te maken wil hebben. Zo weigert deze groep belasting te betalen en ook andere maatschappelijke verplichtingen, zoals het betalen van de hypotheek worden door enkelen van deze groep geweigerd.

Wat vinden we hiervan?


Autonoom is zeker de nieuwe term voor wanbetaler? :wink:

Het probleem is dat deze groep mensen niet autonoom is. Ze wonen in huizen die van de bank zijn, nemen energie af van Essent, internet van Ziggo, etc. Pas als je echt autonoom bent dan kun je je autonoom noemen, maar zelfs de meest fervente en onafhankelijke 'preppers' zijn niet autonoom. Al is het maar omdat ze zich met hun auto op de openbare weg begeven en daarvoor wegenbelasting verschuldigd zijn. Het geld waarvan alles betaald wordt groeit nu eenmaal niet aan de bomen.

Met het geloof heeft het al helemaal niets te maken... dus opa heeft vanwege zijn ongehoorzaamheid in de nor gezeten.
.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Autonomen

Berichtdoor Erik1960 » 21 aug 2023 14:44

DeDwaler schreef:Met het geloof heeft het al helemaal niets te maken... dus opa heeft vanwege zijn ongehoorzaamheid in de nor gezeten.
Kom niet aan mijn opa he!
Maar serieus: wat beide insteken verbindt, is dat er een merkwaardige gedachtengang achter schuil gaat. Zoals je zelf met duidelijke voorbeelden al aangaf.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 22 aug 2023 13:33

DeDwaler schreef:Het probleem is dat deze groep mensen niet autonoom is. Ze wonen in huizen die van de bank zijn, nemen energie af van Essent, internet van Ziggo, etc. Pas als je echt autonoom bent dan kun je je autonoom noemen, maar zelfs de meest fervente en onafhankelijke 'preppers' zijn niet autonoom. Al is het maar omdat ze zich met hun auto op de openbare weg begeven en daarvoor wegenbelasting verschuldigd zijn. Het geld waarvan alles betaald wordt groeit nu eenmaal niet aan de bomen.


Exact dit. Als Nederland echt ondraaglijk voor je is, is het wellicht beter en sowieso eerlijker om de eer aan jezelf te houden en naar een land te verhuizen wat beter bij je aansluit qua overheid, principes, mentaliteit etc..

Ik kom twee keer per jaar naar Nederland; ik schrik er op meerdere vlakken telkens weer van en ben blij als ik weer naar huis kan, maar als ik in een ondenkbaar scenario weer in Nederland zou moeten wonen, zie ik ontrekken aan een systeem waar ik gewoon deel van uitmaak en onderdeel van ben, niet bepaald als een verstandige, volwassen oplossing.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2023 13:43

Gruezi schreef:Exact dit. Als Nederland echt ondraaglijk voor je is, is het wellicht beter en sowieso eerlijker om de eer aan jezelf te houden en naar een land te verhuizen wat beter bij je aansluit qua overheid, principes, mentaliteit etc..

Ik kom twee keer per jaar naar Nederland; ik schrik er op meerdere vlakken telkens weer van en ben blij als ik weer naar huis kan, maar als ik in een ondenkbaar scenario weer in Nederland zou moeten wonen, zie ik onttrekken aan een systeem waar ik gewoon deel van uitmaak en onderdeel van ben, niet bepaald als een verstandige, volwassen oplossing.


Ik heb ook wel eens het idee dat mensen denken dat het gras bij de buren altijd groener is, maar als ik hoor van mensen die zijn geëmigreerd is het in de meeste landen niet beter, sterker nog, daar heb je soms een nog veel grotere bureaucratie als je bijvoorbeeld naar de overheid kijkt. En als dat het al niet is zijn er wel weer andere dingen minder goed geregeld. Als je plotseling iets overkomt ben je allicht blij dat ons sociale vangnet bijvoorbeeld nog redelijk goed is. En ook in Zwitserland heb je wel weer dingen die bureaucratisch of ouderwets zijn :-) Zo is het overal wel wat.

Tegelijkertijd snap ik ook wel dat mensen een beetje klaar zijn met de huidige politiek maar goed, er gaat binnenkort vast een wat frissere wind waaien. En soms moet de politiek zich ook met dingen bemoeien die niet leuk zijn, je kan wel doen alsof er bijvoorbeeld op het gebied van landbouw en op het gebied van klimaat niks aan de hand is maar dan heb je oogkleppen op. En mensen zijn dan vaak kortzichtig genoeg om te zeggen: Ze moeten zich er geoon niet mee bemoeien, het ging toch altijd goed? :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 22 aug 2023 14:05

Marnix schreef:Waar woon je zelf dan?

Want ik heb ook wel eens het idee dat mensen denken dat het gras bij de buren altijd groener is, maar als ik hoor van mensen die zijn geëmigreerd is het in de meeste landen niet beter, sterker nog, daar heb je soms een nog veel grotere bureaucratie als je bijvoorbeeld naar de overheid kijkt. En als dat het al niet is zijn er wel weer andere dingen minder goed geregeld. Als je plotseling iets overkomt ben je allicht blij dat ons sociale vangnet bijvoorbeeld nog redelijk goed is.


Het hangt er inderdaad enorm vanaf naar welk land je verhuist en waarom je die stap zet. Mensen die ergens twee weken op vakantie zijn, het naar hun zin hebben en om die reden willen emigreren zullen zonder twijfel tegen zichzelf aanlopen, zeker als dat land bureaucratisch of corrupt of zelfs minder ontwikkeld blijkt te zijn dan gedacht.

Ik woon zelf sinds een aantal jaar in Zwitserland en hoewel dat qua afstand alles behalve de andere kant van de planeet is, is het een heel andere wereld. (En mocht je je nu afvragen hoe ik op Refoweb terecht ben gekomen: ik was hier actief ergens tussen 2004-2007, en lees sinds kort weer mee :)).

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor Prisma23 » 22 aug 2023 17:28

informatief als het over "autonomen" gaat

https://omny.fm/shows/de-volkskrant-elk ... t-drijft-a

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Autonomen

Berichtdoor DeDwaler » 22 aug 2023 17:44

Erik1960 schreef:Kom niet aan mijn opa he!


Excuses!

Erik1960 schreef:Maar serieus: wat beide insteken verbindt, is dat er een merkwaardige gedachtengang achter schuil gaat. Zoals je zelf met duidelijke voorbeelden al aangaf.


Het vertrouwen in de overheid en het gezag wordt aan alle kanten ondergraven, niet in de laatste plaats door politieke bewegingen zelf. Als je de Bijbel als leidraad neemt, dan zie je dat God de overheden en het gezag heeft ingesteld voor ons eigen bestwil. Zo hebben de meeste mensen het ook graag, dat een aantal mensen namens hen het bestuur van het land op zich nemen, ik in ieder geval wel. En als je dan verlangt naar een rustig, veilig plekje waar je je dagelijkse leven kunt leven, dan zit je helemaal niet te wachten op crisis na crisis en oproer. Nu kunnen we niet elke crisis voorkomen, maar we kunnen het wel veel erger maken. Blijkbaar moet eerst alles worden afgebroken voordat we beseffen hoeveel we hebben om dankbaar voor te zijn...
.

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 23 aug 2023 07:41

Prisma23 schreef:informatief als het over "autonomen" gaat

https://omny.fm/shows/de-volkskrant-elk ... t-drijft-a


Interessante podcast!
Ik vind het een schrikbarend hoog wappie-gehalte hebben om eerlijk te zijn. Het getuigt naar mijn bescheiden mening in elk geval niet van een gezond beoordelingsvermogen.

Overigens kan ik me wel goed voorstellen dat als men enorm gedupeerd wordt door de overheid (ik noem even de toeslagenaffaire, Groningen, Ter Apel), men toch wel moet beschikken over veel geduld, moed en kracht om niet te verbitteren en ontvankelijk te worden in het zetten van onberedeneerde of niet goed doordachte stappen. Ik heb na mijn emigratie het Nederlandse nieuws niet meer gevolgd en ben me pas weer gaan inlezen na de recente val van het kabinet. Ik schrok echt enorm: wat is er met Nederland gebeurd?! Ik hou absoluut niet van statements als ‘vroeger was alles beter’ (ik ben zelf ook nog maar midden dertig), maar het lijkt me toch een beetje een uitdaging om nog vol vertrouwen in de politiek te hebben. Ik realiseer me overigens ook wel dat genoemde zaken vast niet representatief zijn voor de gehele bevolking, maar een nieuw kabinet zal m.i. toch keihard moeten werken om genoemde zaken goed aan te pakken en/of tot een goed einde te brengen, en dan heb ik het nog niet gehad over het herstel van het vertrouwen.
Maar goed, wie ben ik; zoals een familielid mij meedeelde in covid-tijd: ik woon in een land dat enkel rijk geworden is door gestolen Joods goud; ik ben zelf niet onbemiddeld én Zwitserland is de thuisbasis van het WEF, het kan dus niet anders of ik ben onderdeel van de elite. U bent gewaarschuwd 8) :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2023 09:03

Gruezi schreef:Interessante podcast!
Ik vind het een schrikbarend hoog wappie-gehalte hebben om eerlijk te zijn. Het getuigt naar mijn bescheiden mening in elk geval niet van een gezond beoordelingsvermogen.

Overigens kan ik me wel goed voorstellen dat als men enorm gedupeerd wordt door de overheid (ik noem even de toeslagenaffaire, Groningen, Ter Apel), men toch wel moet beschikken over veel geduld, moed en kracht om niet te verbitteren en ontvankelijk te worden in het zetten van onberedeneerde of niet goed doordachte stappen. Ik heb na mijn emigratie het Nederlandse nieuws niet meer gevolgd en ben me pas weer gaan inlezen na de recente val van het kabinet. Ik schrok echt enorm: wat is er met Nederland gebeurd?! Ik hou absoluut niet van statements als ‘vroeger was alles beter’ (ik ben zelf ook nog maar midden dertig), maar het lijkt me toch een beetje een uitdaging om nog vol vertrouwen in de politiek te hebben. Ik realiseer me overigens ook wel dat genoemde zaken vast niet representatief zijn voor de gehele bevolking, maar een nieuw kabinet zal m.i. toch keihard moeten werken om genoemde zaken goed aan te pakken en/of tot een goed einde te brengen, en dan heb ik het nog niet gehad over het herstel van het vertrouwen.
Maar goed, wie ben ik; zoals een familielid mij meedeelde in covid-tijd: ik woon in een land dat enkel rijk geworden is door gestolen Joods goud; ik ben zelf niet onbemiddeld én Zwitserland is de thuisbasis van het WEF, het kan dus niet anders of ik ben onderdeel van de elite. U bent gewaarschuwd 8) :lol:


NIet alleen goud dat van de Joden gestolen is maar ook van alle buurlanden. En het is maar goed dat andere landen niet neutraal bleven, anders was de kans groot dat Zwitserland ook was bezet, de plannen lagen er namelijk wel. :-)

Maar goed, het is politiek gezien inderdaad een beetje een puinhoop, maar veel burgers merken daar helemaal niet zoveel van. Er lijken nu wat verschuivingen in het politieke landschap te komen. En verder is het overal wel wat. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander geregeld klaagt maar eigenlijk enorm gelukkig is :-)

Volgens het World Happines Report 2023 is waarin men een poging doet om het gelukkig zijn van de bevolking te meten, staat Nederland 5e onder Finland, Denemarken, IJsland en Israel (ben altijd benieuwd waarom die laatste zo hoog staat) en nog net voor Zweden, Noorwegen en Zwitserland. Dus je hoeft geen medelijden met ons te hebben hoor ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 23 aug 2023 09:57

Marnix schreef:NIet alleen goud dat van de Joden gestolen is maar ook van alle buurlanden. En het is maar goed dat andere landen niet neutraal bleven, anders was de kans groot dat Zwitserland ook was bezet, de plannen lagen er namelijk wel. :-)

Dat laatste wordt voor het gemak vaak even vergeten inderdaad :-)

Marnix schreef:Maar goed, het is politiek gezien inderdaad een beetje een puinhoop, maar veel burgers merken daar helemaal niet zoveel van. Er lijken nu wat verschuivingen in het politieke landschap te komen. En verder is het overal wel wat. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander geregeld klaagt maar eigenlijk enorm gelukkig is :-)

En terecht - je kunt van Nederland vinden wat je wilt, maar ik denk dat het nog altijd beter is om in Nederland te wonen dan in bv Amerika waar de American Dream dan wel allang dood is of slechts is weggelegd voor de happy few. Ik ben werkzaam in de medische research, en ken teveel verhalen van mensen die bijvoorbeeld hun complete spaargeld op (moeten) geven en hun huis (moeten) verkopen om chemotherapie te betalen, met een totaal gebrek aan een sociaal vangnet. Nederland is daar zeer rijk bij.
Ik ben overigens wel erg benieuwd naar de verkiezingen en ga dat zeker volgen. Ik heb nog stemrecht, maar maak daar geen gebruik van.

Marnix schreef:Volgens het World Happines Report 2023 is waarin men een poging doet om het gelukkig zijn van de bevolking te meten, staat Nederland 5e onder Finland, Denemarken, IJsland en Israel (ben altijd benieuwd waarom die laatste zo hoog staat) en nog net voor Zweden, Noorwegen en Zwitserland. Dus je hoeft geen medelijden met ons te hebben hoor ;-)

Ik vind Nederland bv persoonlijk erg vol en druk (ik kijk altijd mijn ogen uit!), maar ik heb zeker geen medelijden :)
Voor wat betreft Israel: ik denk dat dat een combinatie zou kunnen zijn van economische groei na de covid-pandemie, goede infrastructuur en een sterke technologiesector. En wellicht zit optimisme en hoop sterk verankerd in het DNA :)

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben is de mening van Optimatus die dit draadje gestart is.
Vind je het idee interessant of zelfs aantrekkelijk; zou je het zelf kunnen overwegen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2023 10:19

Ik vind Nederland bv persoonlijk erg vol en druk (ik kijk altijd mijn ogen uit!), maar ik heb zeker geen medelijden :)
Voor wat betreft Israel: ik denk dat dat een combinatie zou kunnen zijn van economische groei na de covid-pandemie, goede infrastructuur en een sterke technologiesector. En wellicht zit optimisme en hoop sterk verankerd in het DNA :)


Dat Nederland druk en dunbevolkt is klopt, dat is juist een van de oorzaken van de issues. Daardoor heb je dus ook veel vervuiling, is het stikstofprobleem om ons land nogal groot, krijg je dus problemen met de agrarische sector want er is veel veeteelt op een klein gebied, natuurgebieden zijn erdoor ingesloten enzovoorts. Overigens heeft ook dat voor- en nadelen want je woont altijd in de buurt van familie, van voorzieningen etcetera, dus sociaal gezien heeft het voordelen, als je van cultuur houdt heb je alles dichtbij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Autonomen

Berichtdoor Gruezi » 23 aug 2023 10:38

Marnix schreef:Dat Nederland druk en dunbevolkt is klopt, dat is juist een van de oorzaken van de issues. Daardoor heb je dus ook veel vervuiling, is het stikstofprobleem om ons land nogal groot, krijg je dus problemen met de agrarische sector want er is veel veeteelt op een klein gebied, natuurgebieden zijn erdoor ingesloten enzovoorts. Overigens heeft ook dat voor- en nadelen want je woont altijd in de buurt van familie, van voorzieningen etcetera, dus sociaal gezien heeft het voordelen, als je van cultuur houdt heb je alles dichtbij.

Het is ergens ook best fascinerend dat er zoveel mensen op zo'n postzegeltje wonen, dat moet haast wel voor problemen op diverse gebieden zorgen. Hier is de partij SVP voor een maximaal aantal van 10 miljoen inwoners, en ik vind dat niet heel gek eerlijk gezegd.

Qua zaken dichtbij hebben, daar heb je een goed punt; hier hangt dat er een beetje vanaf waar je woont. In Zürich bijvoorbeeld heb je niks te klagen; die stad biedt fijne winkels, theaters, concerten etc., maar ik woon op het platteland (figuurlijk dan) en daar moet ik 40 minuten reizen voor ik bij een museum ben wat de moeite waard is. Maar gelukkig is de SBB extreem betrouwbaar, en is 's avonds reizen veilig :)

Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik in specifieke omstandigheden wel eens wens dat het hier iets meer vlak zou zijn. Het is hier op het moment 35 graden en als je dan even wat boodschapjes in het dal gaat doen, dan zou ik toch wensen dat ik niet zo veel hoef te klimmen en dalen (20% ongeveer). Maar dat is natuurlijk een gigantisch luxe-probleem :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autonomen

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2023 10:48

Gruezi schreef:Het is ergens ook best fascinerend dat er zoveel mensen op zo'n postzegeltje wonen, dat moet haast wel voor problemen op diverse gebieden zorgen. Hier is de partij SVP voor een maximaal aantal van 10 miljoen inwoners, en ik vind dat niet heel gek eerlijk gezegd.

Qua zaken dichtbij hebben, daar heb je een goed punt; hier hangt dat er een beetje vanaf waar je woont. In Zürich bijvoorbeeld heb je niks te klagen; die stad biedt fijne winkels, theaters, concerten etc., maar ik woon op het platteland (figuurlijk dan) en daar moet ik 40 minuten reizen voor ik bij een museum ben wat de moeite waard is. Maar gelukkig is de SBB extreem betrouwbaar, en is 's avonds reizen veilig :)

Ik wil daar nog aan toevoegen dat ik in specifieke omstandigheden wel eens wens dat het hier iets meer vlak zou zijn. Het is hier op het moment 35 graden en als je dan even wat boodschapjes in het dal gaat doen, dan zou ik toch wensen dat ik niet zo veel hoef te klimmen en dalen (20% ongeveer). Maar dat is natuurlijk een gigantisch luxe-probleem :D


Tuurlijk. En als je al geen auto hebt heb je tegenwoordig ook electrische scooters of een eMTB die het wat dragelijker maken om je te verplaatsen in de bergen. Ik kom net terug uit Oostenrijk en vind het altijd jammer dat Nederland zo vlak is. Zoals ik al zei, het gras bij de buren is altijd groener :-) En elk voordeel hep zn nadeel :-)

Zoals ik al zei, het dichtbevolkte heeft voordelen (sociaal, voorzieningen dichtbij enz) maar ook nadelen (files, minder natuur, wat issues met vervuiling, stikstof enz). Nederland is ongeveer even groot als Zwitserland maar Zwitserland heeft 7,5 miljoen inwoners en Nederland bijna 18 miljoen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten